یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403
علت سردرد کودک

علت سردرد کودک

سردرد در دوران کودکی شایع است. اغلب اوقات، کودکان به همان دلایلی که بزرگسالان سردرد می‌گیرند، دچار سردرد می‌شوند. همانند بزرگسالان، استرس یا کم‌خوابی می‌تواند در کودکان نیز باعث سردرد شود.سردرد مکرر یا شدید می‌تواند بر بازی و عملکرد کودک در مدرسه تأثیر بگذارد. با این حال، سردرد معمولاً به دلیل مشکل جدی نیست.برخی از کودکان فقط سردرد دارند درحالی که سایر کودکان همراه با سردرد علائم دیگری نیز دارند، کودکان هم مانند بزرگسالان درد و ناراحتی در سر را تجربه می‌کنند. اما علت سردرد در کودکان با علت سردرد در بزرگسالان متفاوت است. در واقع در اغلب موارد علت سردرد در کودکان ۵ ساله و بزرگتر سرماخوردگی است که خطرناک نیستند. با این‌حال اگر کودک از این عارضه رنج می‌برد اولین اقدام باید پیدا کردن علت آن باشد.سردرد یکی از دردهای آزاردهنده است که سن و سال نمی‌شناسد و همه افراد را درگیر می‌کند. با توجه به اینکه علت سردرد در کودکان ۱۰ ساله یا کوچکتر والدین را نگران می‌کند تصمیم داریم در این مطلب به این سوال‌ها پاسخ دهیم که سردرد کودکان از چیست؟ و برای سردرد کودکان چی خوبه؟کودکان هم مانند بزرگسالان درد و ناراحتی در سر را تجربه می‌کنند. اما علت سردرد در کودکان با علت سردرد در بزرگسالان متفاوت است. در واقع در اغلب موارد علت سردرد در کودکان ۵ ساله و بزرگتر سرماخوردگی است که خطرناک نیستند. با این‌حال اگر کودک از این عارضه رنج می‌برد اولین اقدام باید پیدا کردن علت آن باشد.


فهرست مطالب


علت سر درد کودکان چیست؟

کودکانی که سردرد را تجربه می‌کنند متناسب با شدت آن کیفیت زندگی خود را از دست می‌دهند. با توجه به اینکه معمولاً سردرد با علت ثانویه به علت ابتلا به یک بیماری خاص اتفاق می‌افتد، دکتر سردرد ابتدا سعی می‌کند عامل زمینه‌ساز را پیدا کند تا بتواند با درمان آن علت سردرد کودکان را از بین ببرد.علت‌های سردرد در کودکان به دو نوع علت اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود.

علت سردرد کودک
  • سردرد کودکان با علت اولیه

موارد زیر مهم‌ترین علت‌های سردرد در کودکان ۵ ساله و بزرگتر است که علت اولیه دارند و نشانه بیماری خاصی نیستند. این سردردها به علت تغییراتی در بافت مغز اتفاق می‌افتند و شامل اغلب سردردهای کودکان می‌شوند. سردرد در کودکان ۶ ساله یا کوچک‌تر و بزرگتر بروز می‌کند و مختص سن خاصی نیست.

  • سردرد مزمن در کودکان

پزشکان، سردرد مزمن را برای سردرد‌های میگرنی و سردردهای عصبی استفاده می‌کنند که بیشتر از ۱۵ روز در یک ماه اتفاق می‌افتد. سردرد مزمن امکان دارد به وسیله یک عفونت، آسیب به سر یا مصرف داروها به وجود آمده باشد.

  • سردرد سینوسی کودکان (سردرد پیشانی در کودکان)

نواحی صورت، پل بینی، یا در گونه‌ها این نوع سردرد احساس می‌شود. این نوع سردرد اغلب در ناحیه پیشانی متمرکز می‌شود. سردرد سینوسی کودکان ممکن است همراه با احتقان بینی یا آبریزش بینی باشد.

