شنبه , 29 اردیبهشت 1403

معرفی 2 مقاله برتر از دانشنامه پرشین دکتر

درمان های زیبایی دندانپزشکی شامل درمان هایی هستند که هدف اصلی آنها دیگر درمان پوسیدگی های دندانی فرد نیست. بلکه اصلاح ظاهر و فرم دندان ها و اصلاح لبخند فرد است. به طور کلی درمان های زیبایی برای بیمارانی تجویز می شوند که از ظاهر دندان های خود ناراضی هستند. میتوانید با مطالعه درمان‌های دندانپزشکی بیشتر با این موضوع آشنا شوید.

ارتودنسی متحرک چیست؟

ارتودنسی متحرک ممکن است کوتاه ترین فاصله شما با یک لبخند زیبا باشد! در این نوع ارتودنسی، دستگاه ارتودنسی متحرک است و به دندان چسبانده نمی شود. در این مطلب هر آنچه باید در مورد ارتودنسی متحرک بدانید را خواهید خواند و می‌­توانید تصمیم بگیرید که آیا ارتودنسی متحرک برای شما مناسب است یا خیر. البته توجه کنید که متخصص ارتودنسی برنامه درمان را مشخص کرده؛ و در رابطه با استفاده از ارتودنسی متحرک در درمان شما تصمیم بگیرد.

ارتودنسی متحرک به انواع دستگاه هایی گفته می شود که در دهان قرار می گیرند تا دندانها را صاف و مرتب کنند یا فکها را هم راستا نموده و باریکی، جلوزدگی یا عقب ماندگی آنها را اصلاح نمایند اما به دندانها چسبانده نمی شوند و در طی دوره درمان ثابت نیستند. بسیاری از ما لبخند ایده آل نداریم و دندان هایمان کج، انحراف یافته و یا عقب و جلو است و یا یکی از فک هایمان عقب تر یا جلوتر است در نتیجه به طور کلی دندان هایمان صاف و مرتب نیست و بایت درستی نداریم. منظور از بایت ارتباط دندان ها با یکدیگر به ویژه هنگام بستن دهان است.

نکات لازم جهت انجام ایمپلنت دندان

اگر فیلم ارتودنسی متحرک را دیده باشید، احتمالا می‌­دانید که ارتودنسی متحرک در واقع نام دستگاهی است که قادر هستید آن را از دهان خود خارج کنید. دستگاه ارتودنسی متحرک به دندان­‌های شما نمی‌چسبد. آن­‌ها با توجه به سایزهای مختلف دهان طراحی شده­‌اند و به برنامه درمان ارتودنسی شما کمک می­‌کند.

با مشاهده تصاویر یا فیلم ارتودنسی متحرک خواهید دید که دستگاه ارتودنسی متحرک از صفحه­‌های پلاستیکی تشکیل شده که سیم‌­ها از کناره­‌های آن بیرون زده است. این سیم ها به دندان شما می­‌چسبد تا بریس (یا همان دستگاه ارتودنسی) را در جای خود محکم نگه دارد. این دستگاه­‌ها معمولا به ۲ دسته تقسیم می‌شوند:

  • دستگاه‌های مناسب برای حرکت­های ساده دندانی
  • دستگاه­‌های مناسب برای حرکت دادن فک بالا و پایین صورت

معرفی انواع روش های ارتودنسی متحرک

دو نوع اصلی دستگاههای ارتودنسی متحرک عبارتند از الاینر ها و ریتینرها.

۱. الاینر یا اینویزالاین

الاینر (اینویزالاین) یک پلاک از جنس ترموپلاستیک است که بی رنگ بوده و هنگامی که در تماس با دندان ها قرار می گیرد کسی متوجه آن نمی شود. الاینر برای حرکت دادن دندان ها و مرتب کردن آنها طراحی می شود. متخصص ارتودنسی بسته به وضعیت دندان هایتان، تعداد مشخصی الاینر برای تان طراحی می کند تا آنها را به نوبت استفاده کنید و هر دو هفته یک بار الاینر جدید را جایگزین قبلی کنید.

۲. ریتینر یا تثبیت کننده ارتودنسی

ریتینر یا تثبیت کننده ارتودنسی وسیله‌ ای است که بعد از تمام شدن طول دوره درمان ارتودنسی با براکت یا الاینر استفاده می شود. در این زمان که به لبخندی ایده ‌آل دست یافته اید، تثبیت کننده دندان های تان را همان جا ثابت نگه می دارد.علت نیاز به ریتینر این است که دندان ها تا مدتی بعد از درمان ارتودنسی پتانسیل حرکت و به خصوص برگشتن به موقعیت قبلی را دارند. به همین علت تا مدتی (گاهی اوقات برای همیشه) باید از تثبیت کننده ارتودنسی استفاده شود تا دستاوردهای درمان ارتودنسی حفظ شود. طول مدت استفاده از این وسیله ارتودنسی را دکتر برایتان مشخص می کند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله انواع روش های ارتودنسی متحرک را مطالعه کنید.

