چهارشنبه , 5 اردیبهشت 1403
فضا نگهدارنده دندان کودک

فضا نگهدارنده دندان کودک چیست؟ + کاربرد دستگاه فضا نگهدارنده چیست؟

آیا فرزند شما به فضا نگهدارنده دندان نیاز دارد؟ با ما همراه باشید تا درباره فضانگهدارنده دندان کودک و کاربرد آن بیشتر آشنا شوید.


فهرست مطالب


فضا نگهدارنده چیست؟

اگر دندان شیری فرزندتان توسط متخصص دندانپزشکی کشیده شود و یا به دلایل مختلف افتاده باشید, جهت جلوگیری از خم شدن دندان کناری به فضای خالی, از فضا نگهدارنده استفاده می شود.

فضا نگهدارنده دندان کودک

توجه: اگر این فضای خالی محدود بشود, دندان دائمی زیر فضا رویش نخواهد داشت و دندان نهفته می ماند و یا ممکن است رویش نابجا و یا کج داشته باشد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله فلوراید تراپی دندان کودکان را بخوانید.

معرفی انواع دستگاه فضانگهدار

این دستگاه ها انواع مختلفی دارند و با توجه به شرایط دندان های کودک و تشخیص متخصص دندانپزشکی اطفال از آنها استفاده می شود. انواع دستگاه های فضانگهدارنده دندان کودک عبارت است از:

  • فضانگهدار ثابت
  • فضانگهدار متحرک
  • فضانگهدار یکطرفه
  • فضانگهدار دوطرفه

دلایل استفاده از فضا نگهدارنده ها در کودکان چیست؟

زمانی که کودک دندانش را زودتر از زمان اصلی از دست میدهد ، چاره ای جز استفاده از فضا نگهدارنده باقی نمیماند. همیشه دندان ها تمایل به حرکت به سمت جلو دارند ، بنابراین اگر جای دندانی خالی باشد، دندان های دیگر حرکت میکنند و فضای خالی را کم کم پر میکنند.

فضا نگهدارنده دندان کودک

اگر دندان شیری زودتر از زمان موعد از دست رود میتواند مشکل ساز شود. زیرا نه تنها فضاهای خالی اشغال میشوند بلکه در سال های آتی که قرار است دندان دائمی رویش کند فضای مورد نیازی که برای رویش نیاز داشته است ، از بین رفته است. بنابراین باید فضا نگهدارنده گذاشته شود تا مانع از حرکت دندان های عقب به سمت جلو شود. گاهی هم ممکن است فرد دندانی را از دست نداده باشد ولی به تشخیص دندانپزشک کودکان در آینده فضا برای رویش دندان دائمی کم خواهد بود و برای جلوگیری از این اتفاق باید فضا نگهدار بگذاریم تا فضاهای ریز و میلی متری بین دندان ها حفظ شود.
از سوی دیگر ، اگر دندان دائمی کودک به دلایلی همچون ضربه و ….تا همیشه از دست رود، دندانپزشک سعی میکند این فضا را حفظ کند تا فرد در آینده بتواند از ایمپلنت و یا روکش برای جایگزینی دندان از دست رفته ، استفاده کند.

سیر تا پیاز فرنکتومی

نحوه عملکرد دستگاه فضا نگهدار چگونه است؟

در فضا نگهدارنده های ثابت ، بند ها و در فضانگهدارنده های متحرک ، کلاسپها لنگرگاهی را ایجاد میکنند تا مانع از حرکت دندان های خلفی به سمت جلو شوند و دندان ها در جای خود استوار باقی بمانند و هیچ فضای ریز و درشتی در فک از دست نرود.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله درباره دندان اضافی را بخوانید.

دستگاه فضانگهدارنده چه مدت زمانی باید در دهان کودکان باقی بماند؟

به محض آن که دستگاه فضانگهدارنده در دهان کودکان گذاشته میشود، والدین از مدت زمان استفاده از این دستگاه میپرسند. مدت زمانی که این دستگاه در دهان کودک میماند بسته به دلیل استفاده از این فضانگهدارنده ها متفاوت است. برای مثال اگر فضانگهدار به دلیل رویش دندان های دائمی در جای خود گذاشته شود، باید تا زمانی که تمامی دندان های دائمی رویش پیدا کنند این دستگاه در دهان باقی بماند.
اگر علت استفاده از فضانگهدارنده این باشد که در آینده به جای دندان دائمی از دست رفته ایمپلنت استفاده شود ممکن است کودک مجبور باشد تا 18 سالگی از این دستگاه استفاده کند تا فضای خالی حفظ شود. پس برای خارج کردن دستگاه فضانگهدار عجله نکنید زیرا اگر در نیمه راه این دستگاه را بردارید انگار هیچ درمانی انجام نداده اید و دندان ها حرکت خواهند کرد و فضای مورد نیاز از دست میرود.

