شنبه , 8 اردیبهشت 1403
انواع لنز چشم

انواع لنز چشم

انواع لنز چشم

لنزهای چشم دارای انواع مختلفی هستند و اگر به دنبال این هستید که لنز رنگی استفاده کنید، در ابتدا باید انواع آن را بشناسید؛ همچنین انواع لنز چشم باید زیر نظر پزشک باشد تا مشکلی برای شما رخ ندهد. همراه ما باشید تا به سراغ معرفی لنز چشم برویم. اگر به صورت کلی انواع لنز چشم را معرفی کنیم، باید گفت برخی از آنها جنبه طبی و درمانی دارند و برخی دیگر صرفاً جنبه زیبایی دارند.


فهرست مطالب


  • لنز چشم نرم

لنز های نرم یکی از رایج ترین انواع لنز چشم هستند. این لنزها به آرامی بر روی قرنیه چشم قرار می گیرند و معمولا از انواع مختلف پلاستیک های نرم ساخته می شوند. شکل های مدرن تر این دسته از لنز ها، از جنس هیدروژل سیلیکون هستند و می توانند اکسیژن بیشتری را به قرنیه چشم برسانند. باز هم برای آنکه مطمئن شوید این نوع از لنزها برای شما و چشمانتان ایده آل هستند، با چشم پزشک خود مشورت کنید.

  • لنزهای رنگی

لنزهای رنگی بسیار محبوب هستند و شما می توانید برای بازگرداندن درخشش به چشمانتان از آنها استفاده کنید. معمولا از لنزهای رنگی با هدف زیبایی یا اصلاح بینایی استفاده می شود. لنزهای رنگی (چه با هدف درمانی و چه صرفا برای زیبایی) باید توسط چشم پزشکان تجویز شوند. زیرا لنز چشم به طور مستقیم بر روی ساختار ظریف چشم قرار می گیرد و بهتر است تحت هیچ شرایطی سلامتی چشمانتان را به خطر نیندازید.

  • لنز چشم سخت یا لنز طبی

لنز های سخت کمتر رایج بوده و بسیاری از آنها تحت عنوان “لنزهای سخت نفوذپذیر به گاز (RGP)” یاد می کنند. این دسته از لنزها می توانند برای افرادی که شماره چشم آنها بالا است (آستیگمات یا نزدیک بین) دید بهتری فراهم کنند. لنزهای سخت همچنین ماندگاری بیشتری نیز نسبت به لنزهای نرم دارند. استفاده از لنزهای RGP معمولا در چند روز اول دشوار است، چرا که سازگاری با ان ها اندکی زمان می برد.

انواع لنز چشم
  • لنز توریک

لنز چشم توریک یک نوع لنز تماسی و یکی از انواع لنز چشم طبی است که برای کسانی که با مشکلات بینایی توریک یا آستیگماتیسم روبرو هستند استفاده می‌شود. آستیگماتیسم یا توریسم یک مشکل بینایی است که در آن شکل ناهموار قرنیه باعث می‌شود نور به طور نامنظم و ناهمسان به شبکیه برسد و تصاویر مبهم و کم وضوح دیده می‌شوند.

این امر به ویژه در افرادی که برای اولین بار از این لنزها استفاده می کنند، بیشتر مشهود است. خصوصیات این لنزها باید به شکل دقیقی مشخص شود و بدین ترتیب، برای ساخت و استفاده از آنها به فرایند کامل تناسب سازی احتیاج است. به بیان ساده تر، هر لنز RGP باید به صورت مخصوص برای هر یک از چشم های فرد ساخته شوند. به همین دلیل است که این دسته از لنزها کمتر استفاده میشوند.

  • لنزهای چند کانونی

اکثر افراد در سنین 40 سالگی برای مطالعه یا دیدن واضح تر اجسام، به لنز های بزرگ نمایی نیاز پیدا می کنند. هر کسی ممکن است به پرسبیوپیا دچار شود، چرا که عدسی طبیعی چشم ما با افزایش سن سفت تر می شود و در نتیجه تمرکز کردن بر روی اجسام نزدیک، سخت تر می گردد. لنزهای چند کانونی به شما کمک می کنند تا عینک های مطالعه خود را کنار بگذارید و با آزادی عمل بیشتری مطالعه کنید.

  • لنزهای کروی

رایج ترین لنزهای موجود در بازار که برای تصحیح مایوپیا (نزدیک بینی) و هایپروپیا (دوربینی) طراحی شده اند، لنزهای کروی هستند. معمولا لنزهای کروی برای درمان بینایی افرادی که کمی آستیگمات هستند نیز تجویز می شوند. در صورتی که عدد CYL عینک شما 0.75 یا کمتر باشد، معمولا در نسخه ذکر نمی شود.

انواع لنز چشم بر اساس مدت استفاده

لنزهای نرم معمولا در شکل های متنوعی در بازار عرضه می شوند و به راحتی با نیازها و سبک های زندگی مختلف سازگار هستند. لنز چشم به یک برنامه تعویض مناسب و روتین نگهداری منظم احتیاج دارد. به همین دلیل است که لنزها به صورت روزانه، هفتگی، دو هفته ای، ماهانه و طولانی مدت به بازار عرضه می شوند و شما می توانید با توجه به نیاز خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

لنز چشم روزانه

لنزهای روزانه، سالم ترین گزینه برای چشمان شما هستند. شما می توانید هر روز یک لنز تازه را استفاده کنید و دردسر رسوب پروتئین و یا تمیز کردن لنزها را نداشته باشید. لنزهای روزانه همچنین انتخاب ایده آلی برای افرادی هستند که در شرایط نادر و خاص از لنز چشم استفاده می کنند.

