یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403
روتین پوستی

آشنایی با روتین پوستی + بررسی بهترین روتین پوستی در پاییز

با فرا رسیدن پاییز در بدن ما نیز تغییراتی رخ می‌دهد. پوست ما باید خود را با آب و هوای جدید وفق دهد تا بتواند از خود به خوبی محافظت کند. اين روزها ما از فصلي كه در آن پوست گرما و نيز تابش نور خورشيد را تحمل كرده، وارد فصلي مي‌شويم كه هوا در آن كم كم رو به سردي و خشكي مي‌شود. پاییز اینجاست درحالی‌که هوا خنک‌تر و روزها کوتاه‌تر می‌شود، تغییر فصل اثرات خودش را روی پوست نشان می‌دهد. این بدان معناست که باید روتین مراقبت از پوست را با تغییر فصل تغییر داد. پوست اولین و مهمترین مانع بین بدن ما و دنیای خارج است. با کاهش دما و رطوبت، پوست یکی از اولین اندام‌هایی است که این تغییرات را احساس می‌کند زیرا خشک‌تر، شکننده‌تر و خارش‌دار می‌شود. حتی با سرد شدن هوا مشکلات پوستی مانند اگزما، پسوریازیس، خارش و شوره سر نیز بیشتر می‌شود. امروز قصد داریم نکاتی را ارائه دهیم که بتوانید این رکود پاییزی را پشت سر بگذارید. با ما همراه باشید.


فهرست مطالب


روتین مراقبت از پوست چگونه است؟

اولین چیزی که باید برای مراقبت پوست درنظر بگیرید، نوع پوستتان است. مراحل اساسی روتین مراقبت از پوست برای انواع پوست مشترک هستند: تمیزکردن، رطوبت‌رسانی، ضدآفتاب. آن‌چه روتین مراقبت از پوست چرب را با پوست مختلط یا حساس متفاوت می‌کند، دو چیز است: اول مراحل اختیاری روتین مراقبت از پوست و دوم محصولات مراقبتی متناسب با نوع پوست. به زبان ساده‌تر، اگر شما پوست خشکی دارید، بهتر است اسکراب را از روتین هفتگیتان حذف کنید و از شوینده‌های ملایم مناسب برای پوست خشک استفاده کنید. درعوض کسی که پوست چرب دارد، بهتر است یک لایه‌برداری ملایم را ضمیمه روتین روزانه‌اش کند و هفته‌ای یک تا دو بار با اسکراب لایه‌برداری کند، در هرحال باید از محصولات مراقبتی مناسب پوست چرب استفاده کند. اما چطور باید نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟

تشخیص نوع پوست:

برای این‌که نوع پوستتان را تشخیص بدهید، کافی است بعد از حمام برای ۲ ساعت از هیچ محصول مراقبت پوستی استفاده نکنید. بعد از دو ساعت پوستتان را بررسی کنید. اگر احساس خشکی و کشیدگی می‌کنید، پوست شما خشک است، اگر پوستتان چرب شده باشد هم پوست چرب دارید. اگر در قسمت‌هایی از صورت، مثل پیشانی و بینی احساس چربی و در قسمت‌های دیگر احساس خشکی می‌کنید، پوستتان مختلط است. اگر هیچ یک از این حالت‌ها را تجربه نکردید، از آدم‌های خوش‌شانسی هستید که پوست معمولی دارند.

و اما پوست حساس! شما می‌توانید پوست چرب، خشک، معمولی یا مختلط داشته باشید و پوستتان حساس هم باشد. اگر حساسیت پوستی دارید، در اثر استفاده از بعضی محصولات پوستتان تحریک می‌شود و یا به‌سادگی دچار التهاب، خارش یا سوزش می‌شوید، پوست شما هر نوعی که باشد، حساس هم هست و باید در انتخاب محصولات پوستی دقت بیش‌تری به‌خرج دهید.

بهترین روتین پوستی:

داشتن محصولات مراقبت از پوست خوب کافی نیست: برای این‌که محصولات مراقبتی شما بیشترین تأثیر را داشته باشند، باید آن‌ها را با ترتیب صحیح استفاده کنید. همان‌طور که گفتیم، روتین شما به نوع پوست، ترکیبات و فرمولاسیون محصولات و البته زمان بستگی دارد. بله! روتین روزانه پوست با روتین شبانه متفاوت است. با این‌حال، یک قانون کلی خوب وجود دارد: محصولات مراقبت پوست، براساس غلظت، به‌ترتیب از رقیق‌ترین به غلیظ‌ترین اعمال می‌شوند، چون محصولات رقیق قادر به نفوذ به‌محصولات غلیظ‌تر نیستند. اما مراحل روتین مراقبت از پوست دقیقاً چه هستند؟

مرحله اول: تمیزکردن

همان‌طور که گفتیم، فرقی نمی‌کند یک روتین مراقبت از پوست سه مرحله‌ای داشته باشید یا نُه مرحله‌ای، کاری که هر کسی می‌تواند برای بهبود مراقبت پوست خود انجام دهد، استفاده از محصولات با ترتیب درست است. حتی اگر مشکل پوستی داشته باشید، باید با تمیزکردن پوستتان شروع کنید.. برای این‌که محصولات پوستی به درستی جذب شوند، به پوستِ تمیزی نیاز دارید که کاملاً عاری از چربی و جرم باشد.

صورتتان را بشویید، صبح و شب! صورت خود را با آب و شوینده ملایم مناسب پوستتان بشویید. اگر آرایش می‌کنید، ممکن است شب‌ها لازم باشد در دو مرحله صورتتان را تمیز کنید.. اول آرایش خود را با پاک‌کننده آرایش یا میسلار واتر پاک کنید و بعد با شوینده بشویید. سعی کنید پاک‌کننده‌های مخصوص آرایش چشم را برای چند دقیقه روی پوست بگذارید تا آرایش راحت‌تر پاک شود و از مالیدن چشم‌ها خودداری کنید. اگر پوستتان خشک است، می‌توانید شوینده را از روتین صبح حذف کنید و فقط با آب صورت خود را بشویید.

