دوشنبه , 10 اردیبهشت 1403
روشن شدن پوست

آیا سفید شدن پوست در یک روز امکان پذیر است؟ + معرفی ماسک‌های خانگی برای روشن شدن پوست

خیلی از افراد هستند که به دنبال انواع راه و روش برای روشن کردن پوست صورت خود هستند. پوست سفید و روشن، چهره را شاداب‌تر و سر حال‌تر نشان می‌دهد و به همین خاطر طرفداران زیادی دارد. تجمع سلول‌های مرده پوست روی سطح آن، عدم نگهداری صحیح از پوست و آفتاب از جمله عواملی هستند که می‌توانند منجربه تیرگی پوست شوند. استفاده از ماسک‌های خانگی، ماسک‌های آماده موجود در بازار و کرم‌های روشن کننده پوست از جمله راه‌های موثر برای روشن شدن پوست هستند. اگر به دنبال راهی برای سفید کردن پوست خود هستید این مقاله را مطالعه کنید.


فهرست مطالب


آیا سفید شدن پوست در یک روز امکان پذیر است؟

برای مراقبت کردن از پوستمان و سفید کردن یا سفید نگه داشتن آن باید در طول روز مواردی را مدنظر خود قرار دهیم، معجزه سفید شدن پوست در یک روز زمانی اتفاق می‌افتد که ما از پوستمان به خوبی مراقبت کرده باشیم، پوستی که ضعیف یا بیمار است هرچقدر هم تقویت شود باز برای سفیدتر شدن و طراوت پیدا کردن احتیاج به زمان دارد.

اما همانطور که گفتیم مواردی هستند که با توجه به آن‌ها می‌توانیم پوستی زیباتر، سالم‌تر و شفاف‌تر داشته باشیم، به گونه‌ای که حتی بتوان آن را یک روزه هم کمی سفیدتر کرد. از مهم‌ترین این موارد عبارتند از:

داشتن خواب کافی

خواب کم باعث تخریب و آسیب پذیرتر شدن پوست می‌شود، اما اگر خواب به اندازه کافی باشد، هم خون رسانی به پوست بهتر انجام می‌شود و هم طراوت آن بهتر حفظ می‌شود.

خواب کم باعث کدر شدن پوست می‌شود و می‌توان گفت یکی از دلایل موثر در علت تیره شدن پوست صورت است.

نوشیدن آب کافی

بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات پوستی، یا از خشک بودن پوست ایجاد می‌شوند یا خود موجب خشک شدن پوست می‌شوند. نوشیدن آب به مقدار کافی، هم به پوست در حفظ طراوت خود کمک می‌کند و هم در دفع سموم آن را یاری می‌رساند. دلیل پژمردگی و تیره شدن پوست صورت با کم آبی و خشکی آن ارتباط مستقیم دارد، هرچه پوست خشک‌تر و پزمرده‌تر باشد، کدرتر و تیره‌تر نیز می‌شود.

استفاده از ضد آفتاب

اگر از هرشخصی بپرسیم علت تیره شدن پوست صورت چیست، بی‌درنگ می‌گوید قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آفتاب، که این پاسخ بسیار درست است زیرا شایع‌ترین علل تیرگی پوست صورت یا بدن، نور خورشید است. بنابراین هم آقایان و هم خانم‌ها برای مراقبت از پوست خود در برابر اشعه فرابنفش نور خورشید و داشتن پوستی سالم و شفاف باید از کرم‌های ضد آفتاب استفاه بکنند. (استفاده از کرم‌های ضد آفتابی که خود حاوی رنگ هستند توصیه نمی‌شود)

از کجا بفهمیم لنز چشم خراب شده؟

بخور دادن (بخار دادن) پوست

یکی از بهترین و کم هزینه‌ترین راه‌کارهای پاکسازی و مراقبت از پوست، بخور دادن به پوست می‌باشد، بخور آلودگی‌های منافذ پوست را به صورت عمیق پاکسازی می‌کند و با باز کردن این منافذ به پوست اجازه نفس کشیدن می‌دهد. دیگر علت تیره شدن پوست صورت خفگی و بسته بودن منافذ پوست است، بنابر این هرچه اکسیژن رسانی به پوست بهنر انجام شود، پوست طراوت بیشتری پیدا کرده و رنگ آن نیز روشن‌تر و شفاف‌تر می‌شود.