لنزهای هفتگی/ دو هفتگی

لنزهای چشمی هفتگی یا چهارده روزه باید شب ها شستشو شوند. همانطور که از نامشان پیداست، شما باید لنزهای هفتگی را هر هفته تعویض کنید. به شکلی مشابه، لنزهای چهارده روزه نیز باید هر دو هفته یک بار تعویض شوند. این دسته از لنز ها یک تجربه راحت را برای شما ایجاد می کنند و زمان بندی تعویض و شستشوی آن ها قابل انجام بوده و هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.

لنزهای ماهانه

لنزهای ماهانه را می توانید تا سی روز استفاده کنید. یک روش عالی برای به یاد اوردن زمان تعویض این لنزها، در نظر گرفتن یک روز یکسان (مثلا اول ماه یا اولین یکشنبه ماه) است.این لنزها توسط برندها و تولید کننده‌های مختلفی به بازار عرضه شده اند و با نسخه های مختلفی نیز قابل دسترس هستند. برخی از لنزهای ماهانه را می توانید در طول شب و به هنگام خواب به همراه کرم دور چشم به عنوان یک روتین استفاده کنید.

جراحی بوکال فت (تخلیه چربی دهانی) چیست؟ + هزینه عمل بوکال فت چقدر است؟
انواع لنز چشم

لنزهای طولانی مدت

لنزهای طولانی مدت را می توانید تحت نظر پزشک و با تایید چشم پزشک خود در طول شب و به هنگام خواب نیز استفاده کنید. بسته به برند تولید کننده لنز ها، برخی از این محصولات را می توانید تا 30 شب متوالی نیز بر چشم داشته باشید. با پزشک خود در خصوص خطرات خوابیدن با لنز های طولانی مدت صحبت کنید و همچنین مراحل مرطوب نگه داشتن و تمیز کردن اصولی آن ها را یاد بگیرید.

اگرچه استفاده از برخی از لنزها برای طولانی مدت بلامانع است، اما تمامی آن ها لنزهای یکبار مصرف هستند. بنابراین بهتر است برای انتخاب بهترین لنز و بهترین برنامه تعویض آن ها، تصمیم گیری درستی انجام دهید. بر اساس نیازهای شما، انتخاب های بسیار متنوعی در بازار وجود دارد و می توانید از بین تمام انواع لنزهای معرفی شده در این مقاله از وبسایت دکتر فارمو، لنز ایده آل خود را انتخاب کنید.

انواع لنز چشم

بدون در نظر گرفتن زمان تعویض، لنزهایی که با هدف ترمیم بینایی مورد استفاده قرار می گیرند یا به صورت لنزهای توریک یا چند کانونی هستند. برای خرید لنز چشم ها به صورت آنلاین، باید نحوه خواندن نسخه چشم پزشک را یاد بگیرید. توجه داشته باشید که یک تفاوت مهم میان لنز چشم و شماره عینک ها وجود دارد: نحوه اندازه گیری آن ها متفاوت است. به همین دلیل است که برای تعیین بهترین لنز چشم، باید حتما از افراد خبره و چشم پزشکان کمک بگیرید.

درجه سختی و مواد سازنده لنز چشم

پیش از هر چیز باید بدانید که دو نوع کاملا متفاوت از لنزهای چشم در بازار وجود دارند. لنزهای نرم که یکی از رایج ترین انواع لنز در جهان محسوب می شوند و استفاده از آن ها بسیار راحت است و شما می‌توانید با خیالی راحت در خلال انجام فعالیت های ورزشی از آنها استفاده کنید.این در حالی است که از لنزهای RGP (یا سخت) در خلال انجام حرکت های ورزشی استفاده نمی‌شود. به این نکته توجه داشته باشید که برای پیدا کردن بهترین مواد اولیه، بهترین انحنا در لنزها و برنامه ریزی کاربردی برای تعویض، شما باید با چشم پزشک خود مشورت کنید.

نکات مهم برای انواع لنز چشم

شما باید لنزهای چشمان خود را با دقت انتخاب کنید  و مطمئن شوید که آن ها به درستی با ساختار چشمان شما مطابقت دارند. همانطور که بدن افراد سایزها و شکل های مختلفی دارند، چشم های ما نیز از این قاعده مستثنی نیستند. شکل چشم ها به مرور زمان نیز دچار تغییرات می شوند. بنابراین، مهم ترین نکته به هنگام استفاده از لنزهای چشمی، حفظ سلامت چشم ها است.

لنزهای چشمی باید جریان اکسیژن و رطوبت را به بهترین شکل در چشمان شما فراهم کنند. قرنیه چشم برای تنفس کردن، به اکسیژن احتیاج دارد و آن را از محیط اطراف دریافت می کند. علاوه بر آن، امکان جابجایی لنزها در چشم ها به اندازه کافی باید وجود داشته باشد. این کار به لایه میکروسکوپی اشک در زیر عدسی کمک می کند تا قرنیه را به خوبی پوشش دهند. این لایه اشک به اکسیژن رسانی کمک می کند و به عنوان یک پاک کننده دائمی و طبیعی برای اطراف لنزها عمل می کنند.

