شنبه , 8 اردیبهشت 1403
بهترین دکتر غدد تهران

بهترین دکتر غدد تهران

متخصص غدد و متابولیسم کیست؟

متخصص غدد به انگلیسی Endocrinologist نامیده می‌شود. این متخصص پزشکی است که در مورد غدد و هورمون‌های بدن تخصص دارد. این متخصصان با سیستم غدد و متابولیسم بدن و تمام فرایندهای بیوشیمیایی بدن سروکار دارند.سیستم غدد و متابولیسم بدن از غدد درون ریز و برون ریز مختلفی تشکیل شده‌است. این غدد هورمون‌هایی را ترشح می‌کنند که با همکاری یکدیگر عملکرد اندام‌های مختلف بدن را تنظیم می‌کنند.این متخصصان می‌توانند افراد بزرگسال یا کودکان را تحت مداوا قرار دهند. زمانی که متخصص در درمان کودک تخصص داشته باشد، به او متخصص غدد اطفال یا متخصص غدد و متابولیسم کودکان گفته می‌شود.


فهرست مطالب


کار متخصص غدد چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید متخصص غدد و متابولیسم کیست، باید ابتدا با کار این پزشک آشنا شوید. این متخصصان زمینه‌های زیادی را پوشش می‌دهند. پزشک شرایطی که بر بدن تأثیر گذاشته‌است را بررسی می‌کند و پس از تشخیص درمان را آغاز می‌کند. همان‌طور که گفتیم سیستم غدد و متابولیسم بدن از غدد درون ریز و برون ریز مختلفی تشکیل شده است. کار متخصص غدد و متابولیسم بررسی عملکرد صحیح این غدد و درمان مشکلات و اختلالات آنهاست. مهم‌ترین بخش‌های بدن که توسط متخصص غدد و متابولیسم بررسی می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • آدرنال‌ها، غده‌هایی هستند که بالای کلیه‌ها قرار دارند و به کنترل مواردی مانند فشارخون، متابولیسم، پاسخ به استرس و هورمون‌های جنسی کمک می‌کنند.
  • متابولیسم استخوان مانند پوکی‌استخوان
  • کلسترول
  • هیپوتالاموس بخشی از مغز است که دمای بدن، گرسنگی و تشنگی را کنترل می‌کند.
  • پانکراس که انسولین و سایر مواد را برای فرایند هضم می‌سازد.
  • پاراتیروئید، غده کوچکی در گردن است که کلسیم خون را کنترل می‌کند.
  • هیپوفیز غده‌ای به اندازه نخود در پایه مغز است که هورمون‌ها را متعادل نگه می‌دارد.
  • غدد تناسلی (گناد) که شامل تخمدان در زنان و بیضه در مردان می‌شود.
  • تیروئید غده پروانه‌ای شکل در گردن است که متابولیسم، انرژی و رشد و تکامل مغز را کنترل می‌کند.

اسامی بهترین متخصصان غدد تهران

دکتر زهرا عیدیان
دکتر زهرا عیدیان
دکتر نوید هادوی
دکتر نوید هادوی
دکتر علیرضا عارف زاده
دکتر علیرضا عارف زاده
دکتر نکیسا درویشی
دکتر نکیسا درویشی
دکتر امیراحمد نجات
دکتر امیراحمد نجات
دکتر مجید رمضانی
دکتر مجید رمضانی
دکتر عبدالرضا پورمتعبد
دکتر عبدالرضا پورمتعبد
دکتر اسماعیل شکاری
دکتر اسماعیل شکاری
دکتر حسین دلشاد سیاهکلی
دکتر حسین دلشاد سیاهکلی
دکتر هدی کدخدازاده
دکتر هدی کدخدازاده
دکتر فاطمه سیاری فرد
دکتر فاطمه سیاری فرد
دکتر فاطمه پسندی
دکتر فاطمه پسندی
دکتر اشرف علی مددی
دکتر اشرف علی مددی
دکتر امیر آذرنیور
دکتر امیر آذرنیور
دکتر ابوالفضل حیدری
دکتر ابوالفضل حیدری
دکتر روشنک عباسی
دکتر روشنک عباسی
دکتر صابر سادات امینی
دکتر صابر سادات امینی
دکتر شیما مولایی
دکتر شیما مولایی
دکتر رامین اسدی
دکتر رامین اسدی
دکتر پرستو رستمی
دکتر پرستو رستمی

چه زمانی باید به متخصص غدد مراجعه کرد؟

معمولاً افراد با بروز علائم مختلف به پزشک عمومی مراجعه می‌کنند. پزشک با بررسی علائم و نشانه‌ها ارتباط آن‌ها را با اختلالات هورمونی و مشکلات غدد پیدا کرده و در صورت نیاز بیمار را به متخصص غدد ارجاع می‌دهد. در ادامه شایع‌ترین بیماری‌هایی که نیاز به مدیریت و درمان توسط متخصص غدد و متابولیسم دارند، توضیح می‌دهیم.

