پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403
درمان فرورفتگی جای جوش

بهترین درمان فرورفتگی جای جوش چیست؟ + بررسی روش های قطعی و خانگی درمان فرورفتگی جای جوش

پس از بهبود جوش و آکنه، ممکن است در برخی از موارد، جای جوش به فرورفتگی یا چال روی پوست تبدیل شود. در صورتی که این فرورفتگی‌ جای جوش، قدیمی و کهنه نشده باشد، می‌توانید آن را با روش‌های خانگی یا پزشکی درمان کنید. به هر حال پوست زیبا باعث زیباتر شدن چهره و بالا رفتن اعتماد به نفس فرد می‌شود. رسیدگی به پوست، نیاز به زمان، صبر و مراقبت‌های ویژه دارد. اگر می‌خواهید با انواع روش درمان فرورفتگی جای جوش آشنا شوید، ادامه مقاله را از دست ندهید.

علت فرورفتگی پوست صورت چیست؟

برخی از افراد پوست حساسی دارند و میزان کلاژن سازی پوست آن‌ها کمتر از افراد دیگر است. بنابراین ممکن است پس از به وجود آمدن جوش و آکنه، جای‌جوش به صورت فرورفتگی، حفره یا حتی زخم ظاهر شود.

هنگامی که منافذ پوست با چربی اضافه، باکتری، میکروب یا سلول‌های مرده پر می‌شود، جوش به وجود می‌آید. در صورتی که جوش نزدیک لایه بیرونی پوست باشد، اندازه آن کوچک خواهد بود و جای جوش عمیقی روی پوست ایجاد نمی‌شود.
اما در صورتی که جوش در سطح عمیق‌تری از پوست ایجاد شود، به یک لایه از پوست آسیب می‌رساند و ممکن است جای جوش به زخم یا فرورفتگی تبدیل شود. اگر جای‌جوش به درستی درمان نشود، ممکن است باکتری روی سطح پوست بخش شود و جوش‌های جدیدی ظاهر شوند.

انواع فرورفتگی جای جوش چیست؟

بهتر است پیش از هر چیز با انواع فرورفتگی جای جوش آشنا شوید، چرا که شناخت انواع جای جوش کمک به سزایی به انتخاب نوع درمان آن می‌کند. بنابراین در صورتی که جای جوش به زخمی عمیق تبدیل شده باشد، درمان زیر نظر پزشک گزینه بهتری خواهد بود.

  • اِسکار یخ شکن: این نوع فرورفتگی جای جوش شباهت زیادی به حفره‌های یخی دارد که با یخ شکن ایجاد می‌شود. به همین دلیل این نوع زخم جای جوش، یخ شکن نام دارد. معمولاً این نوع اسکارها جای جوش عمیق و حفره‌ای هستند.
  • اسکار ورقه‌ای: اسکار یا زخم ورقه‌ای به فرورفتگی‌هایی می‌گویند که روی پوست به صورت گسترده پخش شده است و پستی و بلندی‌های ورقه‌ای روی صورت ایجاد می‌شود.
  • اسکار آتروفیک: اسکار آتروفیک یک نوع زخم بعد از بین رفتن جوش است که به شکل فرورفتگی‌های باریک روی صورت ظاهر می‌شوند.
  • اسکار کلوئیدی: کلوئید یک نوع بیماری پوستی است که بعد از بین رفتن جوش، به صورت زخم‌های برجسته و بزرگ روی پوست ظاهر می‌شوند که شباهت بسیاری به جای بخیه دارند.
  • اسکار واگنی: اسکار واگنی نوع دیگری از زخم بعد از جوش و آکنه است که به صورت گسترده روی پوست ظاهر می‌شود و معمولاً گوشه‌های تیز و برجسته‌ای دارد.
انواع لنز چشم

معرفی روش های قطعی درمان فرورفتگی جای جوش

در صورتیکه جوش فعال نداشته باشید درمان های موثر برای از بین بردن فرورفتگی جای جوش به شرح زیر هستند:

لیزر جای جوش یا لیزر فرکشنال

لیزر یکی از بهترین روش ها برای درمان فرورفتگی جای جوش و اسکار های روی پوست لیزر فرکشنال co2 می باشد. با استفاده از این روش مقداری گاز دی اکسید کربن به زیر سطح پوست وارد می شد. این امر موجب تحریک پوست به کلاژن سازی و در نهایت جوانسازی پوست می شود.

