پنجشنبه , 6 اردیبهشت 1403
ایمپلنت یک روزه دندان

سیر تا پیاز ایمپلنت یک روزه دندان

دندان افراد ممکن است به دلایل مختلف از جمله کهولت سن، پوسیدگی دندان و یا شکستگی از بین برود. در این مواقع بهترین روش برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته، کاشت دندان و یا ایمپلنت می‌باشد. آیا شما دندان از دست رفته‌ای دراید که به فکر پر کردن جای خالی آن باشید؟ ایمپلنت دندان در حالت عادی حدود 4 الی 9 ماه طول می‌کشد. بسیاری از افراد به دلایل مختلف امکان این مدت طوالانی انتظار را نداردند. از این رو پای ایمپلنت یک روزه به میان می‌آید. در این مقاله با ما همراه باشید تا همه چیز را در مورد ایمپلنت فوری دندان فرا بگیرید.

ایمپلنت یک روزه چیست؟

پایه‌های ایمپلنت بسیار مقاوم و مستحکم می‌باشند تا جایی که می‌توانیم آن‌ها را مشابه ریشه‌های دندان اصلی بیمار تلقی کنیم. در ایمپلنت یک روزه، پس از قرار گرفتن این پایه داخل استخوان فک بیمار، نیازی نیست بیمار تا ۴ الی ۹ ماه بدون دندان باشد تا تاج دندان اصلی او آماده شود. به همین خاطر نیز روش ایمپلنت یک روزه از طرفداران بسیار زیادی برخوردار است.


بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: جراحی سینوس لیفت برای ایمپلنت


چه افرادی مناسب ایمپلنت یک روزه هستند؟

به طور کلی ایمپلنت دندان می‌تواند برای هر فردی که قصد دارد جای خالی دندان‌های از دست رفته خود را پر کند، مناسب باشد. اما برخی افراد کاندیدهای بهتری برای انجام ایمپلنت یک روزه هستند. برخی از بهترین کاندیدها برای انجام ایمپلنت یک روزه دندان به شرح زیر هستند:

  • کسانی که فک آن‌ها دارای تراکم استخوانی بالایی است
  • کسانی که برای جایگزینی ایمپلنت به جای دندان از دست رفته نمی‌توانند چند ماه منتظر بمانند.
  • کسانی که از سلامت دهان و دندان برخوردار باشند
ایمپلنت یک روزه دندان
  • کسانی که مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی یا اختلال دندان قروچه هستند
ایمپلنت دیجیتال بدون درد

مزایای ایمپلنت یک روزه دندان چیست؟

بدیهی است که این روش درمانی برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته از مزایای بسیار زیادی برخوردار می‌باشد. یکی ازاصلی‌ترین مزایای ایمپلنت یک روزه دندان این است که در این روش دندان از دست رفته فرد در کوتاه‌ترین زمان ممکن جایگزین می‌شود و جای خالی دندان نمی‌تواند موجب کمتر شدن زیبایی لبخند و یا دهان افراد شود. برخی دیگر از مزایای ایمپلنت دندان یک روزه به شرح زیر می‌باشند:

  • ایمپلنت یک روزه دندان از جایگزین شدن سایر دندان‌های شما به جای دندان‌های از دست رفته جلوگیری می‌کند.
  • ایمپلنت دندان دارای طول عمر بسیار زیادی نسبت به سایر روش‌های درمانی برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته می‌باشد.
  • در صورتی که ایمپلنت شما با مشکلی مواجه شود، امکان جایگزینی آن وجود دارد.
  • پس از جایگذاری ایمپلنت یک روزه امکان تحلیل استخوان فک از بین می‌رود.
  • قدرت تکلم و جویدن غذا بلافاصله به بیمار بازمی‌گردد.
  • راحتی و کاربرد ایمپلنت یک روزه دندان بسیار بالاست.

البته لازم به ذکر است که ایمپلنت‌های فوری و یک روزه، اگرچه مزایای بسیار زیادی دارند، اما با معایبی نیز روبه‌رو هستند. به طور مثال می‌توان گفت که هزینه این ایمپلنت از ایمپلنت‌های سنتی و معمولی بیشتر است. اما لازم است بدانید که مزایای این روش به مراتب بیشتر و چشمگیر‌تر از معایب آن است و به همین خاطر پیشنهاد ما این است که اگر قصد کاشت دندان به روش ایمپلنت در مدت زمانی کوتاه را دارید، از روش ایمپلنت یک روزه کمک بگیرید.


شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد: سیر تا پیاز ارتودنسی متحرک

بررسی کلی هزینه ایمپلنت دندان

انواع انجام ایمپلنت یک روزه

ایمپلنت فوری روشی سریع و پایدار برای جایگزینی دندان‌ محسوب می شود.

