شنبه , 8 اردیبهشت 1403
ماندگاری بوی عطر

چطور ماندگاری بوی عطر را افزایش دهیم؟ + معرفی راهکارهای افزایش خط بوی عطر

هیچکس نیست که دوست نداشته باشد همیشه خوش‌بو باشد و تمام روز بوی خوبی بدهد. استفاده از عطر و ادلکن بهترین روش برای خوش‌بو بودن است اما شاید شما جزو کسانی باشید که با مشکل ماندگاری کم ادلکن‌هایتان مواجه شده‌اید. عطر و ادکلن‌هایی که در مدت کوتاهی بوی آن‌ها از بین می‌رود و هر یکی دو ساعت یک‌بار مجبور به تجدید آن‌ها هستید، واقعاً ناامید کننده هستند و حتی ممکن است شما را از هزینه کردن بابت چنین محصولاتی منصرف کنند. اما شاید ماندگاری کم بوی عطر و ادکلن، به این علت است که از آن‌ها به درستی نگه‌داری و استفاده نمی‌کنید. در واقع همه چیز وابسته به این است که بدانید محل مصرف عطر و روش‌های نگه‌داری از آن چه هستند. به این ترتیب نه تنها بهترین نتیجه را از مصرف عطر و ادکلن می‌گیرید، بلکه تا مقدار زیادی در هزینه‌های خرید عطرهای خوش‌بو و گرانقیمت‌تان صرفه‌جویی می‌شود. با ما همراه باشید تا ترفندهای ماندگار کردن بوی عطر و ادلکن را به شما بگوییم.


فهرست مطالب


چه ماده ای باعث ماندگاری عطر میشود؟

رایج‌ ترین مواد استفاده شده در تمامی عطرها برای حفظ ماندگاری آنها شامل دیپروپیلن گلیکول (DPG)، ایزوپروپیل میریستیت (IPM) یا دی‌ اتیل فتالات (DEP) است که در میزان مواد استفاده شده از آنها در ساخت عطر حدود 2% می‌باشد. وجود این مواد آنقدر حائز اهمیت است که اگر میزان آن بیشتر از حدمجاز باشد، باعث بروز آسیب‌ های جدی برای ریه و تنفس افراد و حتی باعث خفگی یا اصطلاحاً دَمپ عطر می‌شود؛ به همین خاطر توصیه می‌گردد از مراکز معتبر برای خرید عطرهای خود استفاده کنید.

بررسی ترفندهایی برای افزایش بوی عطر

اسپری کردن عطر و ادکلن روی پوست بدن

برخی فکر می‌کنند برای اینکه بوی خوبی بدهند باید عطر را روی لباس خود بزنند، به همین خاطر عطر زیادی هدر می‌دهند تا به هدف خود برسند اما بعد از گذشت مدتی می‌بینند آن همه عطری که استفاده کردند، هیچگونه ماندگاری نداشته است. می‌دانید علت چیست؟ علت این قضیه این است که پارچه‌ لباس مانع ماندگاری بیشتر بوی عطر می‌شود.

ماندگاری بوی عطر

پس برای ماندگاری عطر و ادکلن، از اسپری کردن آن‌ها روی لباس خودداری کنید. عطر را باید روی پوست بدنتان بزنید تا با روغن‌های طبیعی بدن ترکیب شده و علاوه بر بوی خوش، ماندگارتر هم شود.

عطر را به نقاط نبض‌دار و گرم بدن بزنید

نقاطی از بدن که نبض دارد، گرم بوده و محل مناسبی برای استعمال عطر می‌باشد چون عطر در نقاط گرم، واکنش بیشتری از خود نشان می‌دهد. مصرف عطر و ادکلن روی نقاط نبض‌دار بدن، دوام عطرتان را هم بالا می‌برد. اما نقاط نبض دار بدن کجاست؟

رژ لب جامد بهتر است یا مایع؟ + معرفی بهترین رژ لب های مایع و جامد و 24 ساعته

موارد زیر از جمله نقاط نبض‌دار بدن هستند که می‌توانید عطر مردانه و زنانه را روی این نقاط بزنید:

  • گردن
  • قسمت داخلی آرنج
  • مچ
  • پشت زانوها

نقاط نبض‌دار بدن را به مقدار کمی وازلین آغشته کنید

برای بالا بردن ماندگاری عطرتان لازم است قبل از اسپری کردن آن روی بدن، کمی وازلین روی نقاطی که نبض ‌دارند، بمالید. وازلین چرب است و می‌تواند مانند مرطوب کننده‌ عمل کرده و دوام عطر را بالا ببرد.

