جمعه , 10 فروردین 1403
جدیدترین مقالات
شکست عصب کشی مجدد دندان

عصب کشی مجدد دندان چیست؟ + مهم ترین دلایل شکست عصب کشی دندان چیست؟

یکی از پیچیده ترین درمان های دندانپزشکی شکست عصب کشی مجدد دندان یا درمان مجدد ریشه دندان است . عصب کشی دندان معمولا همان بار اول موفقیت آمیز است اما گاهی اوقات دندان عصب کشی شده مجددا نیاز به ترمیم ریشه پیدا می کند .بسیاری از بیماران هنگام مراجعه می پرسند مگر یک دندان چند بار عصب کشی می شود ؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت برای یک دندان به دفعات می توان عصب کشی انجام داد . به عصب کشی مجدد دندان در پزشکی ری اندو نیز گفته می شود. در این مقاله دلایل عصب کشی مجدد دندان، علائم آن، پروسه‌ی عصب کشی مجدد دندان و سایر نکات مرتبط با آن را بررسی می‌کنیم.


فهرست مطالب


عصب کشی مجدد دندان چیست؟

یکی از پیچیده ترین درمان های دندانپزشکی عصب کشی مجدد دندان یا درمان مجدد ریشه دندان است . عصب کشی دندان معمولا همان بار اول موفقیت آمیز است اما گاهی اوقات دندان عصب کشی شده مجددا نیاز به ترمیم ریشه پیدا می کند.

بسیاری از بیماران هنگام مراجعه می پرسند مگر یک دندان چند بار عصب کشی می شود ؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت برای یک دندان به دفعات می توان عصب کشی انجام داد . به عصب کشی مجدد دندان در پزشکی ری اندو نیز گفته می شود.

علت عصب کشی مجدد:

همانند هر درمان پزشکی یا دندان‌پزشکی دیگر، ممکن است بعد از درمان بنا به دلایل مختلفی دندان شما آنگونه که انتظار می‌رود بهبود نیابد و این دلایل عبارتند از:

  • کانال‌های باریک یا منحنی در اولین مرحله، درمان نشده‌اند.
  • در اولین درمان، ساختار پیچیده‌ی کانال شناسایی نشده است.
  • بازسازی باعث جلوگیری از سرایت آلودگی بزاقی به داخل دندان نشده است.
عصب کشی دندان با لیزر چیست؟ + عصب کشی با لیزر دیود چه مزایا و معایبی دارد؟

مشکلات جدید هم می‌توانند باعث آسیب دیدن دندانی که با موفقیت درمان شده بود شوند؛ مثلاً:

  • پوسیدگی جدید دندان می‌تواند باعث شود که باکتری به مواد به کار رفته در پر کردن ریشه‌ی دندان برسد و عفونت جدیدی در دندان ایجاد شود.
  • تاج یا پرکننده‌ی لق، ترک خورده یا شکسته باعث می‌شود که دندان در معرض عفونت جدید قرار گیرد.
  • ترک خوردن دندان

مهم ترین دلایل شکست عصب کشی دندان چیست؟

گاهی اوقات هنگام عصب کشی ممکن است خطاهایی توسط دندانپزشک رخ دهد به طور مثال وسیله ای داخل کانال دندان شکسته شود یا قسمتی از ریشه تضعیف یا سوراخ شود در این صورت دندانپزشک باید با درمان مجدد ریشه این مشکلات را رفع کند . تعداد کانال های دندان عدد ثابت و از پیش تعیین شده ای نیست و برای هر فرد متغیر است به همین دلیل ممکن است یک یا چند کانال باریک یا انحنادار از دید دندانپزشک مخفی بماند و قسمتی از کانال درمان نشود.

از دلایل دیگر شکست عصب‌ کشی مجدد دندان می توان به عفونت کانال دندان اشاره کرد. بعد از تمام شدن درمان ریشه ، تأخیر در قرار دادن ترمیم مناسب یا روکش بعد از روت کانال ، یا باقی ماندن پرکردگی موقت یا پانسمان داخل دندان برای مدت طولانی موجب عفونت دوباره کانال ریشه دندان می شود .

چنان چه ترمیم مناسب در محل درمان ریشه انجام نشود ، نشت بزاق به داخل کانال ریشه سبب آلودگی مجدد کانال می شود . علاوه بر این در برخی موارد با وجود ترمیم مناسب دندان ریشه دندان مجددا دچار پوسیدگی می شود که این پوسیدگی باعث آلوده شدن مجدد کانال ریشه می شود . در برخی موارد هم دندان دچار شکستگی می شود .

هر یک از موارد ذکر شده در بالا سبب عفونت و  التهاب استخوان فک در ناحیه زیر کانال ریشه و علامت دار شدن دندان می شود . در برخی موارد هم التهاب دندان عصب کشی شده علامتی ندارد و تنها در تصاویر رادیوگرافی به صورت یک منطقه کوچک سیاه رنگ در اطراف انتهای ریشه دندان عفونی دیده می شود . از علامت های التهاب دندان عصب کشی شده می توان به آزردگی ، احساس بلندی دندان ، درد اشاره کرد.