مرحله دوم: تونر

اگر از تونر استفاده می‌کنید، باید بعد از تمیز کردن صورت و قبل از هر چیز دیگری از آن استفاده کنید. چند قطره تونر را در کف دست یا یک پد پنبه‌ای بریزید و به‌آرامی روی صورت خود بکشید. اگر تونر شما لایه‌برداری هم می‌کند (به این معنی که سلول‌های مرده پوست را با موادی مثل اسید گلیکولیک از بین می‌برد)، فقط در شب استفاده کنید. می‌توانید از فرمول‌های آبرسان، دو بار در روز استفاده کنید. هم‌زمان از تونر لایه‌بردار و رتینوئید یا سایر لایه‌بردارها استفاده نکنید.

مرحله سوم: سرم صورت

صبح زمان بسیار خوبی برای استفاده از سرم صورت حاوی آنتی اکسیدان، مثل سرم روشن‌کننده ویتامین C است، چون آن‌ها از پوست شما در برابر رادیکال‌های آزاد که در طول روز با آن‌ها مواجه می‌شوید، محافظت می‌کنند. شب، زمان خوبی برای استفاده از یک سرم مرطوب‌کننده با اسید هیالورونیک است که از خشک‌شدن پوست شما در طول شب جلوگیری می‌کند، به خصوص اگر از محصولات ضدچروک یا ضدجوش که می‌توانند پوست را تحریک و خشک کنند، استفاده می‌کنید. سرم‌ها هم می‌توانند حاوی لایه‌بردارهایی مثل آلفا هیدروکسی اسید (AHA) یا اسید لاکتیک باشند. از هر سرمی که استفاده می‌کنید، همیشه این را به یاد داشته باشید: سرم‌های مبتنی بر آب باید زیر مرطوب‌کننده و سرم‌های روغنی باید بعد از مرطوب‌کننده استفاده شوند.

معرفی 5 متخصص برتر جراح لیفت صورت در تهران به انتخاب مجله خبری دندانپزشکی تهران

مرحله چهارم: کرم دور چشم

می‌توانید مرطوب‌کننده معمولی را به زیر چشمتان هم بزنید، اما اگر تصمیم به استفاده از کرم دور چشم تخصصی دارید، معمولاً  باید آن را زیر مرطوب‌کننده بزنید، مگر این‌که خلافش ثابت شود! چون کرم‌های دور چشم نازک‌تر از مرطوب‌کننده های صورت هستند. استفاده از کرم دور چشم آبرسان در شب می‌تواند باعث احتباس مایعات شود، درنتیجه، صبح، چشم‌ها پف‌کرده به‌نظر می‌رسند. اگر از یک کرم دور چشم با اپلیکاتور توپ فلزی استفاده و آن را در یخچال نگهداری کنید، با پف صبحگاهی هم خداحافظی کرده‌اید.

مرحله پنجم: ضدلک و ضدآکنه

استفاده از محصولات ضدلک در روتین مراقبت از پوست شب، زمانی که بدن شما در حال ترمیم است، برای درمان لکه‌های آکنه، ایده بسیار خوبی است.

مواظب مواد ضدآکنه‌ای مثل بنزوئیل پراکسید یا اسیدهای سالیسیلیک با رتینول باشید که می‌توانند باعث تحریک پوست شما شوند و بیشترین تلاش را برای حفظ آرامش و هیدراته نگه‌داشتن پوستتان انجام دهید.

مرحله ششم: مرطوب‌کننده

مرطوب‌کننده، هم پوست را آبرسانی می‌کند و هم تمام لایه‌های دیگر محصولات مراقبتی را در پوست قفل می‌کند. به‌دنبال یک لوسیون سبک برای صبح باشید، چه بهتر که ضدآفتاب هم باشد، به‌طور ایده‌آل با SPF 30 یا بالاتر. در روتین مراقبت از پوست شبانه خود می‌توانید از کرم‌های غلیظ‌تر را در روتین مراقبت از پوست شب بگنجانید. البته کسانی که پوست خشک دارند، می‌توانند هم صبح و هم شب از مرطوب‌کننده‌های غلیظ استفاده کنند.

مرحله هفتم: رتینوئید

رتینوئیدها (مشتقات ویتامین A از جمله رتینول) می‌توانند با افزایش گردش سلولی پوست، لکه‌های تیره، جوش‌ها و خطوط ریز را کاهش دهند، اما آن‌ها می‌توانند تحریک‌کننده پوست هم باشند، به‌ویژه برای پوست حساس. اگر از رتینوئیدها استفاده می‌کنید، باید بدانید که آن‌ها در برابر نور خورشید تجزیه می‌شوند، بنابراین باید فقط در شب استفاده شوند. آن‌ها پوست شما را هم نسبت به نور خورشید بسیار حساس می‌کنند، بنابراین استفاده از ضدآفتاب از قبل هم ضروری‌تر است.

مرحله هشتم: روغن صورت

اگر از روغن صورت استفاده می‌کنید، حتماً آن را بعد از سایر محصولات مراقبت از پوست خود استفاده کنید. چون هیچ چیز دیگری نمی‌تواند به روغن نفوذ کند. واضح است که اگر پوست شما چرب است، بهتر است روغن صورت را از روتین مراقبت از پوست خود حذف کنید و به آبرسان‌ها بسنده کنید.

مرحله نهم: ضدآفتاب

ممکن است ضدآفتاب آخرین مرحله از روتین مراقبت از پوست باشد، اما تقریباً هر متخصص پوستی به شما خواهد گفت که محافظت در برابر آفتاب مهم‌ترین بخش هر روتین مراقبت از پوست است. محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش می‌تواند از سرطان پوست و علائم پیری جلوگیری کند.

