شنبه , 8 اردیبهشت 1403
جدیدترین درمان کمر درد

جدیدترین درمان کمر درد

کمردرد به عنوان یکی از مشکلات رایج در جهان شناخته شده است و طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) ، کمر درد و به ویژه دیسک کمر، دومین علت ناتوانی در بزرگسالان آمریکایی محسوب می‌شود. تقریباً سالانه ۷ میلیون نفر در ایالات متحده، مشکلات مربوط به دیسک کمر را تجربه می‌کنند. لذا، همواره معرفی جدیدترین روش‌های درمان دیسک کمر مورد استقبال متخصصان است. اگر با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید، احتمالاً با ناراحتی‌ها و دردهایی که این بیماری می‌تواند ایجاد کند آشنایی دارید. خوشبختانه، گزینه‌های زیادی برای درمان فتق دیسک کمر قبل از جراحی معرفی شده است. 


فهرست مطالب


درمان بدون جراحی دیسک کمر چیست؟

اگر دچار کمردردی هستید که بیش از ۳ ماه طول کشیده است، این کمردرد مزمن بوده و باید برای تشخیص علت آن به پزشک مراجعه کنید. کمردرد می‌تواند علل مختلفی مانند آرتریت، تنگی نخاع یا سندرم درد میوفشیال داشته باشد. یکی از اصلی‌ترین دلایل کمردرد مشکلات دیسک کمر، فتق یا پارگی دیسک است.

طبق آمارهای به‌دست‌آمده حدود دو سوم افراد بالای ۴۵ سال دچار مشکلات دیسک می‌شوند. این مشکلات جز بیماری های ستون فقرات بوده و نیاز به بررسی توسط متخصص ارتوپد دارند. این مشکلات شامل موارد زیر است.

  • فتق دیسک
  • لغزش دیسک
  • برآمدگی دیسک
  • پارگی دیسک
  • دیسک فرورفته
  • بیرون‌زدگی دیسک.

علائمی مانند درد، بی‌حسی و سوزن‌سوزن‌شدن از نشانه‌های مشکلات دیسک است. در پزشکی مدرن برای درمان دیسک کمر هم روش‌های بدون جراحی وجود داشته و هر تکنیک‌های مختلف جراحی ایجاد شده است. تکنیک مورداستفاده باتوجه‌به ناحیه و علت درد و علائم متفاوت است.درمان‌های بدون جراحی دیسک‌های لغزنده چهار تا شش هفته طول می‌کشد تا حداکثر تاثیر را داشته باشند. این رویکردها طراحی شده‌اند تا درد و ناراحتی را کاهش دهند و همچنین به‌عنوان آزمایش‌های تشخیصی مداوم برای مشخص‌کردن ماهیت دقیق آسیب دیسک عمل می‌کنند.

۱-فیزیوتراپی

یکی از موثرترین روش‌ها برای درمان کمردرد مزمن حرکات ورزشی است. احتمالا پزشک به عنوان اولین گزینه درمانی فیزیوتراپی را پیشنهاد می‌دهد. برای این روش درمان باید به فیزیوتراپیست مراجعه کنید. تمرینات یکسان برای همه افراد مناسب نیست. فیزیوتراپیست باتوجه‌به علائم و شرایط تمرینات مناسب را ارائه می‌دهد. بخش بزرگی از درمان انجام تمرینات ورزشی در خانه است. متخصص تمریناتی را برای منزل به شما آموزش می‌دهد.

جدیدترین درمان کمر درد
  • تمرینات فعال

تمرینات فعال مستلزم انقباض و شُل کردن مستقیم عضلات هستند تا بتوانند در درمان دیسک کمر موثر باشند. برخی از تمرینات فعالی که ممکن است با فیزیوتراپی در بهبود فتق دیسک موثر باشند عبارتند از:

  • تمرینات هوازی

ورزش‌های هوازی، با افزایش جریان خون در ستون فقرات و کاهش سفتی، به درمان دیسک کمر کمک می‌کنند. برای فتق دیسک، ورزش هوازی، بهترین گزینه است. برخی از نمونه‌های تمرینات هوازی برای فتق دیسک شامل شنا، دوچرخه‌سواری و یا پیاده‌روی سریع است.

  • تمرینات کششی

انعطاف‌پذیری برای موفقیت در فیزیوتراپی و درمان دیسک کمر ضروری است و به جلوگیری از سفتی عضلات کمک می‌کند. بنابراین، انجام تمرینات کششی، در انعطاف‌پذیری بهتر ستون فقرات موثر واقع خواهد شد.