۱- درمان و مدیریت دیابت

یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی که توسط متخصص غدد بررسی می‌شود، دیابت است. دلیل این بیماری ناکافی بودن ترشح انسولین از پانکراس است. این عارضه باعث ایجاد قند خون اضافی شده و به اندام‌های مختلف آسیب وارد می‌کند. متخصص غدد با رژیم غذایی و داروهای کاهنده قند خون از جمله انسولین دیابت را درمان و مدیریت می‌کند.

بهترین دکتر غدد تهران

افراد مبتلا به دیابت باید به طور منظم به پزشک غدد و متابولیسم مراجعه کنند. این افراد ممکن است برای ثابت نگه داشتن سطح قند خون دارو مصرف کنند. برای مدیریت دیابت با درمان‌های استاندارد می‌توان به پزشک عمومی مراجعه کرد. اما زمانی که این درمان‌ها جوابگو نباشد و سطح قند خون کنترل نشود، پزشک عمومی بیمار را به متخصص غدد ارجاع می‌دهد.

۲- درمان و مدیریت اختلالات تیروئید

بیماری‌های تیروئید می‌تواند شامل مقدار زیاد یا خیلی کم انواع مختلف هورمون‌های تولیدشده در تیروئید باشد. پرکاری و کم‌کاری تیروئید ازاین‌دست بیماری‌ها بوده که با جایگزینی یا مسدودکردن هورمون تیروئید درمان می‌شوند.

  • پرکاری تیروئید: غدد تیروئید بیش از حد هورمون تولید کرده که منجر به کاهش وزن، ضربان قلب سریع، تعریق و عصبانیت می‌شود.
  • کم‌کاری تیروئید: در این حالت غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی‌کند. منجر به خستگی، یبوست، خشکی پوست و افسردگی می‌شود.
بررسی روتین پوست بعد از حمام مخصوص یک خانم لاکچری + نکات مهم روتین پوستی بعد از حمام

برای بار اول و تشخیص اختلال تیروئید باید از متخصص غدد و متابولیسم وقت گرفت تا وضعیت بررسی شود. اگر عامل پیچیده دیگری وجود نداشته باشد، می‌توان برای مراقبت‌های بعدی به پزشک عمومی مراجعه کرد. اما گاهی برای مراقبت‌های بعدی باید بازهم به متخصص غدد مراجعه کرده و تحت کنترل بود. به‌عنوان‌مثال اگر بیمار باردار باشد و دچار اختلالات تیروئید شود، نیاز به مراجعه به متخصص غدد دارد.

دلایل دیگر برای مراجعه منظم به متخصص غدد، ایجاد گواتر یا بزرگ‌شدن غده تیروئید، ندول تیروئید یا علائم اختلال غده هیپوفیز است. اگر علائم اولیه بیماری با درمان بهبود پیدا نکند، لازم است دوباره به متخصص غدد مراجعه شود.

۳-درمان پوکی‌استخوان

پوکی‌استخوان باعث تحلیل رفتن بافت استخوانی و کاهش استحکام استخوان‌ها می‌شود. پوکی‌استخوان مچ دست، لگن، ستون فقرات و سایر قسمت‌های اسکلت بدن را در برابر شکستگی آسیب‌پذیر می‌کند. عوامل زیادی در پوکی‌استخوان نقش دارند، از جمله تغییرات سطح هورمون‌ها با افزایش سن. زمانی که پزشک عمومی مشکوک است که تغییرات در سطح هورمون‌ها باعث پوکی‌استخوان می‌شود، شما را به متخصص غدد و متابولیسم ارجاع می‌دهد.

۴-درمان سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

سندروم تخمدان پلی‌کیستیک حدود ۷ تا ۱۰% از زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری می‌تواند منجر به ناباروری، آکنه، پریودهای غیرقابل‌پیش‌بینی، افزایش موهای زائد صورت و سایر بیماری‌های مزمن شود. سندرم تخمدان پلی‌کیستیک مجموعه‌ای از علائم مربوط به عدم تعادل هورمونی است. شایع‌ترین علت ناباروری این بیماری بوده که می‌تواند باعث چاقی، دیابت، بیماری قلبی و اختلالات خلقی شود.

بهترین دکتر غدد تهران

۵-درمان تستوسترون پایین

سطوح پایین تستوسترون می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله اختلالات هورمونی، عوارض جانبی داروها و بیماری‌های مزمن ایجاد شود. متخصص غدد با روش‌های مختلف برای تشخیص، درمان و مدیریت این عارضه اقدام می‌کند. گاهی ممکن است به تستوسترون درمانی نیاز باشد که معمولاً تحت نظارت متخصص غدد انجام می‌شود.

