پنجشنبه , 9 فروردین 1403
جدیدترین مقالات
درباره اتوپلاستی

اتوپلاستی چیست و چگونه انجام می شود؟ + بررسی مراقبت های بعد از جراحی گوش

مراقبت های بعد از جراحی گوش را کسانی که عمل گوش انجام داده اند، باید بسیار جدی بگیرند.یکی از رایج‌ترین جراحی‌های زیبایی که این روزها طرفداران زیادی به‌دست آورده است، جراحی زیبایی گوش است. اتوپلاستی یا جراحی گوش، به‌منظور اصلاح فرم گوش انجام می‌شود. عده زیادی در بدو تولد یا در زمان رشد، دچار دفرمگی گوش می‌شوند.

عده‌ای نیز، به دلایل مختلفی، فرم گوش مناسبی ندارند. در این شرایط، انجام جراحی پلاستیک گوش یا اتوپلاستی گوش، بهترین راهی است که می‌توانید جهت اصلاح فرم گوش‌های‌تان از آن استفاده کنید. موفقیت در نتیجه مطلوب جراحی گوش برجسته، با مراقبت بعد از جراحی گوش امکان‌پذیر است. مراقبت‌های پس از جراحی، تاحدی مهم است که حتی اگر برای این‌کار به بهترین متخصص جراحی گوش مراجعه کنید اما مراقبت‌های پس از جراحی را انجام ندهید، نتیجه مطلوبی نخواهید گرفت.


فهرست مطالب


اتوپلاستی چیست؟

گاهی زیبایی فراتر از فرم دهی لب، بینی و گونه ها می شود برخی افراد از چهره ی زیبایی برخوردارند اما ظاهر بد گوش ها حالت ناخوشایندی به چهره ی آن ها بخشیده است. وجود گوش های برجسته بسیار شایع است. بد فرم بودن گوش ها هم در خانم ها و هم در آقایان ظاهر خوبی نداشته و گاها علی الخصوص در کودکان باعث شرم و خجالت می شود.

گاهی این ظاهر در بزرگسالان نیز باعث ایجاد عدم اعتماد به نفس و فشار روانی خواهد شد که این ظاهر نامناسب گوش ها افراد را بر آن می دارد که به دنبال راه چاره ای برای حل آن باشند. اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش روشی ایمن و بی خطر برای اینگونه افراد است.

درباره اتوپلاستی

کاربرد اصلی اتوپلاستی در کودکانی است که گوش های آن ها حالت غیر طبیعی دارد و یا کسانی‌ که گوش آن ها بر اثر ضرباتی دچار شکستگی شده است. همچنین افرادی که بطور مادرزادی گوش های آویزان، مخفی و یا تاخورده دارند. اتوپلاستی برای قرینه سازی گوش هایی که دچار عدم تقارن اند، افرادی که گوش های بزرگی دارند، کسانی که گوش های آن ها با فاصله زیادی نسبت به سر قرارگرفته است و حالت برجسته و برآمده اند و یا قبلا تحت عمل جراحی گوش قرار گرفته و به نتیجه ی دلخواه نرسیده اند به کار می رود.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله لیپوساکشن سینه چه نوع جراحی است را بخوانید.

در اتوپلاستی (جراحی زیبایی گوش) تلاش می شود که حالت گوش ها به شکل طبیعی ترمیم شود که این شیوه معمولا نتایج بسیار خوبی در رفع این مشکل به جای می گذارد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله فیکسچر ایمپلنت چیست را بخوانید.

نحوه انجام عمل کوچک کردن سینه با لیزر چگونه است؟ + لیزر چه فوایدی برای جراحی سینه دارد؟

اتوپلاستی چگونه انجام‌‌ می شود؟

نوع تکنیک مورد استفاده و برش ها در جراحی به نوع مشکل گوش ها بستگی دارد. محل شکاف ممکن است پشت گوش ها و یا درون چین گوش باشد. سعی می شود برش ها در نقاطی انجام شود که بطور واضح قابل مشاهد نباشند. ابتدا طبق تشخیص جراح فرد تحت بی حسی و یا بی هوشی قرار می گیرد سپس برشی در پشت گوش و یا درون چین های گوش توسط جراح ایجاد شده و از طریق این شکاف جراح به غضروف دسترسی پیدا می کند.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله مراحل روکش دندان تصویری را بخوانید.

در مرحله بعد تغییرات لازم بر روی غضروف انجام شده و پوست اضافه ی آن ناحیه برداشته شده و اگر فاصله ی گوش ها با سر نرمال نباشد گوش ها به سر نزدیک شده و در مرحله ی آخر شکاف ایجاد شده بخیه زده و سپس پانسمان به دور سر پیچیده می شود.

