دوشنبه , 10 اردیبهشت 1403
تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر چیست؟ + آیا آزمایش پاپ اسمیر درد دارد؟

بیماری های سرطانی مربوط به دانه رحم به طور چشمگیری میان خانم ها افزایش یافته و بدلیل پیشرفته بودن این بیماری ها باید تحت آزمایش های خاصی به نام تست پاپ اسمیر pap smear یا pap test بررسی شوند. خانم ها باید از سن 20 سالگی به بعد از این نوع تست بهره ببرند زیرا در تشخیص زود هنگام نیز موثر است. در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهید شد.


فهرست مطالب


تست پاپ اسمیر چیست؟

تست پاپ اسمیر، هر گونه تغییر در سلول های دهانه رحم را نیز نشان می دهد و به همین خاطر، احتمال بروز سرطان در آینده نیز مشخص خواهد شد. خانم های باردار نیز می توانند این تست را انجام دهند و هیچ گونه ضرری برای جنین ندارد.
این تست در افرادی که جهت درمان سرطان رحم، جراحی هیسترکتومی (در آوردن رحم) داشته اند، انجام نمی شود. بدنبال هیسترکتومی بعلل بیماری خوش خیم و سابقه پاپ اسمیر نرمال ، ضرورت به تکرار پاپ نخواهد بود. در صورت تشخیص سرطان و یا مشاهده سلول های پیش سرطانی در تست ابتلا به عفونت HIV، داشتن سیستم ایمنی ضعیف به دلیل شیمی درمانی، بیماری های مزمن و یا استفاده از داروهای کورتونی تعداد تکرار انجام این تست بیشتر خواهد بود.

تست پاپ اسمیر
فرق لاک ژل با لاک معمولی چیست؟ + لاک ژل ناخن طبیعی چگونه است؟

تست پاپ اسمیر، تستی است جهت تشخیص سرطان رحم در خانم ها در این تست، نمونه ای از سلول های دهانه رحم (سرویکس) گرفته می شود، تا در صورت تشخیص سرطانی بودن سلول ها، اقدامات درمانی به موقع آغاز شود.

چه افرادی باید تست پاپ اسمیر انجام دهند؟

دستورالعمل های فعلی منابع معتبر توصیه می کند زنان از سن 21 سالگی هر 3 سال یکبار به طور مرتب تست پاپ اسمیر انجام دهند. اگر:
شما اچ آی وی مثبت هستید
شما دارای سیستم ایمنی ضعیف ناشی از شیمی درمانی یا پیوند اعضا هستید
اگر شما بیش از 30 سال دارید و آزمایش پاپ غیرعادی نداشته اید، اگر این آزمایش با غربالگری ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) انجام شود هر 5 سال یک بار به پزشک مراجعه کنید.
ویروس پاپیلوم انسانی، ویروسی است که باعث ایجاد زگیل می شود و احتمال سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد. انواع HPV16 و HPV18 از دلایل اصلی ابتلا به سرطان دهانه رحم محسوب می شوند، بنابراین اگر HPV داشته باشید در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار دارید. زنان بالای 65 سال با سابقه نتایج طبیعی تست پاپ اسمیر شاید بتوانند در آینده انجام آزمایش را متوقف کنند. بدون توجه به وضعیت فعالیت جنسی، هنوز هم باید پاپ اسمیر منظم را براساس سن خود انجام دهید به این دلیل است که ویروس HPV می تواند سال ها خاموش باشد و ناگهان فعال شود.

روش انجام تست پاپ اسمیر چگونه است؟

تست پاپ اسمیر توسط بهترین متخصص زنان، انجام می‌شود. در مرحله ابتدایی توسط دستگاهی به نام اسپکلم، دهانه رحم را تا حدودی باز کرده و از دهانه و گردن رحم مقداری نمونه برای تشخیص ناهنجاری ها برمی‌دارند. در مرحله بعدی این نمونه ها تحت روند کاری توسط آزمایشگاه قرار گرفته و نتایج توسط متخصص زنان نیز بررسی خواهد شد. این روش برای تشخیص بیماری های سرطانی، کم هزینه ترین روند بوده است.

یائسگی چگونه رخ می دهد؟ + آیا حاملگی در دوران یائسگی امکان پذیر است؟

انواع سطح سلول های غیرطبیعی رحم

  1. آتیپیا
  2. سطح خفیف
  3. متوسط
  4. دیسپلازی
  5. کارسینوما

معمولا سلول های غیر طبیعی، در سطح خفیف بیشتر از سایر سطوح در میان خانم ها رواج دارد.