توجه به میزان غلظت عطر 

عطرها غلظت‌های متفاوتی دارند یعنی  به نسبت‌های مختلفی روغن‌های معطر با الکل ترکیب شده و غلظت عطر را تشکیل می‌دهند. میزان الکل به کار رفته در عطر به انتشار رایحه آن کمک کرده و مشخص می‌کند که رایحه عطر تا چه مدت روی پوست شما ماندگار خواهد بود.

بر این اساس، ادکلن ها کمترین غلظت را داشته و دارای ماندگاری پایین‌تری هستند در مقابل پرفیوم‌ها دارای غلظت بیشتری بوده و ماندگاری بالاتری داشته و به همین دلیل گرانتر نیز هستند. پس برای افزایش بوی عطر می‌توانید با توجه به غلظت و ماندگاری عطرها بر روی پوست، عطر مناسب خود را تهیه کنید.

استفاده از عطرهایی با خط بوی بالا 

 یکی از اصطلاحات دنیای عطرسازی واژه خط بو یا سیاژ (sillage) عطر می‌باشد که به معنای بوی خوشی است که در مسیر رفتن، از فردی باقی می‌ماند. عواملی چون تراکم و اسانس‌های به کار رفته در یک عطر در میزان ماندگاری خط بو تاثیر بسیاری دارد. به عنوان نمونه نت‌های مرکباتی و گلی قدرت پراکندگی زیاد با خط بوی بالایی دارند و به سرعت در هوا پخش می‌شوند و باقی می‌مانند در مقابل نت‌های چوبی و رایحه مشک قدرت پراکندگی و خط بوی کمتری داشته و به سرعت بر روی پوست می‌نشینند. پس شما می‌توانید برای افزایش بوی عطر خود به نت‌ها و رایحه‌های تشکیل دهنده عطرها توجه کنید و متناسب با سلیقه خود عطرهایی که خط بوی بالایی دارند را انتخاب کنید.

پوست‌تان را مرطوب کنید

اگر می‌خواهید ماندگاری عطر زنانه و مردانه خود را بالاتر ببرید، راه دیگری که می‌خواهیم به شما برای این کار پیشنهاد کنیم این است که اول پوست خود را مرطوب کرده و بعد روی آن عطر بزنید. حواستان باشد از مرطوب‌ کننده‌های بدون ‌بو استفاده کنید تا بوی این دو محصول با هم ترکیب نشود. دلیل استفاده از مرطوب کننده این است که پوست به وسیله این محصول مرطوب شده و به ماندگاری بیشتر عطر کمک می‌کند.

عطر و ادکلن را بر روی پوست نمالید

عده‌ای عادت دارند بعد از اینکه عطر را مثلا روی مچ زدند، سریع آن را روی پوست مالش می‌دهند تا جذب شود. اما این کار کاملا غلط است. به هیچ عنوان عطر را روی پوست نمالید چون با این کار، مواد شیمیایی موجود در عطر تجزیه شده و نت‌های پایانی رایحه، به سرعت از بین می‌روند.

بهترین پزشک متخصص زیبایی کیست؟ + پزشک زیبایی چه کاری انجام میدهد؟

از عطرهای دست ریز یا دکانت استفاده کنید

دکانت‌ها یا عطرهای دست ریز نمونه‌هایی از عطرهای اورجینال و اصلی هستند که در اندازه و شیشه‌هایی با سایزهای مختلف در بازار وجود دارند از آنجا که عطرهای اورجینال از برندهای معتبر قیمت‌های بالایی دارند شما می‌توانید بهترین عطرهای برند را در قالب دکانت تهیه کنید. عطرهای دکانت دارای کیفیت و ماندگاری بالایی بوده و  خرید آنها باعث می‌شود تا شما در مدت زمان کوتاه رایحه‌های متنوعی را امتحان کنید و به دلیل سهولت استفاده  همیشه آن را همراه خود داشته و در طی روز با اسپری آن بر روی بدن میزان رایحه دلخواه خود را افزایش داده و در طولانی مدت خوشبو بمانید.

از فاصله ۱۰ تا ۱۵ سانتی عطر را اسپری کنید

زمانی که می‌خواهید عطر بزنید باید شیشه آن را در فاصله 10 تا ۱۵ سانتی متر از بدن بگیرید و بعد آن را اسپری کنید. دلیل در نظر گرفتن این فاصله هم این است که اگر عطری از فاصله خیلی نزدیک اسپری شود، روی یک نقطه جمع شده و بوی آن به تلخی خواهد زد.