اگر مرطوب‌کننده شما حاوی SPF نیست، حتماً باید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. برای ضدآفتاب‌های شیمیایی، 20 دقیقه قبل از بیرون رفتن صبر کنید. به دنبال SPF طیف وسیع باشید، کرم ضدآفتاب طیف گسترده از هر دو تابش UVA و UVB محافظت می‌کند.

اسم وسایل روتین پوستی چیست؟

  • محصولات پوستی و کرمی
  • ابزارهای برقی و شخصی

ترتیب استفاده از محصولات مراقبت از پوست

نام محصولات مراقبت از پوست روزانه

محصولات پوستی و کرمی که در ابتدای صبح پس از بیدار شدن باید از آنها استفاده کنید شامل انواع کرم های آبرسان و مرطوب کننده، شوینده، سرم، تونر، ضد آفتاب و … میشوند که در این قسمت به معرفی آنها می پردازیم.

۱. شوینده های صورت

هر روز صبح پس از خواب بهتر است صورت خود را با آب ولرم و یک شوینده پوستی بشویید تا آلودگی ها، ذرات آرایش بجا مانده، عرق یا چربی های ترشح شده روی پوست در طول شب به طور کامل از بین بروند. ضمن اینکه برای شروع روتین پوستی صبحگاهی خود باید پوست صورتتان تمیز باشد. پاک کننده های صورت انواع مختلفی دارند مانند:

  • ژل یا فوم شستشو
  • میسلار واتر (وسیله ای تقریبا جدید با کاربرد شوینده صورت، پاک کننده آرایش، تونر و مرطوب کننده)
  • پن (شوینده های جدید صورت با ظاهری صابونی شکل)
  • روغن یا بالم پاک کننده صورت
  • دستمال مرطوب یا آرایش پاک کن

۲. ماسک

ماسک ها کار پاکسازی پوست را بصورت عمقی انجام میدهند. اگر میخواهید به اعماق پوست خود نفوذ کنید توصیه میشود از ماسک های پاکسازی ۱ تا ۳ بار در هفته استفاده کنید.

ماسک های خاک رس و کربن اکتیو جزو بهترین ها هستند.

۳. تونر

بعد از شستن صورت و پاکسازی آن نوبت به تونر میرسد. تونر نام یک وسیله روتین پوستی است که در آبرسانی، کوچک کردن منافذ، تنظیم PH پوست جهت جلوگیری از بروز جوش و آکنه نقش دارد. کاربرد دیگر تونرها، تامین رطوبت پوست است.

4. سرم ویتامین C

آنتی اکسیدان لازم برای پوست از طریق سرم ها و کرم های آبرسان تامین میگردد. سرم های ویتامین C جزو بهترین سرم های پوستی بوده که قادرند آسیب های ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا آلودگی های هوا را از بین ببرند. این محصول کمک زیادی به جلوگیری از پیری پوست میکند، به همین دلیل طیف زیادی از افراد جوان تا پیر میتوانند از آن استفاده کنند.

۵. آبرسان

بعد از پاکسازی و درمان پوست نوبت آبرسانی آن است. فرقی نمیکند چه تایپ پوستی ای داشته باشید، اسم آبرسان باید جزو وسایل روتین پوستی شما دیده شود.

استفاده از این محصولات مراقبتی باعث هیدراته نگه داشتن پوست، درخشندگی و شفاف بودن، جلوگیری از خشکی و قدرتمند کردن ساختار و بافت پوستی میشود.

۶. ضد آفتاب

ضدآفتاب از مهمترین و ضروری ترین محصولات مراقبت پوستی در روتین صبح است. بروز خطوط ریز و چین و چروک روی پوست میتواند تا 90% چهره را پیرتر نشان دهد. عامل اصلی این اتفاق نیز اشعه های ماورا بنفش ساطع شده از خورشید است. تحقیقات نشان می دهد کسانی که هر روز از کرم های ضدآفتاب SPF30 یا بالاتر استفاده کرده و آن را به طور مداوم تجدید می کنند، نسبت به سایر افراد پیری پوست خود را تا 24 درصد کاهش داده اند. ضد آفتاب های ایزدین در این زمینه شهرت جهانی دارند.

آموزش روتین مراقبت از مو + آشنایی با اصول مراقبت از موهای خشک و چرب

نام محصولات مراقبت از پوست شبانه

اگر در طول روز بیرون از خانه بوده اید یا آرایش داشته اید بهتر است که ابتدا برای انجام مراحل روتین پوستی شبانه، صورت خود را بشویید و سپس از سایر محصولات پوستی استفاده کنید.

۱. لایه برداری

شادابی پوست علاوه بر تمیزی به حذف سلول های مرده از سطح آن نیز بستگی دارد. با انجام عمل لایه برداری میتوانید سلول های مرده و بی استفاده که باعث خشکی و پیری پوست شما میشوند را از بین بردارید. اسکراب نام یکی از وسایل روتین پوستی است که با داشتن دانه ‌های ریز یا گرانول‌ های زبر بخوبی کار لایه برداری را انجام میدهد.

۲. کرم شب

در بین وسایل روتین پوستی شبانه شاید اسم کرم شب برایتان کمی جدید باشد. این محصول مشابه کرم های مرطوب کننده اما با بافتی ضخیم تر و ماندگاری بالاتر است. به این خاطر که بتواند در طول شب پوست شما را مرطوب و هیدراته نگه دارد.

۳. کرم دور چشم

توصیه شده که از ۲۵ سالگی استفاده از کرم دور چشم را آغاز کنید. پوست اطراف چشم نازک تر و آسیب پذیرتر است به همین خاطر مراقبت بیشتری لازم دارد. این محصولات بروز چین و چروک و خطوط ریز اطراف چشم را به تاخیر می اندازند.

