پنجشنبه , 9 فروردین 1403
جدیدترین مقالات
هزینه بریج دندان

بریج دندان چیست؟ + مزایا و معایب بریج دندان

بریچ دندان چیست؟ اگر برای دندانی که از دست داده اید، جایگزین مناسبی پیدا نکنید، باید منتظر به وجود آمدن مشکلات ساختاری در دهان و دندان های خود باشید. اما خبر خوب این است که یکی از گزینه های بسیار کارآمد برای درمان این مشکل، بریج دندان است. اگر با مشکل جای خالی دندان مواجه هستید و می خواهید به کمک بریج دندان مشکل خود را حل کنید، حتما تا پایان این مقاله را مطالعه کنید.


فهرست مطالب:


بریج دندان چیست؟

بریج در واقع به معنای پل می باشد. پایه های پل در واقع دو دندان طرفین محل بی دندانیست که پایه ها بطور کامل تراش می خورند تا روکش دندان بتواند در ابعاد دندانهای طبیعی روی آن قرار بگیرند. این پل شامل یک یا چند عدد دندان مصنوعی است که در کنار بقیه دندان ها قرار می گیرند و از به وجود آمدن مسائلی مثل ناخوشایند بودن وضعیت ظاهر دندان ها، مشکلات تکلم، کج شدن بقیه دندان ها و … جلوگیری می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله ساختمان دندان را بخوانید. به دندانی که بین پایه ها قرار می گیرد پونتیک گفته می شود. البته از این روش در شرایطی که امکان ایمپلنت دندان نباشد، استفاده می شود.

بریج از چه موادی ساخته می شود؟

همانطور که گفتیم، بریج در واقع بک نوع پل دندانی است. پایه های پل در واقع دو دندان طرفین محل کشیده شدن دندان است. بریج عموما از ترکیب یک لایه چینی به نام پرسلن در روی کار و لایه ای فلزی در زیر کار تشکیل می شود. ماده ی جدید تری که برای ساخت بریج به کار می رود، زیرکنیا نام دارد. این ماده تطابق رنگ و ظرافت بیشتری نسبت به پرسلن دارد. به علت این ظرافت بیشتر لثه کمتر تحریک شده و بر خلاف پرسلن به مرور زمان باعث تیرگی لثه نمی شود.

علت قیمت بالای ایمپلنت اشترومن

هزینه بریج دندان و پارامترهای دخیل در آن

عوامل متعددی در تعیین هزینه بریج دندان مؤثر هستند. به طور خلاصه می توان گفت مهم ترین عواملی که هزینه بریج را تعیین می کنند، موارد زیر هستند:

  • تعداد دندان های از دست رفته و قابل جایگزینی با بریج
  • مواد به کار رفته در ساخت بریج دندان مانند رزین کامپوزیت، زیرکونیا، آلیاژ فلزی پوشیده شده از رزین
  • میزان پیچیدگی نصب بریج ها در بین دندان ها
بریج دندان
  • درمان های پیش نیاز و یا درمان های ترمیمی مورد نیاز حین قرار دادن بریج در بین دندان ها
  • فاکتورهای مرتبط با مطب دندانپزشکی و متخصص دندانپزشکی شما

فواید بریج دندانی

همانطور که اشاره شد، بریج دندانی با بستن فاصله بین دندان ها و جایگزین شدن با دندان از دست رفته، می تواند بسیاری از مشکلات را رفع کند و یا از به وجود آمدن آنها جلوگیری نماید. پس می توان گفت مزایای زیادی دارد. از جمله مزایای پل دندان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ایجاد طرح لبخند زیبا
  • تسهیل در فرآیند جویدن
  • بهبود صحبت کردن و تکلم
  • حفظ عضلات صورت
  • جلوگیری از فشار وارد شدن به دندان های دیگر و توزیع نیرو بین دندان ها و فک
  • جلوگیری از حرکت دندان ها و کج شدن آنها

معایب بریج دندان چیست؟

این روش، در کنار مزایای خود، معایبی هم دارد. شاید بزرگترین عیب پل دندانی این باشد که در برخی موارد باید بخشی از مینای دندان تراش بخورد. چرا که مینای دندان ماده بسیار ارزشمند و باعث مقاومت دندان ها است و تراش دادن آن غیرقابل برگشت است و توانایی بازسازی مجدد به صورت طبیعی را ندارد.
عیب دوم این است که در برخی از موارد، فقط دندان های مصنوعی (پل بریج) به دندان های طبیعی وصل می شوند و در استخوان فک قرار نمی گیرند. از این رو در صورت وارد شدن ضربه به دهان، امکان شکستن دندان های مصنوعی و در امتداد آن دندان های طبیعی اطرافش وجود دارد.