درباره اتوپلاستی

انجام این جراحی طولانی نبوده و معمولا حدود یک الی دو ساعت به طول می انجامد اتوپلاستی قادر است بسیاری از ایرادهای گوش را برطرف کند. گاهی اتوپلاستی برای زیبایی لاله ی گوش نیز به کار می رود که بنا به دلایلی گاها لاله ی گوش فرد دچار پارگی و کشیدگی میشود و جراح با این روش ناحیه را ترمیم میکند.

جراحی زیبایی گوش برای درمان چه مواردی استفاده می‌شود؟

  • گوش‌های بیش‌ازحد بزرگ (افراد صاحب این گوش‌ها به بیماری به نام ماکروتیا مبتلا هستند).
  • گوش‌های بیرون زده در درجات مختلف که ممکن است در یک یا هر دو طرف رخ داده باشد (این مشکل یا کم شنوایی همراه نیست).
  • نارضایتی بزرگ‌سالان از نتایج جراحی قبلی گوش

چه کسانی می‌توانند از اتوپلاستی استفاده کنند؟

اتوپلاستی روشی درمانی است که هم برای کودکان و هم برای بزرگ‌سالان استفاده می‌شود. در میان کودکان، افرادی با شرایط زیر برای انجام جراحی زیبایی گوش مناسب هستند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله نحوه انجام عمل کوچک کردن سینه با لیزر چگونه است را بخوانید.

  • کودک باید از سلامت عمومی برخوردار باشد. وجود عفونت مزمن درمان‌نشده در گوش یا بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری‌های خود ایمنی، مشکلات شنوایی و… او را از لیست انجام عمل اتوپلاستی حذف خواهد کرد.
  • کودکان بالای ۵ سال کاندید مناسبی برای اتوپلاستی هستند. چراکه در این سن، غضروف گوش آن‌ها پایدار شده و امکان اصلاح آن وجود دارد.
  • کودک باید به اندازه کافی بزرگ شده باشد تا علت نیاز به عمل جراحی را متوجه شود و در طول عمل یا در مراحل قبل و بعد از آن، پزشک و خانواده خود را آزار ندهد.
لیزر لیپولیز چیست؟ + عملکرد لیزر لیپولیز به چه صورت است؟

در میان نوجوانان و بزرگ‌سالان نیز افرادی با شرایط زیر کاندید خوبی برای انجام عمل اتوپلاستی هستند.

  • افراد سالمی که به بیماری‌های زمینه‌ای که در فرایند درمان و بهبودی اختلال ایجاد می‌کنند، مبتلا نیستند.
  • افرادی که انتظاراتی واقعی از عمل جراحی داشته و دید مثبتی نسبت به آن دارند.
  • غیر سیگاری‌ها

مراحل عمل جراحی زیبایی گوش چگونه است؟

مراحل مختلف اتوپلاستی از زمان تصمیم‌گیری برای انجام عمل تا زمان طی شدن دوران نقاهت و تثبیت نتایج، باید به‌دقت طی شوند تا فرد با هیچ مشکلی مواجه نشود. مراقبت‌های قبل، حین و بعد از عمل بسیار مهم هستند و متقاضی عمل و خانواده او نقش مهمی در انجام آن‌ها دارند. به‌خصوص اگر متقاضی عمل کودک باشد، والدین باید تلاش کنند همه‌چیز را برای او توضیح دهند تا کودک از عمل جراحی نترسد. درباره لمینت دندان بیشتر بخوانید.

قبل از عمل جراحی زیبایی گوش

قبل از عمل جلسات مشاوره‌ای برگزار می‌شود که در آن پزشک و متقاضی باهم صحبت می‌کنند تا بتوانند به زبان مشترکی در خصوص شیوه انجام و نتایج عمل اتوپلاستی برسند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله  تزریق چربی زیر چشم را بخوانید. علاوه بر این پزشک باید با استفاده از آزمایش‌هایی، از سلامت عمومی شما نیز مطلع شود. در طول جلسات مشاوره باید در خصوص موارد زیر با جراح صحبت کنید.

  • انتظارات و نتایج دلخواه خود را به‌طور کامل توضیح دهید.
  • شرایط پزشکی، آلرژی‌های دارویی و بیماری‌های فعلی خود را به‌طور کامل توضیح دهید.
  • داروهای فعلی، ویتامین‌ها و مکمل‌های گیاهی که در حال حاضر در حال استفاده از آن‌هاست، شرح دهید.
  • در صورت مصرف سیگار، قلیان، الکل یا دیگر مواد مخدر پزشک را مطلع کنید.
  • سابقه جراحی‌های قبلی خود را توضیح دهید.

