پنجشنبه , 6 اردیبهشت 1403

“نخ دندان”، ناجی دندان‌های شما

مزایای استفاده از نخ دندان یک لیست بی‌پایان است. نخ دندان کشیدن باعث می‌شود باقی‌مانده‌ی غذا و مواد خوراکی دیگر در میان و پشت دندان‌ها باقی نماند و تمامی قسمت‌های دهان به‌ویژه نقاطی که پاک‌سازی آن‌ها توسط مسواک امکان‌پذیر نیست، به‌طور کامل تمیز شود. بنابراین یادگیری شیوه‌ صحیح نخ دندان کشیدن امری حیاتیست. آیا شما از نخ دندان استفاده می‌کنید؟ فکر می‌کنید شیوه‌ِ نخ دندان کشیدن شما درست است؟

آموزش طرز صحیح نخ کشیدن

شاید به نظر برسد که شیوه نخ دندان زدن به‌ صورت کاملاً درست و اصولی کار چندان سختی نبوده و برای انجام آن نیازی به آموزش دیدن نباشد، اما درصورتی‌ که ایرادی در طرز نخ دندان کشیدن وجود داشته باشد، این کار علاوه بر عدم پاک‌سازی درست، می‌تواند آسیب‌ زننده نیز باشد. این مقاله را مطاله کنید: جراحی لثه چگونه انجام می شود؟

  • در ابتدا نخ دندانی را که یک دست و نازک است، از داروخانه تهیه کنید.
  • 20 تا 25 سانتی متر از آن را ببرید.
  • برای این که تسلط کافی به نخ داشته باشید، دو سر نخ را به یکدیگر گره بزنید تا حلقه درست شود. بدین ترتیب شما میتوانید به راحتی بتوانید دندان‌هایتان را نخ کنید. این روش باعث کاهش هدر رفت نخ دندان می‌شود. اگر به صورت گره باز هم دندان‌های خود را نخ کنید، باز هم نتیجه مطلوب حاصل خواهد شد.
نحوه صحیح نخ دندان کشیدن
  • از انگشت شست و سبابه، برای به حرکت درآوردن نخ در بین دندان‌ها استفاده کنید.
  • از هر قسمت نخ دندان فقط یکبار استفاده کنید. چرا که هر قسمت مواد غذایی به جای مانده در بین دندان‌ها را برمی دارد. در صورتی که مجدداً از آن استفاده شود، مواد غذایی به بخش دیگر دندان‌ها منتقل می‌شوند. پس در عمل، نتیجه‌ای در پاکسازی دندان‌ها نخواهد داشت.
  • نخ دندان را از یک طرف دیواره دندان وارد کنید. سپس در هنگام خروج، از دیواره دیگر با کمی فشار خارج کنید.
  • احتمالاً اولین باری که از نخ دندان استفاده می‌کنید، از لثه خون می‌آید. اما اگر این کار را چندین بار تکرار کنید، می‌توانید میزان فشار وارده بر لثه را کنترل کنید.
  • بعد از کشیدن نخ کشیدن، مسواک بزنید تا فضای خالی شده بین دندان‌ها نیز، با مسواک تمیز گردد.
مراقبت‌های بعد از جراحی دندان عقل

بوی بد دندان هنگام نخ کشیدن

زمانی که نخ شما پاره می‌شود و یا بوی بدی از آن به مشام‌تان می‌رسد نشانه این است که دندان شما، دچار پوسیدگی شده است. پوسیدگی دندان با نخ دندان و مسواک کشیدن درست نمی‌شود، از این رو حتماً باید به دندانپزشک مراجعه کنید. استفاده از نخ دندان و مسواک تنها می‌تواند از پوسیدگی پیشگیری کند. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله درباره ساختمان دندان را بخوانید. 

زمانی برای نخ کشیدن

در اصل مهم استفاده مداوم از نخ دندان است. زمان خاص و مشخص شده ای برای انجام این کار وجود ندارد. بهتر است خودتان یک زمانی مشخص برای خود برنامه ریزی کنید. تا هر روز سر وقت این کار را انجام دهید. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله انواع فیکسچر ایمپلنت را بخوانید.