  • تمرینات غیرفعال

تمرینات غیرفعال، ماهیچه‌ها را از طریق نیروی بیرونی، منقبض و شُل می‌کنند، برای مثال:

  • ماساژ بافت‌های عمیق

ماساژ بافت عمیق، با انجام ضربات آهسته و سفت، موجب تحریک لایه‌های عمیق ماهیچه‌ها می‌شود. افزایش فشار، باعث افزایش گردش خون، کاهش التهاب، کاهش اسپاسم عضلانی و درمان دیسک کمر می‌گردد. نوع دیگری از ماساژ که ممکن است با فیزیوتراپی تجربه شود، تحرک بافت نرم است که طیف وسیعی از فشارها، عمق‌ها و مدت زمان را اعمال می‌کند.

  • کشش درمانی

فیزیوتراپ‌ها از کشش درمانی برای کشش بافت‌های نرم و کاهش فشار روی مفاصل یا استخوان‌ها استفاده می‌کنند که برای بهبود دیسک کمر و با هدف کاهش فتق و کشش آرام نخاع انجام می‌شود.

  • تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست

فیزیوتراپیست ها از دستگاه تحریک الکتریکی به هدف اعمال جریان الکتریکی به عضلات و اعصاب استفاده می‌کنند. این شیوه، شاید جزو جدیدترین روش‌های درمان دیسک کمر محسوب نشود، اما در برخی موارد، روشی موثر است. در این روش، جریان‌های الکتریکی، اعصاب را تحریک می‌کنند تا اندورفین یا مسکن‌های طبیعی بدن آزاد شود.

  • تمرینات تقویتی
بررسی نکات مهم در خرید بهترین کرم پودر + معرفی بهترین کرم پودر خارجی و ایرانی

تمرینات تقویتی، موجب تقویت عضلات مرکزی و پشتی می‌شود. قوی بودن عضلات مرکزی و پشت، از وزن بدن و استخوان‌ها حمایت می‌کند تا فشار از ستون فقرات برداشته شود و به نحوی به درمان دیسک کمر کمک گردد.

  • کمپرس سرد و گرم

درمان متناوب کمپرس سرد و گرم، بر روی فتق دیسک اثر دو برابری دارد. سرما درمانی التهاب را کاهش و درد را تسکین می‌دهد. در مقابل، گرما درمانی گردش خون را افزایش و باعث بهبودی می‌شود. از آنجایی که سرد و گرم متضاد یکدیگر هستند، تأثیر هر روش درمانی بر درمان دیسک کمر نیز متفاوت است.

  • درمان‌های جایگزین

امروزه، درمان‌های جایگزینِ مختلفی به هدف تسکین درد و بهبودی محدود فتق دیسک به عنوان جدیدترین روش‌های درمانی دیسک کمر معرفی شده‌اند که شامل موارد زیر است:

  • طب سوزنی

طب سوزنی ریشه در پزشکی چین باستان دارد و بر این باور است که درد و بیماری با نیروی انرژی نامتعادل رخ می‌دهد. برخی از توضیحات در مورد نحوه‌ عملکرد طب سوزنی شامل ترشح اندورفین و افزایش گردش خون است. برخی مطالعات، تاثیر طب سوزنی را در درمان دیسک کمر گزارش کرده‌اند.

۲-ماساژ کمر

برای درمان بدون جراحی دیسک می‌توان از روش ماساژدرمانی هم استفاده کرد. برای این منظور از روشی به نام ماساژ بافت عمیق (DTM) استفاده می‌شود. ضربات آهسته و سفت به کمر وارد شده و لایه‌های عمیق ماهیچه را تحریک می‌کند. افزایش فشار باعث افزایش گردش خون، کاهش التهاب و کاهش اسپاسم عضلانی می‌شود. گاهی ممکن است برای تسکین درد از ماساژ بافت نرم (STM) استفاده کنید.

۳-تحریک الکتریکی عصب از راه پوست

تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) یکی از روش‌های فیزیوتراپی است. در این روش جریان الکتریکی به ماهیچه‌ها و اعصاب هدف می‌رسد. در این شرایط اعصاب تحریک شده و اندورفین ترشح می‌کنند. اندورفین مسکن طبیعی در بدن است که درد را تسکین می‌دهد.

