سه شنبه , 29 اسفند 1402
جدیدترین مقالات
شلوغی دندان

از شلوغی و ازدحام دندان ها چه می‌دانید؟


کراودینگ دندان هنگامی پدید می آید که میان فضای قوس دندانی و فضای مورد نیاز برای رشد دندان ها تعادل نداشته باشد. ازدحام و نامرتب بودن دندان ها می تواند حفظ سلامت دندان ها و سلامت لثه ها را با مشکل رو به رو کند. با شلوغ بودن دندان ، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور منظم انجام نمی شود که این اتفاق می تواند به بیماری لثه و خونریزی کردن لثه ها ختم شود. این ها تنها بخشی از عوارض این عارضه است. شما درباره درمان ازدحام دندان چه می دانید؟ در این مقاله تا پایان با ما همراه باشید تا درباره شلوغی دندان اطلاعات بیشتری بدست آورید.

دلایل ایجاد شلوغی دندان

پیدا کردن علت نامرتبی دندان های شلوغ اولین قدم برای یک درمان موفق و بدون بازگشت است. به شما توصیه می کنم به یک متخصص ارتودنسی با تجربه در این زمینه مراجعه کنید. دلایلی که متخصص ارتودنسی به شما اعلام می کند یکی از موارد زیر است:

  • وراثت: بیمار مبتلا به کراودینگ دندانی ممکن است فک کوچک را از مادر و دندان های بزرگ را از پدر به ارث برده باشد. در این صورت دندان های بزرگ در قوس دندانی کوچک دچار کمبود فضا شده و این کمبود فضا موجب بروز شلوغی دندان ها می شود
  • فک کوچک: گاها دندان های بیمار بزرگ نیستند و این فک است که بسیار کوچک است و یا رشد کاملی نداشته است
  • دندان های بزرگ: گاهی نیز فک بیمار استاندارد است اما دندان ها بسیار بزرگ هستند. هرچند که عمده علت بروز شلوغی دندان ها کوچک بودن فک و قوس دندانی است
  • عادات غلط: عادات غلط مثل مکیدن انگشت زبان و ناخن موجب نامرتب شدن دندان ها می شود
  • تغذیه نامناسب: این امر می تواند منجر به عدم رشد کافی فکین شود
  •  وجود دندان اضافه: تعداد دندان برخی افراد از تعداد نرمال بیشتر است بدین ترتیب وجود دندان اضافه می تواند باعث کرودینگ شود
ارتودنسی لینگوال را بشناسید

بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: از اپن بایت چه می‌دانید؟


ثاتیرات منفی شلوغی دندان‌ ها بر دندان عقل

زمانی که فک جای کافی برای رشد دندان‌ها نداشته باشد، دندان عقل به علت کمبود جا داخل لثه نهفته باقی می‌ماند و یا به صورت کج رشد می‌کند. این دندان نهفته و رشد نیافته می‌تواند درد و مشکلات بسیاری برای فرد به وجود آورد. می‌توان گفت شلوغی دندان‌ها خود عاملی برای عدم رشد صحیح دندان عقل است همچنین این دندان خود می‌تواند سبب شلوغی دندان‌ها در فک شده و بقیه‌ی دندان‌ها را با مشکل کمبود فضا روبرو کند.

شلوغی دندان

در هر حالت کمبود فضا در فک و کوچک بودن دهان فرد، اصلی‌ترین دلیل این موضوع است. برای حل این مشکل نیز پزشک متخصص ارتودنسی می‌تواند بهترین روش را برای کشیدن دندان نهفته انجام دهد.


شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد: درباره ارتودنسی سریع بخوانید


نحوه سنجش میزان شلوغی دندان

متخصصان ارتودنسی این نا هنجاری ها را با مقیاس میلی متر اندازه گیری می کنند. اگر دندان ها از هم فاصله داشته باشند ، به این معنی است که بیمار دندان های نا مرتب و دیاستما دارد. اگر دندان های بیمار بیش از حد به هم نزدیک باشند یا روی هم قرار گرفته باشند، امکان دارد مشکل بیمار شلوغی دندان باشد.

درمان شلوغی دندان و کشیدن دندان

زمانی که فک بیمار فضای مورد نیاز خود را جهت آرایش منظم دندان ها داشته باشد ، نیازی به کشیدن دندان ها نیست. اما زمانی که متخصص ارتودنسی تشخیص دهد که روند بهبود دندان بیمار به کشیدن نیاز دارد، این عمل انجان می شود.

