سه شنبه , 29 اسفند 1402
جدیدترین مقالات
ارتودنسی دیمون

هر آنچه درباره ارتودنسی دیمون باید بدانید

امروزه ارتودنسی به یک درمان زیبایی رایج میان مردم تبدیل شده. ارتودنسی انواع مختلفی دارد. شما چه نوع‌هایی از آن را میشناسید؟ارتودنسی دیمون در ظاهر مشابه ارتودنسی های سنتی فلزی است با این تفاوت که در این نوع ارتودنسی از کش های لاستیکی برای سفت کردن براکت ها و اعمال فشار بین دندان‌ها ایجاد نمی‌شود. در این مقاله همراه باشید تا درباره‌‌ی ارتودنسی دیمون اطلاعات لازم را بدست آورید.

ارتودنسی دیمون چیست؟

شاید در نگاه اول تصور کنید که این نوع ارتودنسی همان ارتودنسی سنتی فلزی است اما اگر بیشتر توجه کنید، متوجه تفاوت‌های آن خواهید شد. استفاده از این نوع ارتودنسی در چند سال گذشته، بسیار شایع شده است. دلیل اصلی این موضوع، درمان سریع‌تر و راحت‌تر آن نسبت به ارتودنسی فلزی سنتی است. در این نوع ارتودنسی از براکت های دیمون استفاده می‌شود. این براکت ها قابلیت باز و بسته شدن خودکار را دارند.

ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون مشابه ارتودنسی فلزی سنتی است با این تفاوت که در این ارتودنسی نیازی به استفاده از حلقه‌های لاستیکی در اطراف هر براکت نیست. با حرکت کردن دندان‌ها، ارتودنسی دیمون نیز حرکت می‌کند. درواقع با استفاده از مکانیزم کشویی خود، قابلیت تراز شدن با دندان‌ها را دارد. درباره انواع فیکسچر ایمپلنت بیشتر بخوانید.

مزایا

  1. از آن جایی که این نوع ارتودنسی قابلیت تراز شدن با دندان‌ها را دارد و نیازی به وارد کردن فشار بیشتر در اطراف هر براکت ندارد، تعداد ملاقات هایی که فرد با دندانپزشک خواهد داشت، کمتر خواهد بود.
  2. ظاهر ارتودنسی دیمون بهتر از ارتودنسی های فلزی سنتی است. از طرفی می توان براکت های آن را شفاف انتخاب کرد. در این صورت حداقل جلب توجه را خواهد داشت. در برخی موارد، این ارتودنسی زیبایی خاصی نیز به لبخند فرد می‌بخشد.
  3. درمان سریعتر، نتیجه استفاده از ارتودنسی دیمون می‌باشد. افرادی که از این ارتودنسی استفاده می‌کنند معمولاً ۳ تا ۷ ماه، سریعتر به درمان خود خاتمه می‌دهند.
  4. فشار وارده بر دندان‌ها کمتر از حالت سنتی است از این رو فرد درد کمتری را نیز احساس می‌کند. با توجه به تحقیقاتی که انجام شده، معمولاً بیمارانی که از این نوع ارتودنسی استفاده می‌کنند، ۶۰ درصد کمتر نسبت به روش سنتی، احساس ناراحتی می‌کنند.
  5. در این روش به دلیل اصطکاک کمتر روی دندان‌ها، فرسایش دندان کمتر خواهد بود.
  6. از آن جایی که در این روش از کش لاستیکی استفاده نمی‌شود، باکتری های کمتری در براکت تجمع می‌کنند.
  7. با توجه به بازخوردهایی که در استفاده از ارتودنسی دیمون مشاهده شده می توان گفت: استفاده از ارتودنسی دیمون، در اصلاح ناهنجاری های شدید دندانی، مؤثرتر و ساده تر است. همچنین بازگشت پذیری کمتری نسبت به حالت سنتی دارد.
سیر تا پیاز ارتودنسی متحرک

معایب

متاسفانه بریس های دیمون کامل و بدون نقص نیستند که در ادامه به معایب آن اشاره میکنیم:
1-  داشتن سیم های فلزی قابل مشاهده ، بنابراین شما نمی توانید کاملا از ظاهر فلزی داخل دهان خود فرار کنید. هم چنین، شما میتوانید برای ارتودنسی دیمون براکت های شفاف انتخاب کنید. بدین ترتیب قابلیت دیدن آنها به خصوص بریس هایی که جلوتر هستند را به حداقل برسانید.

ارتودنسی دیمون


2- به طور کلی  استفاده از بریس ها در چند روز اول باعث ناراحتی فرد میشود تا زمانی که به آنها عادت کند.
3- هزینه آن نسبت به ارتودنسی سنتی بیشتر است.

