سه شنبه , 29 اسفند 1402
جدیدترین مقالات
ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی چیست؟ + تفاوت ارتودنسی سرامیکی و ارتودنسی ثابت معمولی چیست؟ + بررسی طول درمان ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی دندان با روش های نوین و متنوعی که دارد، به اصلاح ناهنجاری های دهان و دندان می پردازد. یکی از این روش ها که قصد داریم تا در این مقاله به بررسی آن بپردازیم، ارتودنسی سرامیکی می باشد. این نوع روش ارتودنسی همانند ارتودنسی ثابت فلزی می باشد، اما تفاوتی که با آن دارد این است که براکت های این روش ارتودنسی از جنس سرامیکی و کامپوزیتی بوده که همرنگ دندان هستند. به همین دلیل می توان گفت که این نوع روش ارتودنسی در دسته ارتودنسی نامرئی قرار داده می شود. این براکت ها بسیار ظریف هستند و توسط سیم هایی به هم وصل می باشند. در این مقاله شما می توانید اطلاعاتی کافی درباره ارتودنسی سرامیکی، مزایا و معایب آن، کاربرد آن، مدت زمان درمان با ارتودنسی سرامیکی و هزینه آن به دست آورید.


فهرست مطالب


ارتودنسی سرامیکی چیست؟

ارتودنسی سرامیکی نیز یکی از روش های نوین علم ارتودنسی دندان بوده که تقریبا مشابه با ارتودنسی ثابت فلزی می باشد. تفاوتی که این روش ارتودنسی دندان با ارتودنسی ثابت فلزی دارد، این است که براکت ها در ارتودنسی سرامیکی جنسی از کامپوزیت یا سرامیک دارند که بدین ترتیب مشابه با رنگ دندان ها می باشند. به دلیل مشابه بودن رنگ این براکت ها با دندان های طبیعی، بسیاری از افرادی که تمایلی به دیده شدن براکت های فلزی روی دندان های خود ندارند، از این روش درمانی استفاده می کنند.

ارتودنسی با براکت سرامیکی برای چه افرادی مناسب است؟

بسیاری از افرادی که دچار ناهنجاری های دهان و دندان هستند، می توانند از این روش درمانی بهره مند شوند. افرادی که دچار ناهنجاری هایی مانند اوربایت، اپن بایت و کراس بایت هستند، گزینه مناسبی برای بهره مند شدن از این روش درمانی هستند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله معرفی انواع ارتودنسی دندان را بخوانید.

ارتودنسی سرامیکی

اما باید به این نکته توجه شود که تشخیص نوع روش درمانی مناسب برای بیمار بر عهده ی ارتودنتیست می باشد. متخصص ارتودنسی با بررسی و معاینه شرایط بیمار و با توجه به نوع و شدت ناهنجاری، بهترین و مناسب ترین روش درمانی را برای بیمار انتخاب می کند.

ارتودنسی لینگوال را بشناسید

تفاوت ارتودنسی سرامیکی و ارتودنسی ثابت معمولی چیست؟!

تنها تفاوتِ ارتودنسی سرامیکی با ارتودنسی ثابت معمولی، جنس و رنگ مواد بکار رفته در ساخت براکت و سیم ارتودنسی است. در حالی که در سیستم بریس ثابت معمولی، جنس براکت‌ها و سیم از فلز است و به راحتی همه افراد متوجه می‌شوند که شما تحت درمان ارتودنسی قرار دارید، در این سیستم، همه چیز همرنگ دندان است و کمتر قابل مشاهده است.

ارتودنسی‌سرامیکی شاید در نگاه اول ابهتِ خاصی داشته باشد و کمی پیچیده به نظر برسد. با این وجود، در یک کلام می‌توان گفت که برتری ارتودنسی‌سرامیکی نسبت به ارتودنسی معمولی تنها در نمود ظاهری کمتر و نامرئی بودن آن است. غیر از این مورد، ارتودنسی سرامیکی همانند ارتودنسی معمولی ثابت بوده و همان تاثیرگذاری در درمان ناهنجاری‌های دندانی را دارد.

دقت داشته باشید در صورتی که در انتخاب بین ارتودنسی ثابت فلزی و ارتودنسی ثابت سرامیکی مردد هستید، در جلسه مشاوره با متخصص ارتودنسی خود، در رابطه با هزینه و طول دوره درمان ارتودنسی سرامیکی نیز مشاوره داشته باشید. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله درباره ارتودنسی دیمون را بخوانید.

