پنجشنبه , 9 فروردین 1403
جدیدترین مقالات
متخصص اطفال

متخصص اطفال کیست و چه زمانی باید مراجعه کنیم؟ + آنچه در مورد متخصص کودکان باید بدانید!

متخصص کودکان (اطفال)، پزشکی است که به طور ویژه برای درمان و مراقبت از نوزادان، نوجوانان و گاهی بزرگسالان آموزش دیده و تخصص دارد. یکی از مهمترین کارهایی که باید قبل از تولد نوزاد انجام دهید این است که پزشکی را برای نظارت بر سلامت و بهداشت او انتخاب کنید. کودکان به سرعت رشد می‌کنند و در گذر زمان تغییرات فیزیکی، عاطفی و رفتاری متفاوتی را تجربه می‌کنند. از این رو در سنین مختلف نوزادی، کودکی، نوجوانی و جوانی نیازهای منحصر به فردی دارند که خارج از تخصص پزشکان بزرگسالان است. در ادامه مطلب در مورد دکتر کودکان (متخصص اطفال)، وظایف او، بیمار‌هایی که درمان می‌کند صحبت می‌کنیم .


فهرست مطالب


متخصص کودکان چه کسی است؟

این که متخصص کودکان (اطفال و نوزادان) را بشناسید به شما کمک میکند تا در هر زمان که بیماری های مختلفی را در کودک خود دیدید بتوانید به این پزشک مراجعه کنید. متخصص کودکان پزشکی است که در درمان نوزادان، کودکان، نوجوانان و بزرگسالان جوان تخصص دارد. مراقبت از اطفال می‌تواند قبل از لقاح شروع شود و تا دوران بارداری ادامه یابد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله در مورد تزریق چربی زیر چشم را بخوانید.

 تعیین محدوده سنی برای مراقبت از کودکان کار ساده‌ای نیست، زیرا این امر به نیازهای جسمی و روانی فرد بستگی دارد. اما به صورت کلی متخصص کودکان از افرادی که در محدوده سنی زیر ۱۸ سال قرار دارند مراقبت می‌کند و آنها از لحاظ جسمی، روحی و روانی معاینه می‌کند و در صورت مشاهده‌ی هر گونه آسیب اقدام به درمان می‌کند.

متخصص اطفال

کودکان در طول رشد دچار تغییرات سریع جسمی و ذهنی می شوند. متخصص اطفال این واقعیت را درک می‌کند و وضعیت سلامتی کودک را بر اساس محدوده‌های طبیعی سن آنها ارزیابی می‌کند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله فیکسچر ایمپلنت چیست را بخوانید.

چگونه کلافگی احساسی کودک را کنترل کنید؟

وظیفه متخصص کودکان چیست؟

متخصص کودکان تا ۵ سالگی بارها کودک شما را معاینه می‌کند تا از وضعیت سلامت جسمی و ذهنی کودک مطمئن شود. پس از ۵ سالگی، متخصص اطفال فرزند شما را به صورت سالیانه معاینه می‌کند و وضعیت سلامت جسمی و روحی او را مورد بررسی قرار می‌دهد.

به صورت کلی متخصص اطفال کارهای زیر را انجام می‌دهد:

  • معاینه فیزیکی انجام می‌دهد.
  • واکسن‌های توصیه‌شده در سنین مختلف را به کودک تزریق می‌کند.
  • رشد جسمی، رشد ذهنی و رفتارها و مهارت‌های فردی کودک را در سنین مختلف ارزیابی می‌کند و با استاندارد موجود مقایسه و تحلیل می‌کند.
  • بیماری‌ها، عفونت‌ها، جراحات، شکستگی، دررفتگی و سایر مشکلات سلامتی فرزندتان را تشخیص داده و درمان می‌کند و در صورت نیاز داروهایی مانند مسکن‌ها و آنتی‌بیوتیک را تجویز می‌کند.
  • اطلاعاتی در مورد نیازهای سلامت جسمی و روحی و اجتماعی، ایمنی، تغذیه و تناسب اندام فرزندتان به شما می‌دهد.
  • شما می‌توانید در جلسات معاینات مختلف از متخصص اطفال سؤال‌های مراقبتی خود را بپرسید و مشاوره بگیرید تا بهتر بتوانید نقش خود را به‌عنوان والدین کودک ایفا کنید.
  • در صورتی که کودک شما بیمار شد و به مراقبتی فراتر از تخصص پزشک اطفال نیاز داشت، متخصص کودکان شما را به فوق تخصص مربوطه ارجاع می‌دهد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله روکش استیل دندان کودکان را بخوانید.

