سه شنبه , 29 اسفند 1402
جدیدترین مقالات
ارتودنسی متحرک

سیر تا پیاز ارتودنسی متحرک

ارتودنسی، یکی از رایج‌ترین درمان‌هایی که امروزه به وفور در جامعه مورد استقبال است. این درمان انواع مختلفی دارد تا بر حسب شرایط دندانی بیمار و خواسته‌ی او از پزشک، بهترین روند برای وی انتخاب گردد. یکی از این انواع ارتودنسی متحرک است. در این نوع ارتودنسی، دستگاه ارتودنسی متحرک است و به دندان چسبانده نمی شود. شما درباره معایب و مزایای این روش چه می‌دانید؟ اگر به دنبال شناخت بیشتر ارتودنسی متحرک خستید در این مقاله با ما همراه باشید.

ارتودنسی متحرک چیست؟

از این روش درمانی، معمولا برای اصلاحات جزئی دندان‌ها و فک استفاده می‌شود. این روش برای هر دو فک بالا و پایین می‌تواند استفاده شود ولی تحمل این روش درمانی برای دندان‌های پایین دشوار است. ارتودنسی متحرک، این امکان را به شما می‌دهد تا دستگاه را موقع غذا خوردن یا مسواک زدن از دهان خود خارج کنید. برای اینکه از این روش درمانی، حداکثر نتیجه را بگیرید، حتما باید به نکاتی که پزشک می‌گوید توجه کنید، زیرا نتیجه به همکاری شما وابسته است. دستگاه ارتودنسی متحرک، از یک صفحه‌ی پلاستیکی به نام آکریلیک به همراه سیم ساخته شده است. این دستگاه، دندان‌ها را با ملایمت و به آرامی تحت فشار قرار می‌دهد تا حرکت کنند و به حالت ایده‌آل دربیایند.

کاربردهای ارتودنسی متحرک

  • صاف کردن تاج دندان.
  • حرکت آرام و جزئی دندان‌ها تا رسیدن به حالت ایده‌آلشان.
  • با انجام کارهایی مثل کشش خارجی دهان، فضای فک و دهان را برای کارهای ارتودنسی ثابت، فراهم می‌کند.
ارتودنسی متحرک
  • مشکلاتی نظیر کج یا جلو بودن دندان‌ها و فک را رفع می‌کند.
  • به عنوان نگهدارنده، پس از درمان به روش ثابت، از پلاک‌های متحرک استفاده می‌شود.
سیر تا پیاز دندان اضافی

مواردی که ارتودنسی متحرک در آن کاربرد ندارد

  • در صورتی که دندان‌ها بسیار بهم فشرده ‌باشند.
  • مواردی مثل تکان دادن بدنه‌ی دندان‌ها را نمی‌توان از ارتودنسی متحرک انتظار داشت.
  • برای رفع مشکلاتی که نیاز به چرخش‌های چند‌گانه باشد، نمی‌توان از این روش استفاده کرد.
  • نامرتبی و سایر مشکلات فک پایین را به خوبی نمی‌تواند رفع کند.

انواع روش‌های ارتودنسی متحرک

دو نوع اصلی دستگاههای ارتودنسی متحرک عبارتند از الاینر ها و ریتینرها.

۱. الاینر یا اینویزالاین

الاینر (اینویزالاین) یک پلاک از جنس ترموپلاستیک است که بی رنگ بوده و هنگامی که در تماس با دندان ها قرار می گیرد کسی متوجه آن نمی شود. الاینر برای حرکت دادن دندان ها و مرتب کردن آنها طراحی می شود. متخصص ارتودنسی بسته به وضعیت دندان هایتان، تعداد مشخصی الاینر برای تان طراحی می کند تا آنها را به نوبت استفاده کنید و هر دو هفته یک بار الاینر جدید را جایگزین قبلی کنید.

۲. ریتینر یا تثبیت کننده ارتودنسی

ریتینر یا تثبیت کننده ارتودنسی وسیله‌ ای است که بعد از تمام شدن طول دوره درمان ارتودنسی با براکت یا الاینر استفاده می شود. در این زمان که به لبخندی ایده ‌آل دست یافته اید، تثبیت کننده دندان های تان را همان جا ثابت نگه می دارد.

انواع ارتودنسی متحرک

علت نیاز به ریتینر این است که دندان ها تا مدتی بعد از درمان ارتودنسی پتانسیل حرکت و به خصوص برگشتن به موقعیت قبلی را دارند. به همین علت تا مدتی (گاهی اوقات برای همیشه) باید از تثبیت کننده ارتودنسی استفاده شود تا دستاوردهای درمان ارتودنسی حفظ شود. طول مدت استفاده از این وسیله ارتودنسی را دکتر برایتان مشخص می کند.