  • سردردهای سینوسی با حرکت سر و دراز کشیدن تشدید می‌شوند.
  • این نوع سردرد ممکن است ساعت‌ها طول بکشد و اغلب فصلی است.
  • سردرد سینوسی پس از بیدار شدن از خواب به حداکثر شدت خود می‌رسد.
  • سردرد کودکان و کرونا

محققان دریافته‌اند خستگی، سردرد و تب رایج‌ترین علائم ویروس کرونا در کودکان است و تنها شمار کمی از کودکان مبتلا به کووید-۱۹ به سرفه دچار می‌شوند و یا حس چشایی یا بویایی خود را از دست می‌دهند. سرویس سلامت همگانی بریتانیا (NHS) سه علامت را به عنوان علائم کووید-۱۹ در بزرگسالان و کودکان ذکر کرده است: درجه حرارت بالا، سرفه مداوم و کاهش یا تغییر حس بویایی یا چشایی.

  • سردرد تنشی کودکان

سردرد تنشی چند دقیقه طول می‌کشد و علت سردرد پیشانی در کودکان است. این دردها در شقیقه و دو طرف سر کودک بروز می‌کند و ممکن است سردرد کودکان در خواب آن‌ها هم اختلال ایجاد کند و الگوی خواب را به هم بزند یا این‌که موجب انتشار درد در قسمت پشت گردن هم شود. سردرد تنشی در برخی کودکان ممکن است با عوارض پوستی هم همراه باشد.سردرد تنشی علت سردرد کودکان در بالای سر است و والدین را به شدت نگران می‌کند؛ سوال اغلب والدین این است که سردرد کودکان نشانه چیست؟

معرفی 4 متخصص برتر جراحی پلاستیک و زیبایی به انتخاب مجله خبری دندانپزشکی تهران

واقعیت این است که برخی از کودکان در اثر استرس دچار سردرد یا بی‌قراری می‌شوند. معمولاً علت سردرد در کودکان ۷ ساله ترس و استرس ورود به مدرسه است. حتی کودکانی که والدین آن‌ها با هم اختلاف دارند و اختلاف و تشنج را تجربه می‌کنند، ممکن است سردرد داشته باشند.

  • سردرد میگرنی کودکان

سردرد میگرنی سن و سال خاصی ندارد و از نوزادان تا کودکان و بزرگسالان را درگیر می‌کند. البته در بین کودکان با سن بالاتر بیشتر از نوزادان شاهد بروز سردرد میگرنی هستیم. با این‌حال علت سردرد در کودکان ۸ ساله یا بزرگتر که مبتلا به میگرن هستند شناخته نشده است.اما احتمالاً مسائل ژنتیکی در ایجاد آن دخیل باشد. بروز سردرد و حالت تهوع در کودکان و حساسیت به نور می‌تواند یک نشانه جدی سردرد میگرنی باشد. البته داروهای میگرن برای سردرد در کودکان ۶ ساله و بالاتر تجویز می‌شود.

علت سردرد کودک

سردرد با علت ثانویه

سردرد با علت ثانویه به سردردهایی گفته می‌شود که در اثر یک بیماری خاص، عفونت یا ضربه اتفاق می‌افتند.

  • عفونت و تب کودکان

شایع‌ترین علت سردرد در کودکان ابتلا به عفونت‌هایی نظیر سینوزیت، عفونت گوش و گلو است. وقتی کودک علاوه بر سر درد تب هم دارد باید به عفونت مشکوک شد.متخصص بیماریهای مغز و اعصاب به علائم بالینی همراه سردرد توجه می‌کند و از روش‌های تشخیصی برای پیدا کردن علت سردرد کودکان استفاده می‌کند تا بتواند مناسب‌ترین دارو را تجویز کند.

  • ضربه سر

بروز سوانح ممکن است با ضربه به سر کودک همراه باشد و سردرد ایجاد کند. معمولاً سردرد کودک ۶ ساله یا بزرگتر در بازی یا در اثر زمین خوردن ایجاد می‌شود. برای کودکی که با این علت سردرد را تجربه کند باید هر چه سریع‌تر اقدمات تشخیصی لازم انجام شود تا از وخیم شدن اوضاع جسمی او جلوگیری شود.درصورتی‌که بعد از سانحه رانندگی یا پرت شدن از بلندی کودک سردرد داشته باشد .

