سه شنبه , 29 اسفند 1402
جدیدترین مقالات
اورجت

اورجت چیست؟

امروزه افراد به ظاهر خود در مناسبات اجتماعی‌شان اهمیت زیادی می‌دهند. سلامت دهان و دندان و داشتن لبخندی زیبا از مهمترین ابعاد این مهم است. دندان‌ها در معرض ناهنجاری‌های بسیاری قرار دارند. یکی از این ناهنجاری ها، اورجت (Overjet) نامیده می شود. در این حالت دندان های جلوی فک بالا، بیش از اندازه جلو قرار دارند. شما تا کنون اصطلاح دندان خرگوشی را شنیده‌اید؟ آیا خود یا اطرافیانتان به چنین حالتی دچار هستید؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا تا درباره‌‌ی اُورجت بیشتر بخوانیم.

اورجت به چه معناست؟

در وضعیت نرمال و استاندارد، دندان های جلویی فک بالا باعث پوشیده شدن 2 تا 3 میلیمتر از دندان های جلویی فک پایین می شوند. در صورتی که این میزان بیش از اندازه باشد و دندان های فک پایین بیش از اندازه پوشیده شده باشند، به اصلاح بیمار دچار اورجت شده است. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله انواع ارتودنسی دندان را بخوانید. اورجت می تواند به دلیل مشکلات فکی، مشکلات دندانی و یا ترکیبی از آن ها به وجود آمده باشد. برخی از این مشکلات عبارتند از:

  1. رشد بیش از اندازه فک بالا
  2. کاهش رشد فک پایین
  3. ترکیبی از رشد غیر طبیعی هر دو فک
  4. جلو بودن بیش از اندازه دندان های قدامی
  5. عقب بودن دندان های قدامی فک پایین
  6. ترکیبی از غیر طبیعی بودن دندان های قدامی فک پایین و فک بالا

علل ایجاد اورجت

اورجت دلایل ارثی و محیطی دارد. در زیر آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  1. مکیدن طولانی مدت انگشت شست، لب و زبانمکیدن انگشت در تمام کودکان یک امر طبیعی و روتین می باشد، اما در صورتی که این کار بیش از اندازه طولانی شود و این عادت اشتباه تا بعد از رویش دندان های دائمی نیز ادامه یابد، امکان آسیب به فک و دندان کودک وجود دارد و ناهنجاری هایی مانند اورجت برای کودک به وجود می آید. بنابراین کودکان حتما باید بعد از 4 سالگی این عادت را ترک کنند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله انواع فیکسچر ایمپلنت را بخوانید. در صورتی که کودک برای ترک مکیدن انگشت دست خود دچار مشکلاتی شد، باید برای راه حل به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کرده تا با کمک گارد انگشت، این مشکل رفع گردد.
  2. عدم تناسب دندان و فک در موارد بسیاری کودکان اندازه دندان ها و فک خود را از والدین به ارث می برند. در صورتی که دندان ها بزرگ باشند، به فضای بیشتری در فک نیاز دارند، پس اگر فک کوچک باشد، اورجت ایجاد می شود.
ارتودنسی لینگوال، سنتی اما مخفی!

انواع

به طور کلی سه نوع اورجت وجود دارد که عبارتند از:

  1. اورجت اسکلتی: در صورتی که این ناهنجاری به وسیله اسکلت زیرین و فک ایجاد شود و فک بالا از فک پایین جلو تر قرار گرفته باشد، اورجت از نوع اسکلتی می باشد.
بررسی اورجت دندان
  1. اورجت دندانی: زمانی که موقعیت فک ها صحیح است، اما دندان ها وضعیت نامرتبی دارند، اورجت دندانی می باشد.
  2. اورجت ترکیبی: این نوع اورجت زمانی ایجاد می شود که مشکلات فکی و دندان ها هر دو به وجود بیایند.

درمان اورجت

در واقع شدت ناهنجاری بیمار و سن او از عوامل مهمی برای انتخاب روش درمان می باشند. این روش ها، می توانند شامل اصلاح نامرتبی دندان ها، دستگاه های متحرک ارتودنسی، کشیدن دندان و یا عمل جراحی باشد. به طور کلی متخصص دندانپزشکی با در نظر گرفتن تمامی شرایط، بهترین روش درمان را برای شما انتخاب می کند. در صورتی که شما و یا فرزندتان به دنبال راه حلی برای درمان اورجت می باشید، ما شما را با انواع روش های درمان آشنا خواهیم کرد:

ابزار Herbst

یکی از ابزار هایی که نتیجه قابل پیش بینی را برای بیمار ارائه می کند، Herbst بوده که نوعی ابزار ثابت است و بیمار نمی تواند آن را از دهان خود خارج کند. این ابزار قدرتمند سبب جلو راندن فک پایین می شود و فاصله دندان های قدامی فک بالا و پایین را کاهش می دهد. این ابزار برای افرادی که نیاز به تغییرات دندانی و اسکلتی دارند، بسیار مناسب است.درباره روکش دندان شیری کودکان بیشتر بدانید.