ایمپلنت دندان قیمت 1402 (قیمت ویژه پاییز 1402)

انواع بریج دندان

به طور کلی چهار نوع پل دندانی وجود دارد:

بریچ دندانی سنتی

به این پل ها اصطلاحاً بریج ساده گفته می شود و از گذشته به عنوان روشی رایج برای جایگزین نمودن دندان از دست رفته در نظر گرفته می شد و همچنان کاربرد دارد. این پل شامل تعدادی دندان مصنوعی است که در کنار دندان های طبیعی قرار می گیرند و به آنها وصل می شوند. برای نصب این پل درون دهان، لازم است دندان های کناری از استحکام بالایی برخوردار باشند. در ابتدا دندانپزشک باید مینای دندان های کناری را کمی تراش بدهد. سپس پل را بین دندان ها وصل کرده و آن را محکم نماید.

بریچ دندانی کانتی لور

این نوع بریج را پل معلق می نامند که با نام کانتی لور در بازار شناخته می شود. از کانتی لور معمولاً برای پر کردن جای خالی یک دندان استفاده می شود.

کانتی لور

برای نصب آن لازم است یک دندان طبیعی در سمت چپ یا راست جای خالی دندانی که کشیده شده است وجود داشته باشد. به این ترتیب دندانپزشک پایه دندان طبیعی را کمی تراش داده و پل را سوار می کند.

بریج پشتیبانی شده با ایمپلنت

این روش همانطور که از نامش پیداست، نیاز به یک حامی از جنس ایمپلنت دارد. در شرایطی که بیمار بیش از یک دندان خود را از دست داده باشد، می توان برای درمان از این نوع بریج استفاده نمود. در این روش بدون کمک گرفتن از دندان های کناری و تراش دادن مینای دندان های دیگر، از ایمپلنت برای نگهداشتن و استحکام بریج استفاده میشود.

سیر تا پیاز ایمپلنت یک روزه دندان

بریج دندانی مریلند

بریج مریلند، نوع دیگری از پل دندانی است که مشابه پل های سنتی نصب می شود. برای نصب این نوع پل، به وجود دو دندان طبیعی نیاز هست. یعنی لازم است در هر دو طرف دندان کشیده شده، حداقل یک دندان طبیعی وجود داشته باشد.

مریلند

بزرگترین تفاوت این پل با بریج های دیگر در این است که نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست. بلکه با استفاده از بال هایی از جنس فلز یا پرسلین، پل به پشت دندان های طبیعی چپ و راست متصل می شود. این مقاله را مطاله کنید: جراحی لثه چگونه انجام می شود؟

قدم به قدم تا رسیدن به بریج دندان

۱. وقتی به دندانپزشک مراجعه کردید ابتدا دندان‌ ها معاینه می‌ شوند، سپس دندانپزشک شرایط شما را برای پیاده‌ سازی بریج بررسی می‌ کند. اگر دندان‌ های کناری به اندازه کافی سالم و مستحکم باشد، می‌ توان از روش بریج استفاده کرد. چنانچه پشتیبان دندانی خوبی برای بریج نباشد، باید از روش بریج با ایمپلنت کمک بگیرید.

۲. در این مرحله دندانپزشک از دندان شما قالب می‌ گیرد تا دو روکش و یک دندان مصنوعی بسازد. دقت و تجربه دندانپزشک در تهیه قالب بسیار اهمیت دارد زیرا بایستی بریج به شکلی پیاده شود که از نظر استحکام و زیبایی قابل قبول باشد.