  • مشکلات مغزی کودکان

با اینکه بروز سردرد به دلیل تومور خیلی شایع نیست، اما در برخی از کودکان علت سردرد آبسه یا تومور مغزی است که موجب ایجاد فشار روی مغز می‌شود. کودکانی که به این عارضه مبتلا می‌شوند علائمی نظیر اختلال در بینایی، سرگیجه و عدم تعادل و هماهنگی دارند.

  • سردرد کودکان به علت غذاهای خاص

برخی از کودکان سردرد را به دلیل استفاده از خوراکی‌ها یا نوشیدنی‌های خاص تجربه می‌کنند. به طور مثال نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه یا خوراکی‌های حاوی نیترات که در گوشت‌های پخته شده به عنوان نگهدارنده استفاده می‌شود می‌تواند موجب ایجاد سردرد در کودکان شود. خیلی از اوقات دلیل سردرد در کودکان ۶ ساله مصرف سوسیس و کالباس یا بیکن است. در این موارد به جای استفاده از قرص و شربت سردرد کودکان بهتر است مصرف این خوراکی‌های را قطع کنید.

  • سردرد کودکان در سرماخوردگی

سردرد کودکان در سرما خوردگی نشانه‌ی خطرناکی نیست و همره با آبریزش بینی، عطسه، بی‌اشتهایی بروز می‌کند. سردرد پیشانی در کودکان به دلیل سرماخوردگی آن‌ها را بیحال و خسته می‌کند.برای درمان سردرد پیشانی در کودکان که به علت سرماخوردگی ایجاد شده می‌توانید از شیوه‌های درمان سردرد کودکان در طب سنتی استفاده کنید و درد را کم کنید.

شیوه تشخیص علت سردرد در کودکان چگونه است؟

وقتی برای تشخیص علت بروز سردرد در کودکان به پزشک مراجعه می‌کنید، اولین اقدام پزشک معاینه فیزیکی و گرفتن شرح حال از بیمار است. بدین منظور پزشک از کودک یا از والدین او در مورد زمان بروز سردردها، شدت، اتفاقات اخیر یا شرایط روحی کودک، همچنین بیماری‌هایی که کودک به آن مبتلا است سوال می‌کند. همچنین لازم است پزشک در مورد الگوهای رفتاری، شخصیتی و الگوی خواب کودک را هم بررسی کند تا بتواند وضعیت او را بهتر ارزیابی کند.

چه زمانی به دکتر گوارش مراجعه کنیم؟

در قدم بعدی برای بررسی دقیق‌تر و تشخیص درست لازم است از آزمایش‌های دقیق استفاده شود. این آزمایش‌ها شامل موارد زیر است.

  • آزمایش خون
  • MRI
  • سی‌تی‌اسکن
  • پلی‌سومنوگرام

شیوه‌های درمان سردرد کودکان چگونه است؟

اغلب اوقات درمان سردرد کودکان در خانه و از طریق والیدن انجام می‌شود. درمان خانگی سردرد کودکان شامل استراحت کردن، افزایش نوشیدن مایعات و استفاده از داروی سردرد کودکان است که بدون نسخه می‌توان آن را از داروخانه تهیه کرد.

علت سردرد کودک

در چه سنی کودکان می‌توانند میگرن را تجربه کنند؟

سن میگرن در کودکان از جمله سوالاتی که پرسیده می‌شود. هر کودکی می‌تواند به میگرن مبتلا شود. حدود ۱۰٪ کودکان ۵ تا ۱۵ ساله و تا ۲۸٪ نوجوانان به آن مبتلا می‌شوند. نیمی از افرادی که به میگرن مبتلا می‌شوند اولین حمله را قبل از ۱۲ سالگی تجربه کرده‌اند.