  • در واقع ارتودنسی سرامیکی، به دلیل اینکه براکت‌ها از جنس سرامیک ساخته می‌شوند، هزینه بیشتری نسبت به ارتودنسی ثابت با براکت فلزی دارد.
  • همچنین، به دلیل اینکه تنظیم براکت‌های سرامیکی از پیچیدگی بیشتری به نسبت براکت‌های فلزی برخوردار است، طول دوره درمان با ارتودنسی‎‌سرامیکی نیز به نسبت ارتودنسی ثابت فلزی بیشتر خواهد بود.

چه افرادی نمی توانند کاندیدای مناسبی برای ارتودنسی سرامیکی باشند؟

بهتر است برخی از افراد از براکت های سرامیکی استفاده نکنند، زیرا در این صورت احتمال دارد تا نتیجه مورد دلخواه آن ها به دست نیاید. این افراد عبارتند از:

  1. برخی از افراد دارای آناتومی و ساختار خاصی در دندان های خود هستند.
  2. افرادی که در طی روز به نسبت بالایی سیگار می کشند.
  3. کسانی که به میزان زیادی قهوه مصرف می کنند.
  4. افرادی که دارای ناهنجاری های بسیار شدید دندانی هستند نیز، بهتر است تا از این روش درمانی استفاده نکنند. براکت های سرامیکی بسیار ظریف بوده و تحمل کمتری نسبت به براکت های فلزی دارند.
ارتودنسی لینگوال، سنتی اما مخفی!

مزایا و معایب ارتودنسی سرامیکی چیست؟

  1. یکی از اصلی ترین مزیت های ارتودنسی‌سرامیکی، همرنگ بودن آن با دندان های طبیعی می باشد. به همین دلیل این روش ارتودنسی می تواند برای افرادی که تمایلی به دیده شدن براکت های فلزی خود ندارند، اما دندان هایشان بسیار نامرتب است، بسیار مناسب است.
  2. براکت های سرامیکی حساسیت و آسیب کمتری برای بافت های لثه ایجاد می کنند.
  1. به دلیل فشار کمتری که این نوع براکت ها به دندان ها وارد می کنند، درد کمتری را برای بیمار به همراه خواهند داشت.
  2. در برخی از مواقع این احتمال وجود دارد که براکت های فلزی در روز های ابتدایی در طعم غذا تغییراتی را ایجاد کنند، اما براکت های سرامیکی خنثی هستند و تغییری در طعم غذا حتی در روز های ابتدایی ایجاد نمی کنند.
  3. اگر از براکت های سرامیکی به خوبی مراقبت شود، دارای استحکام و مقاومت خوبی می باشند.
  4. این براکت ها مقطع عرضی کمی دارند، بنابراین برجستگی بسیار کمتری دارند.
  5. براکت های سرامیکی هیچگونه مشکلی برای تصویر برداری ایجاد نمی کنند.

معایب ارتودنسی با براکت سرامیکی:

ارتودنسی سرامیکی با وجود مزیت های خود می تواند معایبی به همراه داشته باشد:

  1. احتمال شکستگی این براکت ها نسبت به براکت های فلزی بیشتر است.
  2. با وجود مقاومت بالایی که این براکت ها در برابر تغییر رنگ دارند، اما در اثر مصرف غذا ها و نوشیدنی های رنگی می توانند لکه دار شوند.
  3. تعداد جلسات درمانی برای ارتودنسی سرامیکی بیشتر می باشد.
  4. ارتودنسی سرامیکی هزینه ای بالاتر از براکت های فلزی دارند.
  5. براکت های سرامیکی جنسی محکم تر از مینای دندان دارند، پس احتمال دارد تا سبب ساییدگی مینای دندان شوند.
  6. کش های سفید و شفافی که در این روش ارتودنسی دندان مورد استفاده قرار می گیرند، احتمال تغییر رنگ دارند.
  7. جنس براکت های ارتودنسی دندان به دندان های طبیعی شباهت یافته است و به همین دلیل برداشتن آن ها از روی دندان ها سخت تر می باشد.
  8. براکت های سرامیکی با سیم ارتودنسی سبب ایجاد اصطکاک می شوند و روند درمان را طولانی تر می کنند.

طول دوره درمان ارتودنسی سرامیکی چقدر است؟!

بریس‌های سرامیکی بسته به نوع و شدت مشکل و ناهنجاری دندانی، حدود 12 تا 18 ماه (و حتی در مواردی ممکن است تا 36 ماه) طول بکشد تا دندان‌های شما را صاف، منظم و تراز کنند. البته در مواردی خاص با ناهنجاری‌های پیچیده دندانی، نیاز به درمان ارتودنسی بیش از دو سال وجود خواهد داشت که در نهایت این مدت زمان توسط متخصص ارتودنسی تعیین می‌گردد.

