سه شنبه , 29 اسفند 1402
جدیدترین مقالات
لبخند لثه‌ای

درباره ی لبخند لثه‌ای چه می دانید؟

لبخند لثه‌ای به لبخندی گفته می‌شود که در آن تناسب بین لب‌ها، لثه‌ها و دندان‌ها به هم خورده باشد. یکی از علل رایج این مشکل اتصال بسیار نزدیک بین لثه‌ها و لب‌های بالا است. به همین نحو چسبندگی لثه‌ها یا کوچک بودن دندان‌ها نیز منجر به لبخند لثه‌ای می‌شود. با اصلاح طرح لبخند تناسب ضروری برقرار می‌شود و خط لثه در محل مناسب قرار می‌گیرد. تجزیه و تحلیل ماهرانه علت لبخند لثه‌ای مهم‌ترین گام برای به دست آوردن نتیجه‌ای رضایت بخش است. با ما همراه باشید تا با عوامل این عارضه و روش درمان آن، آشنا گردید.


بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید:  لق شدن دندان دائمی نشانه ی هشدار


چه عواملی موجب لبخند لثه‌ای میشود؟

قطعا برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که لبخند لثه ای چگونه ایجاد میشود؟ بهتر است بدانید افزایش بیش از حد بافت لثه شما باعث میشود که لثه چند میلی متر بالاتر از دندان و پایین تر از لب بالایی قرار گیرد. یکی از دلایل اصلی این لبخند لثه ای عوامل ژنتیکی است. دندانپزشکی زیبایی برای درمان این مشکل راهکارهایی دارد. البته عوامل دیگری وجود دارد که میتواند موجب افزایش ارتفاع لثه شود و لبخند لثه ای ایجاد شود که در ادامه آنها را نام میبریم:

  • داشتن دندان هایی که نا مرتب هستند
  • داشتن دندان هایی از نوع خیلی کوتاه
  • ابتلا به بیماری لثه یا پریودنتال
  • رشد بیش از اندازه استخوان بیرونی فک بالا
  • مصرف دارو هایی که باعث رشد بیش از حد لثه می شود. (مانند دارو های تشنج یا داروی درمان فشار خون بالا)
  • ژنتیک
"نخ دندان"، ناجی دندان‌های شما

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد: درباره فلوئوروزیس چه می دانید؟


درمان اصلاح لبخند لثه‌ای

برای درمان لبخند لثه ای، روش جراحی و غیر جراحی وجود دارد که در روش جراحی، با انجام جراحی فک مشکل لبخند لثه ای برطرف می شود. در ادامه به این روش ها خواهیم پرداخت.

جراحی اصلاح لثه (پریودنتال)

عمل لیفت لثه و یا جراحی افزایش طول تاج (اصلاح لثه و استخوان کوچک زیرین) روش‌هایی است که برای بالا کشیدن و دور کردن خط لثه انجام می‌شود.

لیفت لثه

این روشها معمولاً برای مواردی مناسب است که دندان‌های بیمار کوتاه است. در صورتی که شلوغی دندان‌ها با مشکلات زیبایی دندان‌ها همراه باشد، دندان‌پزشکان روشهای جراحی لثه را با استفاده از روکش پرسلن یا لمینت ونیر که برای هر بیمار و اهداف زیبایی وی طراحی شده، انجام می‌دهند. لیفت لثه اغلب یک عمل بسیار ساده است که تحت بی‌حسی موضعی با تزریق آرام بخش (یا بدون آن) با ایجاد برش و یا الکتروکوتر انجام می‌شود. اما افزایش طول تاج دندان با عملیات دقیق‌تر و پیچیده‌تری همراه می‌شود. دندان‌پزشکان برای هر دو روش با اندازه‌گیری‌ و ارزیابی‌ دقیق و تهیه عکسهای سه بعدی، نتایج عمل لثه را قبل از انجام جراحی، شبیه‌سازی کرده و به شما نشان می‌دهند.


درباره ی فرنکتومی چه می دانید؟


پایین آوردن لب فوقانی با تزریق بوتاکس

تحرک بیش از حد عضله لب فوقانی را می‌توان با چند تزریق بوتاکس کوچک در عضلات بالابرنده لب فوقانی، کاهش داده و آن را ریلکس کرد. بوتاکس باعث می‌شود که انقباض عضلات بالا برنده لب کمتر شود، به طوری که لب بالا در هنگام لبخند زدن کمتر به سمت بالا کشیده می‌شود. به عبارت دیگر لثه‌های شما زمانی که لبخند می‌زنید، کمتر مشاهده خواهند شد. اما حالات چهره شما همچنان طبیعی خواهند بود.