چگونه سر درد کودکان تشخیص داده می‌شود؟

سر درد معمولا نشانه یک امر جدی نیست. اما می‌تواند برای کودک دردناک و سخت باشد و زندگی را دشوار کند. پزشک کودک را معاینه می‌کند و درباره سردردها، از جمله نوع درد، تعداد دفعات بروز آنها، و یا مواردی که باعث بهتر یا بدتر شدن آنها شود، سوالاتی می‌پرسد. معمولا پزشک می‌تواند براساس این اطلاعات تشخیص دهد.بعضی اوقات، برای کسب اطلاعات بیشتر، به سی تی اسکن یا MRI نیاز دارند. این آزمایشات تصویربرداری تصاویر مفصلی از مغز ایجاد می‌کند که می‌تواند هر منطقه مشکلی را که می‌تواند باعث سردرد شود را نشان دهد.

سردرد در کودکان

پزشک ممکن است درمان‌های مختلفی را برای سردرد توصیه کند. بهترین نوع درمان برای کودک به نوع سردرد، تعداد دفعات بروز، علت آن و سن کودک بستگی خواهد داشت.

برخی از گزینه‌هایی که پزشک ممکن است پیشنهاد کند شامل موارد زیر است:

  1. پیگیری علائم
  2. مدیریت استرس
  3. ماساژ
  4. داروها

پیگیری علائم

یک دفترچه یادداشت سردرد داشته باشید تا مواردی را که باعث سر درد کودک می‌شوند مانند کمبود خواب، غذا نخوردن در زمان‌های معین، برخی غذاها، کافئین، محیط یا استرس یادداشت کنید.

مدیریت استرس

با کمک روانشناس می‌توان کمک کرد تا راه‌هایی برای مقابله با مواردی که باعث استرس شده است را پیدا کرد. هم برای سردردهای میگرنی و هم تنشی، مهم است که علت استرس تشخیص داده شود و سپس درمان انجام شود.

ماساژ

هنگامی که توسط یک متخصص آموزش دیده همراه با یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم انجام شود، می‌تواند به کودک کمک کند تا آرام شود و همچنین می‌تواند تنش عضلانی را که باعث سردرد شده را کاهش دهد.

داروها

بسیاری از داروهایی که سردرد بزرگسالان را درمان می‌کنند در دوزهای کمتری برای درمان سردرد در کودکان و نوجوانان مناسب هستند. برخی از داروها علائم را در هنگام سردرد درمان می‌کنند و برخی دیگر به جلوگیری از سردردهای آینده کمک می‌کنند.

نشانه های سردرد عصبی کودکان

  • کشیدگی عضلات سر و یا گردن
  • درد ملایم تا متوسط در هر دو طرف سر 
  • دردی که با فعالیت جسمانی بدتر نمی‌شود
  • این سردرد به همراه حالت تهوع و استفراغ نمی‌باشد

کودکانی که به این نوع سردرد مبتلا هستند اغلب تمایل بیشتری به خوابیدن دارند و امکان دارد تمایلی به بازی کردن نداشته باشند. سردرد نوع عصبی امکان دارد سی دقیقه تا چندین روز طول بکشد.

علت ایجاد سردرد در کودکان چیست؟

عوامل متعددی می‌تواند منجر به سردرد در کودک شما شود که این موارد به شرح زیر است:

  • بیماری و عفونت

بیماری‌های شایع مانند سرماخوردگی، آنفولانزا در کودکان، عفونت گوش و سینوس از شایع‌ترین دلایل سردرد در کودکان است. در مواقع نادر ممکن است مننژیت یا انسفالیت منجر به سردرد شود.

علت سردرد کودک
  • وارد شدن ضربه به سر

برآمدگی و کبودی ناشی از ضربه به سر می‌تواند منجر به سردرد شود. ضربه‌های جزئی به سر معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند. اگر ضربه شدیدی به سر وارد شد، باید به دنبال مراقبت‌های فوری از سوی پزشک باشید. همچنین اگر سردرد پس از آسیب‌دیدگی بدتر شد، باید با پزشک و جراح اطفال تماس بگیرید.