اورجت چیست؟

کاربرد های ارتودنسی سرامیکی چیست؟

ارتودنسی سرامیکی می تواند برای بسیاری از ناهنجاری های دهان و دندان کاربرد داشته باشد. از ارتودنسی سرامیکی می توان برای درمان عقب و یا جلو بودن دندان ها، فشردگی های دندانی، رشد دندان ها در جایگاهی نادرست، فاصله بین دندان ها و دیگر ناهنجاری ها به جز ناهنجاری های بسیار شدید استفاده کرد.

آیا براکت‌های سرامیکی تغییر رنگ می‌دهند؟!

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که براکت‌های سرامیکی که همرنگ دندان هستند، ممکن است در طول دوره درمان ارتودنسی تغییر رنگ دهند و ظاهر نامطلوبی را ایجاد کنند، ولی بهتر است بدانید که این ادعا کاملاً اشتباه است! فایل صوتی کوتاه ولی مهم زیر از زبان دکتر داودیان متخصص ارتودنسی را به دقت گوش دهید که به طور شفاف، پاسخ این سوال را مطرح کرده‌اند.

ارتودنسی سرامیکی تا چه اندازه در درمان ناهنجری‌های دندانی موثر است؟!

ارتودنسی‌سرامیکی تقریباً اغلبِ مشکلاتی که بریس فلزی قادر به اصلاح آن‌ها است را برطرف می‌کند، اما محدودیت‌هایی هم دارد. به عنوان مثال، این روش برای اصلاح مال اکلوژن‌ها و ناهنجاری‌های شدید، گزینه چندان خوبی نیست.

ارتودنسی سرامیکی

زیرا برای درمان مشکلات شدید، نیاز به اعمال نیروی بیشتری به دندان‌ها است و از آنجا که نیرو از سیم به براکت، سپس به دندان وارد می‌شود، ممکن است براکت تحمل نیروی زیاد را نداشته باشد و مکرراً شکسته شده و یا سیم پاره شود. بنابراین برای مشکلات شدید ارتودنسی ترجیح متخصصین ارتودنسی، درمان با بریس فلزی ثابت است تا ارتودنسی سرامیکی.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله درباره ارتودنسی متحرک را بخوانید.

هزینه ارتودنسی با براکت سرامیکی چقدر است؟

همواره نمی توان مبلغ دقیقی را برای درمان های ارتودنسی در نظر گرفت، زیرا هزینه های درمان بر اساس موارد مختلفی از جمله نوع و شدت ناهنجاری، موقعیت جغرافیایی مطب ارتودنسی، تخصص ارتودنتیست و غیره تعیین می گردند. برخی از مواردی که در هزینه ارتودنسی سرامیکی تاثیر مستقیم را دارند را در زیر بیان می کنیم:

رنگ براکت ها

براکت های سرامیکی می توانند دارای رنگ های روشن، نامرئی و یا همرنگ دندان ها وجود داشته باشند. اگر دندان ها سفید باشد، افراد تمایل دارند که از براکت های شیشه ای استفاده نمایند و یا برخی از افراد که رنگ دندان های آن ها کمی تیره تر است، تمایل دارند که از براکت هایی استفاده داشته باشند که کمی متمایل به رنگ دندان هایشان باشد. این ویژگی دارای اهمیت بوده و می تواند تاثیری بر افزایش قیمت این روش ارتودنسی دندان داشته باشد.

قیمت ارتودنسی نامرئی (مقایسه قیمت ها)

جنس براکت ها

یکی دیگر از مواردی که در قیمت ارتودنسی‌سرامیکی تاثیر گذار است، جنس براکت ها می باشد. براکت های ارتودنسی سرامیکی از جنس های متنوعی مانند سرامیک، پرسلین و یا پلاستیک ساخته شده که می توانند بر هزینه های درمان تاثیر داشته باشند. براکت های فلزی از فولاد ضد زنگ ساخته می شوند که ارزان تر از براکت های سرامیکی هستند.

نامرئی بودن براکت ها

براکت های سرامیکی به دلیل جنس هایی که از آن ساخته می شوند، نامرئی در نظر گرفته شده و زیبایی بیشتری را برای دندان ها ایجاد می کنند. افرادی که تمایل به زیبا تر بودن براکت های ارتودنسی خود دارند، از این روش درمانی بهره مند می شوند. بنابراین این مورد نیز می تواند در هزینه نهایی درمان تاثیر داشته باشد.