متخصصان اطفال طیف وسیعی از خدمات مرتبط با سلامت کودکان و نوجوانان را انجام می‌دهند. دکتر کودکان بعد از دوره تخصص می‌تواند برای دریافت فوق تخصص اقدام کند، برای مثال فوق تخصص قلب کودکان یا فوق تخصص غدد کودکان و غیره.

معرفی انواع فوق تخصص کودکان

بسیاری از پزشکان اطفال به عنوان پزشک مراقبت های اولیه فعالیت می کنند. این نوع پزشک متخصص اطفال به طور منظم معاینات سلامتی را انجام می دهد. آنها همچنین طیف وسیعی از شرایط عمومی سلامت را تشخیص داده و درمان و واکسیناسیون می کنند و توصیه های بهداشتی مناسب را به جوانان و والدین یا مراقبان آنها ارائه می دهند.

کاشت مو

متخصصان اطفال دیگر در درمان بیماریهای خاص یا محدوده سنی تخصص دارند.

نمونه هایی از فوق تخصص کودکان شامل موارد زیر است:

  • متخصصان گوارش کودکان، از سلامت دستگاه گوارش افراد جوان مراقبت می کنند.
  • متخصصان انکولوژی کودکان در تشخیص و درمان انواع مختلف سرطان در کودکان تخصص دارند.
  • متخصصان طب نوجوان، بر مراقبت در دوران نوجوانی، در حدود ۱۱ تا ۲۱ سالگی تمرکز می کنند.
  • متخصصان اطفال تحت مراقبت های ویژه، تیم هایی از متخصصان مراقبت های بهداشتی را راهنمایی می کنند که کودکان را در شرایط بهداشتی ناپایدار یا بحرانی درمان می کنند. این متخصصان اطفال معمولاً در بخش های مراقبت ویژه بیمارستان کار می کنند.
  • متخصصان اطفال رفتاری تکاملی، رشد رفتاری کودکان و نوجوانان را ارزیابی می کنند. متخصصان در این زمینه مشکلات رشد، یادگیری و رفتار را در جوانان تشخیص داده و درمان می کنند.
  • متخصصان قلب کودکان، انواع بیماری های قلبی را در کودکان تشخیص داده و درمان می کنند. بسیاری از متخصصان قلب کودکان هنگام تصمیم گیری در مورد بهترین استراتژی های درمانی، با جراحان قلب کودکان همکاری نزدیک دارند.
  • متخصصان ریه کودکان، کودکانی را که دارای مشکلات تنفسی و بیماری های ریوی هستند، تشخیص، درمان و مدیریت می کنند.
  • روماتولوژیست اطفال، کودکان و نوجوانانی را که دارای اختلالات اسکلتی عضلانی هستند، مانند آرتریت روماتوئید نوجوانان و درد مزمن، درمان می کنند.
  • متخصصان نفرولوژیست اطفال، در درمان بیماریهایی که بر سیستم ادراری تأثیر می گذارد، از جمله عفونت های دستگاه ادراری و بیماری های کلیوی، تخصص دارند.
  • متخصصان مغز و اعصاب کودکان، اختلالات عصبی را در کودکان درمان و مدیریت می کنند. شرایط عصبی که در دوران کودکی ایجاد می شود ممکن است در بزرگسالی ادامه یابد. متخصصان مغز و اعصاب اطفال بر مراقبت از بیماران خود از تشخیص تا نوجوانی نظارت می کنند.
  • متخصصان غدد داخلی، در سیستم غدد درون ریز و هورمون های تولید شده تخصص دارند. متخصص غدد ممکن است شرایط مختلفی را در کودکان از جمله دیابت درمان کند.
معرفی 4 متخصص برتر جراحی پلاستیک و زیبایی به انتخاب مجله خبری دندانپزشکی تهران