بیشتر بخوانیم: جراحی دندان و مراقبت‌های بعد از آن

۳. در مرحله بعد یعنی وقتی بریج آماده شد، دندان‌ های کناری کمی تراش می‌ خورند تا بریج روی آن متصل گردد. پس از تراشیدن دندان‌ ها، بریج متصل شده و فضای خالی پر می‌ شود.

بررسی کلی هزینه ایمپلنت دندان

نکته: توجه داشته باشید که اگر از روش بریج همراه ایمپلنت استفاده کردید، یک یا چند مرحله دیگر هم به عمل اضافه می‌ شود زیرا دندانپزشک باید قالب تهیه کند و بعد پایه ایمپلنت را در فک قرار دهد.

بریج یا ایمپلنت؟

می توان گفت بریج و ایمپلنت کاربردهای یکسانی دارند و برای یک هدف مشترک یعنی جایگزین کردن دندان کشیده شده، طراحی و ساخته شده اند. اما در عین حال تفاوت هایی هم دارند. یکی از مهمترین تفاوت ها بین بریج و ایمپلنت، موقتی بودن بریج است.

ایمپلنت یا بریج؟

به عبارت دیگر بریج ها معمولاٌ بین 5 تا 15 سال دوام دارند و پس از آن باید تعویض شوند. در حالیکه ایمپلنت دوام بسیار بالاتری دارد و می توان ادعا کرد که ایمپلنت نوعی درمان ثابت و دائمی برای دندان های از دست رفته است. اما تشخیص اینکه بریج برای جایگزین کردن دندان شما مناسب تر است یا ایمپلنت، کاملاً به نظر متخصص دندانپزشکی بستگی دارد.

سخن پایانی

اگر یکی یا تعدادی از دندان های خود را کشیده اید و یا بنا به دلایلی از دست داده اید، گزینه های مختلفی برای جایگزین کردن این دندان ها پیش روی شماست. یکی از گزینه های درمان، استفاده از بریج یا پل دندانی است. پل دندانی را می توان یک جایگزین بسیار مناسب برای دندان های از دست رفته دانست و همانطور که اشاره شد، مزایای زیادی برای جلوگیری از ابتلا به مشکلات دندانی، کج شدن بقیه دندان ها و مشکل تکلم دارد. امید است این مطلب برایتان مفید وبده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

ایمپلنت دیجیتال بدون درد

سوالات متداول

آیا غذا خوردن با پل دندان سخت است؟

اغلب عکس این قضیه صحت دارد. جایگزینی دندان‌های کنده شده باعث سهولت در خوردن می‌شود. ممکن است ترجیح دهید غذاهای نرم و خرد شده را در قطعات کوچکی بخورید تا زمانی که به پل عادت کنید.

بریج‌ها از چه جنسی هستند؟

پل ها را از مواد مختلفی می سازند. اما رایج است که آن ها را از طلا یا آلیاژهای دیگری مثل پرسلن یا ترکیبی از این دو بسازند.

کدام بریج بدون تراش دندان همراه است؟

تنها بریج مریلند نیازی به تراشیدن دندان ندارد و سایر بریج های دیگر کاملا تهاجمی هستند که نیاز به تراشیده شدن دندان دارند.

به جای پل دندانی از چه چیزی می‌توانید استفاده کنید؟

برخی از افراد پروتزهای جزئی را انتخاب می‌کنند که درواقع دندان‌های کاذب متحرک هستند. شما می‌توانید آنها را بیرون آورده و تمیز کنید. همچنین ممکن است شما داوطلب کاشت دندان باشید. یک ایمپلنت با جراحی در فک شما قرار داده می‌شود. دندانپزشک می‌تواند در انتخاب بهترین گزینه به شما کمک کند.

پیشنهاد ما به شما

پاک کردن ریمل

چگونه ریمل را تمیز کنیم؟ + بررسی روش‌های ساده برای پاک کردن ریمل ضد آب و غیر ضد آب

زمانی که صحبت از اشتباهات آرایشی به میان می آید، ریمل زدن با فرچه کثیف …

دیدگاهتان را بنویسید