فضا نگهدارنده دندان های شیری

پزشک چند تزریق بوتاکس را تنها نزدیک بینی شما انجام خواهد داد. مقدار واحد بوتاکس مورد نیاز شما بستگی به قدرت عضله بالا برنده لب دارد. به طور کلی 10 واحد بوتاکس برای این منظور کافی است. نتایج حاصل از تزریق بوتاکس بین 4 تا 9 ماه باقی خواهد ماند و پس از آن می‌توانید درمان لبخند لثه نما را تکرار کنید

درمان لبخند لثه‌ای با ارتودنسی

پس از ارزیابی وضعیت دندان‌های شما توسط متخصص ارتودنسی، ممکن است استفاده از بریس برای صاف و همردیف شدن دندان‌های شما و رساندن آنها به سطح مطلوب‌تر جهت کمتر دیده شدن لثه‌ها توصیه شود.

درمان لبخند لثه‌ای با ارتودنسی

در موارد بجا و مناسب، این یک روش غیر تهاجمی برای اصلاح لبخند لثه‌ای است. تداوم درمان ارتودنسی ممکن است ماه‌ها تا سال‌ها لازم باشد. یکی دیگر از مزایای این روش این است که شلوغی یا نامرتبی دندان‌ها و مشکلات دیگر مربوط به دندان‌‌ها یا انطباق فک‌ها (مشکلات بایت) می‌تواند به طور همزمان اصلاح گردد.


جهت آگاهی: درباره ی بیماری پریودنتیت چه می دانید؟


لیزر لبخند لثه‌ای

استفاده از لیزر دایود برای اصلاح لبخند لثه‌ای کاملاً دقیق، سریع و بدون درد است. دندانپزشک اول لثه‌های شما را با استفاده از بی‌حسی موضعی بی‌حس می‌کند. سپس با استفاده از لیزر، میزان اضافی لثه‌های اطراف دندان‌ها را برمی‌دارد و سپس، باقیمانده را شکل می‌دهد. به این ترتیب، توازن بیش‌تری بین لثه و دندان برقرار می‌شود و به اصلاح لبخند لثه‌ای کمک می‌کند.

تنها چیزی که ممکن است هنگام کار حس کنید، حرکت سر لیزر است و هیچ سوزنی هم وجود ندارد. استفاده از لیزر دایود برای برداشتن لثه‌های اضافی برای افراد در هر سنی مناسب و مطمئن است. ما از این روش معمولاً بعد از اتمام درمان بریس یا اینویزیلاین شما استفاده می‌کنیم تا تاثیر نهاییش را روی لبخند شما بگذارد. جینجیوکتومی یا لیفت لثه یک شیوه‌ی جراحی است اما امروزه اغلب از روش لیزری استفاده می‌شود.

چرا رنگ دندان اطفال تغییر می‌کند؟

ونیر یا روکش

در صورتی که لبخند لثه‌ای شما ناشی از کوتاه بودن دندان‌ها است، در این حالت ترمیم‌های زیبایی مانند روکش یا ونیر می‌توانند به بلندتر شدن دندان‌ها و متناسب‌تر شدن نسبت دندان به لثه در لبخند شوند.

  • طی فرآیند نصب روکش دندان بخش زیادی از دندان تراشیده می شود و سپس یک تاج یا روکش مصنوعی دندان روی دندان قرار داده می شود.
  • لمینت دندان نیز پوسته های نازکی هستند که با تراشیده شدن جزئی دندان ها روی سطح جلویی آن ها متصل می شوند.
ونیر یا روکش
  • ونیر کامپوزیت ها را بدون اینکه بافت دندان تراشیده شود به بخش های مختلف دندان ها باند یا متصل می کنند.

این محتوای مفید را هم دنبال کنید:  آنچه درباره ی بهداشت دندان کودکان خود باید بدانید


سخن پایانی

در این مقاله در مورد لبخند لثه‌ای و روش های درمان آن سخن گفتیم. اصلاح خط لثه می تواند رسیدگی به بهداشت دهان و دندان را آسان تر کند زیرا امکان تولید و تجمع پلاک در زیر لثه و روی دندان ها کاهش میابد. در نتیجه احتمال ابتلاء به بیماری های لثه مانند التهاب و ورم لثه کاهش میابد. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید. سپاس که در مجله ی علمی خبری دندانپزشک تهران با ما همراه بودید.

پیشنهاد ما به شما

بلیچینگ و لمینت دندان

آیا بلیچینگ بهتر است یا لمینت دندان + بررسی تفاوت‌های تفاوت بلیچینگ و لمینت و کامپوزیت

زیبایی دندان یکی از خواسته های هر فردی است و برای رسیدن به دندان هایی …

دیدگاهتان را بنویسید