۴-داروهای ضد التهابی

داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین برای فتق دیسک مناسب بوده و التهاب را کاهش می‌دهند. از این طریق باعث تسکین درد می‌شوند. با مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی خطر آسیب بیشتر کم می‌شود.

۵-داروی شل کننده عضلانی

اگر درد ناشی از مشکل دیسک حاد و شدید باشد، احتمالا پزشک داروهای شل کننده عضلانی را تجویز می‌کند. این داروها ماهیچه‌ها را شل کرده و در تسکین درد تاثیر بسیار زیادی دارند. البته لازم به ذکر است مصرف این داروها درمان بدون جراحی دیسک نبوده و فقط به طور موقت درد را کاهش می‌دهد. یکی از داروهای متداولی که برای کمردرد تجویز می‌شود، بنزودیازپین است. این دارو اعتیادآور بوده و فقط باید تحت‌نظر پزشک مصرف شود.

۶- گرما درمانی و سرما درمانی

گرمادرمانی و سرمادرمانی در کنار هم می‌توانند اثر درمان فتق دیسک را دوبرابر کنند. درمان با سرما باعث کاهش التهاب شده و درد را تسکین می‌دهد. در مقابل گرما گردش خون را افزایش داده و باعث بهبودی وضعیت کمر می‌شود. این دو روش مکمل هم بوده و روش درمان آنها متضاد است. به همین دلیل نباید هم‌زمان انجام شوند. ابتدا سرمادرمانی انجام می‌شود. زمانی که درد تسکین پیدا کرد، گرمادرمانی انجام شده و با افزایش جریان خون روند بهبودی تسریع می‌شود.

۷-طب سوزنی

طب سوزنی از روش‌های درمانی چین باستان است. در این طب باور بر این است که نیروی انرژی نامتعادل باعث درد و بیماری می‌شود. متخصص طب سوزنی سوزن‌های نازک را به نقاط استراتژیک وارد کرده تا کانال‌های QI اصلاح شوند. با انجام طب سوزنی اندورفین در بدن ترشح شده و گردش خون افزایش پیدا می‌کند.

۸- استفاده از کمربند طبی

برای تسکین درد ناشی از دیسک کمر می‌توانید از کمربندهای طبی استفاده کنید. این کمربند تکیه‌گاهی برای ستون فقرات بوده و باعث ایجاد ثبات می‌شود. با محدود شدن حرکات پیچشی و خمشی فشار و درد کمر کمتر شده و می‌توان راحت‌تر فعالیت‌های روزمره را انجام داد. علاوه بر این مورد کمربند طبی با ایجاد گرما باعث آرام شدن ماهیچه‌های منقبض می‌شود. در نتیجه از این طریق هم درد کاهش پیدا می‌کند.

جدیدترین درمان کمر درد

۹-اوزون درمانی

در روش اوزون درمانی گاز اوزون از طریق یک سوزن وارد دیسک می‌شود. در مرکز ژل‌مانند دیسک پروتئین‌هایی وجود دارد که تحت اکسیداسیون قرار گرفته و باعث کاهش حجم دیسک می‌شوند. در این محلول تزریقی از بی‌حس‌کننده موضعی هم استفاده شده که باعث افزایش اثر ضدالتهابی و ضد درد می‌شود.

معرفی 5 متخصص برتر جراح لیفت صورت در تهران به انتخاب مجله خبری دندانپزشکی تهران

۱۰- اولتراسوند تراپی متمرکز

برای کاهش درد و تسریع بهبودی می‌توان از روش اولتراسوند تراپی متمرکز استفاده کرد. لرزش دستگاه گرما و انرژی را به عضلات کمر، رباط، تاندون و استخوان‌ها می‌رساند. اگر دچار کمردرد مزمن باشید، احتمال دارد پزشک این روش را توصیه کند.

۱۱-تزریق بلوک ریشه عصبی

تزریق بلوک ریشه عصبی یکی از راه‌های درمان بدون جراحی دیسک است. این روش کم تهاجمی بوده و سیگنال درد بین اعصاب نخاعی و مغز را قطع می‌کند. در این محلول از بی‌حس‌کننده موضعی و کورتیکواستروئید برای کاهش درد و التهاب استفاده می‌شود. از این روش علاوه بر تسکین درد برای تشخیص علت کمردرد هم استفاده می‌شود. اگر بعد از تزریق، درد تسکین پیدا کرد، علت درد ریشه عصبی است.