۶- سرطان غدد درون‌ریز

سرطان ممکن است، در هر یک از غدد درون‌ریز از جمله پانکراس و تیروئید، هیپوفیز و غدد فوق کلیوی رخ دهد. وظیفه متخصص غدد مدیریت و حفظ تعادل سطح هورمون‌ها است.

۷-نارسایی آدرنال و بیماری آدیسون

نارسایی آدرنال از جمله بیماری آدیسون، اختلالی است که در غدد آدرنال اتفاق می‌افتد. کورتیزول یا هورمون استرس برای بدن ضروری است. در این بیماری هورمون کورتیزول به اندازه کافی تولید نمی‌شود. از شایع‌ترین علائم آن می‌توان به خستگی، ضعف عضلانی، کاهش اشتها و کاهش وزن اشاره کرد.متخصص غدد با آزمایش خون نارسایی آدرنال را تشخیص می‌دهد. سایر آزمایش‌ها مثل سی‌تی‌اسکن و ام‌آرآی به تشخیص بهتر این بیماری کمک می‌کنند.

۸-بیماری هاشیموتو

این بیماری یک اختلال خودایمنی است که باعث کم‌کاری تیروئید می‌شود. به‌ندرت این بیماری می‌تواند پرکاری تیروئید را ایجاد کند. تیروئید غده کوچک و پروانه‌ای شکل است که در جلوی گردن قرار دارد. در بیماری هاشیموتو سیستم ایمنی بدن برای حمله به غده تیروئید آنتی‌بادی می‌سازد. در نتیجه تعداد زیادی گلبول سفید در تیروئید انباشته شده و به این غده آسیب وارد می‌کنند.از علائم این بیماری می‌توان به خستگی، اضافه‌وزن، مشکل در تحمل سرما، درد عضلات، یبوست و قاعدگی‌های سنگین یا نامنظم اشاره کرد.

۹- سندروم کوشینگ

سندروم کوشینگ زمانی رخ می‌دهد که هورمون کورتیزول در مدت‌زمان طولانی بیش از حد ترشح شود. کورتیزول به بدن کمک می‌کند تا به استرس پاسخ دهد. این هورمون همچنین به حفظ فشارخون، تنظیم قند خون، کاهش التهاب و تبدیل غذا به انرژی کمک می‌کند.

از علائم سندرم کوشینگ می‌توان به افزایش وزن، لاغر شدن پاها و بازوها، گرد شدن صورت، افزایش چربی اطراف قاعده گردن و کبودی آسان اشاره کرد. احتمالاً متخصص غدد از آزمایش‌های ادرار، بزاق یا آزمایش خون برای تشخیص این بیماری استفاده کند.

بهترین دکتر غدد تهران

۱۰- بیماری آکرومگالی و غول‌پیکری

آکرومگالی زمانی رخ می‌دهد که هورمون رشد بیش از حد تولید شود. هورمون رشد (GH) عمدتا در غده هیپوفیز تولید می‌شود و رشد فیزیکی بدن را کنترل می‌کند. در بزرگسالان مقدار بیش از حد این هورمون باعث افزایش اندازه استخوان‌ها، غضروف‌ها، اندام‌های بدن و سایر بافت‌ها می‌شود. تغییرات رایجی که در ظاهر بدن به وجود می‌آید، شامل بزرگ‌شدن یا تورم بینی، گوش‌ها، دست‌ها و پاها است. لب‌ها، بینی و زبان بزرگ‌تر شده و تعریق افزایش پیدا می‌کند.بیماری ژیگانتیسم یا غول پیکری هم علتی مشابه با بیماری آکرومگالی دارد، با این تفاوت که این ترشح بیش‌ازحد هورمون رشد در زمان کودکی اتفاق می‌افتد. در نتیجه قد بسیار بلند از علائم این بیماری است.

بهترین درمان فرورفتگی جای جوش چیست؟ + بررسی روش های قطعی و خانگی درمان فرورفتگی جای جوش

۱۱- بیماری نئوپلازی غدد درون‌ریز متعدد نوع ۱

این اختلال ژنتیکی نادر بوده و غدد درون‌ریز را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این غدد در قسمت‌های مختلف بدن قرار داشته و تولید بسیاری از هورمون‌ها را کنترل می‌کنند. هورمون‌ها بسیاری از فرایندهای بدن از جمله رشد، هضم و عملکرد جنسی را هدایت می‌کنند.

۱۲- بیماری هیپرپاراتیروئیدیسم اولیه

این بیماری در اثر اختلال غدد پاراتیروئید ایجاد می‌شود. این غدد اندازه نخود بوده و اطراف تیروئید قرار دارند. در هیپر پاراتیروئیدیسم یا پرکاری تیروئید اولیه یک یا چند غدد پاراتیروئید بیش فعال هستند. در نتیجه غده، بیش از حد هورمون ترشح می‌کند. افزایش هورمون پاراتیروئید باعث افزایش کلسیم در خون می‌شود که می‌تواند مشکلات سلامتی مانند نازک شدن استخوان و سنگ کلیه را ایجاد کند. معمولاً متخصص با آزمایش‌های معمول خون در مراحل اولیه این بیماری را تشخیص می‌دهد.