علت قیمت بالای ایمپلنت اشترومن

افسردگی پس از زایمان چیست؟

افسردگی بعد از زایمان، نوعی افسردگی است که مادر ممکن است چند هفته، چند ماه یا حتی یک سال پس از تولد کودک خود تجربه کند. در بین ۱۶ درصد خانم‌هایی که دچار این افسردگی می‌شوند، علائم از همان دوران بارداری شروع می‌شود. به محض مشاهده علائم افسردگی باید به دکتر روانشناسی مراجعه کرده و روش‌های درمان آن شروع شود، چرا که در صورت عدم توجه به آن، ممکن است تا ماه‌ها و حتی سال‌ها طول بکشد. همچنین هرچه این دوران طولانی‌تر شود، احتمال بهبود مادر هم کمتر می‌شود! حتی در برخی شرایط ممکن است فرد دست به خودکشی بزند. میتوانید با مراجعه به صفحه پزشکی زنان بیشتر با بیماری های زنان و زایمان و متخصصین آشنا شوید.

افسردگی بعد از زایمان چه اشخاصی را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

شاید برخی افراد فکر کنند که افسردگی زایمان خیلی رایج نیست و به‌ندرت اتفاق می‌افتد؛ اما باید بگوییم که کاملاً برعکس است. این افسردگی در بین ۸ تا ۲۱ درصد مادران رایج است. حتی برخی مطالعات نشان داده‌اند که شریک زندگی مادر هم می‌تواند دچار ان افسردگی شود.

افسردگی پس از زایمان

این نوع افسردگی می‌تواند همه را تحت تأثیر قرار دهد؛ اما طبق برخی فاکتورها، برخی از افراد با احتمال بیشتری با این مشکل دست و پنجه نرم خواهند کرد. این فاکتورها عبارت‌اند از:

  • انزوا
  • کمبود خواب
  • تغییرات هورمونی
  • نقل مـکان بـه جـای جدیـد
  • تجربه خشونت یا سوءاستفاده
  • مشکالت پزشکی فرد یا نوزاد به دنیا آمده
  • تاریخچه مشکالت در زمینه اضطراب و خلق‌وخوی
  • عدم دریافت حمایت از طرف خانواده یا دوستان
  • سابقه خانوادگی در زمینه افسردگی عمده یا بیماری روانی
  • انتظارات مادر درباره خودش یا انتظارات شریک زندگی از او
  • نابرابری‌های اجتماعی از قبیل مسکن نامناسب یا درآمد ناکافی
  • حـوادث پـراسـترس جدیـد در زندگـی از قبیـل مـرگ والدیـن
ایمپلنت دندان قیمت 1402 (قیمت ویژه پاییز 1402)

افسردگی پس از زایمان پدران یا زایمان پدری چیست؟

دیده شده است که حدود ۱۰% از پدرهای جدید نیز ممکن است افسردگی پیش از تولد یا پس از زایمان، که گاهی افسردگی بعد از زایمان پدری نامیده می‌شود و معمولا طی ۴ تا ۶ ماه پس از تولد نوزاد اتفاق می‌افتد، را تجربه کنند. ممکن است احساس خستگی یا ناراحتی، گیرافتادن، تجربه اضطراب یا تغییر در عادات معمول خوردن و خوابیدن داشته باشند. پدرانی که بسیار جوان هستند، سابقه افسردگی، مشکل در رابطه با همسر دارند یا از نظر مالی در تلاش یا رقابت هستند، بیشترین خطر ابتلا به افسردگی بعد از زایمان را دارند. افسردگی بعد از زایمان در پدران می‌تواند نتایج منفی مشابهی بر روابط زوجین و رشد کودک داشته باشد. درمان‌ها و حمایت‌های مشابهی برای افسردگی بعد از زایمان پدران نیز موجود است. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله دلیل افسردگی پس از زایمان مادران چیست؟ را بخوانید.

منبع: سایت persian-doctors.ir

پیشنهاد ما به شما

ایمپلنت دندان قیمت 1402 (قیمت ویژه پاییز 1402)

ایمپلنت دندان یکی از روش‌های پیشرفته در حوزه دندانپزشکی است که برای جایگزینی دندان‌های آسیب‌دیده …

دیدگاهتان را بنویسید