نکته دیگری که باید بگوییم این است که در عطر زدن زیاده روی نکنید،بلکه ۳ تا ۴ اسپری برای اینکه بوی خوبی همراهتان باشد، کافی است.

شیشه‌ عطر را در مکانی تاریک و خنک نگهداری کنید

در اثر تغییرات و نوسانات دما، عطر می‌تواند رایحه و ماندگاری خود را از دست بدهد. پس باید از آن به خوبی مراقبت کرده و در مکان مناسبی نگهداری کنید. بهترین جا برای این کار این است که ادکلن یا عطرتان را در کشوی خنک و به دور از نور مستقیم خورشید نگه دارید تا دوام بوی خود را حفظ کند.

چگونه ماندگاری بوی عطر را زیادتر کنیم؟

برای اینکه عطر شما دوام بیشتری داشته باشد شما باید اطمینان حاصل کنید که این عطر قادر است با پوستتان ارتباط برقرار کرده و تمام روز بماند.

1- وازلین مولکول‌های عطر را به دام می‌اندازد

اگر پوست خیلی خشکی دارید یا اگر می‌خواهید تا حد ممکن ماندگاری عطرتان را بالا ببرید، می‌توانید از وازلین استفاده کنید. کافی است یک لایه خیلی نازک از وازلین را روی نقاطی بمالید که می‌خواهید عطر بزنید یعنی روی نبض‌ها و بعد عطر بزنید. با این کار مولکول‌های عطر به جای اینکه جذب پوست شوند در میان لایه نازک وازلین گیر کرده و در نتیجه بوی بیشتری از خود متصاعد می‌کنند.

2- عطر روی پوست مرطوب بیشتر می‌ماند

عطرها در محیط مرطوب ماندگاری بیشتری دارند، بنابراین شما هم باید چنین شرایطی را فراهم کنید یعنی قبل از استفاده از عطر، حالت پوست خود را ارزیابی کنید که آیا خشک و بدون آب است یا رطوبت کافی دارد؟ اگر پوستتان خشک است قبل از استفاده از عطر مرطوب‌کننده را فراموش نکنید تا رطوبت و نرمی را به پوستتان بازگردانید. برخی برندها عطر مرطوب‌کننده و لوسیون بدن با رایحه‌ای مشابه تولید می‌کنند تا دوام عطر خود را چند برابر کنند.

اگر عطر شما این نوع است کارتان راحت است اما اگر از این نوع نیست خودتان باید کمی خلاقیت به خرج دهید و کرمی انتخاب کنید که بوی مشابه عطرتان داشته‌ باشد. اصلی‌ترین بخش‌های بدن برای پاشیدن عطر مچ، گردن و پشت آرنج است. پیش از استفاده از عطر این قسمت‌ها را مرطوب‌کننده بزنید و اجازه بدهید تا کرم مرطوب‌کننده به خوبی توسط پوستتان جذب شود، اگر هم پوستی دارید که پس از زدن کرم مرطوب‌کننده خشک باقی می‌ماند، باید عطر را در طول روز و شب در نقاط مختلف بدن تکرار کنید چون پوست خشک عطر را می‌مکد و رایحه آن را زودتر از بین می‌برد.

چگونه با آرایش لب های خود را پرتر و برجسته تر نشان دهیم؟ + ترفند آرایشی برای برجسته کردن لب

3- بوی یک نوع عطر در افراد مختلف متفاوت است

ترکیب شیمیایی بدن، رژیم غذایی و سن اشخاص بر عطری که به پوست زده می‌شود تاثیر می‌گذارد. در ضمن عطر دارای بسیاری از روغن‌های اسانس‌دار است. بعضی روغن‌های اسانس‌دار تاثیر متفاوتی روی پوست اشخاص می‌گذارند و احتمال دارد که برخی از آنها جذب پوست شوند. همین مسئله باعث می‌شود تا بویی از پوست متصاعد و در نتیجه بوی عطر نیز متفاوت شود.