کشیدن دندان برای درمان کراودینگ

در بیشتر اوقات هنگام کشیدن دندان ها، دندان های خراب را برای کشیدن انتخاب می کنند و از کشیدن دندان های سالم بیمار خود داری می کنند. به صورت کلی متخصص های ارتودنسی از کشیدن دندان جلوگیری می کنند مگر در مواقعی که بیمار دندان اضافه داشته باشد.

ارتودنسی سرامیکی چیست؟ + تفاوت ارتودنسی سرامیکی و ارتودنسی ثابت معمولی چیست؟ + بررسی طول درمان ارتودنسی سرامیکی

درباره ی حفره خشک دندان چه میدانید؟


درمان ارتودنسی برای شلوغی دندان

دقت کنید برای درمان این ناهنجاری حتما به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. برخی افراد با مراجعه به یک دندانپزشک اقدام به کشیدن دندان های عقبی و یا دندان عقل می کنند. اما کشیدن دندان های عقبی به خصوص بدون مشورت با یک متخصص ارتودنسی کمکی به درمان نخواهد کرد. زیرا این دندان های شلوغ باید با یک دستگاه مناسب ارتودنسی حرکت داده شوند تا در جای مناسب خود قرار گیرند. به این نکته توجه کنید که دندان های شلوغ خود به خود جا به جا نخواهند شد. شما نمی توانید تنها با باز کردن فضای انتهایی دندان ها به درمان این ناهنجاری کمک کنید.

متخصص ارتودنسی تشخیص خواهد داد که چند دندان و در چه نقاطی باید از قوس دندانی خارج شود. طی درمان ارتودنسی دندان های شلوغ ممکن است 2 تا 4 دندان از بیمار کشیده شود. این دندان ها به طور قرینه کشیده می شوند. بدین ترتیب که اگر از قوس دندانی بالا سمت راست یک دندان کشیده شود یک دندان نیز در طرف چپ همان قوس دندانی کشیده خواهد شد.

جراحی یک روش درمانی برای شلوغی دندان

درمان شلوغی دندان

 در موارد نادر نیز به علت بلند یا کوتاه بودن فک پزشکان مجبور می‌شوند از جراحی بهره ببرند. در هر صورت اینکه مشکل شلوغی دندان‌های شما می‌تواند با کدام یک از درمان‌ها اصلاح شود بر عهده‌ی پزشک متخصص است تا بهترین روش را با توجه به مشکلات دندان شما پیشنهاد دهد.


برای مطالعه بیشتر: روکش دندان شیری کودکان


ازدحام دندان ها چه مشکلاتی در پی دارد؟

  • مشکل در جویدن غذا
  • مشکلات گفتاری
  • ساییدگی دندان‌ها و از بین رفتن مینای دندان
  • پوسیدگی زود هنگام دندان‌ها
  • ظاهر ناخوشایند در چهره‌ی فرد
  • فشار به فک و درد آن
  • عقب رفتن لثه و حساسیت آن
  • شکستن و لب پر شدن دندان‌ها
سیر تا پیاز ریتینر

این محتوای مفید را هم دنبال کنید: هر آنچه باید درباره پر کردن دندان بدانید


مرتب شدن دندان‌ها چه مزیت‌هایی دارد؟

  1. خلق لبخند زیبا برای بیمار
  2. افزایش اعتماد به نفس
  3. افزایش محبوبیت
  4. افزایش قابلیت تمیز کردن بین دندان‌ها با نخ دندان
  5. افزایش بهداشت دهان بیمار و افزایش طول عمر دندان‌ها
  6. از بین رفتن بوی بد دهان بخاطر تصحیح موقعیت زبان
  7. قرارگیری درست زبان پشت دندانهای مرتب و تلفظ صحیح کلمات و اصوات
  8. کاهش مشکلات مفصلی گیجگاهی در دراز مدت

سخن پایانی

در این محتوا درباره شلوغی دندان و دلایل آن خواندیم. روش های درمانی آن را نیز بررسی کردیم. شایان ذکر است در سن هفت سالگی دندان‌ها و فک کودک به اندازه کافی رشد کرده‌اند و بنابراین دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی می‌تواند مشخص کند که آیا خطر بروز مشکلات فک و دندان در آینده برای کودک وجود خواهد داشت یا خیر. پس حتما در این سن کودک خود را برای معاینه نزد متخصص ارتودنسی ببرید. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد ما به شما

ارتودنسی دندان

درباره ارتودنسی سریع بخوانید

شما تا کنون چیزی درباره ارتودنسی سریع شنیده‌اید؟ ارتودنسی سریع راهکار جدیدی است که همان …

دیدگاهتان را بنویسید