آشنایی با وسایل شخصی برقی برای محافظت از پوست

۱. غلتک

یکی از مزایای ماساژ منظم صورت تحریک جریان خون برای درخشش فوری آن است. همچنین به شل شدن عضلات صورت و کاهش استرس نیز کمک می‌کند. غلتک ها با ایجاد فشاری ملایم روی صورت باعث می شوند تا مایعات پوستی متوازن شده و سموم خارج شوند.

استفاده از غلتک مانند ورزش دادن عضله صورت عمل کرده و به گردش خون بهتر، افزایش خاصیت ارتجاعی پوست، پخش بهتر کرم، کاهش پف زیر چشم و کاهش چین و چروک کمک میکند.

۲. فیس براش

یکی از مراحل مهم روتین پوستی، لایه برداری است و بهترین وسیله برای اینکار فیس براش نام دارد. فیس براش اسم دستگاهی کوچک، دستی و بدون سیم با سری های مختلف برای شستن و ماساژ صورت، لایه برداری و پخش کردن کرم است.

روند انجام کار با فیس براش اگرچه آرام بوده ولی نتیجه ای تا ۶ برابر بهتر از انجام کار با دست دارد. با استفاده از این ابزار به کاهش چین و چروک، جوش های سرسیاه و زیرپوستی، و حذف سلول های مرده کمک خواهید کرد.

3. سنگ Gua Sha

استفاده از سنگ گواشا برای اولین بار در طب شرقی باستان بوده است. سنگ Gua Sha با داشتن یکی از متراکم‌ترین سنگ‌ها، به خوبی سرد می‌ماند.

خنکی سنگ برای پوست‌های مستعد آکنه عالی است زیرا التهاب را آرام می‌کند. از این وسیله روتین پوستی برای خنک کردن پوست، تسکین عضلات و تغییر انسداد انرژی در بدن استفاده می شود.

۴. چوب دستی ماساژ صورت

این وسیله ترکیبی از مس و قلع است که گفته میشود خواص درمانی بهتری نسبت به طلا یا نقره دارد. این ابزار ماساژ به تشویق گردش خون بهتر کمک کرده و در نتیجه درخشش طبیعی پوست را تقویت می کند.

معرفی بهترین روتین های پوستی

داشتن پوستی سالم و شفاف آرزوی هر فردی است که با مراقبت و رسیدگی مداوم محقق میشود. در ادامه بهترین روتین های پوستی را بررسی خواهیم کرد:

1- بهترین روتین پوستی خانگی

روغن‌تراپی صورت:

سال‌های پیش روغن به عنوان ماده‌ای ضد پاکیزگی شناخته‌ می‌شد. اما این دانش ناقص بشر بود که نتوانسته بود خواص این ماده شگفت‌انگیز را به درستی بشناسد. امروز انواع روغن‌های گیاهی وجود دارند، که درست مانند داروهای شیمیایی، عوارض پوستی را درمان کرده و به آن زیبایی و جوانی می‌بخشند.

بعضی از بهترین روغن ها به عنوان مرطوب‌کننده مورد استفاده قرار می‌گیرند و بعضی دیگر در جهت زیرسازی آرایش به کار می‌روند. برخی از روغن‌های صورت تک فاز هستند و بعضی دیگر ترکیبی. تعدادی از روغن‌های گیاهی مناسب پوست خشک هستند و تعدادی دیگر مخصوص پوست چرب.

پس بهتر است بهترین روغن‌های مورد استفاده در روغن‌تراپی صورت را بشناسید و در روتین پوستی خود جای دهید:

  • روغن آرگان: هترین روغن برای پوست چرب

این روغن پوست شما را مرطوب می‌کند، بدون اینکه اثری از چرب شدن بر روی آن باقی بگذارد. از طرفی خواص آنتی باکتریال این روغن، پوست شما را پاکیزه کرده و منافذ آن را باز می‌کند. تنظیم کردن پوست چرب نیز بخشی از خواص روغن آرگان است.

  • روغن جوجوبا: مخصوص پوست‌های حساس

این ماده طبیعی سموم را از پوست حذف کرده و رطوبت آن را در حد قابل قبولی تنظیم می‌کند. روغن جوجوبا همچنین تاول، التهابات و قرمزی پوست‌های حساس را برطرف کرده و بافتی مستحکم و یکدست به آن می‌بخشد.

  • روغن بنفشه پایه بادام: مخصوص پوست‌های خشک

این روغن یکی از مؤثرترین مواد طبیعی قابل استفاده در روغن تراپی پوست صورت است. انواع ماسک طبیعی با پایه روغن بادام وجود دارد که هر کدام تأثیر متفاوتی بر سلامت و زیبایی پوست می‌گذارد. اما به طور کلی  روغن گیاهی بنفشه با پایه بادام بهترین محافظ  پوست خشک در مقابل آسیب‌های محیطی است.

همچنین آبرسانی طبیعی به پوست صورت و رفع خشکی و اگزما در این ناحیه، از جمله مزایای روغن نارگیل برای پوست صورت است.

2. ماساژ صورت

ماساژ صورت علاوه بر اینکه کاربرد درمانی داشته و استرس را از شما دور می‌کند، در زیبایی پوست صورت نیز نقش دارد. ماساژ از چند جنبه مختلف بر زیبایی صورت اثر می‌گذارد:

  • بهبود جریان خون در زیر پوست صورت و کمک به جوان ماندن پوست
  • تحریک پوست به سوخت و ساز و تولید کلاژن بیشتر
  • برطرف کردن استرس و تنش‌های محیطی و اثرات آن بر روی سلامت و زیبایی پوست

3. استفاده از ماسک‌های طبیعی برای صورت

ماسک‌های خانگی برای صورت که در آن‌ها هیچ اثری از مواد شیمیایی نیست، بخش مهمی از برنامه مراقبتی مورد نظر است. درست کردن و استعمال این ماسک‌ها در بدترین حالت ممکن بیست دقیقه از وقت شما را در روز می‌گیرد. اما اثربخشی این اقدام در صورت مداومت به معنای واقعی شما را متعجب می‌کند. در ادامه سه نمونه از ماسک‌های طبیعی پوست صورت که ترکیبی از بهترین روغن و برخی مواد فوق العاده برای پوست است، را به شما معرفی می‌کنیم:

  • ماسک لیموترش و روغن بادام شیرین
علت سردرد کودک

آب لیموی تازه سلول‌های مرده را از روی پوست جدا کرده و یک پاکسازی طبیعی بر روی صورت انجام می‌دهد. این ماده در ترکیب با روغن بادام شیرین و یا روغن زیتون که منبع ویتامین E است، اثربخشی قابل توجهی پیدا می‌کند.