با عبور اکسیژن از داخل لنزها و رسیدن آن به قرنیه، شما می تواند دنیا را آنگونه که باید ببینید. با این حال، حتی لنزهای ساخته شده از مدرن ترین مواد نیز اگر به خوبی با ساختار چشم منطبق نباشند، می توانند به قرنیه شما آسیب وارد کنند. مطمئن شوید که چشم پزشک شما به صورت کامل حرکت های لنز بر روی چشمانتان را بررسی کرده است.

  • از قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش (UV) در هنگام استفاده از لنزهای تماسی خودداری کنید. لنزهای تماسی می‌توانند محافظت UV داخلی داشته باشند، اما ممکن است برای محافظت کامل از چشم‌های شما در برابر اشعه UV کافی نباشند.
  • از لنزهای تماسی در هنگام شنا یا دوش گرفتن استفاده نکنید. آب می‌تواند میکروب‌ها را به چشمان شما منتقل کند و باعث عفونت شود.
  • از لنزهای تماسی در هنگام بیماری استفاده نکنید. اگر بیمار هستید، ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به عفونت باشید.
  • اگر هر گونه ناراحتی در چشم خود احساس کردید، فوراً لنزهای خود را بردارید و با پزشک خود تماس بگیرید.

بهترین مارک لنز چشم

1- لنزهای طبی و رنگی BAUSCH+LOMB بهترین مارک لنز چشمی آمریکا

یکی از معتبرترین برندهای لنز آمریکایی در جهان لنز بوش اند لومب است. کمپانی Bausch + Lombl یک شرکت سهامی عام بود تا زمانی که مجوزش را توسط شرکت سرمایه گذاری خصوصی Warburg Pincus در سال 2007 به دست آورد درلیست عمومی NYSE بود. در ماه مه 2013 اعلام شد که داروسازی Valeant مستقر در کانادا برند Bausch + Lomb را از Warburg Pincus با مبلغ 8.57 میلیارد دلار پول نقد خریداری نموده است که این معامله توسط سهامداران تصویب شد. 

این قرارداد که شامل 4.2 میلیارد دلار برای پرداخت بدهی Bausch + Lomb بود در تاریخ 5 اوت 2013 بسته شد. امروزه در این شرکت در حدود 3600 نفر در 12 کشور مختلف کار می کنند.شرکت آمریکایی بوش اند لومب برای اولین بار کار خود را در شهر نیوجرسی آغاز نموده است. این شرکت یکی از قدیمی ترین شرکت ها در زمینه تخصصی لنزهای چشمی در آمریکا است. که همانطور که از نامش نیز پیداست از ترکیب نام دو شخص گرفته شده است.شرکت بوش اند لومب دارای محصولات متعددی است که می توان از جمله لنزهای زیبایی، لنزهای داخل چشمی و انواع دیگر لنز ها اشاره نمود.

2- لنزهای طبی و رنگی مورنینگ فستیوال   Morning Q Festival بهترین مارک لنز چشمی کره ای

در میان برندهای غربی یکی از محصولات ب کیفیت آسیایی لنز مورنینگ MORNING است. لنز مورنینگ به دلیل اینکه تقریبا تمامی نمرات چشم را شامل می شود و در تمامی سال محصولات آن را می توان در بازار کشور خریداری نمود از محبوبیت خوبی در کشورمان برخوردار است.

جراحی لنز چشم

کارخانه اصلی این لنز Interojo است که بازار خوبی در امریکا و اروپا و در سال های اخیر در ایران داشته است. کمپانی مورنینگ کره در این سال ها به دلیل کیفیت رقابتی که داشته است توانسته در زمینه تولید لنزهای چشمی هیدروژل یکی از بهترین مارک لنز چشمی برندهای معتبر جهانی باشد.لنز Morning Q 55UV که یکی از لنزهای قدیمی و سنتی هیدروژل است از ماده مناسب و درجه یک متافیلکون ساخته می شود. یکی از مزیت های لنزهای هیدروژل این است که هیچ گاه خشک نمی شوند و اپتیک بسیار بالایی دارند. به دلیل قیمت مناسب و رقابتی که لنز مرنینگ دارد در ایران جایگاه ویژه ای پیدا کرده است.

3- لنزهای طبی ایراپتیکس AIR OPTIX بهترین مارک لنز چشمی فصلی

یک مارک معروف لنز دیگر مارک AIR OPTIX است. این بررند نیز طیف وسیعی از انواع لنزها را ارائه می دهد، اگر چه معروفترین آنها مجموعه AIR OPTIX برای آستیگماتیسم 6 و مجموعه AIR OPTIX روز و شب AQUA 6 است. این لنزها همچنین به دلیل راحتی بالا و امکان ورود اکسیژن به درون لنزها بسیار محبوب هستند.که این امر به سلامت تر به نظر رسیدن چشم ها منتهی می شود. این لنزها همچنین یکی از بهترین گزینه ها برای اشخاصی است که علاقمند به لنزهای مطمئن در زمان خواب از یک برند دوست داشتنی هستند.

4- لنز فصلی بایوفینیتی Biofinity بهترین مارک لنز چشمی طبی

لنزهای Biofinity گزینه محبوب دیگری است که میتوانید مدنظر قرار دهید. لنزهای Biofinity در شش مجموعه ارائه می شوند که میتوان بیش از هفت روز در یک دوره استفاده کرد. این مارک لنزهایی شامل لنز توریک ، دوربین چند کانونی ، نزدیک بین چند کانونی، و چندین نوع دیگر می سازد. محبوبترین لنزهای Biofinity مجموعه Biofinity Toric 6 و مجموعه لنزهای چشمی Biofinity EW هستند. 