۱۲- تزریق استروئید اپیدورال

از روش تزریق استروئید اپیدورال هم برای درمان و هم تشخیص علت درد استفاده می‌شود. با تزریق در فضای اپیدورال (فضایی که ستون فقرات را از لایه محافظ سخت جدا می‌کند.) درد به طور کوتاه‌مدت یا طولانی‌مدت برطرف می‌شود.

۱۳- درمان دیسک کمر در منزل

برخی تمرینات ورزشی در منزل می‌تواند به کاهش درد ناشی از مشکلات دیسک کمک کند. این تمرینات را باید از فیزیوتراپیست یاد بگیرید. این متخصص باتوجه‌به شرایط دیسک و علائم شما تمرینات مناسب را آموزش می‌دهد تا در خانه انجام دهید.یکی از علل ایجاد و تشدید مشکلات مربوط به دیسک کمر اضافه‌وزن است. وزن زیاد ممکن است که مهره‌ها، مفاصل و دیسک‌های ستون فقرات را از تراز خارج کند. یکی از اقداماتی که می‌توانید در خانه انجام دهید، رعایت رژیم غذایی سالم است. زمانی که وزن شما در محدوده سالم باشد، احتمال بروز مشکلات دیسک پایین می‌آید.

 داروهای ضدالتهاب و دیسک کمر

وقتی که دیسک پاره می شود یا فشاری بر روی ریشه عصبی وجود دارد باعث آزاد شدن موادی از دیسک پاره شده می شود که این مواد خود باعث التهاب می شوند. التهاب یعنی ورم میکروسکوپی در یک عضو مثلا کمر یا زانو.

نحوه ایجاد التهاب چگونه است؟

موادی که در اثر پارگی دیسک آزاد می شوند ، باعث فراخواندن گلبولهای سفید از داخل خون به منطقه آسیب دیده می‌شود. به طور کلی بدن ما هرگاه در مقابل هر تهاجم قرار بگیرد اولین واکنش آن پیاده کردن سربازان دفاعی بدن در محل ضایعه دیده است ( که در واقع گلبولهای سفید هستند). هدف از ورود گلبولهای سفید در اطراف دیسک کمر این است که دیسک بیرون زده و پاره شده را بخورند و در ضمن سلول های بیگانه خوار نیز در اطراف محل التهاب فعال می شوند که اصطلاحا سلول های فاگوسیت نامیده می شوند. به این ترتیب بدن سعی می‌کند که جسم خارجی را که در این مورد دیسک پاره شده است را از بین ببرد اما اکثر اوقات موفق نمی شود.به طور کلی هر جا التهابی رخ دهد به دنبال آن درد در آن عضو ایجاد می شود.
زیرا از یک طرف دیسک پاره شده جا را برای عصب تنگ می‌کند و از طرف دیگر اضافه شدن التهاب باعث می شود محل قرار گرفتن بیشتر تنگ بشود. پارگی یا خرابی دیسک با دو مکانیزم باعث ایجاد درد می شود: یکی با میزان فشاری است که بر روی ریشه عصبی می آورد و دوم با حجم است که بر روی ریشه عصبی تحمیل می‌کند یعنی مقدار جایی را که برای ریشه عصبی تنگ می کند. بنابراین میزان درد یا علائم عصبی بیمار به جمع این دو فاکتور بستگی دارد. اولین اقدام انسان مبارزه با این التهاب می باشد. برای این منظور اولین بار دیده شد که برگ درخت بید باعث بهبود درد این بیماران می شود. از صدها سال پیش هنگامی که یک فرد دچار کمر درد می شد اطبا و حکیمان شاخه های درخت بید را بر روی کمر بیمار قرار می‌دادند. حدود ۱۰۰ سال پیش دانشمندی موثر بودن درخت بید در کاهش درد و تب را به صورت علمی اثبات کرد و عصاره تنه درخت بید را به دست آورد که آسپیرین نامیده شد. به این ترتیب اولین ماده ضد التهاب توسط انسان کشف شد. بعدها مواد ضد التهاب دیگری مانند بروفن ، دیکلوفناک و غیره اضافه شد. سالها بعد پروستاگلاندین کشف شد و دیدند که در صورتیکه برای ایجاد التهاب لازم است که در بدن پروستاگلاندین ساخته شود و در واقع وقتی سلول صدمه می خورد برای جلوگیری از صدمه بیشتر پروستاگلاندین تولید می کند و داروهای ضد التهاب میزان پروستاگلاندین را کم میکنند. به این ترتیب مکانیزم داروهای ضد التهاب نیز کشف شد . بنابرین این داروها در واقع جلو ساخته شدن پروستاگلاندین ها را می گیرند و باعث می‌شوند که گلبول های سفید به محل پارگی دیسک فراخوانده نشود. 

