شنبه , 8 اردیبهشت 1403

7 دلیل نیاز دندان به عصب کشی【2023】

ما در این مقاله قصد داریم 7 دلیل نیاز دندان به عصب کشی را برای شما عزیزان شرح دهیم تا شما عزیزان اگر در ناحیه دندان خود دچار درد شدید به این مطالب توجه کنید و در صورت نیاز می توانید به بهترین دکتر عصب کشی در کرج مراجعه کرده و به درمان دندان آسیب دیده خود بپردازید. و همچنین از مطالب سایت ایران دنتال ،پزشک 24 و دندانپزشکا بهره ببرید .ممکن است همه ما بر اثر عوامل مختلفی دچار درد شدید دندان شویم. این درد و عفونت اگر به بخش داخلی یا پالپ دندان برسد (بخشی که رگ های خونی و اعصاب دندان در آن قرار گرفته است) تنها راه درمان آن بدون این که بخواهید دندان خود را بکشید، عصب کشی دندان است.

عصب کشی دندان چیست؟

عصب کشی یک جراحی کوچک دندان می باشد که انجام این روش باعث خارج شدن پوسیدگی و آلودگی دندان می شود. انجام عصب کشی توسط دندانپزشک عمومی یا متخصصی که به عنوان متخصص اندودنتیست شناخته می شود صورت می گیرد. درمان عصب کشی از پوسیدگی بیشتر دندان ها جلوگیری می کند، اما باعث شکنندگی دندان می شود. به همین دلیل باید دندانی که عصب کشی می شود در بیشتر مواقع روکش شود تا از شکننده شدن دندان جلوگیری شود. چند مورد از فواید عصب کشی را برای شما شرح داده ایم:

  • دندان را با آنتی بیوتیک ضد عفونی می کند.
  • با انجام این روش ریشه های خالی دندان پر می شوند.
  • باعث ترمیم شدن دندان و جلوگیری از پوسیدگی جدید دندان، می‌شود.
  • باکتری ها را از پالپ ، ریشه و عصب دندان پوسیده استخراج می کند.
پالپ چیست؟ + پالپوتومی چه تفاوتی با پالپکتومی دارد؟

آیا عصب کشی دندان یا درمان ریشه دندان درد دارد؟

بیشتر افرادی که می خواهند دندان خود را عصب کشی کنند در ابتدا ترس این را دارند که عصب کشی درد بسیار زیادی دارد و اصلا نمی توان درد آن را تحمل کرد. درمان ریشه دندان در بین مردم بسیارزیاد است و همچنین از اکثر کسانی که دندان خود را عصب کشی کرده اند سوال شده است که آیا عصب کشی دندان درد دارد و درد عصب کشی دندان مثل درد پر کردن دندان است، می توان گفت این روش تقریبا بدون درد است. باید در زمان عصب کشی دندان، سعی کنید از جویدن یا گاز گرفتن غذاهای سفت تا زمان اتمام درمان خودداری کنید. در برخی موارد، تکمیل درمان لازم است چندین جلسه ملاقات با دندان پزشک داشته باشید. بعد از تمام شدن درمان نهایی، دندان ترمیم شده شما نباید دردناک باشد، هر چند ممکن است حساسیت آن برای چند روزبیشتر شده باشد. شما می توانید از داروهای مسکن موجود در داروخانه ها مثل پاراستامول یا ایبوپروفن برای خلاص شدن از درد و ناراحتی های احتمالی استفاده کنید.

6 دلیل نیاز دندان به عصب کشی

1) داشتن دندان لق

زمانی که دندان شما آلوده باشد ، باعث می شود دندان شما لق شود. لق شدن دندان می تواند به غیر از نکروز پالپ (مرگ عصب) توسط عوامل دیگری به وجود آید ، که می تواند نشانه نیاز دندان به عصب کشی باشد. مواد زائد اسیدی ناشی از مرگ عصب می تواند باعث تحرک دندان و نرمی استخوان اطراف ریشه دندان شود.

درباره ی بیماری پریودنتیت چه می دانید؟

2) تغییر کردن رنگ دندان

وجود عفونت در پالپ دندان می تواند باعث تغییر رنگ دندان شود و همچنین ضربه به دندان یا تجزیه بافت داخلی می تواند به ریشه آسیب برساند و به دندان ظاهری خاکستری رنگ بدهد. پالپ دندان می تواند در صورت عدم تأمین خون کافی از بین بروند ، پس در این صورت نیاز به انجام عصب کشی ریشه می باشد. اگرچه تغییر رنگ دندان می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد ، اما در صورت تغییر کردن رنگ دندان بهتر است که به دندانپزشک مراجعه کنید و دندان خود را درمان کنید.