۱۳-چاقی

چاقی عامل نگران‌کننده برای سلامت عمومی است و با بیماری‌های قلبی همراه است. این بیماری باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان‌ها، سکته مغزی، بیماری‌های متابولیک، نارسایی قلبی و سایر بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. عوامل مختلفی مانند ژنتیک، فرهنگ، رژیم غذایی، کاهش فعالیت بدنی، اختلالات غدد درون‌ریز، متابولیسم انرژی و داروها می‌توانند باعث چاقی شوند.

با مراجعه به متخصص غدد و بررسی دلیل چاقی می‌توان برنامه‌ای برای لاغری دریافت کرد. گاهی چاقی به دلیل اختلال در غدد درون‌ریز ایجاد شده و با درمان مشکلات غدد می‌توان آن را کنترل کرد.

۱۴- اختلالات هیپوفیز

تومورهای هیپوفیز باعث رشد غیرطبیعی سلول‌ها در غده هیپوفیز می‌شود. هیپوفیز غده‌ای به اندازه نخود در پایه مغز است که هورمون‌ها را متعادل نگه می‌دارد. هیپوفیز غده بسیار مهمی در بدن است که عملکردهای بسیاری دارد و عملکرد بسیاری از غدد دیگر را هم تنظیم می‌کند. برخی از تومورهای هیپوفیز تولید هورمون‌های مؤثر در عملکرد بدن را زیاد می‌کنند. برخی دیگر هم تولید این هورمون‌ها را کاهش می‌دهند. تومورهای هیپوفیز تءثیرات مهمی در سیستم رشد و متابولیسم بدن دارند. بیشتر تومورهای هیپوفیز دارای رشد غیرسرطانی هستند.

بهترین دکتر غدد تهران

فوق تخصص غدد ژنیکوماستی

ژنیکوماستی عارضه ای در مردان که با بزرگ شدن بافت سینه همراه است، گاهی فقط یکی از سینه ها و گاهی هر دو سینه به طور یکسان و یا متفاوت بزرگ می شود. علت اصلی این پدیده اختلال در سیستم غدد درون ریز می‌باشد؛ به این صورت که نسبت استروژن به تستسترون زیاد می‌شود که دلیل آن می‌تواند کاهش تستسترون و یا افزایش استروژن در فرد باشد. این پدیده معمولا در سه گروه سنی شامل نوزادان، جوانان در سنین بلوغ و افراد مسن بروز می کند که شرایط درمان هر کدام متفاوت است، گاهی اوقات این عارضه به خودی خود از بین می‌رود و نیاز به درمان خاصی ندارد و گاهی نیز باید به فکر درمان بود.

تشخیص ژنیکوماستی​

جهت تشخیص بزرگ شدن سینه در آقایان، ابتدا پزشک به بررسی سوابق پزشکی بیمار و داروهای مصرفی می پردازد. سپس معاینه فیزیکی سینه و بررسی بافت سینه نیز می تواند به تشخیص قطعی کمک می کند. آزمایش خون و ماموگرافی نیز معمولاً از سوی پزشک تجویز می شود. سی تی اسکن، MRI، اولتراسوند بیضه ای و بیوپسی از بافت، از دیگر تست های تشخیصی ژنیکوماستی (Gynecomastia) هستند. برخی شرایط می توانند منجر به بروز علائم مشابه شوند. هدف از معاینه این است که پزشک اطمینان یابد که التهاب سینه به دلیل ژنیکوماستی است، و یا دلایل دیگری دارد. برخی شرایط یکسان که منجر به بروز علائم مشابه ژنیکوماستی می شوند، وجود چربی در بافت سینه، سرطان سینه و آبسه سینه،که همان عفونت در بافت سینه می باشد.

درمان ژنیکوماستی​ | فوق تخصص جراحی پلاستیک

روش های درمان این بیماری به طور مستقیم به نوع آسیب شناسی و درجه توسعه آن بستگی دارد. به عنوان مثال، ژنیکوماستی در کودکان در بیشتر موارد خود به خود از بین می رود. در نوجوانان، هنگامی که سطح تستوسترون در خون پس از بلوغ تثبیت شود، علائم آن از بین می رود.