برای این کار باید آب یک لیمو ترش تازه را با یک چهارم فنجان روغن زیتون یا روغن بادام شیرین ترکیب کرده  و به مدت ۱۵ دقیقه بر روی پوست صورت خود بگذارید. سپس صورت خود را با آب ولرم بشوید و با حوله تمیز خشک کنید.

  • ماسک موز و روغن زیتون

موز سرشار از عناصری است که در جوانسازی پوست نقش داشته و بر روی صورت عالی عمل می‌کنند. با خرید روغن زیتون و اضافه کردن آن به موز می‌توانید یک ترکیب عالی برای پوست خود تهیه کنید. کافی است یک عدد موز را در کاسه‌ای له کنید و ده قطره آب لیموترش تازه و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به آن اضافه کنید. این ترکیب را پانزده دقیقه بر روی پوست خود رها کرده و سپس با آب گرم بشویید.

  • ماسک عسل و روغن نارگیل

ترکیب روغن نارگیل و عسل، باعث می‌شود که پوست صورت شما ظاهر بهتری داشته و آکنه، جای جوش و سلول‌های مرده از روی آن پاکسازی شود. برای استفاده از این ماسک باید یک قاشق غذاخوری عسل را با همان مقدار روغن نارگیل ترکیب کرده و به مدت پانزده دقیقه بر روی پوست صورت خود اعمال کنید.

2- بهترین روتین پوستی ایرانی

  • ژل‌های شست و شوی لافارر؛ بهترین شوینده‌­ی ایرانی با قیمت مناسب

ژل‌­های شست و شوی لافارر که در دو نوع مخصوص پوست‌­های چرب و نرمال ارائه می­‌شوند از بهترین شوینده‌­های صورت ایرانی هستند.

ژل شستشوی پوست چرب لافارر حاوی دانه­‌های ریز لایه‌­بردار است که به دلیل لایه‌­برداری ملایم قادر به رفع نواقص پوستی است. مدل مخصوص پوست­‌های خشک این برند دارای اثرات شاداب کننده و ضد آلودگی است.

  • سرم روشن­ کننده ویتامین c پریم؛ بهترین سرم روشن­‌کننده و آنتی‌­اکسیدان قیمت مناسب

استرس روزانه، تابش نور خورشید، آلودگی هوا و عدم مراقبت از پوست باعث تخریب کلاژن و الاستین و در نهایت پیری زودرس می­‌شود. بهترین راه مقاومت در برابر این عوامل استفاده از یک سرم آنتی اکسیدان حاوی ویتامین c است.

سرم صورت و گردن پریم یکی از پرطرفدار‌ترین محصولات ایرانی است که برای انواع پوست مناسب است. اگر به­‌دنبال یک محصول مراقبتی موثر و مقرون به صرفه هستید، پیشنهاد می‌کنیم یک بار این سرم را امتحان کنید.

  • ژل ضد جوش بیتروی مدل Zatmus؛ بهترین درمان فوری برای آکنه

 این محصول که با عنوان ژل ضد جوش اورژانسی هم شناخته می­‌شود، یکی از قدرتمندترین درمان­‌های موثر در برطرف کردن آکنه­‌های التهابی و تعدیل کننده­‌ی چربی پوست است. ضد جوش بیتروی به دلیل خواص لایه­‌بردار و آنتی‌­باکتریال خود قادر است در کوتاه‌­ترین زمان جوش­‌های ناگهانی که ظاهر ناخوشایندی دارند را از بین ببرد.

3- بهترین روتین پوستی آقایان

روتین پوستی پیشنهادی ما در این مطلب شامل شش مرحله‌ی اصلی است. هر کدام از این مراحل ممکن است نهایتا یک یا دو دقیقه طول بکشند، بنابراین در کل روز کافیست تنها ده دقیقه از زمانتان را به این روتین پوستی مفید و مؤثر اختصاص بدهید.

مرحله‌ی ۱: آلودگی‌ها و چربی اضافی روی پوست را با یک پاک‌کننده‌ی پوست مناسب از بین ببرید

به طور کلی، پوست مردان به دلیل افزایش غدد چربی بیشتر از زنان چرب‌تر است و از سویی دیگر این غدد در مردان بزرگ‌تر هستند و در نتیجه تولید روغن و چربی در پوست مردان افزایش می یابد.

به طور ایدئال باید هر روز دوبار در صبح و شب باید صورت‌تان را تمیز و پاکسازی کنید. شستشو و پاکسازی بیش از دوبار در روز ممکن است باعث خشکی پوست بشود، مگر این که به واسطه‌ی شغل و موقعیت روزانه‌تان در معرض آلودگی‌های زیادی باشید و یا زیاد عرق کنید که در این صورت لازم است بیش از دو بار در روز پوست‌تان را پاکسازی کنید. به عنوان مثال اگر به باشگاه می‌روید حتما پس از انجام فعالیت‌های ورزشی صورت‌تان را بشویید.