3) داشتن درد مداوم

داشتن درد مداوم و همیشگی دندان یکی از علائمی است که نشان دهنده این است که دندان به درمان عصب کشی نیاز دارد و همچنین درد در دندان ممکن است همیشه شما را آزار دهد ، یا ممکن است هر از گاهی بروز کند. امکان دارد ، درد را در اعماق استخوان دندان احساس کنید. یا ممکن است احساس درد ارجاعی در صورت ، فک یا سایر دندان های خود داشته باشید. ممکن است درد دندان دلایل دیگری غیر از آسیب ریشه داشته باشد. برخی دیگر از دلایل درد دندان عبارتند از:

  • حفره یا پوسیدگی و داشتن بیماری لثه
  •  دندان عقل نهفته ای که آلوده شده باشد
  • وجود پر کننده آسیب دیده و نامناسب در دندان
  • درد های منتقل شده از عفونت سینوس یا مشکل دیگر
  • اینکه علت وجود درد دندان چیست اصلامهم نیست، اگر دندان درد دارید ، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید ، به خصوص اگر درد مداوم و همیشگی باشد. تشخیص و درمان به موقع دندان درد نتیجه بهتری دارد و از به وجود آمدن آسیب های بیشتر به دندان جلوگیری می کند.
هر آنچه درباره روکش دندان شیری کودکان + مراحل روکش دندان تصویری

4) داشتن درد هنگام جویدن یا لمس کردن دندان

اگردندان شما هنگام لمس کردن دندان خود یا غذا خوردن حساس است ، می تواند نشان دهنده پوسیدگی شدید دندان یا آسیب عصبی باشد.

برای درمان حساسیت دندان ممکن است نیاز به درمان عصب کشی باشد. پوسیدگی شدید دندان یا آسیب عصبی به ویژه در مواردی اتفاق می افتد که حساسیت به مرور زمان ادامه داشته باشد و با قطع غذا خوردن از بین نرود و همچنین لثه اطراف ریشه دندان آلوده ممکن است باعث از بین رفتن پالپ شود. مواد زائد حاصل از پالپ در حال مرگ ممکن است لثه را تحریک کرده و باعث درد ناشی از فشار گزنده شود.

5) حساسیت به غذای گرم و سرد

آیا هنگام خوردن غذای گرم یا نوشیدن یک فنجان قهوه دچار دندان درد می شوید؟ یا شاید هنگام خوردن بستنی یا نوشیدن یک لیوان آب سرد ، دندان شما درد می گیرد و احساس حساسیت می کنید. این حساسیت می تواند مانند یک درد خفیف یا یک درد شدید احساس شود. اگر این درد به مدت طولانی ادامه داشته باشد ، ممکن است نیاز به عصب کشی دندان داشته باشید. اگر هنگام نوشیدن و یا خوردن دندان شما درد می کند ، این ممکن است نشانه ای باشد که رگ ها و اعصاب دندان شما آلوده یا آسیب دیده اند.

6) داشتن دندان ترک خورده و یا شکسته

اگر در یک حادثه و یا در ورزش یا جویدن چیزی سخت و سفت، دندان شما شکسته باشد، باکتری ها می توانند وارد منافذ دندان شما شده و منجر به التهاب و عفونت پالپ شود. عصب ملتهب می تواند باعث درد و حساسیت شود که در این صورت دندان شما به درمان عصب کشی نیاز دارد.

عمر دندان عصب کشی شده چقدر است؟

زمانی که ما عصب کشی دندان را انجام می دهیم فقط بافت زنده داخل ریشه های دندان را بر می داریم و هیچ کاری به اتصالات نگهدارنده دندان که آن را در محل خود نگه میدارند نداریم. پس اگر اتفاق خاصی نیافتد و تمامی مراقبت های لازم بعد از عصب کشی، به درستی انجام شود، عمر دندان عصب کشی شده معمولا زیاد خواهد بود.

عصب کشی دندان با لیزر چیست؟ + عصب کشی با لیزر دیود چه مزایا و معایبی دارد؟

کلام آخر

درمان ریشه دندان یا عصب کشی تخصصی یکی از جدید ترین خدمات دندانپزشکی می باشد که پالپ آسیب دیده دندان را ترمیم کرده وباعث جلوگیری از خرابی و از دست رفتن دندان می شود. ما سعی کردیم در این مقاله مطالب مفیدی در رابطه با 7 دلیل نیاز دندان به عصب کشی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما بسیار سپاس گذاریم و کمال تشکر را داریم و در صورتی که هر گونه انتقاد یا پیشنهاد در رابطه با این موضوع دارید، می توانید از طریق سایت ایران دنتال یا irandental.org با ما در میان بگذارید.

پیشنهاد ما به شما

قیمت ارتودنسی نامرئی (مقایسه قیمت ها)

هزینه ارتودنسی نامرئی 1402 هزینه ارتودنسی نامرئی 1402 به عوامل مختلفی مانند وضعیت فک و …

دیدگاهتان را بنویسید