اسکار ها و فرورفتگی های روی پوست صورت که در سنین مختلف مشاهده می شود در کاهش زیبایی و جذابیت چهره بسیار تاثیر گذار می باشد لیزر فرکشنال co2 بهترین گزینه برای رفع این مشکل می باشد. علاوه بر لیزر فرشکنال co2 روش های دیگری مانند سابسیژن و میکرونیدلینگ برای رفع این مشکلات پوستی مطرح شده است برای اینکه بدانید کدام روش مناسب شما می باشد و با بکارگیری کدام روش می توانید نتیجه دلخواه خود را دریافت کنید باید حتما پوست شما توسط یک متخصص پوست مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

تس سی ای (TCA) یا کراس

نوعی اسید است که غلطت های متفاوتی از ۷۰ تا ۱۰۰ درصد دارد باعث می شود عمق اسکار را کم کند و ظاهر پوست فرد بهتر شود مخصوصا باعث می شود وقتی از کرم پودرهای ارایشی استفاده می کنید کرم داخل سوراخ ها نشیند. ‎ درمان جای جوش با tca یک روش درمانی نسبتاً جدیدی است که برای جای جوش‌های که به حالت فرورفته هستند ice Pick که به انها ‎گفته می‌شود به کار می‌رود. و همین طور اسکارهایی که واگنی شکل هستند. ضایعات پوستی ناشی از اسکار آکنه که به شکل فرورفتگی دیده می‌شوند، معمولاً این ویژگی را دارند که دهانه آنها بسیار کوچک است و عمق زیادی دارند به همین علت لیزر یا سایر تکنیک‌ها به خوبی قادر به بهبود این ضایعات نخواهند بود.

پانچ اسکار آکنه

انچ صورت نوعی عمل جراحی است که معمولاً برای درمان و رفع اسکار استفاده می‌شود. در این روش پزشک متخصص از یک ابزار نوک‌تیز که پانچ نامیده می‌شود برای سوراخ کردن و برش اطراف زخم استفاده می‌کند تا درنهایت آن را از بین ببرد.

معمولاً قبل از شروع درمان، زخم‌ها توسط قلم‌های جراحی علامت‌گذاری می‌شوند و پوست با یک مواد پاک‌کننده برای درمان آماده می‌شود. سپس درون بافت پیوندی و بافت اسکاری که قرار است تحت درمان قرار گیرد، بی‌حسی موضعی تزریق می‌شود.

میکرونیدلینگ جای جوش

میکرونیدلینگ یک روش درمان پوستی است و هدف از درمان، تولید کلاژن و بافت پوستی جدید برای ایجاد پوستی صاف، سفت تر و خوش آب و رنگ تر است. میکرو نیدلینگ بیشتر در صورت استفاده می شود و ممکن است زخم های مختلف، چین و چروک و منافذ بزرگ را درمان کند.

هیپوتالاموس چیست؟ + بررسی ساختار و عملکرد غده هیپوتالاموس و تالاموس

سابسیژن فیلر

سابسیژن یا Subcision یکی از بهترین روش ها برای درمان اسکار است. در واقع اسکار آکنه، جای جوش و انواع زخم به کمک این روش قابل درمان هستند. سابسیژن روشی سرپایی بوده و بیمار بعد از بهره مندی از مزایای آن نیازی به بستری شدن ندارد، نتایج آن به سرعت قابل مشاهده هستند و متدهای مختلفی برای انجام آن وجود دارند.

این که کدام روش یا روش های درمان جای جوش فرورفته شما برای شما مناسب هست، بستگی به شکل و فرم اسکار شما دارد و در جلسه حضوری، پزشک با معاینه برایتان مشخص می کند که کدام روشها برای جای جوش شما موثرتر هستند.