آیا هر دندان شیری بیافتد نیاز به فضانگهدارنده خواهیم داشت؟

خیر. اینکه جای خالی دندان از دست رفته نیاز به فاضنگهدار دارد یا خیر، از بهترین روش ها این است که به دندانپزشک کودکان مراجعه کنید تا دندانپزشک بررسی کند که دندان های فرزندتان نیاز به فضانگهدار دارند یا خیر. دندانپزشک کودکان با کمک عکس رادیوگرافی و وضعیت دندان ها می تواند تشخیص مناسبی داشته باشد. همچنین در مواردی مانند اینکه، دندان شیری به موقع و در زمان خودشت افتاده باشد، نیازی به فضانگهدار نخواهد بود.

فضا نگهدارنده دندان کودک

همچنین گفته می شود اگر دندان شیری بیافتد که دندان زیرین آن (دندان دائمی) در کمتر از 6 ماه آینده رویش داشته باشد، نیاز به فضانگهدار نخواهد بود. با تمامی این توضیحات بهتر است چکاپ های دندانپزشکی کودک تان را داشته باشید تا همواره وضعیت دندان ها بررسی شود و همچنین به دندانپزشک مراجعه داشته باشید تا وی تشخیص دهد که دندان های کودک به ایت دستگاه احتیاج دارند یا خیر.

جراحی دندان و مراقبت‌های بعد از آن

مراقبت های لازم برای دستگاه های فضا نگهدارنده چیست؟

علاوه بر رعایت بهداشت دهان و دندانی حفظ بهداشت دستگاه فضا نگهدارنده بسیار پر اهمیت است. شما باید توجه داشته باشید در این مدت از خوراکی های سفت و چسبنده مانند گز و سوهان، پاستیل، آبنبات، لواشک، بیسکوبیت، آدامس و … به هیچ عنوان استفاده نکنید . زیرا این موادی که میتوانند دندان سالم را از بین ببرند حتما میتوانند دستگاه نگهدارنده را نیز خراب کنند. پیشنهاد میشود حتما به طور منظم چکاپ انجام شودتا سالم بودن و کارایی لازم دستگاه کنترل شود. چراکه اگر این دستگاه بشکند ، کارایی لازم را نداشته و فضای مد نظر را کاهش خواهد داد . البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله درباره دندان درد کودکان را بخوانید.

هزینه دستگاه فضا نگهدارنده چه قدر است؟

هزینه دستگاه فضا نگهدارنده به عوامل مختلفی بستگی دارد . برای مثال این که کدام نوع آن از جمله متحرک و یا ثابت استفاده میشود؟ یک طرفه است و یا دو طرفه؟ پس هزینه دستگاه فضانگهدارنده برای هر کودک ممکن است متفاوت باشد.

فضا نگهدارنده دندان کودک

از آن جایی که دستگاه های فضا نگهدارنده ، ارتودنسی پیشگیری محسوب میشوند و نقش مهمی را در رویش درست و به موقع دندان های دائمی دارند، هزینه و عوارض آن بسیار کمتر از عوارض ارتودنسی هایی است که کودک ناچار است در آینده آن ها را تحمل کند . حتی گاهی ممکن است این فضانگهدارنده ها لزوم استفاده از ارتودنسی در آینده را منتفی میکنند و یا مدت زمان استفاده از ارتودنسی را بسیار کم تر کند.

سخن پایانی

شما در این مقاله با فضای نگهدارنده دندان کودک آشنا شدید. همچنین از کاربرد و عملکرد آن آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

درباره جرم گیری دندان بیشتر بدانیم

سوالات متداول

آیا فضا نگهدارنده به دندان ها آسیب میزند؟

خیر ، اگر شما بهداشت دهانی را به صورت منظم رعایت کنید و برای چکاپ به صورت دائم به دندان پزشکی مراجعه کنید و نیز از مصرف مواد چسبنده و سفت خودداری کنید ، دندان ها هیچ آسیبی نخواهند دید و سالم باقی میمانند.

آیا فضای بین دندان های کودکان خود به خود بسته می شود؟

تا زمانی که تمام دندان به طور کامل رشد نکرده اند معمولا این فضا به طور طبیعی بسته می شود. به خصوص فضای باز بین دو دندان جلو که به مرور و به طور طبیعی بسته می شود.

پیشنهاد ما به شما

چگونه کلینیک دندانپزشکی معتبری را پیدا کنیم

شاید برای شما نیز سوال باشد، چطور در شهرهای بزرگ کلینیک معتبر دندانپزشکی پیدا کنیم، …

دیدگاهتان را بنویسید