انواع لنز چشم

مارک Biofinity به دلیل دلپذیر بودن بر روی چشم ها و باقی نگه داشتن سفیدی چشم ، به این معنا که چشمان شما بسیار طبیعی به نظر می رسند بسیار محبوب است. لنزهای Biofinity برای چشمان شما سلامت هستند، و این برند دیگری است که دیگر، انتخاب اشتباه دیگری نخواهید داشت.لنز طبی فصلی بایوفینیتی (Biofinity) به صورت بسته های 3 عددی توزیع میشود البته شما عزیزان بسته به نیاز خود تعداد مورد نظر خودتون رو انتخاب میکنید و قیمت ارائه شده قیمت جفت هست .لنزهای بایوفینیتی در نمرات 0/75 تا 6موجود دارد که با استپ های 25 صدم بالا و پایین میرود .لنز بایوفینیتی در مقایسه با سایر لنزها و برندهای مطرح و موجود بازار دارای مزایا و خصوصیات زیر می باشد، که عبارتند از:

  • در ساخت این لنز از مواد نسل سوم سیلیکون هیدروژل استفاده شده است و موجب دسترسی بیماران به فناوری پیشرفته هیدروژل نسل سوم شده است.
  • این لنز کمترین سفتی را دارد، چرا که از فناوری آکوافرم در تولید آن استفاده شده است.
  • دارای زنجیره های طولانی سیلیکون به منظور انتقال اکسیژن به چشم به طور استثنایی می باشد

5- لنز طبی و رنگی سالانه و فصلی هِرا  HERA بهترین مارک لنز چشمی  از نظر صرفه اقتصادی

لنز HERA هرا مربوط به کشور کره جنوبی بوده و در کارخانه دریم کان Dreamcon تولید می شود. تمامی لنزهای HERA دارای مجوز بهداشت هستند و در ایران نیز از بازار نسبتا مناسبی برخورد دار است. همانند دیگر لنز کره ای مشابه در بازار این نمونه از لنز نیز قیمت بسیار مناسبی داشته و همین قیمت مناسب در برابر دیگر رقبای آمریکایی خود توانسته به فروش قابل توجهی دست یابد.لز ویژگی های لنز HERA می توان به شفافیت بخشیدن به چشم و همچنین افزایش زیبایی چشمان اشاره نمود. لنز هرا در تمامی حالات Tone 1 , Tone 2 و Tone 3 وجود دارد.شعار شرکت لنز HERA رضایت مشتری توامان با بهترین و بالاترین کیفیت است. انصافا لنز هرا این موضوع را محقق نموده است.

 6-لنز رنگی و طبی رنگی سولوتیکا  SOLOTICA بهترین مارک لنز چشمی برزیلی

شرکت سولوتیکا تولید کننده لنزهای چشمی است که یکی از قدیمی ترین شرکت ها در این زمینه کاری شناخته می شود و برای اولین بار این محصول در برزیل در سال 1949 کار خود را آغار نمود. با تعهد بزرگ، این شرکت تلاش کرده است تا با استفاده از گزینه های جدید در محصولات با تکنولوژی پیشرفته، راه حل هایی برای مشکلاتی که در مورد لنزها وجود دارد و اصلاح در طراحی لنزهای مختلف و مواد جدید در تکنولوژی لنزهای سالیانه تغییرات تاثیر گذاری را ایجاد کند.شرکت برزیلی در سولوتیکا دائما در حال به روز رسانی مداوم از طریق مشارکت های بین المللی در توسعه دائمی تفاوت های جدید برای محصولات خود است و به همین منظور در دنیا از محبوبیت خوبی برخوردار است.یکی از لنزهای محبوب این روزها در ایران این لنز سولیتیکا SOLOTICA است که یک محصول برزیلی است. لنزهای سولیتیکا در ایران در تنوع مناسبی دیده می شود. محصولات این شرکت برزیلی شامل لنزهای چشمی رنگی، لنزهای چشمی نرم – لنزهای دائمی ولنزهای چشمی GP ویژه است.

7- لنز رنگی دهب DAHAB بهترین مارک لنز چشمی کویت و اعراب

لنز دهب از نام شهر دهب که در مصر واقع شده است گرفته شده و لنزی مصری است. لنز دهب در انواع رنگ های آبی آسمانی، آلاسکا و مدل های دیگر وجود دارد. لنز دهب در ایران به تازگی توانسته بازار نسبتا خوبی پیدا کند و قیمت مناسب تری نسبت به بقیه لنزهای خارجی و غربی دارد.اگر به دنبال یک لنز رنگی سالانه با کیفیت بالا و استفاده آسان هستید، می توانید از لنز رنگی سالانه دهب که محصول کمپانی دهب کره جنوبی است، استفاده کنید.ویژگی های منحصر به فرد لنزهای سالانه دهب موجب شده است این برند طرفداران زیادی را در بین مصرف کنندگان لنزهای زیبایی به خود جلب کند.

قاعدگی نامنظم به چه معناست؟ + آیا پریود نامنظم خطرناک است؟

آموزش گذاشتن لنز در چشم

1. دست هایتان را به خوبی بشویید و منتظر بمانید تا رطوبت دستان تان خشک شوند، برای خشک کردن دست ها از هیچی استفاده نکنید صبر کنید خودشان خشک شوند.

2. توجه داشته باشید که لنزهای شما باید حالت کاسه ای باشند اگر به شکل بشقابی بودند باید آن ها برگردانید.

3. حالا وقت ان است که لنز را با محلول بشویید.