بهترین پزشک متخصص زیبایی کیست؟ + پزشک زیبایی چه کاری انجام میدهد؟

داروهای شل کننده عضلانی

داروی بعدی که در درمان دیسک به کار می‌رود داروی شل کننده عضلانی است مثل متوکاربامول و باکلوفن یا تیزانیدین. زیرا وقتی که فشاری بر روی ریشه عصبی است باعث می شود که عضله تحت تأثیر جریانهای الکتریکی مداوم قرار گیرد ودر تمام ۲۴ ساعت به حالت انقباض در آید. خود این انقباض عضله باعث جمع شدن اسیدلاکتیک در درون آن و ایجاد درد می‌شود. علت دیگر اینکه انقباض مداوم عضله باعث درد می شود این است که عضلات دچار کمبود اکسیژن می شوند. حال اگر ما با داروهای شل کننده عضلانی ، عضله را از این حالت خارج کنیم ، درد بیمار بهتر می شود.

جدیدترین درمان کمر درد

ویتامین ب کمپلکس از هشت ویتامین تشکیل شده است. ویتامین تیامین یاB1 برای رشد و عملکرد سالم اندام ها، از جمله مغز و قلب حیاتی است. ویتامین  B2یا ریبوفلاوین که بدن برای تجزیه چربی ها و داروها به آن نیاز دارد. ویتامین B3 یا نیاسین برای حفظ سلامت پوست، اعصاب و گوارش مورد نیاز دارد. گاهی پزشکان دوزهای بالایی از نیاسین را برای کمک به بهبود سطح کلسترول تجویز می کنند. 

ویتامین B-5 یا اسید پانتوتنیک برای سلامت مغز و سیستم عصبی ضروری است. ویتامین B-6 یا پیریدوکسین به بدن کمک می کند گلبول های قرمز جدیدی بسازد که اکسیژن را در سراسر بدن حمل می کنند. همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. ویتامین B-7 یا بیوتین برای سلامت مو، ناخن و عملکرد عصبی ضروری است. ویتامین B-9 یا اسید فولیک که برای ساخت DNA استفاده می شود. در دوران بارداری، اسید فولیک ممکن است خطر برخی نقص های مادرزادی را کاهش دهد. ویتامین B-12 یا کوبالامین برای سلول های عصبی و خونی مورد نیاز است. سطوح مناسب B12 همچنین از کمخونی ناشی از کمبود این ویتامین جلوگیری می کند.

چقدر ویتامین ب کمپلکس نیاز است؟

مقدار توصیه شده روزانه هر ویتامین B:
B-1: 1.2 میلی گرم
B-2: 1.3 میلی گرم
B-3: 16 میلی گرم
B-5: 5 میلی گرم 
B-6: 1.3 میلی گرم
بیوتین: 30 میکروگرم 
اسید فولیک: 400 میکروگرم
B-12: 2.4 میکروگرم

جدیدترین درمان کمر درد

بهترین آمپول برای کمر درد

  • کتورولاک بهترین آمپول کمر درد شدید؛ آمپول شیری رنگ برای گرفتگی عضلات

آمپول کمر درد کتورولاک دارویی ضد التهاب غیر استروئیدی است که بیشتر جنبه شل‌کننده عضلانی دارد. زمانی که درد کمر به علت گرفتگی باشد، این آمپول تجویز خواهد شد. به طور کلی استفاده از کتورولاک باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن، مواد شیمیایی تولید کند و این آمپول با جلوگیری از تولید آن، التهاب، درد، قرمزی و تب ناشی از آن را کاهش دهد. در نتیجه این فرآیند روند بهبودی زودتر طی خواهد شد.باید اشاره کنیم که آمپول کتورولاک یک ضد درد قوی است که مصرف بیش از حد آن عوارضی دارد. به عنوان مثال تزریق بیش از 5 نوبت از این دارو توصیه نمی‌شود.خود را طی کرده و به زندگی عادی خود بازمی‌گردید. این دارو pg را مهار کرده و به عنوان یک ضدّ درد، به بیمار، تزریق می‌شود. همچنین تزریق این دارو در ستون فقرات و قفسه سینه غیرمجاز است.