هدگیر

شاید هدگیر ظاهر مناسبی نداشته باشد، اما نتیجه خوبی در روند درمان ایجاد می کند. نتیجه آن مشابه با Herbst بوده که بعد از استفاده از Herbst از بریس استفاده می کنند. اما بیمارانی که از هدگیر استفاده می کنند، نتیجه موفقت آمیز تا حدود 93 درصد دارند.

درباره ارتودنسی سریع بخوانید

الاینر شفاف

کش های ارتودنسی

کش های ارتودنسی در رنگ های متفاوتی وجود دارند، اما کش های لاستیکی کوچک برای هدفی بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرند. کش های ارتودنسی به منظور اتصال اتصال براکت با قلاب، مورد استفاده قرار می گیرند.

درمان اورجت

این کش ها از دندان های پیشین فک بالا به دندان های آسیاب فک پایین وصل شده تا به بهبود ناهنجاری کمک کنند. در این صورت رشد فک بالا کاهش یافته و فک پایین برای رشد به سمت جلو تقویت می شود.

بیشتر بخوانید: دلیل بوجود آمدن فاصله بین دندان ها چیست؟

در صورتی که اورجت جزئی باشد، به کمک الاینر شفاف که یکی از ابزار ارتودنسی متحرک است، درمان انجام می شود. الاینر از جنس نوعی پلاستیک شفاف بوده که به دلیل نامرئی بودن، مورد پسند بسیاری از نوجوانان و بزرگسالان قرار گرفته است.

ابزار Twin Block

این ابزار متحرک بوده که برای درمان اورجت حدود 9 تا 12 ماه مورد استفاده قرار می گیرد. به طور معمول از پلیت آرواره های بالا و پایین تشکیل شده و دارای کی پیچ برای تنظیم هفتگی می باشد. ممکن است این ابزار به عنوان مرحله ابتدایی درمان و قبل از شروع استفاده از بریس برای کودک، استفاده شود.

استفاده از انواع روش های ارتودنسی

یکی دیگر از روش های درمان اورجت، استفاده از درمان ارتودنسی می باشد که دندان ها در موقعیت صحیح حرکت کنند و مشکلات استخوانی فک رفع شود. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله درباره ارتودنسی دیمون را بخوانید.

ارتودنسی و  اورجت دندان

کشیدن دندان

گاهی اوقات کشیدن دندان به راحتی سبب درمان اورجت می شود. در واقع این روش برای بزرگسالان متداول تر است. امکان دارد که فک بالا جای کافی برای تمام دندان های دائمی نداشته باشد و یا فک پایین به دلیل یک دندان از دست رفته و یا عدم رشد کافی، قوس کوتاه تری دارد.

ارتودنسی سرامیکی چیست؟ + تفاوت ارتودنسی سرامیکی و ارتودنسی ثابت معمولی چیست؟ + بررسی طول درمان ارتودنسی سرامیکی

جراحی

در برخی مواقع ناهماهنگی رشد فک، با ارتودنسی به تنهایی درمان نمی شود که برای اصلاح این ناهنجاری از جراحی کمک گرفته می شود.

تفاوت اورجت و اوربایت

اورجت و اوربایت وضعیتی بسیار مشابه دارند، اما با یکدیگر متفاوتند. در هر دو مورد، دندان های قدامی فک بالا جلوتر از دندان های جلویی فک پایین هستند، اما در اورجت دندان های بالایی با زاویه از دندان های پایینی عبور می کنند، در حالی که در اوربایت این زاویه وجود ندارد و دندان های فک بالا به صورت صاف از دندان های فک پایین عبور کرده اند.

سخن پایانی

در این مقاله با یکی از ناهنجاری‌های فک و دندان آشنا شدیم. اورجت به دلایل ژنتیکی یا محیطی ممکن است پدید آید. بهتر است پدر و مادرها از دوران کودکی، فرزندانشان را به کلینیک‌های دندانپزشکی ببرند. تا در صورت وجود چنین ناهنجارهایی، درمان از سنین پایین صورت گیرد.

پیشنهاد ما به شما

شلوغی دندان

از شلوغی و ازدحام دندان ها چه می‌دانید؟

کراودینگ دندان هنگامی پدید می آید که میان فضای قوس دندانی و فضای مورد نیاز …

دیدگاهتان را بنویسید