4. لنزی که با محلول شستشو داده اید را روی انگشت سبابه بگذارید و با دست دیگر پلک بالا و پایین را بکشید.

5. مقابل آینه بایستید و لنز را به آرامی روی سیاهی چشم قرار دهید.

6. پس از قرار دادن لنز داخل چشم کمی بالا و پایین را نگاه کنید و به آرامی پلک بزنید.

آموزش برداشتن لنز از چشم

1. دست ها را با صابون بشویید و منتظر شوید تا خشک شوند.

2. با یک دست پلک بالا و پایین را نگه دارید و با انگشت های شصت و سبابه به سمت عنبیه چشم بروید و به آرامی لنز را خارج کنید .

3. قبل از اینکه لنز را در جا لنزی قرار دهید باید آن را با محلول شستشو دهید.

اصول نگهداری و مراقبت از لنز چشم

برخی از افراد به دلیل این که نگرانی زیادی درباره بهداشتی بودن لنز و ضدعفونی بودن آن جهت استفاده دارند، از لنزهای یک‌بار مصرف استفاده می‌کنند. این مدل لنزها شاید برای افرادی که نیاز به لنزهای رنگی برای زیبایی داشته باشند جذاب به نظر برسد، اما برای کسانی که نیاز به لنز طبی دارند چندان جالب نخواهد بود.افرادی که از لنز به جای عینک استفاده می‌کنند خرید مدام لنزهای یک‌بار مصرف تقریبا برایشان غیر ممکن خواهد بود.

انواع لنز چشم

در ادامه به اصول مراقبت از لنز چشم پرداخته‌ایم. با رعایت این نکات می‌توانید لنزهایتان را سالم و تمیز نگه دارید و بدون نگرانی از آن‌ها استفاده کنید.

۱-شستشوی دست‌ها قبل از استفاده لنز

اولین نکته‌ای که برای مراقبت از لنز چشم باید به آن توجه داشته باید، شستشوی دست‌ها به طور دقیق است. قبل از استفاده از لنز دست‌هایتان ممکن است در اثر استفاده از کرم چرب شده باشند یا در اثر تماس با نواحی مختلف آلوده شوند، به همین دلیل حتماً باید دست‌هایتان را به خوبی با آب و صابون بشویید تا میکروب‌ها از طریق لنز به چشمتان نرسد.

۲- عدم استفاده از اسپری مو

برای این که صدمه‌ای هنگام استفاده از لنز به چشم‌ها وارد نشود، متخصصین توصیه می‌کنند که اسپری مو را قبل از استفاده از لنز روی موهایتان بپاشید. این ایده برایتان امکان این که همیشه موهایی صاف داشته باشید را فراهم می‌کند. وقتی اسپری هیچ تماسی با لنز ندارد، موجب خراشیدگی و صدمه دیدن لنزها و بروز تاری دید یا عفونت چشمی نمی‌شود.

۳-نحوه آرایش چشم‌ها هنگام استفاده از لنز

پس از استفاده از لنزها آرایش چشم‌هایتان را انجام دهید. برای پاک کردن آرایش چشم نیز باید ابتدا لنز را خارج کنید و سپس آرایش را تمیز نمایید. رعایت این نکته مانع از صدمه دیدن لنز به دلیل تماس به مواد آرایشی می‌شود.

۴-ضدعفونی لنزهای خاص

برخی از لنزها حساس‌تر هستند و نیاز به مراقبت بیشتری دارند. برای ضدعفونی کردن این لنزها باید از مواد خاصی استفاده کنید که پزشک تجویز می‌کند. در صورتی که از سایر مواد ضدعفونی کننده مانند قطره‌های چشمی برای این لنزها استفاده کنید، لنز صدمه می‌بیند و دیگر نمی‌توانید از آن استفاده کنید!

۵-عدم استفاده از آب شیرین یا آب مقطر

به هیچ عنوان نباید لنز را در معرض آب شیرین یا آب شرب قرار دهید. همچنین به هیچ عنوان نباید از آب مقطر برای شستشو و ضد عفوی لنزها استفاده کنید! آب و آب‌مقطر ممکن است خراش‌های ریز و درشتی روی لنز ایجاد کنند. لنزهایی که به این صورت ضدعفونی می‌شوند امکان بیشتری دارد که سبب ایجاد عفونت‌های چشمی باشند.

۶-استریل لنز

از نکات مهم برای استفاده از لنز چشم، ضدعفونی لنزها پس از هر بار استفاده است. هر بار که لنزها را از دون چشمتان خارج کردید آن‌ها را درون ماده ضدعفونی کننده قرار دهید تا استریل بمانند. این ماده باید هر سه ماه تعویض شود و از ماده جدیدی برای تمیز ماندن لنزها استفاده کنید.

۷-موارد منع استفاده از لنز

حتماً به این موضوع توجه داشته باشید که تماس با آب کلر دار، آب گرم و… سبب وارد شدن صدمه جدی به لنز می‌شود. به همین دلیل توصیه شده که برای مراقبت از لنز چشم قبل از حمام، قرار گرفتن در وان آب گرم، شنا و هر فعالیتی که ممکن است در اثر آن آب وارد چشم‌ها شود، لنز را از درون چشم خارج نمایید.