برای بخور دادن به پوست، هم می‌توان از آب خالی استفاده کرد و هم می‌توان با اضافه کردن پوست لیمو تازه، برگ خشک شده گیاه بابونه، اکالیپتوس، آویشن، نعنا یا … به آب، خواص بخور را درمانی‌تر کرد. (پوست لیمو تازه با رساندن مقداری ویتامین C به پوست باعث سفید‌تر شدن آن می‌شود)

آبرسانی و مرطوب نگه داشتن پوست

هم افرادی که پوستشان خشک است و هم کسانی که دارای پوست چرب هستند باید پوست خودشان را مرطوب نگه دارند، برای مرطوب کردن پوست‌های چرب می‌توان از مرطوب کننده‌های غیر روغنی استفاده کرد. مرطوب بودن پوست از آن در برابر بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات پوستی مراقبت می‌کند.

لایه برداری کردن دوره‌ای پوست

پوست ما همواره در حال بازسازی و به روز رسانی خود است، به اینگونه که مرتب سلول‌های قدیمی‌تر پوست می‌میرند و جای خود را به سلول‌هال جدید می‌دهند. تجمع بافت و سلول‌های قدیمی و مرده خود پوست و باقی ماندن آن بر روی پوست‌، یکی از مهم‌ترین دلایل کدر شدن و تیره شدن پوست می‌باشد.

لایه برداری پوست (خصوصا پوست‌های خشک) با حذف سلول‌های مرده از سطح پوست به پاکسازی، بازسازی و شفاف شدن پوست کمک قابل توجهی می‌کند. بنابراین بهتر است هرچند وقت یکبار پوستمان را با دقت شسته و لایه بداری کنیم تا سطح آن علاوه بر آلودگی از بافت مرده هم پاکسازی شود.

استفاده از ماسک‌های سفید کننده

تمام مواردی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم مراقبت‌های کلی از پوست می‌باشند که علاوه بر تقویت آن به شفافیت و طراوت و سفید ماندن پوست هم کمک می‌کنند، اما برای سفیدتر و شفاف‌تر کردن پوست بهتر است از ماسک‌های سفید کننده پوست که بعضا به عنوان معجزه سفید شدن پوست در یک روز شناخته می‌شوند، استفاده کنیم.

ماسک‌های آرایشی متعددی در سطح بازار وجود دارند که عمل سفیدتر کردن پوست را به خوبی انجام می‌دهند، اما استفاده کردن از ماسک‌های خانگی می‌تواند گزینه بهتر و سالم‌تری برای این کار باشد. ساز و کار اصلی تمام این ماسک‌ها به این صورت است که یا پوست را لایه برداری می‌کنند تا سفیدتر شود و یا آن را تشویق به بازساری و تولید سلول‌های جدید می‌کنند تا بافت تازه و سالم جایگزین بافت مرده و کدر پوست بشود.

معرفی انواع ماسک‌های روشن کننده پوست صورت

ماسک ها از جمله بهترین محصولات مراقبتی برای پوست صورت می باشند. انواع مختلفی از آنها در بازار وجود دارد که در این بین ماسک های ورقه ای از همه پر طرفدار تر می باشند و دلیل آن هم چیزی نیست جز ساده تر بودن استفاده از آنها و البته قیمت بسیار مناسب و ترکیبات فوق العاده عالی که دارند.

آشنایی با انواع عمل جراحی زیبایی و محبوبترین عمل های جراحی زیبایی

1- قویترین ماسک روشن کننده پوست صورت

  • ماسک ورقه ای خیار

یکی از ماده های اصلی تشکیل دهنده در خیار ویتامین سی می باشد. همانطور که در پاراگرف های قبلی و در بررسی سایر محصول به عنوان قویترین ماسک روشن کننده پوست صورت نیز این موضوع را بیان کرده ایم، ویتامین سی با کاهش تولدی ملانین ها و لایه برداری از سلول های مرده باعث می شود که پوست صورت شما روشن تر و سفید تر به نظر برسد.

بدین ترتیب استفاده از ماسک ورقه ای خیار می تواند باعث شود که پوست شما روشن تر باشد و لکه های تیره نیز از بین روند.

  • ماسک شب انار بیوآکوا

این محصول یک ماسک ورقه ای نیست و باید شب ها قبل از خواب از آن استفاده شود اما به علت خواص بی نظیری که در مبارزه با رادیکال های آزاد و همچنین افزایش جریان خون دارد می تواند بهترین و قویترین ماسک شب برای روشن کننده پوست صورت باشد.

