شنبه , 8 اردیبهشت 1403
فرنکتومی

سیر تا پیاز فرنکتومی

بافت ‌های درون دهانی متفاوت هستند. یکی از این بافت‌ها به شکل بافت‌های عضلانی است که به آن فرنوم می‌گویند. بافت فرنوم در اطراف لثه و دندان‌ها و در برخی دیگر میان گونه و لب وجود دارد. وجود اختلال در این بافت ها باعث ایجاد مشکل در رشد دندان‌های جلو می شود. این مشکل بوسیله جراحی فرنکتومی قابل حل است. با ما همراه باشید تا در مورد این اختلال و روش درمانی آن، یاد بگیرید.


بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: درباره ی بیماری پریودنتیت چه می دانید؟


فرنوم ها به چند دسته تقسیم می شوند؟

در داخل بدن ما فرنوم‌های زیادی وجود دارند. اما تنها آن هایی که داخل دهان هستند در درک جراحی فرنکتومی موثر اند. به طور کلی در داخل دهان 2 نوع فرنوم لبی و زبانی داریم که در ادامه مورد بررسی قرار گرفته اند:

دسته اول – فرنوم زبانی (Lingual frenum)

فرنوم زبانی، بافتی است که پایه زبان را به کف حفره دهان متصل می‌کند. این بافت به طور طبیعی در داخل دهانِ اغلبِ ما انسان‌ها وجود داشته و وظیفه کنترل حرکات زبان را بر عهده دارد. فرنوم زبانی در بیشتر افراد، به اندازه کافی انعطاف‌پذیر هست که زبان بتواند بدون محدودیت آنچنانی، به اطراف حرکت کرده و به صحبت کردن، خوردن یا آشامیدن (که وظایف اصلی آن هستند) کمک کند.

دسته دوم – فرنوم لبی (Labial frenum)

فرنوم لب بالا: فرنوم لبییال فوقانی، لب بالایی را از طریق لثه به فک بالا متصل می‌کند. این بافت حین رشدِ دندان‌ها و لثه ایجاد می‌شود. و در تمام (یا بیشتر) افراد به صورت طبیعی وجود دارد. اگر این فرنوم خیلی کوتاه یا سفت باشد، چند مشکل اساسی زیر را ایجاد می‌کند:

  • بافت رباطی در ناحیه، می تواند به سمت دو دندان جلوی بالایی کشیده شده و باعث ایجاد دیاستما یا فاصله بین دندان ها شود که گاهی اوقات کار ارتودنسی برای بستن این فاصله را دشوارتر می کند.
  • غیرطبیعی بودن فرنوم بالا، می‌تواند با محدود کردن حرکت لب و جلوگیری از بسته شدن مناسب دهان همراه باشد. این امر منجر به ایجاد تنفس دهانی به جای تنفس از بینی می شود که در کودکان باعث اختلال در رشد بینی و در نتیجه رشد نامناسب راه هوایی و فک می‌شود.
  • کوتاه و سفت بودن این فرنوم همچنین می تواند باعث تحلیل لثه یا عقب رفتن آن شود.
انواع فرنوم

فرنوم لب پایین: این بافت مشابه با فرنوم لبیال فوقانی، در حالت طبیعی لب پایین از طریق لثه به استخوان فک متصل می‌کند. سفت و کوتاه بودن فرنوم تحتانی یا چسپندگی آن، می‌تواند مشکلات ذکر شده در بخش قبل را به همراه داشته باشد.

مراقبت‌های بعد از جراحی دندان عقل

فرنکتومی لب پایین اغلب برای توقف بیماری لثه، بستن فاصله بین دندان‌های جلویی در پایین و کمک به درمان تحلیل لثه انجام می شود.  همچنین در بزرگسالانی که نیازمند پروتز دندان ثابت یا متحرک هستند و مشکل فرنوم دارند انجام فرنکتومی با لیزر یا به روش جراحی رایج است.


شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:   آنچه درباره ی بهداشت دندان کودکان خود باید بدانید


مشکلاتی که فرنوم ها ممکن است به وجود آورند

در ادامه چند مشکل که به دلیل فرنوم ها بوجود آمده اند را ذکر می کنیم.

مشکلات فرنوم زبانی

نوزادانی که از فرنوم زبانی رنج می‌ برند :

  • نمی توانند دهان خود را به ‌طور کامل باز کنند بنابراین عادات غذایی و گفتاری‌ شان تحت تاثیر قرار می‌ گیرد.
  • نمی‌ توانند سریع، بلند یا نرم صحبت کنند.
  • در ناحیه فک احساس درد می‌ کنند.
  • فک پایین شان به سمت جلو پیشروی کرده است.
  • احتمال ملتهب شدن لثه ها وجود دارد.
  • فرنوم زبانی یا گره زبانی

فرنوم زبانی بافت ماهیچه ای است که وسط زبان را به کف زبان متصل می‌ کند. در واقع فرنوم زبانی زبان را به کف دهان متصل می‌ کند. زمانی که فرنوم زبانی به‌طور غیرعادی کوتاه باشد یا به نوک زبان خیلی نزدیک باشد، دچار گره زبانی شده است.