  • عوامل عاطفی استرس و اضطراب
هیپوتالاموس چیست؟ + بررسی ساختار و عملکرد غده هیپوتالاموس و تالاموس

چنین مشکلی می‌تواند به دلیل رفتار والدین، دوست و معلمان در کودک ایجاد شده باشد و در نهایت منجر به سردرد در کودک شود. همچنین کودکانی که دچار افسردگی هستند نیز ممکن است از سردرد شکایت کنند.

  • استعداد ژنتیکی

سردرد به ویژه میگرن معمولا به صورت ژنتیکی در افراد خانواده ایجاد می‌شود.

  • مصرف برخی از غذاها و نوشیدنی‌های خاص

نیترات نوعی نگهدارنده غذایی است که در گوشت‌های پخته مانند هات داگ وجود دارد و می‌تواند منجر به سردرد شود. همچنین مصرف کافئین زیاد مانند نوشابه و شکلات از جمله مواردی است که منجر به سردرد می‌شود.

  • وجود مشکلاتی در مغز

گاهی تومور مغزی، آبسه یا خونریزی به برخی از نواحی مغز فشار وارد می‌کند و منجر به سردرد مزمن می‌شود. در این مواقع مشکلات دیگری مانند بینایی، سرگیجه و عدم هماهنگی نیز وجود دارد.

  • سایر دلایل سر درد

بسیاری از کودکان پس از قرار گرفتن در معرض علت، سردرد می‌گیرند. با اجتناب یا شناختن عوامل محرک، می‌توانید به جلوگیری از سردرد کمک کنید. شایعترین عوامل ایجاد کننده سردرد در کودکان شامل تغییرات هورمونی، غذاهای خاص، استرس، اضطراب و کمبود خواب است.

  • هورمون‌ها و سردردها

سردردهای ناشی از تغییرات هورمونی بیشتر در دختران جوان یا نوجوانی که در دوران بلوغ هستند رخ می‌دهد. این سردردها ممکن است دوره‌ای باشند، تقریباً در همان زمان در چرخه قاعدگی دختران رخ می‌دهد.

  • غذاهایی که باعث سردرد می‌شوند

برخی از افزودنی‌های غذایی (به ویژه در غذاهای فرآوری شده)  عامل اصلی سردرد هستند. این مواد افزودنی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • مونوسدیم گلوتامات (MSG)
  • کافئین
  • تیرامین
  • نیترات‌ها
  • نیتریت‌ها
  • سولفیت‌ها

هر کودک ممکن است به غذاهای مختلف حساس باشد، بنابراین باید به آنچه کودک قبل از شروع سردرد می‌خورد توجه کنید.

  • سردرد ناشی از کمبود خواب

کمبود خواب بسیاری از جنبه‌های سلامت کودک را تحت تأثیر قرار می‌دهد، حتی باعث سردرد می‌شود. همچنین ممکن است گاهی اوقات سردردها کودکان را از خواب بیدار ‌کند و باعث کمبود خواب شود. اگر سردرد باعث قطع خواب می‌شود با پزشک کودک خود مشورت کنید.

درمان سر درد در کودکان

درمان سردرد نیز به علت ایجاد آن بستگی دارد:

  • سن کودک
  • نوع و میزان سردرد
  • سابقه پزشکی کودک
  • تحمل کودک به داروهای خاص، روش‌های درمانی و تغییر در سبک زندگی
  • روش‌های درمانی از کمپرس سرد، استراحت و داروهای بدون نسخه (OTC) گرفته تا داروهای تجویز شده، تغییر در سبک زندگی و روش‌های درمانی از جمله گزینه‌های دیگر است.
  • استراحت تمام چیزی است که کودک ممکن است در صورت بروز سردرد به دلیل استرس یا فشار، یا سردردهای تنشی به آن نیاز داشته باشد.
  • داروهای ضد درد بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می‌توانند سردرد را در کودکان تسکین دهند. از دادن آسپرین به کودک خودداری کنید. قبل از دادن داروهای ضد درد باید با پزشک صحبت کنید.
  • از داروهای تجویزی می‌توان برای درمان سردردهای شدید ناشی از میگرن استفاده کرد. تریپتان‌ها که معمولاً برای درمان میگرن تجویز می‌شوند، برای کودکان با سن بیشتر ایمن و موثر است. این داروها درد را تسکین می‌دهند و علائمی مانند حالت تهوع و استفراغ را کنترل می‌کنند. گاهی اوقات، استفاده بیش از حد از داروها یا واکنش بدن به دارو نیز می‌تواند باعث سردرد شود. بنابراین اطمینان حاصل کنید که قبل از دادن هر دارویی به کودک با پزشک مشورت کنید.
  • اگر یک مشکل روانشناختی مانند افسردگی یا اضطراب باعث سردرد شود، ممکن است درمان‌های جایگزین توصیه شود.
  • برای مقابله با مشکلات اضطرابی می‌توان از روش‌های درمانی ریلکسیشن مانند یوگا، ورزش‌های تنفسی و مدیتیشن استفاده کرد.
  • درمان شناختی رفتاری ممکن است برای کمک به کودک در کنار آمدن با استرس روزمره و کنار آمدن مثبت با موقعیت‌های استرس‌زا توصیه شود.
  • آموزش بیوفیدبک یکی دیگر از روش‌های درمانی است که به کودک می‌آموزد برخی از واکنشهای بدنی مانند تنش عضلانی، ضربان قلب و فشار خون را کنترل کند تا با درد مقابله کند. هدف کمک به کودک در کنترل سیستم عصبی خودکار یا غیرارادی است. این آموزش معمولاً با روشهای درمانی آرامش بخشی همراه است.
  • برای تسکین سردردهای تنشی می‌توان از روش‌های درمانی جایگزین مانند طب سوزنی و ماساژ نیز استفاده کرد.
  • مکمل‌های غذایی مانند منیزیم، ریبوفلاوین و یک ترکیب ویتامین مانند به نام کوآنزیم Q 10 می‌تواند تعداد روزهایی را که فرد مبتلا به میگرن است در یک سال کاهش دهد.
  • قبل از استفاده از مکمل‌ها، داروهای بدون نسخه و سایر روش‌های درمانی برای کودک، با پزشک کودک خود صحبت کنید.
متخصص اطفال کیست و چه زمانی باید مراجعه کنیم؟ + آنچه در مورد متخصص کودکان باید بدانید!

درمان خانگی سردرد کودکان با ۸ روش در منزل

برای سردرد کودکان چی خوبه؟ شیوع درد سر در کودکان بسیار بالاست و در صورتی که درمان نشود ممکن است خطرات جدی برای فرد ایجاد کند. در ادامه روش‌های خانگی (مورد استفاده در طب سنتی) درمان سردرد کودکان را بررسی می‌کنیم.

علت سردرد کودک

۱- درمان سردرد به کمک زنجبیل

ریشه زنجبیل دارای ترکیبات مفیدی از جمله انواع آنتی اکسیدان و مواد ضد التهاب می‌باشد. زنجبیل به کاهش و رفع نشانه‌های سردرد شدید مانند تهوع و استفراغ کمک می‌کند. برای درمان سردرد، ریشه زنجبیل را همراه چای میل کنید.

۲- درمان سردرد کودکان در خانه به کمک اسطوخودوس

درمان سردرد پیشانی در کودکان: اسطوخودوس دارای خاصیت‌ ضد التهابی است و از بهترین مواد درمانی درد در ناحیه سر است. اسطوخودوس همچنین علل ایجاد سردرد مانند بی‌خوابی یا بدخوابی، افسردگی و استرس را از بین می‌برد. برای رفع سردرد چند قطره روغن اسطوخودوس را در به دو فنجان آب اضافه کنید سپس بخار آن را استنشاق کنید.

۳- درمان سردرد به کمک دارچین

دارچین اثر فوق العاده‌ای در کاهش دردها دارد؛ اثر ضد درد دارچین برابر با داروهای بروفن است. چای دارچین برای سردردهای ناشی از خستگی یا استرس به شدت توصیه می‌شود. مخلوط شیر گرم و دارچین روشی عالی برای تسکین سردرد و بهترین جایگزین قرص است.