  • ماسک ورقه ای شیر گاو ایمیجز

بسیاری از محصولات سفید کننده همانند کرم شیر گاو ایمیجز و یا کرم شیر الاغ وکالی از شیر ساخته می شوند. در واقع شیر می تواند به عنوان قویترین سفید کننده برای پوست صورت در ماسک ها و کرم ها و سایر محصولات مراقبتی عمل کند و دلیل آن هم وجود لاکتیک اسید است این ماده که در ماسک ورقه ای شیر گاو ایمیجز نیز وجود دارد و باعث شده این محصول روشن کننده صورت شما باشد، باعث از بین رفتن رنگدانه ها شده و همچنین تغییر رنگ پوست را کاهش می دهد.

علاوه بر این یک لایه بردار بسیار قوی نیز می باشد و با از بین بردن سلول های مرده و افزایش جریان خون باعث می شود که پوست همواره روشن تر به نظر برسد.

  • ماسک ورقه ای هیالورونیک اسید بیوآکوا

یکی از علل کدر شدن پوست و بیماری هایی که باعث به وجود آمدن لکه های تیره روی صورت می شوند قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون محافظ و بدون کرم ضد آفتاب می باشد.

هیالورونیک اسید حاوی آنتی اکسیدان هایی است که باعث شده این ماسک ورقه ای صورت بیوآکوا به عنوان قویترین ماسک روشن کننده پوست صورت معرفی شود و با مهار تولید ملانین با لکه های تیره روی پوست صورت مبارزه کند. خرید ماسک ورقه ای هیالورونیک اسید بیوآکوا از فروشگاه اینترنتی بانه گالری امکان پذیر است.

ایا سونوگرافی بارداری خارج از رحم را نشان می دهد

2- قویترین ماسک روشن کننده پوست صورت خانگی

  • ماسک خانگی برای روشن شدن پوست: ماسک انار

با میوه انار ماسک سفید کننده پوست خانگی درست کنید. میوه انار حاوی پونیکالاژین است. ترکیباتی که ثابت شده مستقیماً تولید ملانین را مهار می‌کند و باعث روشن شدن پوست صورت می‌شود. روغن بادام نیز یک مرطوب کننده عالی برای پوست شماست.

مواد مورد نیاز:

  • نصف انار
  • 2 قاشق چای خوری روغن بادام
  • 1/2 قاشق غذا خوری عسل

طرز تهیه و استفاده از ماسک:

  1. پوره انار را با مواد بالا ترکیب کنید. وجود دانه‌های انار در ماسک مانند اسکراب عمل می‌کند و باعث لایه‌برداری پوست می‌شود.
  2. ترکیب را به صورت تمیز خود بزنید.
  3. 15 الی 20 دقیقه صبر کنید.
  4. صورت خود را با آب ولرم بشویید.
  5. روتین خود را با یک مرطوب کننده به پایان برسانید.
  • ماسک خانگی برای روشن شدن پوست: ماسک برگ نعنا

نعنا دارای خواص بسیاری‌ است. یکی از این خواص، تصفیه‌کنندگی بالاست. استفاده از نعنا به محو شدن لکه‌های پوستی و درخشان شدن پوست کمک می‌کند.

ماسک خانگی برای روشن شدن پوست: ماسک برگ نعنا

مواد مورد نیاز:

  • برگ نعنا تازه
  • آب یا گلاب

طرز تهیه و استفاده از ماسک:

  1. یک مشت برگ نعنا را آسیاب کنید تا خمیری و غلیظ شود.
  2. اگر مخلوط بیش‌ از اندازه غلیظ بود، مقداری آب به آن بیفزایید.
  3. صورت خود را تمیز بشویید و خشک کنید.
  4. ماسک را با انگشتانی تمیز، روی صورت خود بمالید.
  5. ۲۰ دقیقه صبر کنید تا ماسک خشک شود؛ سپس صورتتان را بشویید.
  • ماسک خانگی برای روشن شدن پوست: ماسک خاک رس

خاک رس کمک می‌کند تا اکسیژن بیشتری به سلول‌های پوست برسد که باعث افزایش شفافیت پوستتان می‌شود. ماسک خاک رس منافذ پوست را باز کرده و آن‌ها را کوچک کرده، تولید بیش از حد چربی پوست را کاهش داده و سموم پوست را از بین می‌برد. به لایه برداری کمک می کند، پوست را نرم تر و چین و چروک را کاهش می‌دهد.

