پنجشنبه , 9 فروردین 1403
جدیدترین مقالات

ارتودنسی لینگوال را بشناسید

ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی درمان رایج این روزها که درمان نامرتبی‌های فک و دندان را بعهده دارد. انواع مختلفی از ارتودنسی دندان برای برآوردن خواسته‌های مختلف وجود دارد. بسیاری افراد بدلیل مناسبات اجتماعی خود دلشان نمی‌خواهد که سیم‌ها و براکت‌های ارتودنسی آن‌ها حین لبخند زدن و صحبت کردن نمایان باشد. آیا شما هم جزو این دسته از افراد هستید؟ براکت در ارتودنسی لینگوال عمدتاً شبیه به براکت های معمول است. با این تفاوت که در پشت دندان‌ها قرار می‌گیرد. به این ترتیب اطرافیان متوجه نمی شوند بیمار تحت درمان ارتودنسی است. بیایید با این نوع جالب توجه از ارتودنسی بیشتر آشنا شویم.


بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: سیر تا پیاز ارتودنسی متحرک


ارتودنسی لینگوال از چه زمانی رواج یافت؟

از زمان ظهور دستگاه ارتودنسی لینگوال در میانه تا پایان دهه ۱۹۷۰ میلادی، این دستگاه دچار دگرگونی های بسیاری شده است. موج محبوبیت اولیه این دستگاه با تولید انبوه براکت های لینگوال و توزیع آنها در ایالات متحده آمریکا در ۱۹۷۹ آغاز شد. در همین زمان به طور ناگهانی رسانه ها و عموم مردم از این تکنیک جدید باخبر شدند. که بدون نیاز به دستگاه های سنتی که به بیرون دندان ها نصب می شدند، به صاف کردن دندان ها می پردازد. مهم نیست که براکت های معمولی یا دیگر آلترناتیوهای موثر معادل آن در طول سال ها چه پیشرفت هایی از نظر زیبایی داشته اند. با وجود همه این گزینه ها همچنان بزرگسالانی وجود دارند که به دلیل خجالت از سیم های دندان به دنبال درمان ارتودنسی نمی روند.


شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد: درمان فاصله بین دندان ها با روش های مختلف

قیمت ارتودنسی نامرئی (مقایسه قیمت ها)

انواع برندهای لینگوال

از برند های محبوب ارتودنسی لینگوال می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • اینکاگنیتو (Incognito)
  • سوراسمایل لینگوال (Suresmile Lingual QT)
  • سیستم لینگوال لایت STb
  • آی بریسز (iBrace)
  • این اویشن (In-Ovation)

درباره‌ی اورجت بیشتر بخوانید.


مراحل انجام

ارتودنسی لینگوال
  1. ویزیت و معاینه‌ی بیمار.
  2. قالب‌گیری از دندان‌ها و فرستادن آن به لابراتور.
  3. وقتی براکت‌ها آماده شوند، پزشک مربوطه آن‌ها را پشت دندان‌ها نصب می‌کند.
  4. در بیشتر موارد، پس از اتمام درمان، نگهدارنده در اختیار بیمار قرار می‌گیرد تا نتیجه‌ی بدست آمده، حفظ شود.

مزایای ارتودنسی لینگوال

  • پنهان بودن براکت ها و عدم جلب توجه: اگر در سنین بالا تصمیم به ارتودنسی دندان هایتان گرفته اید، این نوع ارتودنسی برای شما بسیار مناسب است. زیرا در ظاهر دندان های شما خودنمایی نمی کند.
  • عدم نیاز به خارج کردن بریس ها در هنگام غذا خوردن یا مسواک زدن: بریس های این نوع ارتودنسی کاملا ثابت هستند. پس نیازی نیست آن ها را خارج کنید. بنابراین با انجام این طرح درمان، ناچار نیستید زمان زیادی در شبانه روز را به مراقبت و نگهداری از آن اختصاص دهید.
  • تاثیر مداوم بریس های بر دندان ها حتی در زمان خوردن غذا: اثر درمانی بریس های ارتودنسی بر دندان های شما هیچ گاه قطع نمی شود. حتی زمانی که در حال صرف غذا هستید!
  • ثابت بودن بریس ها در دهان و عدم نیاز به تهیه بریس های جدید: به دلیل ثابت بودن بریس ها، نیازی به صرف هزینه و تهیه بریس های جدید ندارید.