شرایط انجام تست پاپ اسمیر چگونه است؟

  • تست پاپ اسمیر نباید در سیکل قاعدگی انجام شود.
  • پیش از انجام تست، برقراری رابطه جنسی و یا استفاده از داروهای واژنی ممنوع می باشد.
  • جهت انجام تست ، دستگاهی به نام اسپکولوم داخل واژن می شود، تا با باز ماندن دیواره واژن، امکان دسترسی راحت به دهانه رحم فراهم، و نمونه نیز گرفته شود.

آیا آزمایش پاپ اسمیر درد دارد؟

آزمایش پاپ اسمیر شاید کمی ناراحت کننده باشد اما با سرعت زیادی انجام می شود و طور آزمایشی شما باید به پشت بخوابید و پاهای خود را باز کنید و کف پاها را روی رکابی مخصوص قرار دهید وسیله‌ای به نام اسپکولوم و یا آینه ای طبی درون واژه شما قرار میدهد وسیله کمک می‌کند تا با زن شما باز بماند و دسترسی به دهانه رحم را آسان میکند سپس پزشک نمونه ای از سلولهای دهانه رحم را برمیدارد .

البته روش های مختلفی برای برداشتن گونه ای از سلولهای دهانه رحم وجود دارد و برخی از پزشکان از کاردکی مخصوص استفاده می‌کنند و برخی دیگر از کاردک و قلم موی ، از ابزاری به نام سیتوبراش استفاده می‌کنند که می‌توان گفت ترکیبی از کاردک و قلمو می‌باشد بیشتر از آنان هنگام آزمایش پاپ اسمیر آزرده می شوند سپس پس از اتمام کار نمونه دریافت شده به آزمایشگاه منتقل می شود تا سلول ها از نظر رشد عادی و غیر عادی مورد بررسی قرار بگیرند.

لیپوساکشن سینه چه نوع جراحی است و چه کاربردی دارد؟

همچنین در بعضی موارد ممکن است مقدار کمی خونریزی واژن را نیز مشاهده کنید و اگر خونریزی شما یک روز بعد از آزمایش نیز ادامه یافت حتماً با پزشک خود این موضوع را در میان بگذارید.

پاپ اسمیر چند وقت یکبار باید انجام شود؟

اغلب توصیه می‎شود زنان بین 21 تا 65 ساله هر سه سال یکبار این آزمایش را انجام دهند. در صورتی که زنان بالای 30 سال آزمایش  HPV را نیز انجام می‎دهند می‎توانند پاپ اسمیر را با فاصله‎ی 5 سال یکبار انجام دهند. اما در صورتی که عوامل زمینه ساز سرطان دهانه‎ی رحم در شما وجود داشته باشد ممکن است بنا به تشخیص پزشک دفعات انجام این آزمایش برای شما بیشتر باشد. برخی از عوامل زمینه ساز سرطان را در ادامه بیان می‎کنیم:

  • تشخیص سرطان دهانه‎ی رحم و یا سلول‎های پیش سرطانی در پاپ اسمیر
  • قرار گیری در معرض دی اتیل استیل بسترول پیش از تولد
  • عفونت HIV (بیماری ایدز)
  • استعمال سیگار
  • ضعف سیستم ایمنی بدن به دلایل مختلفی مانند شیمی درمانی، پیوند عضو، پرتو درمانی و…

نتایج تست پاپ اسمیر به چه معنا است؟

نتایجی که از انجام آزمایش پاپ اسمیر حاصل می‎شود اغلب بسیار دقیق است و تا حد زیادی از ابتلا به سرطان دهانه‎ی رحم که امروزه جزو سرطان‎های خطرناک به حساب می‎آید جلوگیری می‎کند. این آزمایش، آزمایشی بی‎خطر است و مدت زمان انجام آن بسیار کوتاه است. اما لازم است بدانید برخی موارد مانند تعداد کم سلول‎های غیر نرمال، جمع آوری تعداد کمی از سلول‎ها، خونی که سلول‎های غیر نرمال را می‎پوشاند و یا التهاب احتمالی که این سلول‎ها را پنهان می‎کند می‎تواند در صحت نتیجه آزمایش تاثیر به سزایی بگذارد.