ویژگی‌های متخصص اطفال خوب چیست؟

در انتخاب دکتر کودکان باید فاکتورهای زیادی را مدنظر قرار دهید. یک دکتر کودکان خوب ویژگی‌های زیر را دارد:

  • شخصیت خوبی دارد! صحبت‌کردن با یک متخصص اطفال خوب بسیار آسان است! او به صورت واضح و شفاف همه سؤالات شما را پاسخ می‌دهد و نگرانی‌های شما را درک می‌کند و به اندازه خودتان دلسوز کودکتان است.
  • در مورد آخرین پیشرفت‌های پزشکی اطلاع دارد و همیشه مهارت خود را به روز می‌کند.
  • یک دکتر کودکان خوب درک می‌کند که نقش او مدیریت مشکلات پزشکی و حمایت از والدین در دوران سخت بیماری فرزندشان است و این نقش را به‌خوبی ایفا می‌کند.
  • یک متخصص کودکان خوب، هنگام صحبت‌کردن سن کودک را در نظر می‌گیرد و با دقت به احساس او در مورد داشتن بیماری یا تحت درمان بودنش گوش می‌دهد و سعی می‌کند احساس خوبی به کودک منتقل کند.
  • بهترین پزشکان اطفال از والدین می‌خواهند که نقش فعالی در کمک به بهبود فرزندان، یادگیری مهارت‌های جدید و رشد شاد و سالم داشته باشند. آنها اطلاعات مفیدی در مورد رشد و سلامت کودک به والدین می‌دهند تا به بهترین شکل ممکن ایفای نقش کنند.

محل کار یک متخصص اطفال چگونه است؟

دکتر اطفال می‌تواند در محیط‌های زیر مشغول به فعالیت شود:

  • بیمارستان‌ها
  • مطب‌های خصوصی
  • سازمان‌های حفظ سلامت کودک
  • مراکز بهداشتی اجتماعی
  • کلینیک‌های بهداشت عمومی
  • مدارس
  • بیمارستان‌های ارتش
  • مطب شخصی.

فضای کار دکتر اطفال نباید خیلی خشک و رسمی باشد و باید برای کودک هم جذاب و سرگرم‌کننده باشد. به‌طورکلی مطب‌ها و اتاق‌های معاینه‌ی اطفال مجهز به کتاب‌ها، اسباب‌بازی‌ها و ابزارهایی برای فعالیت‌های کودک هستند تا کودک را مشغول کنند و حواس آنها را هنگام معاینه پرت کنند. درباره لمینت دندان بیشتر بدانید.

با این حال، کار با اطفال سختی‌های خاص خود را هم دارد. زیرا این بیماران مینیاتوری می‌توانند بیمارانی سرکش و بی‌قرار باشند که نمی‌توانند مشکل خود را به‌درستی بیان کنند. حتی برخی بچه‌ها ممکن است نسبت به پزشک و اقداماتی که انجام می‌دهد، ترس یا فوبیا داشته باشند. متخصص اطفال در برخورد با کودک باید صبور و بی‌نهایت مهربان باشد.

ترفند انتخاب بهترین رنگ سایه برای چشم مشکی

متخصص اطفال چگونه بیماران را درمان می کنند؟

متخصصان اطفال طیف متنوعی از خدمات مرتبط با سلامت را انجام می دهند که از غربالگری سلامت و سلامتی گرفته تا مدیریت بیماری های پیچیده پزشکی را شامل می شود.