این عارضه می‌ تواند روی چگونگی حرکت زبان در داخل دهان اختلال ایجاد کند و شیر خوردن نوزاد را دچار مشکل سازد.

در صورتی که فرد بزرگسال باشد، امکان جای دادن صحیح دندان مصنوعی وجود ندارد. تمامی این مشکلات با انجام جراحی های فرنکتومی قابل درمان است.

هر آنچه باید درباره پر کردن دندان بدانید

درباره ی دندان عقل نهفته چه می دانید؟


مشکلات فرنوم لب

نوزادانی که به فرنوم لب خفیف یا شدید مبتلا هستند، ممکن است:

فرنوم لب بچه
  • بین دندان‌ های وسط فک بالایشان فاصله بیفتد یا فشار بر روی لثه‌ ها سبب عقب رفتن آنها شود.
  • نتواند به‌ راحتی از مسواک یا نخ دندان استفاده کنند.
  •  دچار پوسیدگی دندان شوند.
  •  قادر به جمع کردن لب بالا به دور سینه مادر برای مکیدن شیر نشوند و به عبارتی دچار سوء تغذیه شوند.
  • در زمان خوردن شیر مادر احساس درد کنند.
  • فرنوم فک بالایشان آسیب ببیند.

روش انجام جراحی فرنکتومی

در طول انجام جراحی ابتدا دهان بیمار را بی حسی موضعی می کنند تا هیچ دردی و ناراحتی را در حین درمان احساس نکند. برای انجام جراحی فرنکتومی از لیزر با طول موج های مختلف استفاده می کنند. خوشبختانه در این روش بعد از اتمام کار لخته خون به سرعت شکل می گرد و مانع خونریزی می شود.


برای مطالعه بیشتر: سیر تا پیاز ریتینر


نکات مثبت و مزایای درمان فرنکتومی

مشکلات تکلم یا غذا خوردن بیمار بهبود می یابد. به دلیل اینکه فاصله دندانی زیبایی فرد را درگیر می کند، با درمان آن بیمار اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده و مرتبی دندان ها را در پی دارد.

خوشبختانه این درمان بسیار سریع صورت می گیرد و در عرض چند دقیقه بیمار از ناراحتی فرنوم زبانی یا لبی خلاص می شود. اما دقت کنید که باید شرایط بررسی شود در صورت نیاز به جراحی و عدم درمان با بریس ارتودنسی از فرنکتومی استفاده می کنند.

پالپوتومی (عصب کشی دندان شیری) چیست؟ + آیا دندان شیری نیاز به عصب کشی دارد؟

پیامد های جراحی فرنکتومی

جراحی فرنکتومی نیز مانند هر جراحی دیگر با عوارض و خطراتی همراه است. خطرات احتمالی فرنکتومی عبارت است از:

● خطرات ناشی از بیهوشی

● خونریزی

● عفونت

● آسیب به اعصاب دهان و زبان

● درد و تورم

● اتصال مجدد فرنوم که البته به ندرت اتفاق می‌ افتد.

هزینه و مخارج جراحی فرنکتومی

هزینه عمل فرنکتومی متغیر است و به پیچیدگی عمل و مدت زمان آن، دستمزد متخصص و موقعیت جغرافیایی کلینیکی که در آن جراحی را انجام می‌ دهید بستگی دارد.

جراحی فرنکتومی

شما می توانید در جلسه مشاوره از هزینه تقریبی عمل مطلع شوید.


این محتوای مفید را هم دنبال کنید: درباره فیکسچر و نقش آن در ایمپلنت دندان بخوانید


سخن پایانی

در این مقاله درباره ی فرنوم و روش جراحی فرنکتومی جهت درمان این اختلال سخن گفتیم. جالب است بدانید اصولا متخصصین توصیه می کنند که باید بیمار تا رشد دندان های دائمی صبر کند و سپس به فکر انجام جراحی فرنکتومی باشد. به دلیل اینکه ممکن است با رشد دندان های دائمی شکاف به خودی خود از بین برود در نتیجه اصلا به فرنکتومی نیاز نباشد. اما همچنان برای تعیین زمان مناسب باید نزد متخصص ارتودنسی بروید تا تشخیص درست را انجام دهد. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد ما به شما

چگونه کلینیک دندانپزشکی معتبری را پیدا کنیم

شاید برای شما نیز سوال باشد، چطور در شهرهای بزرگ کلینیک معتبر دندانپزشکی پیدا کنیم، …

دیدگاهتان را بنویسید