جدیدترین درمان کمر درد
  • متوکاربامول بهترین آمپول شل‌کننده عضلات برای تسکین دردهای شدید

آمپول کمر درد متوکاربامول برای درمان درد‌های ناشی از عارضه ‌های اسکلتی عضلانی مورد تایید FDA است. این آمپول یک داروی شل کننده عضلات است که برای رفع اسپاسم کمر و گردن و دیگر عضلات کاربرد دارد.تحقیقات نشان می‌دهد که متوکاربامول در درجه اول با سرکوب سیستم عصبی با مسدود کردن سیگنال‌های عصبی از ستون فقرات عمل می‌کند. مزایای این آمپول این است که ظرف مدت ۳۰ دقیقه تاثیر خود را نشان می‌دهد. همچنین به عنوان یک داروی ارزان قیمت با عوارض جانبی و تداخلات کمتر نسبت به شل کننده‌های مشابه خود در دسترس است.

  • آمپول ضد التهاب کمر پیروکسیکام؛ بهترین آمپول با قیمت مناسب برای دیسک کمر

آمپول کمر درد پیروکسیکام برای تسکین دردهای عضلانی و استخوانی استفاده می‌شود. آمپول پیروکسیکام نباید به صورت وریدی تزریق شود. استفاده از پیروکسیکام به کنترل علائم بیماری کمر درد و التهاب مفاصل کمک می‌کند، اما آن را درمان نمی‌کند.

تست پاپ اسمیر چیست؟ + آیا آزمایش پاپ اسمیر درد دارد؟

عوارض جانبی شایعی که می‌تواند با پیروکسیکام رخ دهد، عبارتند از:

  • اسهال
  • سرگیجه
  • سردرد
  • سوزش سر دل
  • وزوز گوش

از دیگر آمپول‌های مناسب برای تسکین کمر درد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آمپول دیکلوفناک
  • پردنیزولون
  • دگزامتازون
  • بتامتازون
  • کورتیزون
  • نفوپام

معرفی بهترین و موثرترین ویتامین‌ها در کاهش درد کمر به صورت آمپول

برخی ویتامین‌ها می‌توانند درد کمر را کاهش دهند و آنرا به سلامت مطلوب بازگردانند اسامی آن به شرح زیر است:

  • ویتامین B12
  • ویتامین E
  • ویتامین D
  • ویتامین C

مصرف این ویتامین‌ها به کاهش التهاب، تسریع روند بهبود بیماری و کاهش خطر ابتلا به کمر درد مزمن کمک می‌کنند.

انواع جراحی دیسک کمر

جراحی دیسک کمر انواع مختلفی داشته و هرکدام برای نوعی از مشکلات دیسک مناسب است. پزشک باتوجه‌به سن، محل فتق دیسک و شرایط کلی شخص یکی از روش‌های عمل دیسک کمر را انتخاب می‌کند. در ادامه هر یک از این تکنیک‌ها را توضیح می‌دهیم.

  • جراحی لامینوتومی دیسک کمر

در جراحی لامینوتومی سوراخی در قوس مهره (لامینا) ایجاد می‌شود. جراح با ایجاد این سوراخ فشار را روی ریشه عصبی کمتر می‌کند. برای انجام این جراحی ممکن است برش کوچکی ایجاد شود یا با میکروسکوپ عمل انجام شود. در برخی مواقع لازم است جراح لامینا را جدا کند. در این حالت به آن جراحی لامینکتومی می‌گویند.

  • جراحی دیسککتومی

رایج‌ترین روش جراحی دیسک کمر تکنیک دیسککتومی است. زمانی که دیسک روی ریشه عصبی فشار وارد می‌کند، این جراحی انجام شده و بخشی از دیسک برداشته می‌شود. گاهی ممکن است جراح تشخیص دهد که کل دیسک برداشته شود.برای انجام این تکنیک برش کوچکی در کمر یا گردن ایجاد می‌شود. در روش جدید جراحی دیسک کمر، برش بسیار کوچکی ایجاد شده و ابزار جراحی از طریق این برش ریز به ستون فقرات می‌رسند. این روش کم تهاجمی‌تر بوده و به آن میکرو دیسککتومی می‌گویند.

  • جراحی دیسک مصنوعی

این روش جراحی باید تحت بیهوشی انجام شود. اگر مشکل فقط در یک دیسک و در قسمت پایینی کمر باشد، این روش مناسب خواهد بود. زمانی که بیش از یک دیسک دچار مشکل شده باشد یا بیماری زمینه‌ای مانند آرتریت یا پوکی‌استخوان داشته باشید، این جراحی پیشنهاد نمی‌شود.