ماندگاری عطر روی لباس

یادتان باشد که عطر را پیش از پوشیدن لباس به خود بزنید. اگر چه ممکن است قسمت‌های اصلی که یادآور شدیم با لباس پوشیده شود اما هنگامی که عطر را مستقیما روی پوست خود بزنید، عطر ماندگاری بیشتری نسبت به زمانی که روی لباس خود بزنید خواهد داشت چون بیشتر عطرها برای به‌ کار بردن روی پوست طراحی شده‌اند و نکته مهم این است که نوع پوست روی رایحه منعکس شده از عطر تاثیر دارد. به عبارت دیگر برای هر پوستی باید عطر مناسب خودش را انتخاب کرد. تفاوت پوست‌های مختلف عمدتا در میزان چربی، رنگ پوست و اسیدیته آنهاست.

مثلا پوست را بر اساس میزان چربی به چهار نوع چرب، خشک، نرمال و ترکیبی تقسیم‌بندی می‌کنند. پوست‌های چرب عطر را بهتر و مدت زمان زیادتری در خود نگه می‌دارند. همچنین می‌توان گفت افرادی که پوست روشن و بلوند دارند بهتر است از رایحه گل استفاده کنند و پوست‌گندمی‌ها از رایحه‌های مشرق‌زمینی.

 4- عطر را روی موهای خود اسپری کنید و موهای خود را برس بزنید

اگر می خواهید عطر و بوی اضافی در موهای خود داشته باشید ، می توانید آن را روی برس خود اسپری کرده و آن را روی موهای خشک اعمال کنید. عطر خود را مستقیماً بر روی موهای خود نپاشید، زیرا الکل موجود در بسیاری از عطرها باعث ایجاد آسیب می شود. 

5- عطر خود را در مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید  

عطر می تواند در نوسان دما یا رطوبت شکسته شود. به جای اینکه عطر و ادکلن های خود را در حمام قرار دهید ، آن را در یک کشو خنک و دور از تابش مستقیم نور آفتاب نگه دارید

متخصص غدد و متابولیسم کیست؟ + در چه صورت باید به متخصص غدد مراجعه کرد؟

چگونه بوی عطر را پخش کنیم؟

معنای پخش بوی‌ عطر را زمانی می توانیم، بهتر متوجه شویم که شخصی وارد اتاقی شده و بعد از مدتی از آن جا بیرون می رود، ولی بوی عطرش تا مدتی در آن فضا باقی می‌ ماند. یکی از مهم ترین فاکتورهایی که در حین خرید عطر و ادکلن باید به آن توجه کنیم دقیقاً همین موضوع است. وقتی از عطری استفاده کنیم که پخش بوی بالایی داشته باشد، ناخودآگاه افراد تا مدتی بعد از رفتن ما با استشمام رایحه عطرمان به یاد ما می مانند. به همین خاطر همیشه توصیه می شود که در اولین ملاقات عاشقانه و حتی قرارهای کاری از عطری استفاده کنید که پخش بوی بالایی داشته باشد، به این ترتیب به سادگی می توانید، تاثیر مثبتی برای طرف مقابل به جای بگذارید.

راهکارهای افزایش خط بوی عطر

بهتر است بدانید که هیچ رازی پشت افزایش خط بوی عطر نیست و شما با چند ترفند ساده می‌توانید بوی ادکلن خود را بیشتر کنید. ما روی عطرهای گران قیمت سرمایه گذاری می‌کنیم، فقط برای اینکه بوی آن به محض اینکه از در بیرون می‌رویم، به سرعت از بین نمی‌روند.

شما می‌توانید عطر را روی گردن یا مچ دست خود اسپری کنید؛ اما برای افزایش خط بوی عطر می‌تواند از نکات زیر استفاده کنید:

۱- ایجاد لایه‌های مختلف از انواع رایحه

بسیاری از عطرها دارای نسخه‌های ژل حمام و لوسیون بدن هستند. با استفاده از این مواد متوجه خواهید شد که عطر پخش بوی بیشتری خواهد داشت. به علاوه از عطر کمتری استفاده خواهید کرد تا هزینه کمتری برای خرید عطر جدید پرداخت کنید. ژل و لوسیون رایحه ملایم‌تری دارند، اما با ایجاد لایه‌های مختلف از انواع رایحه و اجازه دادن به پراکندگی ذرات در هوا، به افزایش پخش بوی عطر کمک می‌کنند.