7 دلیل نیاز دندان به عصب کشی【2023】

بررسی حالاتی که نیاز به عصب کشی مجدد دارد

حالات مختلفی پیش می آید که دندانپزشک ممکن است نتواند یک درمان ریشه کامل برای یک دندان ارائه دهد و عصب کشی مجدد دندان لازم گردد. این حالات عبارتند از :

عصب کشی مجدد به علت پیدا نکردن ریشه دندان

پیدا نکردن یک ریشه از چند ریشه یا اصطلاحا جا گذاشتن یک ریشه بصورت کار نشده . در دندانهایی که سه کاناله هستند باید هر سه کانال دندان کاملا درمان شوند . گاهی اوقات این دندانها چهار کاناله هستند و دندانپزشک بر فرض معمول سه کاناله بودن این نوع دندان به دنبال کانال چهارم نمی گردد . در نتیجه این کانال درمان نشده باقیمانده و باکتری های درون آن شروع به فعالیت و ایجاد آبسه می کنند.

گاهی اوقات دندانپزشک از روی بی تجربگی یا نداشتن وقت کافی با عجله سعی در انجام درمان می کند . درمان عصب کشی دندان نیاز به صرف وقت و حوصله دارد و درمان در زمان کوتاه و در مطب های شلوغ از کیفیت کار می کاهد . در این صورت یک ریشه دندان کار نشده باقی می ماند و به عصب کشی مجدد دندان نیاز پیدا می کند .

عصب کشی مجدد دندان به علت پر کردن ناقص ریشه

ریشه دندان بعد از خالی کردن باید کاملا پر شود . در صورتیکه این دندان ناقص پر شود و فضای خالی در بین مواد پر کننده باشد می تواند در آینده برای دندان مشکل ساز گردد .

پر کردن ناقص ریشه دندان به دلایل مختلفی رخ می دهد :

  • تمیز نکردن ناقص ریشه
  • بی حوصلگی و عجله دندانپزشک
  • عدم تجربه کافی دندانپزشک
  • باز کردن ناقص تاج دندان
  • کاربرد مواد بی کیفیت
پالپوتومی (عصب کشی دندان شیری) چیست؟ + آیا دندان شیری نیاز به عصب کشی دارد؟

در تمام موارد فوق چاره کار عصب کشی مجدد دندان است.

نحوه انجام عصب کشی مجدد دندان چگونه است؟

معمولا اصلاح خرابکاری سخت تر از انجام یک کار از آغاز است . دندانپزشک پس از گرفتن رادیوگرافی و بررسی ریشه دندان سعی می کند تا با وسایل و مواد خاص مواد پر کننده قبلی را از درون کانال دندان خالی کند . سپس ریشه دندان را تا انتها کاملا تمیز کرده و حتی کمی هم خارج از انتها را پاک کند . درد شکست عصب کشی مجدد دندان در این روش وجود ندارد و در بسیاری موارد نیازی به بی حس کردن دندان نیست.

شکست عصب کشی مجدد دندان

در صورتی که دندان چرک و عفونت فعال داشته باشد بهتر است که در همان جلسه ریشه پر نشود . دندانپزشک ماده ضد عفونی کننده را پس از تخلیه چرک داخل کانال قرار میدهد و از بیمار میخواهد تا چند روز دیگر برای پر کردن ریشه مراجعه نماید.

بعد از آنکه ریشه کامل پاک شد کل فضای خالی ریشه را با مواد پر کننده جدید تا انتهای آن پر و مهر و موم کند . در عصب کشی مجدد دندان ممکن است که مواد پر کننده از انتهای کانال بیرون بزند که در این حالت نه تنها مشکلی ندارد که بهتر نیز است . سپس باید تاج دندان شکسته را با کمک فایبر پست و کامپوزیت دوباره بازسازی نموده و روکش دندان عصب کشی شده را بر روی آن قرار داد .

آیا عصب کشی مجدد دندان بهترین روش است؟

تا حدامکان از دندان های طبیعی خود مراقبت کنید تا دچار مشکل نشود اما دندانی که دوباره عصب کشی شده می تواند طول عمر بالایی داشته باشد .تکنولوژی دائما پیشرفت می کند بنابراین برای حفظ دندان شما تکنیک های به روز شده ای استفاده می شود که احتمالا هنگام پرکردگی اولیه دندان موجود نبوده اند.

در صورت امکان ، بهتر است از دندان های طبیعی خود محافظت کنید، اما دندانی که دوباره عصب کشی شده است می تواند برای سال ها و حتی برای یک عمر به خوبی کار کند. پیشرفت در تکنولوژی همیشگی است و تکنیک های به روز شده ممکن است برای حفظ دندان مورد استفاده قرار بگیرند، که احتمالا هنگامی که شما پر کردگی اولیه دندان خود را انجام دادید موجود نبوده اند.