انواع لنز چشم

۸- عدم استفاده از آب نمک یا بزاق دهان

برخی از افراد هنگام استفاده از لنز بارها دست خودشان را با آب دهان مرطوب می‌کنند یا این که برای ضدعفونی کردن لنز از آب‌نمک کمک می‌گیرند! استفاده از بزاق دهان و آب نمک هنگام استفاده از لنز سبب ایجاد خراش به روی آن شده و لنز را کدر می‌کند. همچنین به دلیل آلودگی‌هایی که ناشی از بزاق دهان است، امکان این که استفاده از لنز سبب بروز درد چشم، اشک‌آلود شدن چشم‌ها، عفونت چشمی و … شود چند برابر خواهد شد.

۹-نگهداری لنزها به صورت جداگانه

با وجود این که هر لنز برای یک چشم (چپ یا راست) استفاده شده و درجه چشمی که برای لنزهای طبی تعریف شده ممکن است متفاوت باشد، کاربران معمولاً لنزهای طبی را به صورت جداگانه نگهداری می‌کنند؛ اما برای لنزهایی که برای زیبایی هستند متاسفانه این موضوع چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد!نگهداری لنزها در دو جایگاه متفاوت مانع از تماس لنزها با یکدیگر شده و خراشیدگی روی آن‌ها به وجود نمی‌آید. همچنین با وجود این که لنزها از هم جدا هستند، مشکلاتی مانند چسبیدن آنها به هم رخ نخواهد داد.

بادی جت چیست؟ + بررسی مزایا و عوارض و مراقبت های لازم آن

۱۰-برداشتن لنزها قبل از خواب

فراموش نکنید که رعایت مواردی که برای مراقبت از لنز چشم ارائه شده در سلامت چشم‌های شما نیز تأثیرگذار است. از این نکات می‌توان به این موضوع اشاره کرد که هرگز نباید زمانی که لنز در چشمانتان است بخوابید؛ زیرا استفاده از لنز زمانی که چشم‌ها بسته است موجب صدمه وارد شدن به قرنیه می‌شود و مشکلات چشمی در پی خواهد داشت. در واقع این کار این کار مانع از رسیدن اکسیژن به چشم می‌شود. 

۱۱-عدم تماس لنزها با ناخن

هنگام استفاده از لنز حتماً به این موضوع توجه داشته باشید که لنزها نباید به هیچ عنوان با ناخن در تماس باشند. برای قرار دادن لنز درون چشمانتان باید لنز را نوک انگشت قرار داده و آن را به درون چشم منقل کنید. توجه داشته باشید که تماس ناخن با لنز می‌تواند سبب خراشیدگی آن شده و به لنز صدمه جدی وارد کند. آموزش تصویری گذاشتن لنز در چشم را ببینید و تمام نکات را هنگام گذاشتن لنز رعایت کنید.

۱۲-ضدعفونی جا لنزی

موردی که کاربران هنگام استفاده از لنز به آن توجه کمی نشان می‌دهند، ضدعفونی کردن جا لنزی است. در صورتی که جای لنزها تمیز نباشد، آلودگی به لنز منتقل شده و از طریق آن به چشم‌ها راه پیدا می‌کند. برای ضدعفونی کردن جا لنزی به شما توصیه می‌کنیم آن را هر دو یا سه هفته یک‌بار بجوشانید و هر دو ماه یک‌بار یک جا لنزی جدید برای مراقبت از لنز چشم تهیه نمایید.

۱۳-نگهداری لنزها در دمای اتاق

کاربرانی وجود دارند که در پاسخ سؤال چگونه از لنز مراقبت کنیم به دیگران توصیه می‌کنند که لنز را درون یخچال نگهداری کنند تا بتوان مدت طولانی‌تری از آن استفاده کرد. تنها در یک صورت می‌توانید لنزها را درون یخچال نگهداری کنید که آن‌ها را درون جا میوه‌ای که دمای متعادل‌تر نسبت به دیگر نواحی دارد قرار دهید.هر چند پزشکان توصیه می‌کنند که لنز را در دمای اتاق نگهداری کنید یا همیشه انعطاف پذیری مناسب‌تری داشته باشد و به راحتی بتوانید از آن استفاده کنید.

۱۴-نگهداری لنزها درون محلول مخصوص

به محض این که لنز را از مرکز ارائه دهنده آن دریافت می‌کنید، یک محلول و جعبه لنز نیز به شما ارائه می‌شود تا بتوانید مراقبت از لنز چشم را به خوبی انجام دهید. در صورتی که لنزها را بدون محلول نگهداری کنید، لنزها به مرور خشک می‌شوند و دیگر کارایی لازم را نخواهند داشت. محلول لنزها همیشه آن‌ها را مرطوب و تمیز نگه می‌دارد و در مواقع نیاز می‌توانید به راحتی و سریع از لنز استفاده کنید.

۱۲- ضدعفونی جا لنزی

موردی که کاربران هنگام استفاده از لنز به آن توجه کمی نشان می‌دهند، ضدعفونی کردن جا لنزی است. در صورتی که جای لنزها تمیز نباشد، آلودگی به لنز منتقل شده و از طریق آن به چشم‌ها راه پیدا می‌کند. برای ضدعفونی کردن جا لنزی به شما توصیه می‌کنیم آن را هر دو یا سه هفته یک‌بار بجوشانید و هر دو ماه یک‌بار یک جا لنزی جدید برای مراقبت از لنز چشم تهیه نمایید.