۴- درمان سردرد به کمک سیب

سرکه سیب به کمک متعادل کردن سطح اسیدی و قلیایی بدن به درمان سردرد کمک می‌کند. برای رفع سردرد می‌توانید ۲ قاشق چای‌خوری سرکه سیب را به یک لیوان آب اضافه کنید و سپس میل نمایید.

۵- درمان سردرد به کمک رزماری

رزماری دارویی طبیعی جهت درمان سردرد است. روغن رزماری دارای خواص تسکین‌دهنده و ضد التهابی است و به رفع سردرد کودکان کمک شایانی می‌کند. می‌توانید از دمنوش برگ رزماری برای درمان سردرد استفاده کنید. استفاده از یک قاشق چای‌خوری روغن رزماری بر روی پیشانی به درمان سردرد کمک می‌کند.

علت سردرد کودک

۶- درمان سردرد به کمک یخ

یخ با بی حس کردن محل به کاهش التهاب و درمان درد‌ کمک می‌کند. استفاده از کمپرس سرد، به درمان سردرد کمک می‌کند.

۷ – درمان سردرد به کمک پودر خردل

فشارخون در رگهای پا از تمام قسمت‌ها بالاتر است. برای کاهش فشار و درمان سردرد، مراحل زیر را انجام دهید:

  • یک ظرف آب داغ را با پودر خردل مخلوط کنید.
  • سپس پاهای خود را در آن به مدت نیم ساعت داخل آن قرار داده و با حوله خشک‌کنید.

۸- آب بنوشید

کم آبی بدن از مهمترین دلایل سردرد می‌باشد. برای درمان سردرد کودکان سریعاً مقداری آب به او بدهید. نوشیدن آب سبب رقیق‌تر شدن خون و افزایش پتانسیل رگ‌ها برای خون رسانی بهتر می‌شود و به طور مستقیم با رفع سردرد در ارتباط است.

علت سردرد کودک

سردرد در کودکان و نوجوانان چقدر شایع است؟

سردرد در کودکان و نوجوانان شایع است و ۲۰ درصد از کودکان ۵ تا ۱۷ ساله دچار سردرد می‌‌شوند. شایع‌ترین نوع سردرد در این گروه سنی عبارت است از میگرن که ۵ درصد از کودکان را درگیر می‌کند و سردردهای تنشی که ۱۵ درصد از کودکان دچار این سردرد می‌شوند. سردرد در کودکان باعث نگرانی تعداد زیادی از پدر و مادر باشد زیرا تصور می‌‌کنند نشان دهنده تومور مغزی یا سایر بیماری‌های جدی است. با این حال کمتر از ۳ درصد از انواع سردرد به علت تومور مغزی یا سایر بیماری‌های جدی به وجود می‌آید. در تعداد زیادی از موارد سردرد در کودکان و نوجوانان به استرس و مشکلات مرتبط با سبک زندگی ارتباط دارد.

لیپوساکشن سینه چه نوع جراحی است و چه کاربردی دارد؟

سابقه درمان سردرد

پزشک از بیمار یا پدر و مادر او می‌خواهد اطلاعات کاملی را در خصوص روش‌هایی که برای درمان سردرد امتحان کرده‌اند ارائه دهند. بیمار باید اطلاعات مرتبط با داروهایی که قبلا امتحان کرده است، داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌کند و داروهایی که باعث بهبود درد او شده‌‌اند را در اختیار پزشک قرار دهد. بیمار باید فهرست کاملی از همه داروهای مصرفی خود مانند داروی مسکن و انواع مکمل را در اختیار پزشک بگذارد.

معاینات جسمانی و نورولوژیکی

پزشک پس از بررسی سابقه پزشکی بیمار به انجام معاینات جسمانی و نورولوژیکی خواهد پرداخت. پزشک بررسی علائم یک بیماری خاص که باعث بروز سردرد شده است می‌پردازد. این علائم عبارتند از تب، بالا بودن فشار خون، ضعف عضلانی، مشکلات مرتبط با بینایی  و اختلال تعادل.