  • جایگزنی یک دندان: کاشت یک دندان مورد در یک روز انجام میشود.
  • جایگزینی چند دندان: چند دندان با ایمپلنت فوری با پایه ایمپلنت در یک روز جایگزین می شود.
  • ترمیم کل دهان: جایگزینی تمام دندان‌ها با ایمپلنت فوری و دندان مصنوعی، از کاربردهای فوق العاده کاشت فوری دندان است.
  • دندان مصنوعی ترکیبی: چهار ایمپلنت در هر فک قرار گرفته است. این ایمپلنت‌ها قوس دندان را بازسازی می‌کنند.

بررسی مراحل کاشت و انجام

نحوه کاشت پایه ایمپلنت یک روزه مانند ایمپلنت به روش سنتی است و پایه در هر دو روش باید به استخوان فک جوش بخورد. تفاوت ایمپلنت فوری با سنتی در این است که در ایمپلنت فوری یک تاج موقتی در همان روز روی پایه شما قرار می گیرد تا زمانی که تاج دندان اصلی آماده شود و بر روی پایه ایمپلنت قرار بگیرد.

ایمپلنت یک روزه دندان

قبل از کاشت ایمپلنت یک روزه، چند تست تشخیصی مانند اشعه ایکس، سی تی اسکن و عکس برداری از دهان و دندان های انجام می شود. نتایج تست ها توسط دندانپزشک بررسی میشود و برای کاشت  دندان برنامه ریزی می شود.
برای کاشت ایمپلنت فوری ابتدا لثه را بی حس کرده یا از بیهوشی کامل استفاده می کنند. پس از بی‌حسی کامل جراح پایه ایمپلنت را در استخوان فک می کارد، دقت داشته باشید که این روش یک عمل جراحی سریع است. پس از اتمام کار، تاج دندان موقت که توسط نرم افزارهای کامپیوتری طراحی شده است روی پایه دندان شما سوار می‌شود.

نکات لازم جهت انجام ایمپلنت دندان

درباره‌ی مراقبت از دندان مصنوعی چه می‌دانید؟


عوارض ایمپلنت یک روزه چیست؟

عمل جراحی و کاشت ایمپلنت به صورت یک روزه و فوری انجام می شود. شاید به دلیل عدم اطمینان از جوش خوردن درست و اصولی پیچ ایمپلنت با استخوان فک خطرات و عوارضی را برای سلامتی دهان و دندان بیمار به همراه داشته باشد. عوارض کاشت ایمپلنت به شرح زیر است:

  • افزایش خطر نارسایی ایمپلنت فوری دندان
  • شل شدن بعد از جراحی و کاشت از عوارض و معایب این روش است. برای ماندگاری و طول عمر زیادتر ایمپلنت، باید پایه تیتانیومی ثابت و بی حرکت درون بافت استخوان فک وارد شود با آن یکی شده و جوش بخورد.
  • جوش خوردن پایه به استخوان فک به چند ماه زمان نیاز دارد. بنابراین اگر در کاشت ایمپلنت فوری دقت و توجه لازم و کافی در زمینه قرارگیری صحیح ایمپلنت درون بافت استخوان فک انجام نشود، امکان حرکت ایمپلنت در هر لحظه وجود دارد که عوارض جبران ناپذیری برای بیمار خواهد داشت.
جوش خوردن ایمپلنت یک روزه دندان
  • عفونت های شدید و دردهای احتمالی:از معایب دیگر ایمپلنت یک روزه دندان، عفونت ها و دردهای شدید است که فرد بعد از جراحی خواهد داشت. البته باید بدانید که جراحی ایمپلنت فوری و تمامی جراحی های طبیعی بعد از گذشت مدتی شاید عفونت باکتریایی یا قارچی را در محل عمل داشته باشند. البته تورم، آبسه عفونت به شمار نمی آید.

مطالعه‌ی بیشتر: هر آنچه درباره ارتودنسی دیمون باید بدانید


سخن پایانی

در این نوشتار درباره ایمپلنت یک‌روزه دندان سخن گفتیم. مزایا و معایب آن را برشمردیم و نحوه انجام آن را بررسی کردیم. باید تاکید نمود که ایمپلنت دندان و روکش فوری اگر به درستی و اصولی جایگذاری شده باشد کاملا مطمئن است. مراقبت‌های پس از عمل و رژیم غذایی در طول عمر ایمپلنت و دوره بهبودی پس از عمل تأثیر گذار است. در شش هفته اول عمل ایمپلنت دندان چون استخوان ضعیف است و روز به روز قوی‌تر می‌شود باید حتما مراقب نوع غذاخوردن خود باشید.

همه چیز درباره جراحی دندان عقل + بررسی دلایل جراحی دندان عقل و نحوه انجام آن

پیشنهاد ما به شما

ایمپلنت دندان قیمت 1402 (قیمت ویژه پاییز 1402)

ایمپلنت دندان یکی از روش‌های پیشرفته در حوزه دندانپزشکی است که برای جایگزینی دندان‌های آسیب‌دیده …

دیدگاهتان را بنویسید