در بیشتر موارد، ژنیکوماستی خود به خود و بدون نیاز به اقدامات درمانی بهبود می یابد. با این حال، در صورتی که اختلالاتی مانند سوء تغذیه و یا سیروز کبدی علت بزرگ شدن و التهاب سینه باشد، باید نسبت به درمان اقدام شود. در صورتی که مصرف دارو منجر به بروز ژنیکوماستی شده باشد، مصرف آن دارو باید قطع و داوری جدیدی جایگزین شود. به طور کل، در صورت بروز درد و ناراحتی و عدم بهبود علائم، بایستی اقدامات درمانی آغاز شود. که شامل:

  • مصرف دارو
  • داروهایی مانند تاموکسیفن و رالوکسیفن  که به درمان سرطان سینه و یا سایر اختلالات کمک می کند.
  • جراحی و برداشتن بافت اضافی سینه
  • در صورتی که بیمار از ظاهر بزرگ سینه خود ناراضی باشد، می تواند تحت جراحی قرار بگیرد.
از کجا بفهمیم رژ لب بدون سرب است؟ + معرفی بهترین رژ لب بدون سرب

متخصص گوش و حلق و بینی کیست؟

اگر شما دچار بیماری در سر و گردن شده باشید و به پزشک عمومی مراجعه کنید، احتمالا شما را به دکتر گوش و حلق و بینی یا Otorhinolaryngologist ارجاع می‌دهد. تا قبل از قرن نوزده پزشکان نمی‌دانستند، گوش، بینی و گلو توسط یک سیستم لوله‌ای بهم وصل هستند. زمانی‌که با ابزارهای دقیق این مسئله مشخص شد، تخصص جدید در پزشکی به نام تخصص گوش و حلق و بینی ایجاد شد.

این متخصصان بسیاری از بیماری‌های مربوط به گوش، بینی و گلو را تشخیص می‌دهند و درمان می‌کنند. در ادامه به شما توضیح می‌دهیم که برای درمان کدام مشکلات باید به این پزشک مراجعه کنید.

متخصص گوش و حلق و بینی در چه زمینه‌ای تخصص دارد؟

این پزشک در موارد زیر تخصص دارد:

  • بیماری‌های گوش: در صورت وجود اختلال یا مشکل در گوش مانند عفونت گوش، وزوز گوش، درد یا اختلالاتی که تعادل را تحت تأثیر قرار می‌دهد، باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرد. این متخصصان می‌توانند اختلالات مادرزادی مربوط به گوش را هم درمان کنند.
  • بیماری‌های بینی: مشکلات مربوط به بینی، حفره‌های بینی و سینوس‌ها توسط متخصص گوش و حلق و بینی تشخیص داده و درمان می‌شود. این دسته از بیماری‌ها روی تنفس، حس بویایی و شرایط فیزیکی تأثیر می‌گذارند.
  • بیماری‌های گلو: گاهی اختلالات و بیماری‌های مربوط به گلو روی گفتار، غذا‌خوردن، بلع و هضم غذا تأثیر می‌گذارند. برای تشخیص و درمان چنین اختلالاتی باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرد.
  • بیماری‌های سر و گردن: این متخصصان در مدیریت و درمان بیماری‌هایی مانند تومورها، تروما و بدشکلی سر و گردن تخصص دارند. جراحی‌های زیبایی و ترمیمی مربوط به این ناحیه هم توسط متخصصان گوش و حلق و بینی انجام می‌شود. زمانی که اعصاب سر و گردن آسیب ببیند، ممکن است بینایی، بویایی، شنوایی و حرکات صورت تحت أاثیر این اختلال قرار بگیرند. این پزشک برای درمان و مدیریت چنین بیماری‌هایی آموزش‌دیده است.

متخصص گوش و حلق و بینی چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

همان‌طور که گفتیم بسیاری از بیماری‌های مربوط به ناحیه سر و گردن توسط متخصص گوش و حلق و بینی درمان می‌شوند. برای اینکه دقیق‌تر بدانید دکتر گوش و حلق و بینی کیست و چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند، در ادامه هرکدام از بیماری‌هایی که توسط این پزشک مدیریت و درمان می‌شود را معرفی کنیم.

۱-عفونت گوش

زمانی‌که یک عامل باکتریایی یا ویروسی بر گوش میانی (درست پشت پرده گوش) تاثیر بگذارند، شخص به عفونت گوش مبتلا می‌شود. این نوع عفونت می‌تواند حاد یا مزمن باشد. عفونت گوش منجر‌ به التهاب و تجمع مایع در گوش میانی می‌شود، به‌ همین دلیل گاهی دردناک است. عفونت حاد گوش دردناک است، اما پس از مدت کوتاهی برطرف می‌شود. عفونت‌های مزمن یا برطرف‌ نمی‌شوند و یا بارها و بارها عود می‌کنند. این نوع عفونت می‌تواند به گوش میانی یا داخلی آسیب دائمی وارد کند.