اورجت چیست؟

مزایا

  • مسواک زدن راحت است چون پلاک را از دهان در می آورید و همانند همیشه مسواک می زنید. در حالی که با ارتودنسی ثابت، مسواک زدن سخت است چون باید مراقب فضای بین دندانها و سیم و قطعات وسیله ارتودنسی که به دندان ها چسبیده است باشید.
  • تمیز کردن وسیله ارتودنسی متحرک نیز ساده است. فقط کافیست این وسیله را از دهان در بیاورید و با مسواک آن را زیر شیر آب تمیز کنید.
  • احتمال پوسیدگی دندان و عفونت لثه کمتر است چون به راحتی می توانید دندانها و وسیله ارتودنسی را تمیز کنید.
  • برخلاف ارتودنسی ثابت، در دندان ها لکه های سفید ایجاد نمی شود. در ارتودنسی ثابت در محل چسباندن براکت یا بند، ممکن است به دلیل تمیز نشدن کامل دندان ها، در بخش هایی از دندان پلاک و باکتری جمع شده و در نتیجه در اثر فعالیت باکتری ها دندان مواد معدنی خود را از دست بدهد. در این مناطق لکه های سفید در دندان ایجاد می شود که ماندگار است.
  • هر زمانی که ضرورت داشته باشد می توانید وسیله ارتودنسی را از دهانتان در بیاورید.
  • هنگام غذا خوردن می‌توانید دستگاه ارتودنسی غیر ثابت را از دهان در بیاورید و هر چیزی که می خواهید بخورید. در حالی که در ارتودنسی ثابت باید خوردن برخی مواد غذایی و خوراکی ها را کنار بگذارید چون ممکن است باعث صدمه دیدن وسیله ارتودنسی شود.
  • اگر از الاینر به جای براکت استفاده می کنید از مزیت نامرئی بودن آن و در نتیجه عدم تاثیر ارتودنسی بر زیبایی لبخند بهره می برید.
قیمت ارتودنسی نامرئی (مقایسه قیمت ها)

معایب

اگر چه ارتودنسی متحرک یا غیر ثابت مزیت های قابل توجهی دارد اما نباید از معایب آن چشم پوشید.

  • زمانی که الاینر در دهانتان قرار دارد نباید هیچ چیزی بخورید. تنها چیزی که می توانید مصرف کنید آب آشامیدنی است. جویدن با الاینر باعث خراب شدن آن می شود.
  • در مورد پلاکهای شفاف اگر مراقب نباشید و نوشیدنی هایی بخورید که رنگی هستند، پلاک بدرنگ و کدر می شود.
ارتودنسی متحرک
  • باید حواستان باشد همیشه به جز مواقع غذا خوردن و مسواک زدن تا حد ممکن (۲۲ساعت در روز) پلاک ارتودنسی در دهان تان باشد. اگر دائماً فراموش کنید آن را در دهان بگذارید یا از این کار سر باز بزنید نه تنها نتیجه ای در درمان تان حاصل نمی شود بلکه ممکن است وضعیت دندان های تان را بدتر کنید. اگر فکر می کنید ممکن است الاینر را دائما فراموش کنید و نتوانید به استفاده از وسیله ارتودنسی متحرک متعهد باشید بهتر است از ارتودنسی ثابت بهره ببرید.
  • هنگامی که پلاک را از دهان در می آورید باید حواستان باشد آن را بشویید و فقط در جعبه مخصوص خود بگذارید. در غیر این صورت احتمال زیادی دارد که آن را گم کنید یا جا بگذارید.

مراقبت‌های لازم طی درمان

  • کارهایی مثل تنظیم پلاک و… حتما باید توسط دندانپزشک مربوطه انجام شود.
  • خود بیمار هم باید نحوه‌ی صحیح گذاشتن و برداشتن پلاک را به درستی یاد بگیرد.
  • برای اینکه حداکثر نتیجه را بدست آورید، باید دردهای ناشی از درمان را تحمل کنید. البته این دردها، زیاد نیست و معمولا بعد از چند روز کاهش می‌یابد.
  • فقط در مواردی که پزشک تاکید کرده، باید پلاک را از دهان خارج کرد.
  • پلاک‌ها باید حداقل روزی دو بار تمیز شود.
مراقبت‌های ارتودنسی متحرک
  • از خوردن غذاهای بسیار شیرین، چسبنده و همچنین نوشیدنی‌های گازدار مثل نوشابه خودداری کنید.
سیر تا پیاز ریتینر

سخن پایانی

در این نوشتار درباره ارتودنسی متحرک سخن گفتیم. معایب و مزایای آن را هم بررسی کردیم. باید بدانیم که در مواردی که بهم‌ریختگی‌ها از درجه 2 و 3 باشند این نوع ارتودنسی کارایی لازم را ندارد. بهتر است برای نتیجه‌گیری نهایی انتخاب ارتودنسی، به نظر ارتودنتیست متکی باشید. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت بنویسید.

اگر این مطلب برای شما مفید بود آن را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید:

https://bit.ly/3CJZTzShttps://b2n.ir/n48241
https://cutt.ly/TR9MNb3https://rb.gy/umrgpv
https://1ea.ir/GbXtgruQhttp://iwo.ir/8tr1k

پیشنهاد ما به شما

شلوغی دندان

از شلوغی و ازدحام دندان ها چه می‌دانید؟

کراودینگ دندان هنگامی پدید می آید که میان فضای قوس دندانی و فضای مورد نیاز …

دیدگاهتان را بنویسید