مواد مورد نیاز:

  • 1 قاشق چای خوری خاک رس
  • 1/2 قاشق چای جوری گلاب یا آی مقطر

طرز تهیه و استفاده از ماسک:

  1. مواد فوق را با هم مخلوط کنید و روی پوست تمیز خود بمالید.
  2. اجازه دهید به مدت 15 الی 20 روی پوست خشک شود.
  3. با آب ولرم صورت خود را بشویید.
  4. برای اثر گذاری بهتر هر روز از این روش استفاده کنید.
  • ماسك زردچوبه قویترین ماسک روشن کننده پوست : ماسک زردچوبه و ماست برای سفیدی صورت

کورکومین، ماده‌ای در زردچوبه، دارای خواص ضد التهابی است که رادیکال‌های آزاد مضر را که به پوست آسیب می‌رسانند، از بین می‌برد. همچنین به تولید کلاژن کمک می‌کند که پوست را نرم، الاستیک و درخشان می‌کند.

مواد مورد نیاز:

  • 1 قاشق چای خوری ماست تازه
  • 1/2 قاشق چای خوری زرد چوبه

طرز تهیه و استفاده از ماسک:

  1. مواد فوق را باهم مخلوط کنید و به پوست صورت خود بمالید.
  2. اجازه دهید به مدت 30 دقیقه روی پوست تمیز بماند.
  3. با آب ولرم صورت خود را بشویید.
  4. برای اثر گذاری بهتر هر روز از این روش استفاده کنید.
  • ماسک خانگی برای روشن شدن پوست فوری : شیر خشک و آب پرتقال
همه چیز درباره ضد آفتاب ها + بررسی تاثیر ضد آفتاب بر جوش صورت

ماسک سفید کننده صورت فوری همراه با شیر خشک، تاثیر بسزایی در زیبایی پوست صورت دارد. چرا که شیر خشک حاوی اسید لاکتیک است و باعث رفع تیرگی پوست می‌شود. همچنین شیر خشک همچون یک ماسک لایه بردار عمل می‌کند و باعث از بین رفتن پوست کدر می‌شود.

علاوه بر این، پرتقال حاوی ویتامین C است. این ویتامین تاثیر بسزایی در رفع تیرگی پوست دارد و لکه‌های تیره پوست را از بین می‌برد. جوی دو سر نیز به عنوان یک ماسک لایه بردار خانگی عمل می‌کند و سلول‌های مرده و تیره پوست را از بین می‌برد.

برای تهیه این ماسک سفید کننده صورت فوری شما به یک قاشق چای‌خوری شیر خشک، یک تا دو قاشق چای‌خوری آب پرتقال تازه (بدون شکر یا مواد افزودنی) و یک قاشق چای‌خوری جوی دو سر نیاز دارید.

ابتدا تمام این ترکیبات را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید. ماسک صورت سفید کننده پوست را به مدت 15 دقیقه روی پوستتان قرار دهید. هنگامی که ماسک روی پوستتان خشک شد، آن را با آب سرد به خوبی بشویید.

  • ماسک خانگی برای روشن شدن پوست فوری : موز، عسل و آبلیمو

موز، عسل و آبلیمو، هر سه حاوی ترکیبات معجزه‌آسایی برای آبرسانی و رفع تیرگی پوست دارند. اگر می‌خواهید سفید کننده‌ترین ماسک صورت را تهیه کنید، از این ماسک صورت خانگی غافل نشوید. اینطور شاهد از بین رفتن لک پوستی و درخشش پوستتان باشید.

برای تهیه سفید کننده‌ترین ماسک صورت شما به یک عدد موز رسیده متوسط، یک قاشق چای‌خوری عسل و یک قاشق چای‌خوری آبلیموی تازه نیاز دارید. ابتدا موز را کاملا له کنید و آن را با عسل و آبلیمو مخلوط کنید.

ترکیبات را به آرامی به مدت 15 دقیقه روی پوستتان قرار دهید تا کاملا خشک شود. در نهایت پوستتان را با آب سرد یا ولرم به خوبی بشویید. به یاد داشته باشید که از آب داغ برای شستن پوستتان استفاده نکنید، چرا که آب داغ پوست را خشک می‌کند.