برای انجام جراحی دیسک مصنوعی برشی در شکم ایجاد می‌شود. دیسک مصنوعی جایگزین دیسک آسیب‌دیده می‌شود. این دیسک از جنس پلاستیک و فلز است. بعد از جراحی باید چند روز در بیمارستان بمانید.

  • جراحی آندوسکوپی دیسک کمر

جراحی آندوسکوپی دیسک کمر یکی از روش‌های جدید است که کم تهاجمی بوده و احتمال بروز عوارضی مانند خونریزی و عفونت در آن بسیار کم است. در این روش برش کوچکی ایجاد می‌شود. با دیلاتور برش باز نگه داشته شده و آندوسکوپ وارد می‌شود. جراح با دوربین آندوسکوپ فتق دیسک را مشاهده کرده و با ابزارهای میکروسکوپی دیسک آسیب‌دیده را خارج می‌کند.

دیسکوژل چیست؟

دیسکوژل ایمپلنتی است که از ترکیب الکل – سلولز و تنگستن ساخته شده است و به صورت ژل درآمده است. در واقع این ماده پس از تزریق در داخل دیسک به شکل پنبه ای یا زله ای درمی‌آید.

 به منظور تزریق از یک سوزن ریز استفاده می‌شود. باتوجه به منطقه‌ای که فتق دیسک در آن قرار گرفته‌است، می‌توان روش‌های مختلفی را برای تزریق در نظر گرفت. به عنوان مثال، در مواردی که دیسک در ستون فقرات گردنی ایجاد شده است، دیسکوژل از ناحیه قدامی جانبی تزریق می‌شود و برای انجام تزریق در  موارد قفسه سینه و کمر از ناحیه خلفی، تزریق صورت می‌گیرد. دیسکوژل ممکن است فشار داخل صفاقی را کم کند و حتی در طولانی مدت اندازه فتق دیسک را کاهش دهد. همچنین از اصلی ترین وظایف آن قرار گرفتن به عنوان یک مانع بین واسطه‌های ایجاد درد و ریشه‌های عصبی و همچنین سیستم عروقی است. دیسکوژل  ماده همچنین به عنوان ایمپلنت روی دیسک آسیب‌دیده، می‌تواند  اثرات حمایتی داشته باشد.

جدیدترین درمان کمر درد

تزریق دیسکوژل  برای دیسک کمر چگونه انجام می‌شود؟

برای انجام اینکار نیازمند بیهوشی عمومی نیستیم و تنها می‌توان با انجام بی‌حسی موضعی این اقدام صورت گیرد. میزان ماده تزریقی و محل تزریق توسط متخصص مغزو اعصاب تعیین می‌شود. این درمان تحت بیهوشی موضعی انجام می‌شود. تزریق از طریق سوزن‌های بسیار نازک و بدون نیاز به بازکردن کانال نخاعی به فضای دیسک بین مهره‌ای انجام می‌شود.برای آنکه محل تزریق دقیق انجام شود میتوانند ازتوموگرافی کامپیوتری استفاده کنند. تزریق دیسکوژل برای دیسک کمر، نهایتا بین یک الی دوساعت زمان میبرد. اما خود فرایند جراحی یا تزریق بین 20 الی 30 دقیقه دقیقه طول می‌کشد.پس از تزریق نیازی به بستری شدن نیست. همچنین ممکن است به فیزیوتراپی نیز نیازی نباشد.

چگونه با آرایش لب های خود را پرتر و برجسته تر نشان دهیم؟ + ترفند آرایشی برای برجسته کردن لب

چه مدت طول می‌کشد تا اثرات دیسکوژل آشکار شود؟

از آنجایی که شرایط جسمی افراد و میزان تحمل آن‌ها نسبت به درد متفاوت است، می‌تواند در افرادمختلف، متفاوت باشد. به طور مجموع می‌توان انتظار داشت بین سه تا شش هفته پس از گذشت از زمان تزریق، نتایج ظاهر شود و درد تسکین پیدا کند. دقت کنید که چند ساعت پس از تزریق نیز قادر خواهید بود تا فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهید اما بهتر از انجام ورزش سنگین یا رانندگی طولانی مدت پرهیزکنید و کارهایی که ممکن است انجام آن به کمر فشار بیاورد را محدود کنید. بین سه الی شش هفته پس از تزریق می‌توانید نتایج کامل را ببینید و با خیال آسوده تری ورزش شدید یا موارد دیگر را از سر بگیرید.