نخ دندان

اکثر افراد ترجیح می دهند آخر شب که می خواهند بخوابند این کار را انجام دهند. ولی اگر شما حوصله این کار را در شب ندارید هر موقع از روز و شب می توانید از نخ استفاده کنید.

نکاتی در خصوص استفاده از نخ دندان

  • در هر 24 ساعت حداقل یک‌بار از نخ دندان استفاده کنید

حال که با شیوه‌ صحیح نخ دندان کشیدن آشنا شدید حتماً در هر 24 ساعت حداقل یک‌بار نخ دندان بکشید. این کار به طرز چشمگیری در سلامت دهان و دندان و دستگاه گوارش شما مؤثر واقع‌ شده و کم‌ترین تأثیرش آن است که نفستان را خوش‌بو خواهد کرد. درباره روکش دندان شیری کودکان بیشتر بدانید.

  • از مصرف بی‌رویه‌ی مواد قندی و اسیدی بپرهیزید

حتی اگر خیلی مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، در صورتی‌ که در رژیم غذایی خود به‌ صورت بی‌رویه مواد قندی و اسیدی مصرف کنید، باز هم به‌ اندازه‌ی کافی مراقب دندان‌های خود نبوده‌اید. اگر نمی‌توانید رژیم غذایی خود را تغییر دهید، حداقل به یاد داشته باشید که بعد از هر بار خوردن موادی مانند آب‌لیمو ترش، لواشک، آب‌غوره، انواع سرکه و البته شیرینی‌جات، مسواک بزنید.

  • در آخرین وعده‌های غذایی خود از غذاهای چسبنده استفاده نکنید
فضا نگهدارنده دندان کودک چیست؟ + کاربرد دستگاه فضا نگهدارنده چیست؟

این‌ یکی از نکاتی است که در سلامت و بهداشت دهان و دندان بسیار مؤثر است. غذاهایی مانند ذرت که به‌شدت چسبنده هستند برای وعده‌ی شام اصلاً مناسب نیست. بهتر است چنین غذایی را به‌عنوان ناهار میل کنید. تا بزاق دهان فرصت کافی برای حل کردن باقی‌مانده‌ی این غذا در فضای دهان شما داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بریج دندان چیست را بخوانید. 

نخ دندان

ضمناً اگر چنین غذایی را به‌عنوان شام مصرف می‌کنید حتماً دندانهایتان را مسواک زده و نخ بکشید.

امکان کمک به سلامت قلب با نخ دندان؟

بهداشت مناسب دندان فقط به درد دندان و لثه نمی خورد. ممکن است برای سلامت قلب شما نیز مفید باشد.

طبق یک مطالعه بزرگ در سال ۲۰۱۹ ، شرکت کنندگانی که از استاندارد بالایی از بهداشت دهان و دندان پیروی می کنند ، خطر فیبریلاسیون دهلیزی و نارسایی قلبی را ندارند. ارتباط بین سلامت دهان و سلامت قلب ممکن است بیشتر به ارتباط بین سلامت دهان و سلامت کلی بدن شما مربوط باشد.

بیشتر بخوانیم: نکته‌های مراقبتی لازم برای دندان مصنوعی

صرف نظر از این ، نخ دندان کشیدن یک روش ساده و کم هزینه برای کمک به تقویت بهداشت دهان و همچنین سلامت کلی بدن شما است.

سخن آخر

همانطور که انسان ها هر روز به خوردن غذا و آب نیاز دارند تا زنده و سلامت بمانند دندان ها نیز برای سلامت ماندن نیاز به مراقبت و رسیدگی دارند. به طور کلی توصیه می شود قبل از مسواک زدن دندان های خود را نخ دندان بکشید. وقتی نخ دندان می کشید ، معمولاً ذرات غذا و پلاک های اطراف دندان را شل می کنید و عمل مسواک زدن به از بین بردن پلاک ها و ذرات پاک شده از دندان و خط لثه کمک می کند.

7 دلیل نیاز دندان به عصب کشی【2023】

پیشنهاد ما به شما

چگونه کلینیک دندانپزشکی معتبری را پیدا کنیم

شاید برای شما نیز سوال باشد، چطور در شهرهای بزرگ کلینیک معتبر دندانپزشکی پیدا کنیم، …

دیدگاهتان را بنویسید