یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403

تفاوت گوتا و کن کاغذی

استفاده از گوتاپرکا یکی از الزامات هر دندانپزشکی است. بسته به نوع مداخله دندانپزشک، انواع گوتا دندانپزشکی در مطب مورد استفاده قرار می گیرد و از پرمصرف ترین مواد می باشد. انواع گوتا دندانپزشکی از نوعی ماده پلاستیکی ساخته می شود و این ماده از درختانی مانند Palaquium gutta، Isonadra gutta و Dichopsis gutta به دست می آید. این مواد اولیه با مواد دیگری مانند اکسید روی و مواد رنگی، مات کننده و چسب ترکیب می شوند تا در نهایت محصولی به نام گوتاپرکا تولید شود. در این مقاله به شما خواهیم گفت تفاوت گوتا و کن کاغذی چیست. به معرفی این محصول می پردازیم

در پاسخ به این سوال که گوتا چیست باید بگوییم که از نوعی جلبک تهیه می شود و در کشیدن دندان برای پرکردن کانال ریشه دندان استفاده می شود. در مواقعی که دندان نیاز به کشیدن دارد، پس از اینکه دندانپزشک با ابزار و تجهیزات تخصصی کانال ریشه را به طور کامل تمیز کرد و پالپ یا عصب دندان برداشته شد، مجدداً کانال ریشه باید پر شود. دندانپزشک از گوتاپرکا برای پر کردن کانال ریشه استفاده می کند. گوتا دندانپزشکی از ماده ای به نام سیلانت برای پر کردن کامل کانال ریشه دندان استفاده می کند.

مواد اولیه این مواد عبارتند از:

  • گوتاپرکا 20 درصد
  • 66% اکسید روی
  • 11٪ سولفات فلزات سنگین
  • 3% موم و رزین

فرق بین گوتا و کن کاغذی

پیپر ماده ای است که برای خشک کردن انتهای کانال دندان استفاده می شود. مقایسه کاغذ با گوتا پرکا به درمان ریشه می رسد. در درمان ریشه ابتدا کانال ریشه خشک و تمیز می شود که با یک کانال کاغذی انجام می شود، این مرحله بسیار مهم است و تفاوت گوتا و کن کاغذی در این قسمت قابل مشاهده است.

خرید ارقام نهال تجاری از بزرگترین تولید کننده نهال ایران با یک قرن تجربه

زیرا حتی اگر مقدار کمی عصب یا مواد داخل کانال باقی بماند، دندان دیرتر پوسیده می شود. بنابراین، برای ایمن بودن، کانال با دستمال کاغذی کاملاً خشک می شود. سپس فضای خالی با گوتاپرکا پر می شود. بنابراین تفاوت بین گوتاپرکا و مخروط کاغذی در این است که کن کاغذی ظرفیت جذب بسیار بالاتری دارد. در واقع، برای مقایسه پیپر با گوتاپرکا، باید گفت که کن کاغذی مانند دستمال است و سپس دور انداخته می شود. اما تفاوت گوتا با کن کاغذی این است که برای پر کردن کانال ریشه نیز استفاده می شود.

تفاوت گوتا و کن کاغذی

انواع گوتا دندانپزشکی وجود دارد که هر کدام با توجه به کارایی متفاوت خود شکل های متفاوتی دارند که عبارتند از:

گوتاپرکا استاندارد:

گوتاپرکا استاندارد با توجه به سایز و رنگ کد ISO فایل های استانداردی هستند که از سایز 15 تا 140 با حدود 2 درصد به بالا عرضه می شوند.

گوتاپرکا غیر استاندارد:

گوتاپرکاهای غیر استاندارد از اندازه و رنگ آمیزی کدگذاری ISO پیروی نمی کنند و بر اساس سیستم فایل های چرخشی مختلف یا به طور خاص برای یک فایل سیستم چرخشی خاص مانند Lateral Gutta Percha، Protiper، Reciproc، One Shape، Mtwo طراحی و تولید می شوند.

انواع برند گوتا پرکا دندانپزشکی

گوتاپرکا مارک دار در اندازه ها، شکل ها، رنگ ها و برندهای مختلف در بازار یافت می شود که با توجه به کارایی های متفاوت آن در دندانپزشکی استفاده می شود.

از معروف ترین برندهای گوتاپرکا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

META BIOMED

گوتا گاپا دنت (GAPADENT)

DENTPLUS

گوتا دیادنت (DIADENT)

خرید نهال از نهال کار نمونه کشور

قیمت گوتاپرکا بسته به مدل، برند و شرکت سازنده متفاوت است و در حال حاضر انواع زیادی با قیمت های متفاوت در بازار ایران وجود دارد. در صورت تمایل به اطلاع از قیمت گوتاپرکا و خرید آن می توانید از طریق سایت تجهیزات پزشکی آریاطب اقدام نمایید.

برای اطلاعات و لیست تجهیزات دندانپزشکی با کارشناسان فروشگاه آریاطب تماس بگیرید.