به طور کلی تست پاپ اسمیر دو نتیجه به همراه دارد

  • الف /عادی
  • ب/ غیرعادی
علت سردرد کودک

نتیجه پاپ اسمیر عادی : اگر نتیجه آزمایش شما نرمال یا همان عادی باشد یعنی رشد غیر عادی سلولی وجود ندارد نتیجه عادی نیز گاهی به عنوان گزینه منفی شناخته می شود اگر نتیجه آزمایش تان عادی باشد برای سال بعد نیازی به تست نخواهید داشت.

نتیجه پاپ اسمیر غیر عادی : اگر نتیجه تست پاپ اسمیر شما غیرعادی باشد قطعا به معنای سرطان نیست بلکه ب این منظور است که سلول ها به طور غیر عادی در دهانه رحم در حال رشد هستند که شاید دلیل رشد این سلول ها این باشد که شما و بدن شما در حال ابتلا به سرطان قرار گرفته است.

هم‌چنین سلول‌های غیرعادی دارای سطوح مختلفی هستند. سلول های غیر عادی همچون اتیپیا

  • خفیف
  • متوسط
  • دیسپلازی شدید
  • کارسینوم درجا

آیا از پاپ اسمیر برای تشخیص HPV هم استفاده می‌کنند؟

هدف اصلی تست شناخت و بررسی وضعیت رشد سلول‌ها است علت رشد غیر عادی سلول ها می تواند اچ پی وی باشد اگر رشد غیرعادی سلول ها با پاپ اسمیر مشخص بشود شما می توانید جلوی گسترده شدن آن را بگیرید و امکان تشخیص وجود hpv نیز با نمونه برداری امکان پذیر می باشد.

اچ پی وی از طریق آمیزش جنسی ایجاد می‌شود همه زنانی که رابطه جنسی دارند در معرض ابتلا به اچ پی وی هستند و باید حداقل هر سه سال یک بار آزمایش را انجام دهند. برخی موارد نیز می‌تواند رشد غیر عادی سلول ها را در رابطه با سایر بیماری ها شناسایی کند اما تنها با هدف بررسی آنها از پاپ اسمیر استفاده نمی شود.

ایا سونوگرافی بارداری خارج از رحم را نشان می دهد

ارتباط تست پاپ اسمیر و فعالیت ‌های جنسی چگونه است؟

۱/فردی که بالای ۲۱ سال دارد و با کل است در صورت نداشتن روابط جنسی نیاز به آزمایش دارد یا خیر؟ در بیشتر مواقع علت سرطان دهانه رحم عفونت ناشی از ویروسHPV است. این ویروس از راه رابطه جنسی منتقل می شود البته تمام سرطان‌های دهانه رحم نتیجه این عفونت نیستند و به طور کلی تمام زنان بالای ۲۱ سال توصیه می شود که هر سه سال یک بار غربالگری پاپ اسمیر را انجام دهند.

سخن پایانی

شما در این مقاله با تست پاپ اسمیر آشنا شدید. همچنین از روش انجام آن آگاهش شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

نتایج تست پاپ اسمیر نشانه چیست؟

در صورتی که نتایج آزمایش پاپ اسمیر نرمال باشد یعنی سلول های رحم نیز در حالت طبیعی قرار دارند. نتیجه غیر طبیعی از این تست، نشان دهنده غیر طبیعی بودن سلول های رحم است و بعد از این باید یک بار دیگر مجددا تست انجام شود. در صورتی که برای بار دوم نتیجه تست مثبت نشان داده شد، سایر بررسی ها انجام می‌شود.

برای چه اشخاصی تست پاپ اسمیر واجب نیست؟

در مواردی که بافت رحم فرد در هیسترکتومی به طور کامل برداشته شده است.
بانوان بالای 65 سال که درگذشته از این تست استفاده کرده و نتایج منفی دریافت نمودند، نیازی به انجام این فرآیند در این سن ندارند که البته این تصمیم مستلزم مشورت مجدد با متخصص زنان خوب است

پیشنهاد ما به شما

بهترین دکتر غدد تهران

بهترین دکتر غدد تهران

متخصص غدد و متابولیسم کیست؟ متخصص غدد به انگلیسی Endocrinologist نامیده می‌شود. این متخصص پزشکی است …

دیدگاهتان را بنویسید