علت سردرد کودک

اسکن و سایر تست‌های تشخیصی

در صورتی که فرزند شما قبلاً تست‌های تشخیصی خاصی را انجام داده است بهتر است در هنگام مراجعه به پزشک آنها را همراه خود داشته باشید. این امر باعث صرفه جویی در زمان می‌شود و از نیاز به تکرار تست جلوگیری خواهد کرد. در صورتی که بررسی سابقه سردرد یا انجام معاینات جسمانی بیماری خاصی را درون مغز نشان دهد که منجر به بروز سردرد شده است پزشک درخواست انجام تست‌های آزمایشگاهی را خواهد داد. اسکن ام آر آی به پزشک کمک می‌‌کند بافت‌های درون مغز و شریان‌های آن را ارزیابی نماید تا بتواند وجود یک مشکل جدی که در بروز سردرد نقش دارد را تشخیص دهد. سی تی اسکن اسکن ام آر آی دقیق نیست اما گاهی اوقات در مرکز اورژانس مورد استفاده قرار می‌گیرد. عکس‌برداری ساده از جمجمه توصیه نمی‌شود و معمولاً نیازی به انجام نوار مغز نیست مگر در مواردی که کودک هوشیاری خود را در هنگام بروز سردرد از دست داده باشد و پزشک به وجود صرع مشکوک باشد.

علائم سردردهای خطرناک در کودکان

برخی از علائم می‌تواند هشداردهنده شرایط خطرناک‌تر باشد. اگر فرزند شما یکی از این علائم را دارد، فوراً با ارائه دهنده مراقبت‌های اولیه تماس بگیرید:

  • سردردی که با تب بالا یا سفتی گردن اتفاق می‌افتد.
  • سردردهایی که به طور مداوم کودک را از خواب بیدار می‌کند.
  • سردردهایی که اغلب بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب در صبح رخ می‌دهد.
  • سردرد شدیدی که به طور ناگهانی اتفاق می‌افتد.
  • سردردی که پس از آسیب‌دیدگی سر ایجاد می‌شود.
  • سردردی که با مشکلات راه رفتن، مشکلات تعادل، دوبینی، گیجی شدید یا غش همراه است.

سوالات متداول

برای پیشگیری از سردرد کودکان چی خوبه؟

داشتن خواب کافی و منظم و ورزش کردن، مدیریت استرس از اقدامات مهمی است که در صورت انجام آن‌ها می‌توانید از بروز سردرد در کودکان پیشگیری کرد. همچنین بهتر است والدین خوراکی‌هایی که سردرد کودکان را تحریک می‌کند بشناسند.

آیا درمان سردرد در سن و سال کودک تاثیری دارد؟

درمان سردرد در کودکان ۶ ساله با کودکان بزرگتر تفاوت دارد. چون پزشک متناسب با سن و یال بیمار دارو تجویز می‌کند.

سردرد کودکان و کرونا ارتباطی به هم دارد؟

کودکانی که به کرونا مبتلا می‌شوند علائمی مانند سردرد، گلو درد، تب و سرفه و ناراحتی‌های گوارشی مانند اسهال و استفراغ را تجربه می‌کنند.

سخن پایانی

درد سر از جمله مشکلاتی است که اغلب کودکان از آن شکایت می‌کنند.سردرد کودکان می‌تواند یک بیماری معمول باشد یا علت یک بیماری خطرناک زمینه ای باشد.  نکته حائز اهمیت در مورد این سردردها این است که علت آن را تشخیص دهیم. در خیلی از موارد دیده شده که استفاده بیش از حد از داروها خود عاملی برای سردرد به حساب می‌آیند. همانطور که می‌دانید همه داروها دارای عوارض جانبی می‌باشند. در صورتی که  کودک به طور دائم دارویی مصرف می‌کند بهتر است موضوع را با پزشک کودک در میان بگذارید.

پیشنهاد ما به شما

بهترین دکتر غدد تهران

بهترین دکتر غدد تهران

متخصص غدد و متابولیسم کیست؟ متخصص غدد به انگلیسی Endocrinologist نامیده می‌شود. این متخصص پزشکی است …

دیدگاهتان را بنویسید