جراح نیز باید موارد زیر را برای شما تشریح کرده و از برخی موارد دیگر نیز مطمئن شود.

  • وضعیت سلامت عمومی و همه عوامل خطر را ارزیابی کند.
  • پرونده پزشکی و سوابق بیماری‌ها و جراحی‌های پزشک را بررسی کند.
  • درباره گزینه‌های درمانی و دوره درمان با شما صحبت کند.
  • شما را از نتایج احتمالی اتوپلاستی و خطرات و عوارض آن مطلع کند.

بعد از جلسات مشاوره، پزشک از شما می‌خواهد که کارهای خاصی را انجام دهید. این کارها به‌منظور آماده شدن برای جراحی انجام می‌شوند و شما باید در انجام آن‌ها دقت زیادی داشته باشد. کارهای لازم قبل از عمل اتوپلاستی شامل موارد زیر می‌شود.

  • مصرف داروهای خاص یا توقف مصرف بعضی از داروهای فعلی.
  • خودداری از مصرف آسپرین و برخی داروهای ضدالتهاب و مکمل‌های گیاهی روان کننده خون.

در اتاق عمل چه می‌گذرد؟

مراحل انجام عمل اتوپلاستی به شرح زیر است.

  • مرحله اول : بیهوشی
آشنایی با انواع عمل جراحی زیبایی و محبوبترین عمل های جراحی زیبایی

با توجه به شرایط شما داروهایی برای بی‌هوش کردن استفاده می‌شود. در بعضی موارد ممکن است به‌جای بیهوشی از داروهای بی‌حسی موضعی یا وریدی استفاده شود. این موضوع به تصمیم پزشک وابسته است.

  • مرحله دوم : برش

با توجه به اینکه فرم کدام قسمت گوش باید اصلاح شود، برش‌هایی در ناحیه لبه گوش‌ها یا غضروف‌های آن ایجاد می‌شود. این برش‌ها معمولا در سطح پشتی گوش ایجاد می‌شوند و در صورت نیاز به ایجاد برش در قسمت جلوی گوش، آن‌ها را در داخل چین‌های آن ایجاد می‌کنند تا پس از جراحی جای برش‌ها مشخص نباشد.

  • مرحله سوم : اصلاح فرم و بخیه زدن

با توجه به نتایج جلسات مشاوره قبل از عمل، پزشک فرم غضروف‌ها و پوست گوش را اصلاح می‌کند و سپس برای اطمینان از جابه‌جا نشدن غضروف‌ها و ایمن‌سازی آن‌ها از بخیه‌های قابل‌جذب در داخل سطح گوش استفاده می‌کند. در قسمت خارجی نیز ممکن است از بخیه‌های جذبی یا غیر قابل‌جذب استفاده شود. در صورت استفاده از بخیه‌های غیر قابل‌جذب، ۷ تا ۱۰ روز بعد از عمل باید برای کشیدن آن‌ها مراجعه شود.

  • مرحله چهارم: مشاهده نتایج

نتایج جراحی زیبایی گوش، بلافاصله بعد از عمل و برداشته شدن پانسمان‌ها قابل‌تشخیص هستند. در مراحل اولیه بهبودی شخص می‌تواند فرم اصلاح شده گوش‌های خود را ببیند و به‌مرور زمان نیز گوش‌ها فرمی طبیعی‌تر و زیباتر پیدا خواهند کرد. در این روش گوش‌ها به سر نزدیک‌تر می‌شوند؛ بنابراین جای زخم‌های جراحی و بخیه‌ها مشخص نیست در بخش جلویی گوش نیز جای برش‌ها لابه‌لای پیچ‌های گوش گم می‌شوند.

مراقبت های بعد از جراحی گوش و عمل اتوپلاستی گوش

اتوپلاستی گوش، یکی از روش‌های رایج در جراحی پلاستیک گوش است. این جراحی، معمولا برای تغییر فرم گوش انجام می‌شود. اصلاح مدل گوش و برطرف نمودن ناهنجاری‌های ظاهری آن، با جراحی پلاستیک گوش ممکن است.

برای انجام اتوپلاستی گوش، لازم است به متخصص جراحی گوش، مراجعه کنید. در جراحی اتوپلاستی گوش، معمولا به‌وسیله برش طولی و بخیه غضروف، فرم ظاهری گوش‌های برجسته اصلاح می‌شوند.

