سه شنبه , 29 اسفند 1402
جدیدترین مقالات
ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال، سنتی اما مخفی!

کجی و نامرتبی دندان‌ها یا مشکلات اسکلتی در فک بسیار شایع است. خوشبختانه امروزه درمان ارتودنسی راه حلی مناسب برای این مشکلات است. ارتودنسی انواع مختلفی دارد تا بتواند پاسخگوی همه مشکلات و درخواست‌های مراجعان باشد.  برخی به دلایل اجتماعی و شخصی، دوست ندارند که سیم کشی و بریس ارتودنسی آن ها مشخص باشد. آیا شما هم در پی نوعی نامرئی از ارتودنسی هستید؟در اینصورت باید گفت که این مقاله را درباره ارتودنسی لینگوال تا پایان دنبال کنید.


این محتوای مفید را هم دنبال کنید: ارتودنسی کاموفلاژ، درمانی بدون جراحی و خونریزی


مشکلات هدف در ارتودنسی لینگوال

دستگاه های ارتودنسی متحرک قادرند تنها مشکلات جزئی تا متوسط دندانی را برطرف کنند اما دستگاه های ثابتی مانند لینگوال میتوانند شدیدترین مشکلات را اصلاح کنند. بریس زبانی یا لینگوال می تواند مشکلاتی بیش از کج بودن دندان ها را برطرف کند. این ارتودنسی می تواند سلامت دهان و دندان شما را به خوبی بهبود بخشد. به طور کلی بریس های لینگوال قادرند مشکلات زیر را برطرف کنند:

  • کج بودن متوسط تا شدید دندان ها
  • ازدحام دندان ها
  • انواع مال اکلوژن ها

مراحل انجام ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال

برای انجام این ارتودنسی که به نام ارتودنسی زبانی نیز معروف است، مراحل به ترتیب زیر می باشد:

  1. دندانپزشک متخصص ارتودنسی بوسیله مواد پلاستیکی از دندان ها قالب گیری می کند.
  2. قالب دندان ها پس از چند هفته آماده می شوند. دندانپزشک طی یک فرآیند فنی، براکت های تهیه شده را در پشت دندان ها قرار می دهد.
  3. سپس در قسمت پشتی دندان ها چسب مخصوصی زده می شود
  4. و پس از آن براکت های دندانی فلزی بر روی چسب ها سوار می شوند.
درباره ارتودنسی سریع بخوانید

عملکرد این براکت ها به این نحو است که با وارد آوردن نیرویی ممتد و ملایم و به مرور زمان دندان ها را به محل درست خود هدایت می کنند.

همانند روش درمان ارتودنسی ثابت طول این درمان نیز بین 1 سال و نیم تا 3 سال متغییر است و بتسگی به وضعیت دندان و شدت بهم ریختگی آنها دارد اما عموما 2 سال بطول خواهد انجامید. و با ایجاد فشار مداوم و ملایم به محل مناسب خود هدایت خواهند شد.


برای مطالعه بیشتر: سیر تا پیاز ارتودنسی متحرک


مزایای ارتودنسی لینگوال چیست؟

  • قطعا بهترین و بارزترین مزیت ارتودنسی لینگوال را، مخفی بودن آن باید تلقی کرد. از آن جایی که ارتودنسی یک درمان چند ساله است، بسیاری از افراد تمایل به مخفی کردن این درمان دارند. با انجام ارتودنسی لینگوال افراد می توانند حضور عادی در جامعه داشته باشند. آن‌ها می‌توانند تمام فعالیت های روزانه خود را بدون احساس ناراحتی و حس بد انجام دهند.
ارتودنسی لینگوال
  • معمولا با رعایت نکردن بهداشت، در طی درمان ارتودنسی دندان هایی که روی آن ها براکت می چسبد، دچار تغییر رنگ می شود. در این روش، تغییر رنگ در پشت دندان ها ایجاد می شود که قابل مشاهده نیست.

