دوشنبه , 10 اردیبهشت 1403

مراقبت‌های بعد از جراحی دندان عقل

مراقبت‌های بعد از جراحی دندان عقل راهی مطمئن برای تسریع در بهبود حال بیمار است، در واقع طی عمل جراحی ممکن است که لثه با آسیب‌های احتمالی همراه شود و این کار باعث می‌شود تا به تشدید مراقبت‌ها نیاز داشته باشید. جراحی دندان عقل (wisdom tooth) یک عبارت آشنا در جستجوهای شماست. به این دلیل که درآمدن دندان عقل و درد ناشی از آن همیشه یک مسئله برای اکثر افراد بوده است. البته همیشه به این سادگی نیست که فقط این دندان بخواهد مزاحمت ایجاد کند و آن را بکشیم.

گاهی در حین جراحی عصب دندان‌های اطراف نیز در معرض خطر قرار می گیرند که در این حال باید مراقبت‌های شدید‌تری به عمل آید. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی بهترین روش مراقبت بعد از جراحی دندان عقل بپردازیم.

آشنایی با مراقبت‌های بعد از جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل یکی از روش‌های خلاص شدن از درد و تورم دندان رشد کرده است. همانطور که می‌دانید در خیلی از موارد دندان عقل رشد غیر متعارف دارد و برای جا کردن خود در میان لثه، به دیگر دندان‌ها فشار می‌آورد، از این رو برای از بین بردن درد و عفونت ناشی از فشار دندان عقل به سایر دندان‌ها و لثه باید عمل جراحی صورت بگیرد.

به خاطر داشته باشید که این عمل همانند سایر جراحی‌ها نیاز به مراقبت‌هایی خاصی دارد که رعایت آن‌ها باعث تسریع در بهبود آن خواهد شد. گفتنی است که این اقدامات الزامی هستند و علاوه بر بهبود حال بیمار در سلامت آن‌ها نیز تاثیر گذارند، مراقبت‌های بعد از جراحی دندان عقل شامل موارد زیر هستند:

  • پس از انجام جراحی، گاز استریل را روی محل جراحی به مدت ۲۰ دقیقه نگه دارید، این کار باعث جذب خوناب و عفونت‌های احتمالی لثه خواهد شد. دقت داشته باشید که حتما چندین گاز استریل را برای بعد و در منزل خریداری نمایید چون حتمابه آن‌ها نیاز پیدا می‌کنید. در صورتی که پس از ۲۰ دقیقه، متوجه خونریزی مجدد شدید از یک گاز استریل تمیز استفاده کنید.
  • یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از جراحی دندان عقل ‌عدم آبکشی دهان است، در واقع آبکشی دندان باعث تازه شدن زخم و از سر گیری مجدد خونریزی خواهد شد. دقت داشته باشید در صورتی که خونریزی بعد از گاز استریل دوم نیز قطع نشد باید حتما به نزدیک‌ترین مرکز اورژانس محل زندگی خود مراجعه کنید.
  • استفاده از مسکن‌های ضد درد سومین مورد از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از جراحی دندان عقل به شمار می‌آید، دقت داشته باشید که به محض خروج از کلینیک این کار را انجام دهید. مصرف مسکن در زمانی که هنوز اثر داروی بی‌حسی از بین نرفته باشد تاثیر بیشتری دارد، البته دوز مصرفی دارو باید توسط پزشک تعیین و از حد آن تجاوز نکند.
  • مصرف آنتی بیوتیک به عنوان مراقبت‌های بعد از جراحی دندان عقل شناخته می‌شود که باید توسط پزشک تجویز و به مدت روز مصرف شود، البته تجویز آنتی بیوتیک برا بعد از جراحی تنها در شرایط صورت می‌پذیرد.
  • یکی از عوارض جراحی دندان عقل، مربوط به التهاب و تورم صورت در ناحیه جراحی شده است که برای درمان آن ابتدا باید به مدت ۴۸ ساعت از برنامه سرد پیروی کنید. برای این کار می‌توانید از کمپرس یخ استفاده نماید، البته توجه کنید که برای شوک یخ حتما آن را حوله پیچ کرده تا بتوانید مدت بیشتری روی پوست صورت نگه دارید. با توجه به این که در ۴۸ ساعت اول پس از جراحی عوارض آن شدت بیشتری دارند ممکن است دچار کبودی نیز شود برای جلوگیری از ورم و کبودی می‌توانید یخ حوله پیش شده را چند بار در روز و هر بار به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه روی ناحیه مورد نظر نگه دارید.
  • تریسموس وضعیت شایع در میان افرادی است که جراحی دندان عقل را انجام داده اند، این عارضه موجب می‌شود تا بیمار قادر نباشد دهان خود را به درستی باز و بسته کند. یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از جراحی دندان عقل مصرف غذای نرم و آبکی مثل سوپ و سایر مایعات است تا به واسطه آن قوای جسمانی فرد حفظ شود.
  • از دیگر عارضه‌های این جراحی می‌توان خشکی حفره دهان را عنوان کرد که گاهی به شدت موجب آزار فرد خواهد شد. این مشکل که گاهی ۲ الی ۳ هفته ادامه پیدا می‌کند نیاز به رعایت مراقبت‌ها دارد و در صورت آزار بیش از حد می‌توانید با پزشک معالج خود در ارتباط باشید.
  • دقت داشته باشید که زخم جراحی دندان عقل نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد از این رو تا بهبودی کامل باید از مصرف دخانیات و الکل جلوگیری کنید. مصرف هرگونه مواد مضر اثربخشی آنتی بیوتیک را مختل و بازه زمانی بهبودی را طولانی‌تر می‌کند، دقت داشته باشید که استعمال دخانیات میزان خشکی حفره دهان را افزایش می‌دهد.
  • برای مسواک زدن در دو روز اول حتما از یک برس نرم برای سایر دندان‌ها استفاده نمایید و از برس کشیدن محل جراحی شده خودداری کنید.
  • اگر عادت به استفاده از دهان شویه دارید به مدت ۲۴ ساعت از این محلول استفاده نکنید تا حفره ایجاد شده شکل بگیرد، البته در روز دوم به مدت ۳ الی ۵ روز محلول دهان شویه خود را به با ترکیب یک قاشق نمک و یک فنجان آب گرم آماده و روزانه بین ۳ الی ۴ بار استفاده نمایید.
  • دقت داشته باشید که برای خوردن مایعات به هیچ عنوان از نی استفاده نکنید چرا که مایعات با فشار بیشتر وارد دهان می‌شوند و منجر به از بین رفتن لخته‌های تشکیل شده و در نهایت خونریزی مجدد محل جراحی شود.
  • از دیگر مراقبت‌های بعد از جراحی دندان عقل استراحت کامل و بدون فعالیت بدنی سخت است، به بیان دیگر در این هفت روز از ورزش و تحرک سنگین خودداری کنید.
"نخ دندان"، ناجی دندان‌های شما

موارد عنوان شده نکاتی است که به عنوان مراقبت‌های بعد از جراحی دندان عقل شناخته شده و باید مورد توجه قرار بگیرند، این اقدامات منجر به تسریع در فرآیند بهبود ناحیه جراحی شده می‌شود. رعایت موارد فوق از عفونت کردن زخم جلوگیری میکند و درد و تورم آن را در کمترین زمان ممکن از بین می‌برد.

جمع‌بندی

مراقبت‌های بعد از جراحی دندان عقل شامل رعایت مواردی است که به واسطه آن می‌توان زمان خوب شدن را سرعت ببخشید، این جراحی یکی از اقدامات عاقلانه در طول زندگی افراد است که عوارض ناشی از رشد نامتعارف این دندان را کاهش می‌دهد. همانطور که می‌دانید گاهی دندان عقل با رشد افقی خود باعث کج شدن سایر دندان‌ها می‌شود که این اتفاق با درد زیادی نیز همراه است.

جمع‌بندی

مراقبت‌های بعد از جراحی دندان عقل مجموعه اقداماتی است که پس از عمل جراحی حتما و حتما باید به آن‌ها عمل کنید. این اقدامات روند بهبود شما را افزایش می‌دهند، البته دقت کنید که پس از جراحی حتما نکات پزشکی و مشکلات احتمالی را با پزشک خود در میان بگذارید. پیش از هر اقدامی میتوانید با کلینیک دکتر مانی آرش راد ما تماس بگیرید، آماده راهنمایی به شما عزیزان هستیم.

پیشنهاد ما به شما

چگونه کلینیک دندانپزشکی معتبری را پیدا کنیم

شاید برای شما نیز سوال باشد، چطور در شهرهای بزرگ کلینیک معتبر دندانپزشکی پیدا کنیم، …

دیدگاهتان را بنویسید