ژل‌های پاک‌کننده و شست‌وشوی صورت بهترین گزینه‌ها برای پاکسازی پوست هستند. سعی کنید از صابون‌های معمولی و یا صابون مایع برای شست‌وشوی صورت‌تان استفاده نکنید چرا که صابون‌های معمولی پوست صورت‌تان را خشک خواهند کرد. بعضی از برند‌های تولید کننده مواد بهداشتی ژل‌های شست‌وشوی صورت مخصوص آقایان را ارائه کرده‌اند. با توجه به نوع پوست صورت‌تان می‌توانید از این ژل‌های شست‌وشو و پاک‌کننده‌ی صورت استفاده کنید. برس‌های شست‌وشوی صورت هم برایتان فوق‌العاده‌اند؛ اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را بگیرید استفاده از این برس‌ها را به شما توصیه می‌کنیم.

برای شست‌وشوی صورت ابتدا با آب ولرم پوست صورت‌تان را بشویید، سپس با استفاده از یک برس شست‌وشوی صورت و یا انگشتانتان، ژل شست‌وشوی صورت را به همه جای پوست‌تان بمالید، کمی ماساژ دهید و در نهایت با آب ولرم صورت‌تان را شست‌وشو دهید و بعد پوست‌تان را با حرکات ضربه‌ای آرام با یک حوله‌ی نرم خشک کنید. کشیدن محکم حوله روی صورت، باعث تحریک و ایجاد خشکی پوست می‌شود.

مرحله‌ی ۲: پوست‌تان را با استفاده از یک اسکراب لایه‌برداری کنید

لایه‌برداری فرآیند حذف سلول‌های مرده‌ی پوست از پوست است. در شرایط ایدئال، پوست شما می‌تواند به تنهایی سلول‌های مرده را از بین ببرد، اما گاهی اوقات این سلول‌ها به طور کامل از بین نمی‌روند. برای اینکه بتوانید به درستی لایه‌برداری کنید، بهتر است یک اسکراب صورت تهیه کنید.

به طور متوسط آقایان هفته‌ای یک یا دوبار احتیاج به استفاده از لایه‌بردار دارند. با این وجود اگر پوست چربی دارید بهتر است هفته‌ای سه بار پوست‌تان را لایه‌برداری کنید. اما استفاده از اسکراب و لایه‌برداری پوست بیش از سه بار در هفته باعث خشکی پوست می‌شود.

راهنمای انتخاب بهترین رنگ رژ لب + بهترین رنگ رژ لب دخترانه 1402

پس از پاکسازی پوست‌تان باید مرحله‌ی لایه‌برداری را آغاز کنید، برا این کار پس از پاکسازی، اسکراب صورت را به آرامی و با حرکات ملایم روی پوست ماساژ دهید. آقایانی که ریش و یا سبیل دارند باید زمان بیشتری را به اسکراب صورت اختصاص بدهند چرا که باید مطمئن شوید اسکراب تمامی نقاط صورت از جمله زیر ریش را پوشش می‌دهد. بگذارید حدود ۳۰ ثانیه اسکراب روی صورت‌تان بماند و سپس آن را با آب ولرم بشویید.

برای لایه‌برداری پوست به جای استفاده از اسکراب می‌توانید از ماسک‌های لایه‌بردار پوست صورت هم استفاده کنید. ماسک خاک رس و ماسک‌های ذغال فعال برایتان فوق‌العاده‌اند.

مرحله‌ی ۳: از یک سرم برای تغذیه پوست استفاده کنید

برخی افراد به دلایل ژنتیکی یا قرار گرفتن مداوم در معرض نور آفتاب، سریع‌تر از دیگران دچار پیری پوست صورت می‌شوند. چین و چروک‌های ریز و چروک‌های پنجه کلاغی اطراف چشم ممکن است شما را مسن‌تر از آنچه هستید نشان دهد اما با استفاده از سرم‌های مناسب پوست می‌توانید روند پیری پوست را تا حدی کندتر کنید و چین و چروک‌های ریز روی پوست‌تان را به مروز زمان کاهش دهید.

سرم صورت باید دو بار در روز، صبح و عصر استفاده شود تا به تجدید مواد مغذی که در طول روز از دست می‌دهید کمک کند. سرم‌های صورت فوق‌العاده قوی هستند بنابراین برای بهره‌مندی از مزایای زیادی این سرم‌ها تنها استفاده از مقدار اندکی از سرم کافی خواهد بود و هر بار کافیست دو یا سه قطره از سرم را روی صورت و گردنتان ماساژ دهید تا جذب پوست‌تان شود. سرم‌های حاوی «آنتی‌اکسیدان» یا دارای ویتامین C یا ویتامین A یا E به بازسازی پوست و تعذیه‌ی آن کمک زیادی می‌کنند.

مرحله‌ی ۴: با استفاده از یک مرطوب‌کننده‌ی مناسب پوست‌تان را آبرسانی کنید

طبق توصیه‌ی متخصصان نوشیدن روزانه هشت لیوان آب علاوه بر حفظ سلامت ارگان‌های داخلی بدن برای تأمین رطوبت پوست هم بسیار مفید است اما اگر حس می‌کنید با وجود نوشیدن آب کافی باز هم پوست‌تان رطوبت و نرمی لازم را ندارد حتما یک مرطوب‌کننده به روتین پوستیتان اضافه کنید و روزانه دو بار پس از شست‌وشو و پاکسازی صورت‌تان، از یک کرم یا لوسیون مرطوب‌کننده استفاده کنید. پیگیری منظم این روند به محافظت از پوست در برابر آسیب‌های محیطی کمک می‌کند.

بهتر است زمانی که پوست‌تان هنوز مرطوب است از مرطوب‌کننده استفاده کنید. به این ترتیب کرم یا لوسیون رطوبت موجود در پوست را حفظ می‌کند تا هیدراته باقی بماند.

علاوه بر پوست صورت به شما توصیه می‌کنیم دستان‌تان هم پس از هر شست‌وشو مرطوب کنید. چرا که علاوه بر پوست صورت توجه به سایر قسمت‌های بدن هم به همان اندازه مهم است. دستان شما بیشتر از صورت‌تان در معرض عوامل محرک قرار می‌گیرند و استفاده از مرطوب‌کننده‌ها به سلامت و محافظت پوست دستان کمک می‌کند.