گاهی نیز در صورت نیاز، پیوند غضروف انجام می‌شود و یا از پروتزهای مخصوصی جهت انجام اتوپلاستی گوش استفاده می‌شود. برای رسیدن به نتیجه مطلوب از انجام جراحی پلاستیک گوش، باید مراقبت های بعد از جراحی گوش را جدی بگیرید. عدم توجه به مراقبت های بعد از جراحی گوش، در نتیجه جراحی اثر مستقیم دارد.

مزایای انجام جراحی اتوپلاستی چیست؟

گوش‌های نامتقارن، گوش‌های بزرگ و گوش‌های دفرم، ظاهر چهره فرد را دچار تغییر می‌کند. معمولا این افراد، اعتماد به‌نفس ضعیفی دارند و چندان از ظاهر چهره‌شان رضایتی ندارند. با انجام جراحی زیبایی اتوپلاستی، چهره فرد بسیار متعادل‌تر می‌شود.

با انجام جراحی اتوپلاستی، زیبایی ظاهری گوش و چهره‌تان بازمی‌گردد. در نتیجه، اثر مستقیمی بر روحیه فرد می‌گذارد. معمولا، افرادی که این جراحی را انجام می‌دهند، به طرز شگفت‌انگیزی، حس مطلوب و رضایت‌بخشی از چهره و ظاهرشان دارند.

راهنمای خرید عطر زنانه + معرفی انواع ادکلن‌های زنانه

عوارض اتوپلاستی چیست؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که بعد از عمل باید بدانید، خطرات و عوارض احتمالی اتوپلاستی است. این عوارض شامل موارد زیر می‌شوند.

  • آلرژی به پانسمان‌ها، مواد بخیه، چسب‌ها، فرآورده‌های خونی، داروهای موضعی یا مواد تزریقی،
  • سردرد، سرگیجه و حالت تهوع،
  • خونریزی محل جراحی،
  • ایجاد لخته خون و آمبولی،
  • بی‌حس شدن پوست در ناحیه جراحی،
  • عفونت،
  • درد و زخم،
  • تغییر رنگ یا تورم پوست،
  • ایجاد پوست اضافه.

توجه داشته باشید که احتمال بروز این عوارض در صورت انجام عمل در مرکزی مطمئن که پزشک آن تجربه کافی داشته باشد، بسیار کم است. به همین دلیل بهتر است شخص قبل از هر چیز از مهارت و تجربه جراح مطمئن شود.

مشکلات جراحی پلاستیک گوش یا اتوپلاستی

معمولا، مشکلات جراحی پلاستیک گوش، زمانی ایجاد می‌شود که پزشک متخصص جراحی گوش را به‌درستی انتخاب نکرده باشید. انتخاب بهترین متخصص جراحی گوش، حلق و بینی، موفقیت جراحی را تضمین می‌کند. پزشک باتجربه، معمولا کم‌ترین خطا را در انجام جراحی خواهد داشت. در ادامه به بررسی خطرات احتمالی جراحی پلاستیک گوش می‌پردازیم.

  • عفونت زخم در ناحیه پشت گوش، یکی از خطراتی است که در صورت عدم انجام مراقبت های بعد از جراحی گوش، ایجاد می‌شود. ناحیه پشت گوش، به‌دلیل فرم خاصی که دارد، بسیار مستعد ایجاد مشکلات این‌چنینی است.
  • یکی دیگر از مشکلاتی که بر اثر عدم تحقیق کافی در خصوص انتخاب پزشک متخصص جراحی گوش اتفاق می‌افتد، عدم تقارن گوش است. پزشکان بی‌تجربه، برای جراحی گوش برجسته، ممکن است دچار اشتباهاتی شوند و با عدم جراحی متقارن هر دو گوش، مشکل جدیدی برای‌تان ایجاد کنند.
  • بی‌حس شدن پوست گوش و نواحی اطراف آن، یکی دیگر از مشکلاتی است که احتمالا پس از جراحی اتوپلاستی گوش، درگیر آن خواهید بود. این مشکل پس از گذشت مدتی، بهبود می‌یابد؛ اما در موارد نادری، این مشکل به‌صورت دائمی باقی می‌ماند.
  • بخیه‌های درشت و نه‌ چندان ظریف، یکی از مشکلات جراحی پلاستیک گوش یا اتوپلاستی است. به‌دلیل موقعیت خاص قسمت پشتی گوش، بخیه زدن کمی مشکل است. گاهی پزشکان ناچار به استفاده از بخیه‌های درشت هستند.
  • برداشتن بیش از حد غضروف گوش، یک از مشکلات رایجی است که توسط متخصص جراحی گوش بی‌تجربه، ایجاد می‌شود.