انواع لنز چشم

۱۳- نگهداری لنزها در دمای اتاق

کاربرانی وجود دارند که در پاسخ سؤال چگونه از لنز مراقبت کنیم به دیگران توصیه می‌کنند که لنز را درون یخچال نگهداری کنند تا بتوان مدت طولانی‌تری از آن استفاده کرد. تنها در یک صورت می‌توانید لنزها را درون یخچال نگهداری کنید که آن‌ها را درون جا میوه‌ای که دمای متعادل‌تر نسبت به دیگر نواحی دارد قرار دهید.هر چند پزشکان توصیه می‌کنند که لنز را در دمای اتاق نگهداری کنید یا همیشه انعطاف پذیری مناسب‌تری داشته باشد و به راحتی بتوانید از آن استفاده کنید.

۱۴-نگهداری لنزها درون محلول مخصوص

به محض این که لنز را از مرکز ارائه دهنده آن دریافت می‌کنید، یک محلول و جعبه لنز نیز به شما ارائه می‌شود تا بتوانید مراقبت از لنز چشم را به خوبی انجام دهید. در صورتی که لنزها را بدون محلول نگهداری کنید، لنزها به مرور خشک می‌شوند و دیگر کارایی لازم را نخواهند داشت. محلول لنزها همیشه آن‌ها را مرطوب و تمیز نگه می‌دارد و در مواقع نیاز می‌توانید به راحتی و سریع از لنز استفاده کنید.

انواع لنز رنگی

لنزهای رنگی به سه نوع لنزهای رنگی پدیداری، رنگی شفاف و رنگی مات دسته‌بندی می‌شوند:

  • لنزهای رنگی پدیداری چندان نقشی در تغییر رنگ چشم ایفا نمی‌کنند و بیشتر در رنگ‌های آبی روشن و سبز (رنگ‌های کم‌رنگ) تولید می‌شوند. چراکه هدف اصلی این مدل افزایش قدرت دید چشم فرد است.
  • لنزهای رنگی شفاف برای تغییر رنگ و اصلاح دید به‌کار می‌روند و معمولاً نسبت به نوع قبلی پررنگ‌تر هستند. این مدل گزینه مناسبی برای افرادی نیست که رنگ چشم تیره دارند و بیشتر تأثیر خود را روی چشم‌های روشن نشان می‌دهند.
  • لنز رنگی مات که برای رفع عیوب بینایی و اصلاح دید به‌کار می‌رود، قابلیت تغییر رنگ چشم حتی برای افراد با چشم تیره را هم دارد. لنز چشم طوسی، آبی، یخی، بنفش، فندقی، قهوه‌ای و ارغوانی ازجمله لنزهای رنگی مات موجود در بازار هستند.

درباره اولین مرحله شروع استفاده از لنز

اشخاصی که تصمیم گرفته‌اند برای اولین بار از لنز استفاده کنند باید نکاتی را مورد توجه قرار بدهند. دانستن و رعایت این نکات از آسیب های احتمالی مانند عفونتها و دیگر آسیب های جبران ناپذیر جلوگیری میکند. خرید اولین مرحله استفاده از لنز است. در متن زیر به نکاتی که باید هنگام خرید لنز است، مورد توجه قرار بگیرد اشاره شده است. 

  • انتخاب لنز مناسب: بدون شک اولین مرحله برای اشخاصی که میخواهند اولین بار از لنز استفاده کنند، انتخاب لنز است. لنزهای طبی باید با مشورت و تحت نظر پزشک معالج تجویز شود،  لنزهای رنگی نیز که بر اساس سلیقه شخص انتخاب میشود، باید بر اساس مشخصه‌ های فیزیکی چشم شخص صورت بگیرد.
  • برند معتبر: یکی از مشخصه های لنز برندهای تولید کننده این محصول پزشکی، آرایشی است. دقت کنید که لنز خود را از برندهای معتبر که دارای مجوز تولید لنز هستند و در ضمن تولیداتشان کیفیت بالایی دارند  خریداری کنید.
  • مرکز خرید معتبر: توجه به فروشگاه و یا سایتی که قرار است لنز را از آن خریداری کنید، بسیار مهم است. اماکن و سایتهایی هستند که اقدام به فروش لنزهای تقلبی و یا تاریخ مصرف گذشته میکنند. خرید و استفاده از لنزهای عرضه شده توسط این عرضه کننده ها صدمات جدی به چشم وارد میکنند. بنابراین بهتر است لنزها را از مراکز معتبر و شناخته شده تهیه کنید.
  • تاریخ مصرف لنز: یکی از مهمترین نکات مربوط به استفاده از لنز، توجه به تاریخ مصرف آن است. از تاریخ مصرف لنز خریداری شده و مستند بودن این تاریخ اطمینان حاصل کنید.  
بررسی روتین پوست بعد از حمام مخصوص یک خانم لاکچری + نکات مهم روتین پوستی بعد از حمام

جنس لنز چشمی برای راحتی چشم های حساس:

اگر هر کدام از علائم چشمان حساس را دارید، ممکن است فکر کنید که نباید از لنزهای خود استفاده کنید. خوشبختانه، طیف وسیعی از فناوری و مواد پیشرفته برای کمک به افراد در استفاده از لنز و جلوگیری از علائم چشم حساس وجود دارد. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • لنزهای چشمی سخت نفوذپذیر به گاز: این لنزها دوام و شفافیت بیشتری با نفوذپذیری خوب اکسیژن دارند. که به ورود اکسیژن بیشتر به چشم و جلوگیری از سوزش چشم کمک می کند. اما سازگار شدن با این لنزها در ابتدا دشوارتر است و برای استفاده طولانی مدت، راحت نیستند.
  • لنزهای چشمی نرم: این لنزها از یک ماده بسیار انعطاف پذیر و نفوذپذیر با اکسیژن با محتوای آب بالا ساخته شده اند که باعث می شود راحت تر از لنزهای سخت باشند.
  • لنزهای سیلیکون هیدروژل: این ها مواد جدیدتری برای تولید لنز هستند که نفوذپذیری بالایی با اکسیژن دارند و بیشترین راحتی را برای استفاده کننده دارند.