مرحله‌ی ۵: آکنه‌های روی پوست را با ژل‌های قلمی ضد جوش بپوشانید

جوش‌های صورت یکی از ناخوشایند‌ترین مشکلات پوستی هستند. هر چند این آکنه‌ها بیشتر در سنین بلوغ شایعند اما به دلایل محیطی، مشکلات مربوط به کبد، یا گوارش و یا عوارض پس از اصلاح ممکن است این آکنه‌ها در سنین بزرگسالی هم برایتان دردسر ساز شوند. ژل‌های ضدجوش به خشک شدن و برطرف شدن آکنه‌ها  کمک می‌کنند.

معمولا در روتین‌های پوستی ژل‌های ضدجوش آخرین چیزی است که استفاده می‌شود. پس از این که مرطوب‌کننده را روی پوست‌تان زدید حدودا ده دقیقه صبر کنید تا جذب شود، سپس از ژل‌های ضدجوش برای پوشاندن آکنه‌ها استفاده کنید. اگر هم از خانه بیرون می‌روید دقایقی پیش از زدن کرم ضد آفتاب ژل‌های ضدجوش را به روی جوش‌های صورتتان بزنید. دقت کنید که این ژل‌های ضد جوش فقط کافیست روی آکنه های فعال را بپوشانند اگر در صورتتان آکنه‌ی فعال ندارید به انجام این مرحله نیازی نیست.

مرحله‌ی ۶: با استفاده از یک ضدآفتاب دارای spf مناسب، از چین و چروک پوست جلوگیری کنید

اسکراب‌ها و مرطوب‌کننده‌های صورت برای حفظ زیبایی پوست بسیار عالی هستند اما کافی نیستند. برای این که سلامت پوست‌تان را حفظ کنید باید کلیه‌ی عواملی که باعث ایجاد آسیب ناخواسته به پوست‌تان می‌شود را در نظر بگیرید. با کمی آینده‌نگری، می‌توانید گامی بزرگ در جهت مهار روند پیری پوست بردارید.

برخی از بخش‌های معمول روتین پوستی آقایان بسیار انعطاف پذیر است. به عنوان مثال، می‌توانید فقط یک یا دو بار در هفته از اسکراب صورت استفاده کنید. اما ضد آفتاب به هیچ عنوان قابل حذف نیست، کرم‌ها و لوسیون‌های ضدآفتاب حتما باید به شکل روزانه پیش از خروج از منزل استفاده شوند. زمانی که که زیر نور آفتاب هستید، کرم‌های ضد آفتاب به محافظت از ملانین پوست‌تان کمک می‌کند. بدون کرم ضد آفتاب، اشعه‌ی ماوراء بنفش می‌تواند خارجی‌ترین لایه‌ی پوستتان را بسوزاند و باعث تغییر رنگ و پیری زودرس شود.

۳۰ دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. این ۳۰ دقیقه زمان کافی را برای جذب این ماده به پوست می‌دهد تا از آن محافظت کند. بسیاری از افراد فکر می‌کنند فقط در تابستان باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنند. اما در فصول معتدل و سرد سال هم حتی اگر در بیرون از منزل احساس خنکی می‌کنید، اشعه‌های مضر خورشید وجود دارند و تنها ۱۵ دقیقه طول می‌کشد تا به پوست آسیب برسانند.

4- بهترین روتین پوستی زنانه

اصولا روتین مراقبت از پوست در روز ساده‌تر از روتین شبانه است. زیرا طی روال شبانه پوست شما تمیز شده است و صبح به‌سادگی می‌توانید پوست خود را زیر دوش بشویید یا فقط با یک پارچه مرطوب تمیز کنید. سپس از تونر، سرم و کرم روز دارای SPF استفاده کنید. برخی از افراد یک کرم دور چشم مناسب را به برنامه صبحگاهی خود اضافه می‌کنند. به طور کلی، روتین مراقبت از پوست شما در طول روز شامل موارد زیر است:

  • شستن صورت با آب
  • تونر
  • سرم
  • کرم مرطوب‌کننده و ضد آفتاب با SPF 50
  • استفاده از یک ژل چشم یا کرم دور چشم در صورت دلخواه
علت سردرد حاملگی چیست؟

در ادامه به‌صورت مرحله‌به‌مرحله، به جزئیات بیشتری از روتین مراقبت از پوست در روز اشاره خواهیم کرد.

مرحله اول: شستن و تمیز کردن پوست

ممکن است تصور کنید که تمیز کردن پوست قبل از خواب برای شادابی پوست در زمان بیدار شدن کافی است، اما بهتر است بدانید که آبکشی پوست در صبح نیز اهمیت دارد. زیرا میکروب‌های روبالشی می‌توانند هنگام خواب به صورت شما منتقل شوند. حتی اگر روبالشی‌ خود را منظم می‌شویید، شستشوی پوست با آب بهترین کاری است که می‌توانید برای نگهداری از پوست قبل از استفاده روزانه از یک کرم پاک‌کننده ملایم و مرطوب‌کننده انجام دهید.

ابتدا صورت خود را با آب گرم خیس کنید، سپس مقدار کمی شوینده مخصوص صورت را با آب درون دستان خود مخلوط کنید تا کفی نرم ایجاد شود. آن را با حرکات دایره‌ای، ملایم روی پوست خود ماساژ دهید و از شستشوی ناحیه اطراف چشم خودداری کنید.

مرحله دوم: استفاده از تونر

انجام این مرحله که اغلب نادیده گرفته می‌شود، فواید زیادی برای تقویت پوست مانند متعادل کردن سطح pH دارد. پس از استفاده از آن، منافذ پوست قدرت جذب بیشتری برای سرم‌ها و مرطوب‌کننده‌ها پیدا می‌کنند. معمولا تونر یک لوسیون بسیار غلیظ است که با بافت سرم‌مانند خود پوست را خنک و آبرسانی می‌کند. استفاده از آن، به تغذیه پوست کمک کرده و باعث می‌شود که در طول روز پوست شما شاداب‌تر به نظر برسد.