پزشکان اطفال به طور کلی اقدامات زیر را انجام می دهند:

  • معاینات فیزیکی
  • واکسیناسیون
  • ارائه توصیه های عمومی بهداشتی
  • تشخیص و درمان بیماریهای مختلف پزشکی
  • تجویز داروهایی مانند مسکن و آنتی بیوتیک
  • درمان صدمات، از جمله شکستگی و دررفتگی
  • ارزیابی رشد جسمی، عاطفی و اجتماعی کودک
متخصص اطفال

متخصصان اطفال در درمان ها و روش های تشخیصی خاص آموزش و آموزش می بینند. به عنوان مثال، متخصص قلب کودکان (متخصص قلب) دانش و تجربه پیشرفته ای در درمان بیماری های قلبی در کودکان دارد. آنها همچنین ممکن است آموزش انجام انواع مختلف آزمایشات و اقدامات قلبی را فرا گرفته باشند. پزشک متخصص اطفال ممکن است فاقد صلاحیت یا تخصص لازم برای درمان بیماریهای پیچیده پزشکی باشد و خانواده ای را برای آزمایش و درمان بیشتر به متخصص مناسب ارجاع دهد.

سخن پایانی

شما در این مقاله با متخصص اطفال آشنا شدید. همچنین از وظایف و نحوه ی درمانهای آن آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

آیا متخصص کودکان می‌تواند بزرگسالان را درمان کند؟

متخصص کودکان علاوه بر گذراندن ۷ سال دوره عمومی حدود ۳ الی ۴ سال دوره رزیدنتی را می‌گذرانند. این رشته بسیار تخصصی و حساس است. پس از این دوره متخصص کودکان می‌تواند به درمان نوزادان، کودکان، نوجوانان و جوانان تا ۱۸ سال بپردازد، گاهی این سن تا ۲۱ سالگی هم تعریف می‌شود. به‌ندرت پیش می‌آید که متخصص اطفال برای درمان بزرگسالان از تخصص خود خارج شود، مگر اینکه هم در زمینه اطفال و هم در طب بزرگسالان آموزش دیده باشد.

بررسی روتین پوست بعد از حمام مخصوص یک خانم لاکچری + نکات مهم روتین پوستی بعد از حمام
تفاوت بین درمان بزرگسالان و اطفال چیست؟

تفاوت‌های قابل توجهی بین درمان بزرگسالان و کودکان وجود دارد. اندازه بدن کودکان کوچک‌تر و اندام‌های داخلی آنها ظریف‌تر و نابالغ است؛ بنابراین یک نوزاد یا کودک از نظر فیزیولوژیکی به طور اساسی با بزرگسالان متفاوت است. تفسیر دکتر اطفال از علائم، تشخیص و تجویز داروها و سایر درمان‌ها همگی تحت تأثیر سن بیمار است. درمورد بزرگسالان این چالش بسیار کمتر است. یک دکتر اطفال می‌تواند بزرگسالان را هم معاینه و درمان کند اما برای کودکان،
بخاطر حساسیت‌های فیزیولوژی بهتر است که به متخصص اطفال مراجعه شود.
نقایص مادرزادی، مشکلات ژنتیکی و مسائل مربوط به رشد برای متخصصان اطفال نگران‌کننده است. علاوه‌براین اطفال در اکثر حوزه‌های قضایی نمی‌توانند برای خود تصمیم بگیرند. مسائل مربوط به حریم خصوصی، مسئولیت قانونی و رضایت آگاهانه باید در هر درمان اطفال در نظر گرفته شود و با هماهنگی و رضایت صددرصد والدین کودک صورت گیرد.

پیشنهاد ما به شما

بهترین دکتر غدد تهران

بهترین دکتر غدد تهران

متخصص غدد و متابولیسم کیست؟ متخصص غدد به انگلیسی Endocrinologist نامیده می‌شود. این متخصص پزشکی است …

دیدگاهتان را بنویسید