همه چیز درباره جراحی دندان عقل + بررسی دلایل جراحی دندان عقل و نحوه انجام آن

چنان چه دندان شما نیاز به درمان مجدد ریشه داشته باشد تنها جایگزین شکست عصب کشی مجدد کشیدن دندان و جایگزینی آن با ایمپلنت یا سایر انواع پروتز است . از آنجا که این گزینه ها نیاز به عمل جراحی یا اعمال دندانپزشکی بر روی دندان سالم مجاور را دارد، می توانند پرهزینه و وقت گیرتر از عصب‌کشی مجدد و ترمیم دندان طبیعی باشند.در صورت شکست درمان های اولیه ، درمان مجدد ریشه بهترین گزینه برای حفظ دندان طبیعی است . اگر شرایط انجام این درمان باشد دندان به اندازه طول عمر بیمار عملکرد خواهد داشت.

بررسی مراقبت‌های پس از عصب کشی مجدد دندان

بعد از عصب کشی مجدد دندان، پزشک دستوراتی به شما خواهد داد. در زیر برخی از توصیه‌های کلی آمده است:

  • ممکن است دندان شما تا چند روز حساس باشد. می‌توانید از داروهای ضدالتهابی مانند: ایبوپروفن، ادویل و موترین استفاده کنید، مگر اینکه پزشک منع کرده باشد. ما قبل از اینکه از مطب خارج شوید، لیستی شامل دوز و زمان مصرف آن‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهیم.
  • تا زمانی که بی‌حسی کامل برطرف شود، از خوردن، جویدن و نوشیدن غذاها و نوشیدنی‌های داغ خودداری کنید. به علاوه زمانی که داروهای مسکن برای دندان خود استفاده می‌کنید از الکل و مواد مخدر اجتناب کنید.
  • دهانتان را با محلول آب‌نمک گرم (نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید) بشویید. تا یک هفته، روزی دو الی سه بار این کار را انجام دهید.
  • دندان‌هایتان را همانند سابق مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.
  • عفونت بعد از درمان خیلی رایج نیست؛ با این حال اگر دچار عفونتی شدید که باعث نگرانی شما شد، در اسرع وقت با مطب تماس بگیرید.
  • در صورت تشدید درد، افزایش تورم یا هر مشکل دیگری که باعث نگرانی شما شود، در اسرع وقت با مطب ما تماس بگیرید.
همه چیز درباره عصب کشی دندان + چگونه می‌توان از لزوم انجام درمان عصب‌کشی در آینده پیشگیری کرد؟

سخن پایانی

شما در این مقاله با شکست عصب کشی مجدد دندان آشنا شدید. همچنین از دلایل نیاز به عصب کشی مجدد آشنا شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

آیا درمان جایگزینی بجای عصب کشی وجود دارد؟

درمان جایگزین عصب کشی، کشیدن دندان است ولی لزوماً حفظ دندان بهتر است. چرا که RCT ریت موفقیتی بالای ۹۵ درصد دارد. حفظ دندان باعث جلوگیری از مشکلاتی می شود که در آینده قرار است رخ دهد. مثل مشکلات در جویدن، جا به جا شدن دندانهای کناری، از دست رفتن حجم و دانسیته استخوان فک. همچنین حفظ دندان و انجام RCT و بعد آن ترمیم، از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است چرا که هر جایگزینی مثل بریج یا ایمپلنت از نظر اقتصادی گرانتر است.

 آیا عمر دندان بعد از عصب کشی کم‌تر می‌شود؟

خیر. اگر عصب کشی یا درمان ریشه دندان به خوبی انجام شده باشد و ترمیم مناسبی هم روی تاج قرار گرفته باشد، دندان عصب کشی شده به اندازه دیگر دندان‌های طبیعی شما عمر می کند.
بعد از اینکه ترمیم تاجی دندان انجام شد، شما با رعایت بهداشت مناسب که شامل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می باشد، می توانید دندان روت کانال شده را تا آخر عمر حفظ کنید.
گاهی اوقات درد بعد از انجام عصب کشی ادامه دارد و یا ماه ها و حتی سال ها بعد ممکن است دندان دوباره دردناک شود. در این حالت نیاز به بررسی “علت درد” با انجام رادیوگرافی می باشد. در صورتی که علت بروز درد انجام درمانهای عصب کشی ناقص قبلی باشد، تکرار RCT و یا Retreatment باعث حفظ دندان می شود.

پیشنهاد ما به شما

دندان شیری

پالپوتومی (عصب کشی دندان شیری) چیست؟ + آیا دندان شیری نیاز به عصب کشی دارد؟

بسیاری از والدین هنگامی که کلمه عصب کشی را میشنوند دچار ناراحتی و نگرانی میشوند …

دیدگاهتان را بنویسید