۲- گوش درد

گوش درد معمولا کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما بزرگسالان هم گاهی دچار این مشکل می‌شوند. ممکن است هر دو گوش شخص شروع به درد کند. اما بیشتر مواقع تنها یک گوش درد می‌گیرد. علت این عارضه در بیشتر مواقع عفونت گوش است.

۳-سرگیجه

سرگیجه حس کاذبی در شخص ایجاد می‌کند که انگار محیط اطراف در حال چرخش است. این حالت می‌تواند به‌دلیل سرگیجه موضعی حمله‌ای خوش‌خیم، عفونت یا میگرن ایجاد شود. این عارضه در بیشتر مواقع با دارو یا چند تمرین ساده برطرف می‌شود. معمولا سرگیجه پس از چند دقیقه برطرف می‌شود. اما در برخی حالت‌ها مانند میگرن ممکن است تا چند ساعت طول بکشد.

۴-وزوز گوش

زمانی که صدایی مانند زنگ‌زدن در گوش احساس می‌شود که به آن وزوز گوش می‌گویند. ممکن است شخص صدای غرش، وزوز، سوت‌زدن یا خش‌خش بشنود. این صداها در واقعیت وجود ندارند و گاهی این صداها با صدای محیط تداخل ایجاد می‌کنند و باعث حس کلافگی در شخص می‌شود. وزوز گوش گاهی همراه با افسردگی، اضطراب و استرس است.هر شخصی در هر سنی می‌تواند به این عارضه مبتلا شود. اما بیشتر افراد مسن تحت تأثیر وزوز گوش قرار می‌گیرند. شایع‌ترین علت آن آسیب به گوش میانی یا داخلی است.

راهنمای انتخاب بهترین رنگ رژ لب + بهترین رنگ رژ لب دخترانه 1402

۵- کم‌ شنوایی و ناشنوایی

زمانی که شما نتوانید صداهای جزئی یا کلی محیط را بشنوید، دچار کم‌شنوایی شده‌اید. این عارضه می‌تواند یک یا هر دو گوش را درگیر کند. معمولا کم‌شنوایی به‌تدریج و در طول زمان ایجاد می‌شود. طبق تحقیقات حدود ۲۵% از افراد ۶۵ تا ۷۴ سال دچار کم‌شنوایی هستند. گاهی ممکن است کم‌شنوایی به‌مرور به ناشنوایی ختم شود و شخص توانایی شنیدن صداها را از دست بدهد

۶- پارگی پرده گوش

زمانی‌که یک سوراخ یا پارگی کوچک روی پرده گوش ایجاد شود، شخص دچار پارگی پرده گوش می‌شود. این پرده یک غشا با بافت نازک است که گوش میانی و کانال گوش خارجی را از هم جدا می‌کند. ارتعاش این پرده باعث می‌شود، صداها را به‌وضوح بشنویم. زمانی‌که پرده گوش آسیب می‌بیند، شنوایی دچار مشکل می‌شود.

بهترین دکتر غدد تهران

عفونت گوش، تغییرات فشار، جراحت و آسیب‌دیدگی حین ورزش یا تصادف از عوامل اصلی پارگی پرده گوش هستند. اگر در گوش خود احساس درد دارید، مایعات آبکی، خونی یا پر از چرک از گوش شما خارج می‌شود و وزوز گوش را تجربه می‌کنید، حتما باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

۷- بیماری منیر گوش

بیماری منیر اختلالی است که در گوش داخلی ایجاد می‌شود. گوش داخلی مسئول شنوایی و تعادل است. زمانی‌که شخص دچار بیماری منیر می‌شود، سرگیجه و عدم تعادل را تجربه می‌کند. همچنین ممکن است صدای وزوز و زنگ‌زدن بشنود. این بیماری معمولا یک گوش را درگیر می‌کند و علت دقیق آن مشخص نیست. ممکن است بیماری‌های خودایمنی، آلرژی و ژنتیک باعث بروز این اختلال شوند.

۸- آلرژی

آلرژی پاسخ سیستم ایمنی بدن به عوامل خارجی است. این عوامل خارجی که به آنها آلرژن گفته می‌شود، ممکن است هر نوع ماده غذایی، گرده گل یا شوره حیوانات خانگی باشد. آلرژی معمولا برای بدن مضر نیست و تنها علائمی مانند التهاب، عطسه یا نشانه‌های این‌چنینی دارد.

معمولا پس از مدتی بدن با محیط سازگار می‌شود و حساسیت سیستم ایمنی به آلرژن کمتر می‌شود. برخی از آلرژی‌ها بسیار شدید هستند و باعث پاسخ آنافیلاکسی می‌شوند. این وضعیت بسیار جدی است و حتی می‌تواند کشنده باشد. این حالت باعث مشکلات تنفسی حاد می‌شود و شخص هوشیاری خود را از دست می‌دهد.