معایب ارتودنسی لینگوال چیست؟

  • بریس‌های زبانی ممکن است گرانتر از انواع دیگر بریس باشد.
  • در ابتدای نصب شدن می‌توانند ناراحتی قابل توجهی ایجاد کنند.
  • به‌صورت موقتی باعث مشکل در ادای برخی حروف می‌شوند.
  • طول مدت درمان در آن‌ها در مقایسه با شیوه های مرسوم تر طولانی‌تر است.

درباره‌ی دندان اضافی چه می‌دانید؟


افراد مناسب برای ارتودنسی لینگوال

افراد بزرگسال و نیز نوجوانان و جوانانی که می‌خواهند بدون آنکه کسی با دیدن آنها متوجه بریس‌های ارتودنسی در دهانشان شود، دندان‌های خود را صاف و مرتب کرده و لبخند زیبایی داشته باشند، می‌توانند کاندیداهای خوبی برای ارتودنسی لینگوال یا ارتودنسی مخفی  باشند. این روش بیشترین کارآیی را برای مواردی دارد که ناهنجاری‌ها و انحراف دندان‌ها بیشتر مربوط به دندان‌های جلویی باشد. به طور کلی برای استفاده از روش ارتودنسی لینگوال در نظر داشته باشید که:

  • اگر از وضعیت ظاهری دندان‌های خود احساس رضایت ندارید. همچنین با استفاده از بریس‌های سنتی و سیم‌کشی دندان‌های خود هم مشکل دارید، بریس‌های لینگوال گزینه ایده‌آلی برای شما هستند.
  • اگر نگران آن هستید که برای درمان ارتودنسی باید حتماً از بریس‌های سنتی که در دهان شما کاملاً مشخص هستند استفاده کنید، ارتودنسی لینگوال برای شما انتخاب مناسبی خواهد بود.
  • اگر شما هم به واسطه شغل خود به طور مکرر با مخاطبان یا مشتریان زیادی سر و کار دارید و می‌خواهید تصویر حرفه‌ای و زیبا از چهره خود را حفظ کنید. در عین حال به دندان‌های مرتب و لبخند زیباتری دست پیدا کنید، بریس‌های لینگوال بهترین گزینه برای شما خواهد بود.
هر آنچه درباره ارتودنسی دیمون باید بدانید

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد: هر آنچه درباره ارتودنسی دیمون باید بدانید


نگهداری از بریس های لینگوال

  • مسواک زدن (حداقل ۲ بار در روز)
  • تمیز کردن خط لثه و دندان ها با استفاده کردن از مسواک با الیاف گرد و نرم
  • در صورت وجود فاصله بین دندان ها، برای از بین بردن پلاک و ذرات غذای باقی مانده بین آنها از مسواک بین دندانی یا نخ دندان استفاده کنید.
ارتودنسی لینگوال
  • استفاده کردن از وسیله آب پاشی دهان برای بیرون راندن ذرات غذایی گیر کرده در اطراف پلاک ها و دندان ها
  • استفاده کردن مکرر از دهان شویه های فلوراید دار برای تقویت دندان ها پاکسازی تخصصی دندان ها باید هر ۶ ماه یکبار انجام شود.

بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: درمان فاصله بین دندان ها با روش های مختلف


سخن پایانی

در این نوشتار درباره ارتودنسی لینگوال خواندیم. قابل ذکر است در ایران تا این لحظه، نه از نظر آکادمیکی و نه از نظر لابراتواری، زمینه‌های انجام درمان لینگوال فراهم نشده است. بنابراین توصیه می‌کنیم به سراغ این درمان نروید چرا که احتمال دارد افرادی هم که مدعی انجام آن هستند، به قدر کافی مهارت در انجام آن نداشته باشند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد ما به شما

شلوغی دندان

از شلوغی و ازدحام دندان ها چه می‌دانید؟

کراودینگ دندان هنگامی پدید می آید که میان فضای قوس دندانی و فضای مورد نیاز …

دیدگاهتان را بنویسید