مرحله سوم: استفاده از سرم آنتی‌اکسیدان

سرم‌ها موادی خیلی غلیظ و غنی از مواد مغذی هستند که می‌توانند مشکلات پوستی را برطرف کنند. بنابراین بهتر است استفاده از آن‌ها را در روتین مراقبت از پوست نادیده نگیرید.

استفاده از یک سرم آنتی‌اکسیدان حاوی ویتامین C در طول روز نه تنها ظاهر لکه‌های تیره، رنگ غیر یکنواخت و منافذ بزرگ پوست را بهبود می‌بخشد، بلکه فواید مختلف دیگری مانند کاهش پاسخ التهابی پوست، خنثی کردن آسیب پوستی ناشی از اشعه ماوراءبنفش و آلاینده‌های محیطی را نیز به همراه دارد.

مرحله چهارم: استفاده از کرم دور چشم

پوست اطراف چشم نازک‌ترین و ظریف‌ترین پوست صورت شما است و به‌همین‌دلیل دور چشم اولین ناحیه‌ای است که علائم پیری زودرس را نشان می‌دهد.

استفاده منظم از کرم دور چشم، به مرور زمان می‌تواند پوست پلک را در حالت ارتجاعی نگه ‌دارد و باعث بهبود یا جلوگیری از بروز برخی خطوط ریز یا از دست دادن کلاژن پوست شود. مقدار کمی کرم دور چشم را زیر و اطراف چشم خود، روی پلک فوقانی و درست زیر قوس ابرو با استفاده از انگشت خود بمالید. بهتر است که کرم دور چشم خود را در یخچال نگهداری کنید تا بافت خنک آن به انقباض پوست و عروق دور چشم کمک کند.

مرحله پنجم: استفاده از یک کرم مرطوب‌کننده حاوی ضد آفتاب

مرطوب کردن پوست به کمک یک کرم مرطوب‌کننده حاوی ضد آفتاب، یکی از  مهمترین مراحل مراقبت از پوست است. زیرا مرطوب کردن نه تنها پوست شما را آبرسانی می‌کند، بلکه پوشش خوبی برای همه محصولاتی است که در مراحل قبل از آن‌ها استفاده کرده‌اید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) توصیه می‌کند که قبل از بیرون رفتن از منزل، حتی در روزهای ابری یا خنک، به طور منظم از ضد آفتاب استفاده کنید.

روتین مراقبت از پوست در شب:

مراقبت از پوست در شب نیز بسیار مهم است. این مسئله به این دلیل است که پوست هنگام خواب استرحت کرده و آماده جذب مواد مختلف برای بازسازی است. برای به دست آوردن بهترین مزایا، بهتر است مراقبت‌های پوستی خود برای لیفتینگ سنگین را در شب انجام دهید.

یک روتین مراقبت از پوست خوب در شب باید شامل استفاده از شوینده، لایه‌بردار یا ماسک (فقط برای ۲ تا ۳ بار در هفته)، تونر، سرم پوست مخصوص شب (ترجیحا حاوی رتینول)، تقویت‌کننده کلاژن پوست یا روغن مرطوب‌کننده صورت مخصوص شب باشد.

اگر هر روز عصر زمان کمی را برای انجام این مراحل اختصاص دهید، از پوستی سالم‌تر، درخشان‌تر و جوان‌تر برخوردار خواهید شد و همچنین از فواید آرامش‌بخشی مراقبت از خود لذت خواهید برد. به طور کلی، روتین مراقبت از پوست شما در شب شامل موارد زیر است:

  • تمیز کردن کامل پوست
  • استفاده از لایه‌بردار مناسب یا ماسک صورت (فقط ۲ تا ۳ بار در هفته)
  • استفاده از تونر
  • استفاده از سرم (به‌خصوص در مورد خانم‌های بالای ۵۰ سال)
  • تقویت‌کننده کلاژن پوست
  • استفاده از کرم شب

سخن پایانی

شما در این مقاله با روتین پوستی آشنا شدید. همچنین از اهمیت روتین پوستی و مراحل آن آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

تشخیص نوع پوست چه اهمیتی دارد؟

با تشخیص صحیح شما می توانید محصولات آرایشی بهداشتی مناسب را انتخاب کنید (آنچه برای پوست خشک مفید است ممکن است برای پوست چرب مفید نباشد. به عنوان مثال: استفاده از مرطوب کننده، یک لوسیون سبک ممکن است تنها چیزی باشد که شما برای هیدراته نگه داشتن پوست خود به آن نیاز دارید. در حالی که کسانی که پوست خشک دارند ممکن است نیاز به استفاده از کرم سنگین تری داشته باشند) و با این کار طراوات و سلامت پوست خود را تضمین کنید. همچنین، می توانید از پیری زودرس پوست پیشگیری کنید.

راحت ترین راه برای پاک کردن آرایش صورت چیست؟

در برنامه مراقبت از پوست به خصوص در شب، اولین قدم پاک کردن آرایش است. از آنجایی که پس از استفاده از میسلار واتر، نیازی به شستشو ندارید، یک راه آسان و ملایم برای انجام این کار، استفاده از میسلار واتر است. بنابراین، زمانی که بیش از حد خسته هستید و حوصله پاک کردن آرایش خود را ندارید. می توانید میسلار واتر را به همراه یک بسته پنبه در نزدیکی تخت خود قرار دهید تا به راحتی به آن دسترس باشید.

پیشنهاد ما به شما

بهترین دکتر غدد تهران

بهترین دکتر غدد تهران

متخصص غدد و متابولیسم کیست؟ متخصص غدد به انگلیسی Endocrinologist نامیده می‌شود. این متخصص پزشکی است …

دیدگاهتان را بنویسید