چگونه متخصص غدد شویم؟

متخصص غدد، یک پزشک متخصص است که عدم تعادل هورمون ها یا سیستم غدد درون ریز بدن را درمان می کند. یک متخصص غدد بعد از گذراندن چهار سال تحصیل در پزشکی و سه سال تحصیلات تکمیلی در رشته داخلی، تقریباً دو تا سه سال در غدد درون ریز آموزش دیده است.

اولین قدم برای متخصص غدد درون ریز شدن، اخذ مدرک لیسانس از یک کالج یا دانشگاه معتبر است. در اواخر دوره کارشناسی، دانشجو باید درخواست خود را بدهد و در دانشکده پزشکی پذیرفته شود. پس از پذیرش، وی باید چهار سال دیگر به تدریس خودش ادامه دهد. اکثر متخصصان غدد یک دوره تدریس که سه تا چهار سال طول می کشد را می گذرانند.

دوره های متداولی که شما باید برای تبدیل شدن به متخصص غدد درون ریز بگذرانید، عبارتند از:

  • دوره غدد درون ریز بالینی
  • دوره غدد درون ریز و ژنتیک
  • دوره تومورهای غدد درون ریز
  • دوره مفاهیم غدد درون ریز مولکولی
  • دوره تصویربرداری و تجزیه و تحلیل تیروئید

حداقل ۱۰ سال طول می کشد تا یک فرد تمام دروس، تحصیلات و آموزش های لازم را برای تبدیل شدن به یک متخصص غدد درون ریز بگذراند.

تشخیص تیروئید چشمی

بیماری چشمی تیروئید معمولاً با سطح بیش از حد هورمون تیروئید (پرکاری تیروئید) مرتبط است، اما می‌تواند در افرادی که سطح هورمون آنها خیلی پایین است (کم‌کاری تیروئید) و حتی در افرادی که سطح هورمون تیروئید پایینی دارند نیز رخ دهد. بیماری تیروئید چشمی ممکن است به‌عنوان افتالموپاتی گریوز، اوربیتوپاتی مرتبط با تیروئید، افتالموپاتی تیروئید یا بیماری چشم گریوز نیز شناخته شود.در مورد افتالموپاتی تیروئید، کار تیمی متخصص غدد و چشم ضروری است. این به درمان تغییر تیروئید در بالادست و نظارت بر اگزوفتالموس و علائم ناشی از آن کمک می‌کند؛ بنابراین، ازیک‌طرف، متخصص غدد، درمان و نظارت کافی بر بیماری گریوز را انجام می‌دهد، از طرف دیگر، چشم‌پزشک آزمایش‌های تشخیصی مناسب را انجام می‌دهد:

  • حدت بینایی
  • ارزیابی تحرک چشم
  • اگزوفتالمومتری. اگزوفتالمومتر هرتل برای اندازه‌گیری برآمدگی کره چشم نسبت به لبه بیرونی مدار استفاده می‌شود. در زنان و کودکان، مقادیر بین ۱۰ تا ۱۶ میلی‌متر طبیعی در نظر گرفته می‌شود، درحالی‌که در مردان بین ۱۴ تا ۲۰ میلی‌متر
  • معاینه لامپ شکاف
  • تونومتری
  • افتالموسکوپی با توجه ویژه به ارزیابی عصب بینایی
  • کمپیمتری
  • سی‌تی‌اسکن برای ارزیابی محتوای مداری، با توجه خاص به عضلات بیرونی
کانتورینگ صورت یا زاویه سازی و مادلینگ چهره چیست؟ + عوارض کانتورینگ صورت چیست؟

بنابراین هرگونه درمان پزشکی و یا جراحی به ارزیابی چشم‌پزشک پس از ویزیت و آزمایشات انجام شده بستگی دارد.

راه‌های درمانی که توسط فوق‌تخصص تیروئید چشمی ارائه می‌شود:

بیماری تیروئید چشمی به‌احتمال زیاد ابتدا توسط پزشک عمومی شما تشخیص داده می‌شود و سپس  شما را به چشم‌پزشک  که فوق‌تخصص تیروئید چشمی باشد، ارجاع دهد. احتمالاً باید به یک متخصص غدد، پزشکی که شرایط هورمونی را درمان می‌کند نیز مراجعه کنید.اگر یک بیماری چشمی جدی دارید و از پرکاری تیروئید رنج می‌برید، چندین درمان از جمله دارو وجود دارد که به کاهش و کنترل سطح هورمون تیروئید شما کمک می‌کند.اگر پرکاری تیروئید شما شدید است، ممکن است نیاز به روشی داشته باشید که از پرتو برای کوچک کردن غده تیروئید یا جراحی برای برداشتن آن استفاده کنید. اگر به این روش نیاز دارید، باید تا پایان عمرتان جایگزین هورمون تیروئید کنید.کم‌کاری تیروئید معمولاً با جایگزینی هورمون تیروئید درمان می‌شود، اما این درمان ممکن است تأثیر مستقیمی بر بیماری تیروئید چشمی شما نداشته باشد.