معرفی بهترین کرم برای گودی جای جوش

کرم ‌هایی که در ادامه آن‌ ها را معرفی می ‌کنیم، دارای فرمولاسیون و سازوکاری ویژه برای از بین بردن جای جوش‌ ها و آکنه‌ هایی هستند که طی مدت زمان‌ های مختلف و به دلایل گوناگون سطح پوست را پوشش داده‌ اند.

کرم درمان فرورفتگی جای جوش – کرم رژودرم

جوش‌ ها، آکنه‌ ها، آبله مرغان، بخیه، سالک، زخم و بریدگی می ‌تواند سبب پدیدار شدن فرورفتگی‌های سطحی یا عمیق بر روی پوست شوند. البته می‌توان بر روی پوست علاوه بر فرورفتگی‌ها شاهد برجستگی‌هایی نیز باشیم که با اعمال اثر موارد ذکر شده ایجاد شوند. کرم رژودرم از بهترین ترکیبات برای از بین بردن این نوع فرورفتگی ‌ها (اسکارها) و برجستگی‌ ها محسوب می ‌شود. گرچه این نوع کرم ‌ها با توجه به ویژگی‌ های منحصر به فرد هر یک از این فرورفتگی‌ ها و برجستگی‌ها قادر به از بین بردن آن‌ها به طور کامل نیست اما می ‌تواند به شیوه‌ ای موثر برای کمرنگ‌ تر کردن و درمان بیشتر آن‌ ها کمک کننده باشد.

نحوه استفاده: مقدار مناسبی از این کرم را با انگشت خود بردارید و آن را به مدت 1 تا 1 و نیم دقیقه بر روی پوست ماساژ دهید. سپس مقدار اندکی از پماد آلفا را نیز بر روی نقاط مورد نظر قرار داده و به آرامی و بدون اعمال فشار ماساژ دهید.

کرم درمان فرورفتگی جای جوش – کرم ضد جوش Murad

وجود ترکیبات آنتی اکسیدان و اسید سالیسیلیک در این کرم تیرگی‌ ها، جای جوش و فرورفتگی‌ های پوستی را از بین می‌ برد. ترکیبات سیلیکونی موجود در این نوع کرم ‌ها برای از بین بردن ناهمواری ‌های پوست بسیار مناسب است و می ‌تواند پوست صورت را صاف و درخشان جلوه دهد.

نحوه استفاده: کرم ضد جوش Murad را دو بار در طول شبانه روز بر روی پوست صورت خود بمالید. قشر نازکی از این کرم باید بر روی پوست ایجاد شود، اما می ‌توانید بر روی قسمت‌هایی که دچار آسیب بیشتری هستند مقدار بیشتری از این کرم را مورد استفاده قرار دهید.

معرفی متخصصان برتر جراحی عمومی

کرم درمان فرورفتگی جای جوش – ژل سیلیکونی رژواسیل اسکار هیل

یکی از محصولاتی که می توانید برای درمان جای جوش خود از آن استفاده کنید، ژل سیلیکونی رژواسیل هیل است که در بازسازی و ترمیم پوست های آسیب دیده عملکرد فوق العاده ای دارد.

این محصول به دلیل داشتن ترکیبات خاص و مفید خود به آرامی پوست شما را لایه برداری می کند و با تحریک کلاژن سازی می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن جای سوختگی و زخم و آکنه را از بین ببرد. ژل سیلیکونی رژواسیل اسکار هیل ساخت آمریکا است و می توانید آن را در حجم 10 میلی گرم تهیه کنید.

کرم درمان فرورفتگی جای جوش – کرم ژل ترمیم کننده اکنس 4 ساین اسکین

اگر پوست شما چرب و مستعد آکنه است پیشنهاد می کنیم برای درمان جای جوش از کرم ژل ترمیم کننده اکنس 4 ساین اسکین استفاده کنید.

این کرم به دلیل داشتن بافت سبک که سرشار از نیاسین آمید و ویتامین A است، به سرعت جذب پوست می شود و از بروز جوش و آکنه جلوگیری می کند. ژل ترمیم کننده اکسن 4 ساین اسکین، ساخت ایران است و هر تیوپ آن حاوی 20 میلی گرم است.