۲- استفاده از عطر بعد از حمام کردن

بهترین زمان برای اسپری کردن عطر، زمانی است که تازه از حمام بیرون آمده‌اید. قطرات آب در ذرات بو قفل شده و آنها را به پوست شما خیس می‌کنند. اگر عجله دارید و زمانی برای دوش گرفتن ندارید، قبل از اسپری کردن با عطر مناسب، لوسیون معطر را روی نقاط نبض خود بمالید، زیرا این کار بوی عطر را حفظ کرده و از ناپدید شدن ذرات در هوا جلوگیری می‌کند و ماندگاری عطر را نیز بیشتر می‌کند.

۳- اسپری کردن عطر در نواحی دارای نبض

اسپری عطر روی نبض دست و گردن توصیه می‌شود؛اما قسمت داخلی آرنج، پشت زانو و مچ پا نیز برای پخش بو ماندگاری موثر هستند. این نواحی گرم هستند، بنابراین عطر را در اطراف بدن پخش می‌کنند. اگر می‌خواهید پخش بوی عطر را طولانی‌تر کنید، یک ایده خوب این است که روی شکم و گردن خود اسپری کنید، سپس به آرامی آن را روی مچ پا و پشت زانوهای خود بپاشید تا عطر در طول روز در اطراف پخش شود. اگر مچ دست خود را اسپری می‌کنید، هر دو مچ دست خود را به هم فشار ندهید تا عطر پخش شود، زیرا بو را مخدوش می‌کند و از پخش بوی آن جلوگیری خواهد کرد.

ترفند انتخاب بهترین رنگ سایه برای چشم مشکی

۴- استفاده از عطر در طول روز

به جای اینکه بطری عطر را با خود همراه داشته باشید، زمانی که می‌خواهید پخش بوی عطر را افزایش دهید، یک ترفند خوب این است که تعدادی پنبه را به عطر آغشته کنید و آنها را در یک کیسه در کیف خود نگه دارید. سپس، هر زمان که می‌خواهید عطر خود را تمدید کنید، کافی است یکی از پنبه‌ها را بیرون بیاورید و روی نقاط نبض خود بزنید.

۵- ذخیره عطر به صورت هوشمندانه

همه چیز با ذخیره سازی مناسب شروع می‌شود. عطرهای خود را روی میز آرایشی که با نور خورشید در تماس هستند قرار ندهید، زیرا با گذشت زمان ضعیف می‌شوند. عطرها را در جعبه اصلی خود و در یک مکان تاریک و خنک نگه دارید تا قدرت آن را حفظ کنید. این امر مستقیماً به معنای حفظ خصوصیات عطر است.

از دیگر راه‌های افزایش خط بوی عطر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به جای ادو تویلت از ادوپرفیوم استفاده کنید. ادوپرفیوم حاوی غلظت بالاتری از روغن است که نه تنها روی پوست ماندگاری بیشتری دارد، بلکه اغلب پخش بوی بیشتری را تضمین می‌کند.

سخن پایانی

شما در این مقاله با ماندگاری عطر و ادکلن آشنا شدید.همچنین از راهکارهای افزایش خط بوی عطر آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

آیا عطر با ادکلن فرق می‌کند؟

در زبان عامیانه تفاوتی بین این دو وجود ندارد. اما اگر بخواهیم خیلی تخصصی در این زمینه صحبت کنیم باید درباره تقسیمات عطری اطلاعات کاملی داشته باشید. عطر معمولا به پنج دسته پرفیوم‌، ادو پرفیوم‌، ادوتویلت، ادکلن‌ و ادوفرش تقسیم می‌شود. همه این پنج دسته حاوی آب به همراه درصدی الکل و روغن است که عطر موردنظر را تشکیل می‌دهد اما در هر دسته میزان درصد تشکیل دهنده آب، الکل و روغن متفاوت است.

در هر محیط باید چه عطری استفاده شود؟

همان طور که عطرها فصل دارند، محیط نیز برایشان مهم است. مثلا شما در محیط اداری و شرکت عطری را می‌زنید که ملایم‌تر بوده و باعث اذیت و آزاد دیگران نشود. اما می توانید در مهمانی‌ها و جشن ها از عطرهای تند با ماندگاری فوق العاده بالا استفاده کنید. پس محیط تاثیر بسزایی در عطر موردنظر دارد. برای اینکه با عطرهای مناسب هر محیط آشنا شوید، باید بسیار دقت کنید.

پیشنهاد ما به شما

بهترین دکتر غدد تهران

بهترین دکتر غدد تهران

متخصص غدد و متابولیسم کیست؟ متخصص غدد به انگلیسی Endocrinologist نامیده می‌شود. این متخصص پزشکی است …

دیدگاهتان را بنویسید