کاربرد گوتا دندانپزشکی

همانطور که گفته شد استفاده از گوتا دندانپزشکی بسته به نوع عمل انجام شده متفاوت است. تفاوت بین گوتا و کن کاغذی در نحوه استفاده نیز مشهود است. استفاده از گوتا دندانپزشکی به این صورت است که برای قرار دادن گوتاپرکا در داخل کانال دندان باید مجرای دندان را تمیز کرد. بعد از این کار و زمانی که کانال توسط دندانپزشک شکل گرفت و همچنین بعد از عکسبرداری با اشعه ایکس از کانال، دندانپزشک سایز ضخیم‌تری را نسبت به بقیه انتخاب کرد و می‌تواند تمام طول کانال را پر کرده و سپس آن را به منطقه سامیت سیلاب کند.

پس از قرار دادن انواع گوتا دندانپزشکی در داخل کانال با استفاده از مواد سیلانت (مانند ADSEAL Meta-Sealer و Beta Sealant) یا اوژنول اکسید روی (مانند اوژنول مروابان) یا استفاده از گوتاپرکا شماره 15 (که کوچکترین گوتا است). پرکا استاندارد در نظر گرفته می شود و به آن ساب کانال نیز می گویند، بقیه فضای داخل کانال دندان را پر می کنیم تا جایی که ساب کانال (گوتاپرکا شماره 15) کمتر از یک سوم کانال دندان را تشکیل دهد که این عبارت است از تا کار آسان تر شود. دندانپزشک از ابزاری به نام رترکتور برای پر کردن کانال استفاده می کند.

تفاوت گوتا و کن کاغذی

مراحل پرکردن کانال با گوتاپرکا چیست؟

پر سودترین روش واردات کالا از چین

یکی از مهمترین کاربردهای گوتا پرکا استخراج عصب است. زمانی که فرد می خواهد دندان را عصب کشی کند، دندانپزشک باید ابتدا کانال های ریشه دندان های آسیب دیده را خالی و کاملا تمیز کند و سپس کانال دندان های خالی شده را با مواد مناسب پر کند که همان است. پرکا، و به لطف ویژگی ذکر شده قبلی می توان به اهمیت استفاده از آن برای پرکردن ریشه دندان پی برد.

ابتدا طبق آخرین فایل دستی که برای برداشتن کامل پالپ و عصب دندان استفاده کرده است و همچنین با توجه به طول ریشه و شکل انتهای دندان، دندانپزشک به تعداد مورد نیاز انواع گوتای دندانی را انتخاب می کند. تا کانال ریشه دندان کاملا پر شود. سپس آنها را با سیلانت می پوشاند و داخل کانال ریشه قرار می دهد و هر گاه مطمئن شد که داخل کانال ریشه دندان کاملا پر شده است با قلم داغ گوتاپرکا را برش می دهد و عمل پر کردن دندان را انجام می دهد.

گوتاپرکا به دلیل ترکیب شیمیایی خود به راحتی با بدن انسان واکنش نشان نمی دهد و بافت های زنده و مایعات بیولوژیکی بدن انسان در برابر تماس با این مواد واکنشی نشان نمی دهند و در نتیجه بر سیستم بیولوژیکی و ندو و انسان تأثیر منفی می گذارند. همه اینها باعث می شود از انواع گوتاپرکا در جراحی و درمان ریشه استفاده شود.

انواع گوتا دندانپزشکی علاوه بر خواص فیزیکی و شیمیایی، ویژگی های دیگری نیز دارند. ویژگی هایی که همگی نشان دهنده استفاده از گوتاپرکا در دندانپزشکی است عبارتند از:

  • محدوده نفوذپذیری
  • سازگاری با دندان
  • نقطه ذوب خوب
  • انعطاف پذیری عالی
  • قالب گیری آسان
هایفوتراپی و رازهای جوانسازی صورت از تمدن مصر تا امروز

مزایای استفاده از انواع گوتا دندانپزشکی:

این تصور غلط رایج است که استفاده از گوتاپرکا به دلیل شباهت به لاتکس باعث ایجاد حساسیت در بیمار می شود، اما این تصور اشتباهی است، زیرا همانطور که گفته شد استفاده از گوتاپرکا در دندانپزشکی به عنوان ماده پرکننده بسیار است. بی خطر. .

این ماده ضد حساسیت است و در استفاده از گوتاپرکا در دندانپزشکی هیچ مورد حساسیتی مشاهده نشده است و به همین دلیل برای پرکردن کانال ریشه بسیار مناسب بوده و به هر نوع ماده دیگری ارجحیت دارد.

به لطف تحقیقات مستمر و جستجوی نوآوری های جدید در روش های پرکردن کانال ریشه، استفاده از گوتاپرکا در دندانپزشکی به دلیل ظرفیت فوق العاده و جلوگیری از عوارض بعدی آن راه حلی دائمی است.

پیشنهاد ما به شما

روغن بادام برای موخوره

حتما شما هم شنیده­اید که رشد موها از نوک مو رخ می­دهد و موخوره عارضه‌­ای …

دیدگاهتان را بنویسید