درمان خانگی فرورفتگی جای جوش چگونه است؟

امروزه روش های زیادی در حوزه پوست و زیبایی وجود دارد، اما هنوز درمان های طبیعی در اولویت هستند. درمان فرورفتگی جای جوش به صورت خانگی و سنتی هیچ گونه ضرر و عواقبی ندارد. درمان فرورفتگی جای جوش اصلا جزو روش تهاجمی نیست. به همین دلیل شما بدون آسیب رساندن به پوست، می توانید پوست خود را ترمیم و التیام ببخشید. روش های خانگی با مواد ساده گزینه مناسبی برای رفع فرورفتگی های جای جوش است.

درمان فرورفتگی جای جوش با روغن سیاه دانه

یکی از بهترین مواد طبیعی که می توان برای درمان جای فرورفتگی جای جوش در خانه استفاده کرد، روغن سیاه دانه است. این روغن با خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی خود، جزو روغن خوراکی و درمانی به حساب می آیند. سیاه دانه از دانه های خوش عطر و خوش طعم است و برای رفع مشکلات پوستی بسیار مناسب است.

خواص:

  • افزایش بهبود روند زخم
  • دارای خاصیت ضد التهابی و کاهش التهاب های ناشی از جوش و آکنه
  • ترمیم کنده پوست و تحریک سلول های برای کلاژن سازی مجدد
  • بهبود رنگ پوست و رنگدانه های غیر طبیعی
  • استفاده به موقع و منظم موجب درمان فرورفتگی جای جوش
معرفی متخصصین برتر اطفال و کودکان به انتخاب مجله خبری دندانپزشکی تهران

درمان فرورفتگی جای جوش با عسل

سومین روش طبیعی و خانگی که برای درمان فرورفتگی جای جوش موثر است، عسل است. عسل یک ماده خوراکی با خواص آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد التهابی است و علاوه بر ارزش غذایی بالایی که دارد به خوبی مشکلات پوستی را درمان می کند.

خواص:

  • کاهش و درمان اثرات سوختگی
  • پاکسازی منافذ پوست از باکتری ها
  • رفع عوامل التهاب زا از سطح پوست
  • درمان فرورفتگی جای جوش
  • التیام زخم های سطحی پوست
  • التیام عوارض جانبی پس از درمان زخم
  • بهبود و درمان تبخال

عسل و موم آن، تاثیر زیادی در سریع تر شدن روند بهبود زخم ها دارد. همچنین عسل با اثرات ضد باکتریایی خود آلودگی هایی که روی منافذ پوست وجود دارد را از بین ببرد. همچنین مقاومت پوست را در برابر موارد آسیب رسان، افزایش دهد. عسل با کنترل کردن عفونت های فعال در پوست، از بروز آکنه و ایجاد فرورفتگی ها جدید به خوبی جلوگیری خواهد کرد.

رفع فرورفتگی های جای جوش با آلوئه ورا

آلوئه ورا یک ماده طبیعی و موثر برای درمان فرورفتگی های جای جوش است. آلوئه ورا دارای خواص بسیار زیادی است و ضد التهاب و ضد باکتری می باشد. ژل آلوئه ورا خاصیت آبرسانی بالایی دارد و با مرطوب کنندگی پوست از ایجاد دوباره جوش و آکنه جلوگیری خواهد کرد. بعضی از افراد معتقدند که آلوئه ورا تاثیر زیادی روی پوست و مو دارد.

خواص:

  • بهبود دهنده رنگ پوست
  • کمک به روشن شدن رنگ پوست
  • رفع خشکی پوست
  • کاهش دهنده التهاب اطراف زخم
  • کاهش اندازه اسکارهای ناشی از جوش و آکنه
  • آبرسانی به پوست
  • تحریک پوست برای کلاژن سازی مجدد
  • ترمیم فرورفتگی های ناشی از آکنه

با قرار دادن ژل آلوئه ورا به صورت مستقیم روی پوست می توانید تاثیرات شگفت انگیز و فوق العاده آن را مشاهده کنید. آلوئه ورا یک گیاه ضد حساسیت است و به راحتی می توانید روی نقاط مختلف بدن بمالید. این گیاه به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی، قرمزی، درد و عفونت اطراف زخم و فرورفتگی جای جوش را تسکین دهد.