پیشگیری از بروز مشکلات پس از جراحی اتوپلاستی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، برای پیشگیری از بروز مشکلات پس از جراحی اتوپلاستی، باید به اندازه کافی، برای پیدا کردن پزشک متخصص جراحی گوش وقت اختصاص دهید. پزشکانی که تجربه چندانی در این زمینه ندارند، به ریزه‌کاری‌های عمل اتوپلاستی گوش آگاه نیستند.

توجه به مراقبت های بعد از جراحی گوش نیز، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که برای پیشگیری از بروز مشکلات پس از جراحی اتوپلاستی، باید انجام دهید. سعی کنید، مراقبت‌ های بعد از جراحی گوش را جدی بگیرید و با تحقیق کافی، بهترین پزشک متخصص گوش حلق و بینی را برای این‌کار انتخاب کنید. یادتان باشد که جراحی ترمیمی، بسیار مشکل‌تر از جراحی اولیه است.

چطور ماندگاری بوی عطر را افزایش دهیم؟ + معرفی راهکارهای افزایش خط بوی عطر

پس سعی کنید باتوجه به نکاتی که در این مطلب ارائه شد، انتخاب دقیقی داشته باشید و ریزه کاری‌ها را جدی بگیرید. عدم توجه به این نکات، پشیمانی نامطلوبی برای‌تان ایجاد می‌کند.

نتیجه اتوپلاستی پس از چه مدت قابل مشاهده است؟

نتیجه جراحی اتوپلاستی، معمولا بلافاصله پس از عمل جراحی، قابل مشاهده است. معمولا پس از جراحی زیبایی گوش و قبل از پانسمان، می‌توانید نتیجه عمل را تا حدودی ببینید. این نتیجه را تا زمانی که تورم در ناحیه پشت گوش ایجاد شود، می‌توان دید. اما پس از ایجاد تورم و کبودی پس از عمل، لازم است منتظر بهبودی بمانید.

هزینه‌ اتوپلاستی چقدر است؟

قبل از عمل باید هزینه‌های لازم برای اتوپلاستی برآورد شود. این هزینه‌ها شامل حق‌الزحمه پزشک جراح، هزینه‌های بیمارستان و بیهوشی، داروهای تجویزشده، لباس‌های قبل و بعد از جراحی و آزمایش‌های مختلف برای تشخیص سلامت می‌شود.

توجه داشته باشید که این هزینه‌ها در کلینیک‌ها و شهرهای مختلف کشور متفاوت است. هزینه‌های دیگر شامل نوع اتاق، امکانات اتاق عمل و… نیز باعث تفاوت هزینه‌ها برای هر فرد خواهد شد. نکته مهم این است که اتوپلاستی یکی از انواع عمل زیبایی است و به همین دلیل بیمه‌ها آن را تحت پوشش قرار نمی‌دهند. البته درصورتی‌که این عمل به‌منظور بازیابی توانایی شنوایی در افراد انجام شود، ممکن است بیمه بخشی از هزینه‌های آن را بپردازد.

سخن پایانی

شما در این مقاله با اتوپلاستی آشنا شدید. همچنین با روش های انجام و مراقبت های آن آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

آیا رشد گوش‌ها در کودکان نتایج اتوپلاستی را تغییر می‌دهد؟

خیر. در این روش غضروف‌های گوش‌ها کاملا شکل داده می‌شوند و در ادامه فرایند رشد، غضروف‌ها در حالت فعلی رشد می‌کنند؛ نه حالتی که کودک با آن متولد شده است؛ بنابراین احتمال تغییر حالت گوش‌ها بعد از اتوپلاستی بسیار کم است و کودکان در بزرگ‌سالی نیازی به جراحی دوباره گوش‌های خود نخواهند داشت.

آیا انجام عمل اتوپلاستی محدودیت سنی دارد؟

این عمل برای کودکان نیز انجام می‌شود؛ اما این بدان معنا نیست که کودکان می‌توانند در هر سنی آن را انجام دهند. برای انجام عمل اتوپلاستی، بیمار باید ۵ سال تمام داشته باشد و پزشک مناسب بودن شرایط او برای انجام این عمل را تایید کند.

پیشنهاد ما به شما

انواع لنز چشم

انواع لنز چشم

انواع لنز چشم لنزهای چشم دارای انواع مختلفی هستند و اگر به دنبال این هستید …

دیدگاهتان را بنویسید