نیاز به دقت و مراجعات بیشتر

براکت های ارتودنسی‌سرامیکی به دلیل ظرافتی که دارند، به دقت و وقت بیشتری نیازمند هستند. به همین دلیل می توانند هزینه بیشتری را نسبت به ارتودنسی ثابت فلزی به خود اختصاص دهند.

مراقبت های ارتودنسی سرامیکی چگونه است؟

به طور کلی در حین درمان ارتودنسی دندان باید تمام دستورالعمل های ارتودنتیست به خوبی انجام شود تا درمان نتیجه مورد نظر را به دست بیاورد. این توصیه ها عبارتند از:

  1. مهمترین مسئله ای که باید آن را در نظر داشته باشید، رعایت بهداشت دهان و دندان است. شما باید به طور مرتب مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده نمایید. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند مشکلات بسیاری را در حین درمان و یا بعد از آن برایتان ایجاد کند.
  2. بهتر است تا بعد از هر وعده ی غذایی مسواک بزنید، اما اگر چنین شرایطی ندارید، حدقل دهان خود را بعد از غذا با آب بشویید. خصوصا اگر نوشیدنی های رنگی مانند چای و قهوه مصرف می کنید، برای جلوگیری از تغییر رنگ براکت ها دهان خود را آب بکشید.
  3. در حین درمان ارتودنسی سرامیکی، سیگار نکشید. سیگار و دخانیات می توانند تاثیر مستقیمی بر تغییر رنگ براکت های سرامیکی داشته باشند.
  4. براکت های سرامیکی استحکام بالایی دارند، اما با این وجود بهتر است تا از مصرف مواد غذایی سفت اجتناب کنید.
  5. سعی کنید تا مصرف غذا هایی مانند نوشابه، چای، قهوه که سبب لکه دار شدن براکت های سرامیکی می شوند را به حداقل برسانید و پس از مصرف آن ها دهان خود را با آب بشویید.
  6. جلسات دندانپزشکی و توصیه های ارتودنتیست خود را جدی گرفته و به خوبی به آن ها توجه داشته باشید. مراجعات منظم به مطب ارتودنسی تاثیر زیادی در روند درمان دارند.
  7. اگر عادت به دندان قروچه دارید و یا ورزش های رزمی انجام می دهید، حتما این موضوع را با ارتودنتیست خود در جریان گذاشته و از نایت گارد استفاده کنید. نایت گارد می تواند از بسیاری از خطرات و آسیب های احتمالی جلوگیری کند.
درباره ارتودنسی سریع بخوانید

سخن پایانی

شما در این مقاله با ارتودنسی سرامیکی آشنا شدید. همچنین از روشهای درمان و مراقبت های لازم آن آگاه شدید. اگر سوال یا نطری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

آیا ارتودنسی سرامیکی درد دارد؟

شاید یکی از سوالاتی که ذهن همه ی افرادی که قصد انجام ارتودنسی دندان را دارند به خود مشغول کرده است، همین سوال باشد. تعویض سیم ارتودنسی و یا سفت کردن آن می تواند برای بیمار درد و ناراحتی به همراه داشته باشد. البته این درد در روز های ابتدایی شدت دارد و به مرور زمان با عادت کردن بیمار به آن ها از شدت درد کاسته می شود. افراد می توانند برای تحمل این درد چند روزه از دارو های مسکن استفاده داشته باشند. همچنین موم ارتودنسی نیز برای جلوگیری از زخم و خراش ناشی از براکت ها بر روی بافت های داخلی نرم دهان بسیار موثر هستند.

دوام براکت های سرامیکی به چه صورت می باشند؟

براکت های سرامیکی دوام و ماندگاری کمتری نسبت به براکت های فلزی دارند، زیرا احتمال شکستگی براکت های سرامیکی نسبت به براکت های فلزی بیشتر می باشد. توجه داشته باشید که اگر ورزش های رزمی انجام می دهید و یا هر کار دیگری که احتمال آسیب به براکت ها را افزایش می دهد، با استفاده از نایت گارد از براکت های خود محافظت نمایید.

پیشنهاد ما به شما

ارتودنسی دندان

درباره ارتودنسی سریع بخوانید

شما تا کنون چیزی درباره ارتودنسی سریع شنیده‌اید؟ ارتودنسی سریع راهکار جدیدی است که همان …

دیدگاهتان را بنویسید