استفاده از ویتامین E

ماساژ دادن ویتامین E روی جای اسکار و فرورفتگی های پوست، سبب بهبود پوست می شود. سازندگان برخی از محصولات مراقبت از پوست حاوی ویتامین E نیز باور دارند که می توانند موجب از بین رفتن جای جوش و اسکار شوند.

بعضی از تحقیقات حاکی از آن است که کودکانی که دارای اسکار زخم جراحی هستند، با مالیدن سه بار در روز از ویتامین E روی محل مورد نظر، شاهد بهبود جای اسکار خواهند بود. استفاده از ویتامین E به صورت موضعی، قبل از عمل و بعد از عمل کمک می کند تا پوست دچار اسکار و جای زخم نشود.

همه آنچه که باید درباره ژل روان کننده بدانید!

شواهد زیادی در دسترس نیست که ویتامین E و مصرف آن به طور موضعی روی پوست سبب درمان فرورفتگی جای پوست خواهد شد. اما به یاد داشته باشید که با مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین E به تدریج ممکن است اسکار و فرورفتگی های جای آکنه و جوش شما از بین برود.

استفاده از روغن زیتون و اسطوخودوس

بعضی از مطالعات بیانگر این است که روغن اسطوخودوس می تواند در التیام بخشیدن به زخم هایی که بر اثر جوش و آکنه به وجود می آید، بسیار موثر باشد. ترکیب این روغن با روغن زیتون و همچنین اسانس اسطوخودوس می تواند در درمان فرورفتگی های جوش موثر باشد.

  1. ابتدا 3 قطره اسانس اسطوخودوس را با 3 قاشق روغن زیتون ترکیب نمایید.
  2. ترکیب به دست آمده را به مدت 5 دقیقه روی زخم و جای آکنه بمالید.
  3. صبر کنید تا روغن حدود 30 دقیقه روی پوست باقی بماند.
  4. برای شستن پوست از آب ولرم رو به گرم استفاده کنید.
  5. این پروسه را حداقل 3 بار در روز تکرار نمایید. با مصرف مرتب از این ترکیب فوق العاده، می توان اثر جوش و آکنه را از روی پوست کاهش داد.

درمان جای جوش و آکنه به کمک آبلیمو

به کمک روش زیر می توانید از خواص آب لیمو برای درمان جای جوش خود استفاده نمایید.

  1. ابتدا یک تکه لیموی تازه را روی پوست و قسمت هایی که جوش دارد، بزنید.
  2. سپس 10 دقیقه صبر کنید تا آبلیمو وارد پوست بشود.
  3. از آب خنک برای شستن پوست صورت خود استفاده نمایید.
  4. هر روز می توانید از این روش برای رفع جای جوش و آکنه استفاده نمایید.

سخن پایانی

شما در این مقاله با علت فرو رفتگی جای جوش در صورت آشنا شدید. همچنین از بهترین درمان پزشکی و خانگی برای فرورفتگی جای جوش آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

آیا تزریق بوتاکس به درمان فرورفتگی جای جوش کمک می‌کند؟

تزریق بوتاکس به درمان فرورفتگی جای جوش کمکی نمی‌کند، اما تزریق ژل می‌تواند درمان موقتی برای آن باشد.

آیا رتینول به رفع فرورفتگی جای جوش کمک می‌کند؟

اگرچه استفاده از رتینول موضعی – یا رتینوئیدهای دیگر – می‌تواند در بهبود اندک ظاهر فرورفتگی جای جوش موثر باشد، اما این نتایج قابل توجه نخواهند بود. برای درمان موثر جای اسکار باید با پزشکتان صحبت کنید و تحت درمان قرار بگیرید.

پیشنهاد ما به شما

بهترین دکتر غدد تهران

بهترین دکتر غدد تهران

متخصص غدد و متابولیسم کیست؟ متخصص غدد به انگلیسی Endocrinologist نامیده می‌شود. این متخصص پزشکی است …

دیدگاهتان را بنویسید