این محتوای مفید را هم دنبال کنید: هر آنچه درباره ارتودنسی دیمون باید بدانید

اورجت چیست؟

معایب استفاده از ارتودنسی لینگوال

  • از مهم‌ترین معایب ارتودنسی لینگوال، سخت و زمان‌بر بودن نصب براکت‌ها می‌باشد.
  • به دلیل پیچیده بودن این روش، همه‌ی دندانپزشکان قادر به انجام این کار نیستد. شما حتما باید نسبت به محل و متخصصی که انتخاب می‌کنید، اطمینان خاطر داشته باشید.
ارتودنسی لینگوال
  • ابزار و تجهیزات ارتودنسی لینگوال در بعضی موارد با زبان درگیر شده و ممکن است روی آن یا حتی روی لثه زخم ایجاد شود.
  • هزینه‌ی ارتودنسی لینگوال نسبت به براکت‌های فلزی، بسیار بالا می‌باشد.

برای مطالعه بیشتر: سیر تا پیاز دندان اضافی


روش های مراقبتی از بریس های لینگوال

مانند هر نوع بریس ارتودنسی دیگری، رعایت بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از التهاب لثه و کرم خوردگی دندان نقش اساسی دارد. رعایت بهداشت دهان و دندان شامل اقدامات زیر می باشد:

• روزی 2بار مسواک زدن و هر بار به مدت ۲ دقیقه کامل.

ارتودنسی لینگوال

• استفاده از مسواک با شانه گرد و نرم برای تمیز کردن خط لثه و دندان ها

• استفاده از نخ دندان به صورت روزانه یا مسواک های بین دندانی (در صورت فاصله دار بودن دندان ها)

• دهان شویه با فلوراید برای تقویت دندان ها

• استفاده از دستگاه های شستشوی دهان که آب را با فشار در دهان می چرخانند و باعث بیرون آمدن ذرات باقی مانده ی غذایی از اطرف براکت ها و دندان ها می شوند.


جهت آگاهی: با فیشور سیلانت دندان کودکتان، خیال خود را راحت کنید!


تاثیر ارتودنسی لینگوال بر گفتار

بله. هنگامی که در حال صحبت هستید، زبان شما برای ایجاد صداهای خاص به پشت دندان ها برخورد می کند. با توجه به اینکه وقتی برای اولین بار ارتودنسی لینگوال پشت دندان هایتان قرار می گیرد، در آنجا ثابت می شوند امکان دارد بر گفتار شما تأثیر بگذارد.

ارتودنسی کاموفلاژ، درمانی بدون جراحی و خونریزی

ارتودنسی لینگوال مناسب چه کسانی‌ست؟

با توجه به مزایا و معایب ارتودنسی لینگوال ( ارتودنسی داخلی ) می توان نتیجه گرفت که ارتودنسی لینگوال برای چه افرادی مناسب است. اما این روش از ارتودنسی به بهداشت قوی برای نتیجه دادن نیاز دارد. بنابراین کسانی که در این زمینه ضعیف عمل می کنند خیلی کاندید مناسبی برای این روش درمانی نیستند.

ارتودنسی لینگوال

اما در مقابل این روش ایده آل بزرگسالان است. طول درمان ارتودنسی ممکن است از چندماه تا چند سال به طول انجامد. برای کسی که تمایل ندارد دیگران از درمان ارتودنسی او در این مدت مطلع شوند، گزینه مناسبی به نظر می آید.

سخن پایانی

در این مطلب درباره ارتودنسی لینگوال خواندیم. با مزایا و معایب آن بیشتر آشنا شدیم و دانستیم که اجزای بریس لینگوال مشابه بریس های مرسوم و فلزی است. با این تفاوت که به سطح پشت دندان های شما متصل می‌شوند. بهترین راه برای اطمینان از اینکه آیا این بریس ها برای شما مناسب هستند یا خیر، مراجعه به متخصص ارتودنسی است. بنابراین اگر قصد دارید از این درمان ارتودنسی برای تراز کردن دندان های خود استفاده کنید حتما به یک متخصص حرفه ای ارتودنتیست مراجعه کنید. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد ما به شما

شلوغی دندان

از شلوغی و ازدحام دندان ها چه می‌دانید؟

کراودینگ دندان هنگامی پدید می آید که میان فضای قوس دندانی و فضای مورد نیاز …

دیدگاهتان را بنویسید