سرعت درمان با ارتودنسی دیمون

سیستم دیمون از تیوب محکمی بهره می گیرد که وایرهای ارتودنسی می توانند به خوبی داخل آن حرکت کرده و عمل کنند. تمامی فعالیت وایرهای اولیه دراین سیستم روی سطح بیرونی تیوب و نه کف آن می باشد. کاملا” برعکس نحوه عملکرد براکت های معمولی است. در براکت های سنتی  سیم ارتودنسی روی قاعده براکتها برای کنترل دندانها بسته می شود. در حالیکه فعالیت روی سطح بیرونی تیوب ها با نیروهای اندک اجازه می دهد ناردیفی دندانها خیلی سریعتر برطرف می‌شود. همزمان رفع چرخش های دندانی و عمودی کردن دندانهای خوابیده صورت گیرد. این امر در سیستم دیمون نسبت به براکت های معمولی به لحاظ مکانیکی کارآمدتر است.

قابلیت باز و بسته شدن براکت دیمون

به علاوه در سیستم ارتودنسی دیمون لبه های براکت ها کاملا” شکل داده شده است. تا حتی الامکان کمتر باعث ناراحتی انساج دهانی شوند. افزودن استاپ هایی نیز روی وایرهای دیمون مانع از حرکت وایرها از محل تعیین شده  و تحریک بافتهای دهان می گردد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله اورجت چیست؟ را بخوانید.

سیر تا پیاز ریتینر

از آنجایی که براکت های دیمون قابلیت باز و بسته شدن خوکار دارند نیازی به بستن وایر ارتودنسی با کش یا گره های استیل روی براکت ها نیست. این امر ناراحتی نسوج بیمار را بالاخص به خاطر انتهای تیز گره های استیل که به طور معمول در مورد براکت های سنتی به چشم می خورد کاهش می دهد. برتری دیگر عدم استفاده از کش و گره استیل نیاز کمتر برای تنظیم و محکم کردن اتصال وایر به براکت ها مانند ارتودنسی با براکت های معمولی می باشد.

بعد از درمان ارتودنسی دیمون

بعد از آن که درمان ارتودنسی با روش دیمون انجام شد، ممکن است مجبور شوید شب‌ها همانند بریس‌های معمولی از نگهدارنده استفاده کنید. بنا به تشخیص دندانپزشک یا پزشک ارتودنسی، ممکن است مجبور باشید که در طول روز نیز از نگهدارنده استفاده کنید. مقاله ارتودنسی کاموفلاژ، درمانی بدون جراحی و خونریزی را بخوانید.

نگهدارنده

نگهدارنده‌ها انواع مختلفی دارند که می‌توانید انتخاب کنید، مانند نگهدارنده‌ی هاولی و اسیک. همچنین اگر به دنبال چیزی هستید که کمتر به چشم بیاید، اینویزالاین (ارتودنسی نامرئی) یک نگهدارنده شفاف به نام و یوریا ایجاد می‌کند. درباره روکش استیل دندان کودکان بیشتر بخوانید.

همچنین ممکن است دندانپزشک یا ارتودنتیست شما یک نگهدارنده‌ی دائمی را توصیه کند که تا آخر عمر از آن استفاده می‌کنید. این نگهدارنده‌ها در پشت دندان‌ها چسبانده شده‌اند، بنابراین فقط در صورتی قابل مشاهده هستند که دهان خود را کاملاً باز کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی ارتودنسی دیمون پرداختیم. اگر شما به دنبال جایگزینی برای بریس‌های فلزی سنتی می‌گردید، بریس‌های دیمون گزینه‌ی خوبی برای شما هستند. نقد و بررسی‌های مثبت و نتایج تحقیقات ادعا می‌کنند که به دلیل سلف لیگیتینگ بودنِ این بریس‌ها، سفت شدن به تدریج اتفاق می‌افتد. در نتیجه درد و فشار کمتری ایجاد می‌شود. و گزینه‌ی شفاف باعث می‌شود که آنها کمتر مشهود باشند. همچنین قرار است آنها بدون کشیدن دندان کار کنند. شما نیز نظرات و تجربیات خود را در کامنت بنویسید.

درباره ارتودنسی سریع بخوانید

پیشنهاد ما به شما

شلوغی دندان

از شلوغی و ازدحام دندان ها چه می‌دانید؟

کراودینگ دندان هنگامی پدید می آید که میان فضای قوس دندانی و فضای مورد نیاز …

دیدگاهتان را بنویسید