بهترین دکتر غدد تهران

متخصص غدد تیروئید

بیماری تیروئید

بیماران مبتلا به تیروئید اغلب در زمینه ی میزان انرژی به مشکل برمی خورند. همچنین ممکن است دچار مشکلاتی در قدرت عضلات، احساسات، کنترل وزن و تحمل سرما یا گرما شوند.متخصص غدد و متابولیسم کار درمان بیمارانی را برعهده دارد که در اثر پرکاری یا کم کاری غده ی تیروئید، هورمون تیروئید در بدن آن ها بیش از اندازه یا کم تر از میزان طبیعی تولید می شود. دکتر متخصص غدد و متابولیسم با جبران یا مسدود کردن هورمون تیروئید به بیمار کمک می کند به تعادل هورمونی برسد.غده ی تیروئید جلوی گردن، درست زیر حنجره، واقع شده است و کار تولید هورمونی را برعهده دارد که به سوخت و ساز بدن کمک می کند. هورمون تیروئید در واکنش به هورمون دیگری که توسط غده ی هیپوفیز تولید می شود، ترشح می شود.

بیماری تیروئید چهار نوع اصلی دارد:

  • پرکاری تیروئید هورمون تیروئید بیشتر از حد طبیعی تولید می شود.
  • کم کاری تیروئید هورمون تیروئید کمتر از حد طبیعی تولید می شود.
  • بیماری تیروئید خوش خیم (غیرسرطانی)
  • سرطان تیروئید

سوالات متداول

متخصص غدد چه وظایفی دارد؟

متخصص غدد درون ریز بیماری‌های مرتبط را تشخیص داده و راه‌های درمان را به شما توصیه می‌کند. هدف این متخصصین بازگرداندن تعادل هورمونی بدن است. آنها همچنین اختلالات فیزیولوژیکی مانند متابولیسم ضعیف، هضم یا گردش خون را درمان می‌کنند، زیرا عدم تعادل هورمونی می‌تواند ناشی از عملکرد ارگان‌های خارج از سیستم غدد درون ریز مانند مغز ، قلب و کلیه‌ها باشد.

چگونه مشکل در غدد و متابلیسم به وجود می آید؟

غدد و هورمون های موجود در بدن انسان، ممکن است بنابر دلایل مختلف، دچار مشکلاتی شده و عملکرد بدن را تحت تاثیر قرار دهند. در این شرایط مراجعه به متخصص غدد الزامی می باشد. متخصص غدد فردی است که با متابولیسم و تمامی فرایندهای بیو شیمیایی بدن انسان ها، سروکار دارد و با بهبود شرایط غدد و هورمون ها، عملکرد بدن را بهبود می بخشد.

آیا متخصص گوش و حلق و بینی جراحی زیبایی بینی هم انجام می‌دهد؟

بله، ازآنجایی‌که متخصص گوش و حلق و بینی اطلاعات کافی در مورد ناحیه سر و گردن دارد، می‌تواند عمل زیبایی بینی انجام دهد. حتی گاهی متخصص باتوجه‌به شرایط مراجعه‌کننده عمل زیبایی را هم‌زمان با عمل انحراف بینی یا پولیپ بینی انجام می‌دهد.

آیا می توان جای زخم عمل جراحی ژنیکوماستی را از بین برد؟

بله با رعایت مراقبت‌های بعد عمل هیچ اثری از جای زخم عمل جراحی باقی نمی‌ماند.

غدد و هورمون ها چه کارهایی انجام می دهند؟

هورمون ها در تعدیل رشد، گرسنگی و تشنگی، تولید مثل، کارکردهای جنسی، فرآیندهای شناختی و … نقش حائز اهمیتی را ایفا می کنند. چنین فرآیندهایی برای رشد عادی در کودکان کم سن و سال، بسیار حیاتی است.
هورمون ها به وسیله ی مولکول هایی که آن ها را ” غده” می نامیم، تولید می شوند و به جریان خون راه می یابند. (غدد بایکدیگر، سیستم غدد مترشحه ی داخلی را تشکیل می دهند).

سخن پایانی

متخصصان غدد و متابولیسم، پزشکانی هستند که درباره غدد و هورمون‌هایی که می‌سازند تخصص دارند. آنها با متابولیسم یا تمام فرآیندهای بیوشیمیایی که باعث می شود بدن شما کار کند، سروکار دارند، از جمله اینکه چگونه بدن شما غذا را به انرژی تبدیل می کند و چگونه رشد می کند.

پیشنهاد ما به شما

جدیدترین درمان کمر درد

جدیدترین درمان کمر درد

کمردرد به عنوان یکی از مشکلات رایج در جهان شناخته شده است و طبق آمار مرکز …

دیدگاهتان را بنویسید