لنزهای مناسب برای چشم های حساس:

  • لنزهای Acuvue Oasys:بدون شک لنزهای Acuvue Oasys یکی از بهترین لنزها برای کاربرانی است که دارای خشکی چشم هستند. این لنزها دارای ترکیب راحت و عالی با مواد آسان برای تمیز کردن و محافظت کامل در برابر اشعه ماوراء بنفش هستند. این لنزها از هیدروژل سیلیکون ساخته شده اند. دارای فناوری Hydraclear Plus هستند که به نظر می رسد شما اصلا از لنزهای چشمی استفاده نمی کنید.
  • لنزهای Air Optix Aqua:لنز Air Optix Aqua: یکی دیگر از لنزهای چشمی فوق العاده است که با چشم های حساس به خوبی کار می کند. آن ها دارای فناوری به نام TriComfort هستند که به دلیل نداشتن رسوبات پروتئینی و حفظ رطوبت بالا، از قابلیت استفاده در تمام طول روز برخوردار هستند.
  • لنزهای Biofinity:لنز های Biofinity یک لنز چشمی است که حداکثر راحتی و حداقل تحریک را نوید می دهد. این لنزها که مخصوص چشم های حساس طراحی شده اند، رطوبت و اکسیژن را نگه می دارند، به طوری که حتی در شرایط سخت نیز خشک نمی شوند. به علاوه، این لنزها می توانند از رسوبات پروتئینی نیز جلوگیری کنند زیرا این لنزها از تجمع رسوبات جلوگیری می کنند.
  • لنزهای چند کانونی Proclear:این لنزها، لنزهای تماسی ویژه ایی هستند که نه تنها برای چشم های حساس مناسب هستند، بلکه برای کاربران مبتلا به آستیگماتیسم نیز تجویز می شوند

سوالات متداول

دلیل قرمز شدن چشم‌ها هنگام استفاده از لنز چیست؟

یکی از عوارض استفاده از لنز چشم در مدت زمان طولانی یا وقتی اصول مراقبتی به خوبی رعایت نشود، قرمز شدن و سوزش چشم‌ها خواهد بود. تماس لنز با مواد آرایشی می‌تواند سبب قرمز شدن و التهاب چشم‌ها شود. همچنین احتمال این که لنز آلوده باشد و سبب انتقال میکروب‌ها به چشم شود وجود خواهد داشت. از دیگر عواملی که می‌تواند سبب سرخ شدن چشم‌ها هنگام استفاده از لنز شود می‌توان به وجود آلودگی و گرد و خاک در محیط اشاره کرد.

علت تار شدن لنز چیست؟

تار شدن لنز یکی دیگر از مواردی است که مصرف کنندگان لنز آن را مطرح می‌کنند. در صورتی که مراقبت از لنز چشم به خوبی انجام نشود و لنز رسوب گرفته باشد، باید آن را کف دست قرار دهید و مقداری از ماده ضدعفونی کننده روی لنز بریزید. سپس با دست تمیز به نحوی که فقط انگشت سبابه به آرامی لنز را لمس کند، روی آن بکشید تا رسوب برطرف شود. در صورتی که تیره شدن لنز به دلیل خراش و… باشد، این احتمال وجود دارد که مجبور به تعویض آن شوید.

آیا لنزهای یک‌بار مصرف بهتر از سایر لنزها هستند؟

با توجه به این که لنز یک‌بار مصرف را پس از استفاده می‌توانید دور بیندازید و دیگر مراحل مراقبت از لنز چشم مانند شستشو و … را ندارد، استفاده از آن ساده‌تر خواهد بود. البته این لنزها برای افرادی مناسبند که نمی‌خواهند مدام از این محصول استفاده کنند؛ زیرا هزینه این لنزها نسبت به لنزهای معمولی که می‌توان چند ماه از آن‌ها استفاده کرد بیشتر است.

چه افرادی نباید لنز چشمی استفاده کنند؟

کسانی که در محیط‌های آلوده، کار یا زندگی می‌کنند، افرادی که به آلرژی مبتلا هستند و افرادی که چشم‌­هایشان در برابر عفونت و بیماری‌های چشمی مقاومت کمتری دارد، بهتر است از لنز استفاده نکنند.

سخن پایانی

میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا از انواع لنز چشم استفاده می‌کنند. البته معمولاً از ظاهر این افراد متوجه وجود جسمی درون چشم‌هایشان نمی‌شوید. اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که اسم این لنزها به گوش‌تان خورده اما دقیق نمی‌دانید که لنزهای چشمی چه هستند یا حتی خودتان از مصرف‌کنندگان پروپاقرصشان هستید، ولی اطلاعات دقیقی از نحوه استفاده از لنز ندارید، خواندن این مطلب از مجله سلامت دکترتو تا انتها همه ابهامات را برطرف می‌کند.

پیشنهاد ما به شما

قیمت بوتاکس صورت (هزینه انواع بوتاکس)

قیمت تزریق بوتاکس صورت ۱۴۰۲ قیمت تزریق بوتاکس صورت 1402 برای انواع برندهای مختلف بوتاکس …

دیدگاهتان را بنویسید