مزایای  تزریق دیسکوژل برای دیسک کمر

به طور کلی این روش به علت غیر تهاجمی بودنش به سنبت سایر روش‌ها بسیار مناسب‌تر است. برخی ازمزایای این روش عبارت‌اند از:

  • تزریق دیسکوژل یک روش سرپایی است و نیازی به بیهوشی ندارد در نتیجه عوارض بیهوشی وجود نخواهد داشت.
  • بیمار می‌تواند دو ساعت پس از تزریق راه برود و حتی در طی چند ساعت مرخص شود و فعالیت های روزانه خود را به کنترل در دست بگیرد.
  • درصورتی که پزشک صلاح بداند،امکان تزریق مجدد نیز وجود دارد.
  • عوارضی مانند واکنش‌های آلرژیک، عفونت، ایجاد اسکار و چسبندگی ندارد.
  • استفاده از آن در موارد بیماری‌های قلبی، ریوی و فشار خون بالا ،بدون مانع است.
  • درصورتی که نیاز به جراحی باشد، تزریق دیسکوژل هیچ مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.
  • دیسکوژل باعث ایجاد اسکار پوستی نمی‌شود و هیچ زخمی در اثر آن به جود نمی آید.
  • احتمال عود فتق دیسک بعد از تزریق دیسکوژل بسیار کم است و دوام بالایی دارد.
  • جابجایی در محل تزریق نداد.

سوالات متداول

آیا برای درمان دیسک کمر رژیم غذایی خاصی وجود دارد؟

یکی از راه‌های تسکین درد کمر رعایت رژیم غذایی خاص است. برخی غذاها مانند چربی‌های ترانس، قند تصفیه شده و غذاهای فراوری شده التهاب‌زا بوده و می‌توانند باعث کمردرد شوند. همچنین حفظ وزن سالم فشار روی ستون فقرات را کاهش می‌دهد.

آیا پارگی دیسک کمر بدون جراحی درمان می شود؟

در بیشتر مواقع درد و التهاب و ناشی از پارگی دیسک با روش‌های درمان بدون جراحی دیسک تسکین پیدا می‌کند. در مواقع کمی این روش‌ها کارساز نبوده و پزشک مجبور است از گزینه جراحی استفاده کند.

کدام درمان بدون جراحی برای دیسک کمر بهتر است؟

روش‌های درمان بدون جراحی دیسک مختلف بوده و کارساز بودن آنها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در مرحله اول پزشک فیزیوتراپی را توصیه می‌کند. اگر این روش درد را تسکین نداد، از دیگر روش‌های بدون جراحی استفاده می‌شود.

بهترین ماساژ برای دیسک کمر چیست؟

معمولا برای درمان دیسک کمر از ماساژ بافت عمیق استفاده می‌شود. حرکات آهسته و سفت بوده و گردش خون را افزایش می‌دهد. با افزایش گردش خون درد تسکین پیدا کرده و التهاب کمتر می‌شود.

میزان ابتلای افراد به دیسک کمر چقدر است؟

حدود دو سوم افراد بالای ۴۵ سال دچار کمردرد و مشکلات مربوط به کمر هستند. از این تعداد، افراد زیادی مشکلات دیسک داشته و باید درمان بدون جراحی دیسک یا جراحی را انجام دهند.

سخن پایانی

در بسیاری از مواقع درمان بدون جراحی دیسک کمر کارساز است. حدود ۹۰٪ افرادی که مشکلات دیسک دارند، با روش‎های بدون جراحی مانند فیزیوتراپی، گرما و سرمادرمانی، تزریق دارو و تجویز داروهای ضدالتهابی و شل‌کننده عضلات درمان می‌شوند. اما برخی مواقع این روش‌ها کارساز نبوده و تنها راه ممکن جراحی است.اولین قدم برای درمان دیسک کمر فیزیوتراپی و انجام تمرینات ورزشی است. ماساژ، سرمادرمانی و گرمادرمانی نیز تاثیر خوبی دارند. اما اگر با این روش‌ها درد و التهاب کاهش پیدا نکند، پزشک سراغ روش‌های دارویی می‌رود.

پیشنهاد ما به شما

بهترین دکتر غدد تهران

بهترین دکتر غدد تهران

متخصص غدد و متابولیسم کیست؟ متخصص غدد به انگلیسی Endocrinologist نامیده می‌شود. این متخصص پزشکی است …

دیدگاهتان را بنویسید