  • ماسک سفید کننده صورت فوری با ماست

ماست تاثیر خیلی خوبی در تمیز و مرطوب شدن پوست داره و عسل هم میتونه لکه‌های قهوه‌ای و کدر روی پوست رو از بین ببره و ترکیب این دو ماده طبیعی رو میتونید به عنوان قویترین ماسک روشن کننده پوست مورد استفاده قرار بدید.

مواد لازم:

  • ماست
  • عسل
  • زردچوبه

دستور ساخت ماسک خانگی:

  • مقدار مساوی از همه مواد اولیه رو با همدیگه مخلوط کنید.
  • این ماسک رو به طور یکنواخت روی پوست صورت، گردن و یا پوست بدن بمالید.
  • نیم ساعت صبر کنید و زمانی که ماسک روی پوست خشک شد، با حرکات دورانی، پوستتون رو ماساژ بدید.
  • پوست رو بشویید و خشک کنید.
  • ماسک سفید کننده صورت فوری در یک روز : سیب زمینی
علت سردرد در جلوی سر

اگر می‌خواهید بهترین ماسک صورت برای رفع تیرگی پوست را تهیه کنید که بسیار ساده و در عین حال در دسترس باشد، ماسک سیب زمینی انتخاب مناسبی خواهد بود. سیب زمینی یک منبع غنی از آنزیم کاتکول است. اینطور به درمان پوست آسیب دیده، رفع آکنه و رفع تیرگی و لک پوستی کمک بسزایی می‌کند. همچنین سیب زمینی حاوی مقادیری ویتامین و مواد معدنی است. موادی که در بهبود سلامت پوست تاثیر دارد. همینطور باعث کنترل تولید ملانین یا رنگدانه پوست یا به عبارتی سفید و شفاف شدن پوست می‌شود.

برای تهیه ماسک صورت سیب زمینی شما به یک سیب زمینی متوسط نیاز دارید. ابتدا سیب زمینی را به خوبی بشویید و پوست آن را جدا کنید. سپس سیب زمینی را همچون چیپس برش دهید و آن را به مدت 15 دقیقه روی پوستتان قرار دهید.

همچنین شما می‌توانید ابتدا پوستتان را به مدت 1 تا 2 دقیقه با سیب زمینی ماساژ دهید. سپس 15 دقیقه صبر کنید تا آب سیب زمینی کاملا جذب پوستتان شود. در نهایت پوستتان را با آب سرد یا ولرم به خوبی بشویید.

سخن پایانی

شما در این مقاله با سفید شدن پوست صورت در یک روز آشنا شدید. همچنین از انواع ماسک های سفید کننده صورت آشنا شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

چه عواملی باعث بروز ناهمگونی رنگ پوست خواهد شد؟

عواملی از جمله آلودگی، رژیم غذایی نامناسب، اشعه‌ی UV خورشید و استرس، منجر به بروز آسیب بیشتر به پوست شده و باعث ناهمگونی رنگ پوست می‌گردد. از سوی دیگر بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی به دلیل برخورداری از مواد افزودنی و مواد مضر شیمیایی به جای بهبود رنگ پوست و درخشش آن منجر به صدمه بیشتر پوست می‌گردد.
بهترین رویکرد درمانی در چنین مواقعی استفاده از محصولات مراقبت از پوست طبیعی است. این مواد علاوه بر مفید بودن در روشن سازی پوست و یکنواخت سازی رنگ آن، کاهش لکه‌ها، مقاوم سازی پوست در برابر اشعه UV و از بین بردن باکتری‌های مضر پوست نقش بسزایی دارند.

کدام ماسک‌ها اثربخش تر هستند؟ ماسک های خانگی یا محصولات پوستی آماده؟

به لحاظ اثربخشی پارامترهای فراوانی برای سنجیدن کیفیت یک ماسک وجود دارد. اما در شرایط آرمانی یعنی بالاترین کیفیت ماسک‌ها، می‌توان گفت ماسک‌های خانگی به زمان بیشتری برای اثربخشی احتیاج دارند. ماسک های آماده اثری فوری دارند و در بلند ندت نیز اثر بهتری می‌گذارند.

پیشنهاد ما به شما

بهترین دکتر غدد تهران

بهترین دکتر غدد تهران

متخصص غدد و متابولیسم کیست؟ متخصص غدد به انگلیسی Endocrinologist نامیده می‌شود. این متخصص پزشکی است …

دیدگاهتان را بنویسید