جمعه , 31 فروردین 1403
لیزر لیپولیز

لیزر لیپولیز چیست؟ + عملکرد لیزر لیپولیز به چه صورت است؟

اين سيستم ليزر كه در 31 اكتبر 2006 در سازمان دارو و غذاي آمريكا (FDA) به تاييد رسيده است، روشي است كه طي آن از يك فيبر نوري ليزر داخل بافتي جهت رفع چاقي استفاده ميشود. در اثر تابش اشعه ليزر، چربي ها به صورت نيم مايع در مي آيد كه ميتوانند به راحتي توسط بدن جذب شوند يا از بدن خارج شوند.لیزر لیپولیز تحت بي حسي موضعي انجام مي شود و يك جلسه آن به مدت 1 تا 3 ساعت طول مي كشد.

بواسطه استفاده از ليزر ليپوليز ، لايه سطحي و زير پوست به هيچ وجه نياز به ليپوساكشن ندارد و در نتيجه سطح پوست بر خلاف ليپوساكشن ناهمواري پيدا نمي كند در نتيجه صاف و يكدست است و علاوه برآن بر خلاف ليپوساكشن پوست سفت شده و جمع مي شود. اين روش در چاقي هاي خفيف و متوسط كاملا كافي مي باشد و ديگر نيازي به ليپوساكشن نمي باشد ولي در چاقي هاي شديدتر در حاليكه در لايه سطحي فقط از ليزر استفاده ميشود، در لايه عميقي علاوه بر ليزر نياز به تخليه چربي ها هم مي باشد.


فهرست مطالب


لیزر لیپولیز چیست؟

لیزر لیپولیز برای افرادی که بین 18 تا 65 سال سن دارند، مناسب می باشد. اکثر کسانی به این روش روی می آورند که بین 40 تا 60 سال سن دارند که این باعث می شود بعد از جراحی بینی، لیزر لیپولیز به پر استفاده ترین جراحی پلاستیک تبدیل گردد. از دلایل محبوبیت این لیزر می توان به کاهش درد و احتمال پیچ خوردگی زانو و کمر اشاره کرد. این مزیت به خاطر کاهش وزن بعد از استفاده از لیزر لیپولیز تلقی می شود.

لیزر لیپولیز

البته در افراد بالای 60 سال نیز می توان این کار را انجام داد به شرطی که مشکلات قلبی و عروقی و جسمی نداشته باشند. لیزر لیپولیز را می توان به عنوان یکی از روش های مدرن و نوین برداشتن چربی زیر پوست به حساب آورد که به طور معمول در یک جلسه برای از بین بردن چاقی موضعی مورد استفاده قرار می گیرد و سپس بدن را با توجه به اصول زیبایی پیکرتراشی می کند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله فیکسچر ایمپلنت را بخوانید.

معرفی 4 متخصص برتر جراحی پلاستیک و زیبایی به انتخاب مجله خبری دندانپزشکی تهران

این روش در سال 2006 توسط FDA تأیید شد و در طول سال ها تکامل یافته است و اکنون به عنوان یک روش ایمن تر و تاثیرگذارتر پذیرفته شده است.

موارد استفاده لیزر لیپولیز چیست؟

ما در این مقاله از لیزر لیپولیز و خاصیت آن در چربی زدایی صحبت کردیم. این نکته می تواند شما را به اشتباه بیاندازد. به طوری که گمان کنید این تکنولوژی تنها برای شکم و ناحیه های اطراف شکم استفاده می شود. در حالی که چنین نیست و از لیزر لیپولیز می توان در موارد زیر نیز استفاده کرد.

  • صورت
  • گردن
  • پشت
  • بازوها
  • شکم
  • پهلو
  • ران ها
  • زانو
  • باسن
  • ساق

معیارهای انتخاب بیمار مناسب برای لیزر لیپولیز چیست؟

  • حجم چربی: حجم چربی در هر فردی متغیر است، اما افرادی که ضخامت چربی زیر پوستشان بین یک تا شش سانتیمتر است، می توانند جزو کاندیداهای عمل لیزر لیپولیز قرار بگیرند و افرادی که ضخامت چربیشان بیشتر یا کمتر از میزان نام برده است، برای انجام عمل لیپولیز مناسب نیستند.
  • وضعیت پوست بیمار: افرادی که افتادگی خفیف تا متوسط پوست دارند، می توانند جزو کاندیداهای عمل لیپولیز باشند، اما افرادی که افتادگی وسیع و شدید پوست دارند، لیپولیز به تنهایی نمی تواند باعث جمع شدگی یا کشیدگی پوست این بیماران شود، به همین دلیل اگر عمل لیپولیز به تنهایی در این افراد انجام شود، نتیجه عمل، پوستی شل و افتاده تر از قبل خواهد بود که ممکن است برای بیمار این نتیجه ناخوشایند باشد، اما امروزه می توان با عمل لیپوابدومینوپلاستی (به معنای حذف پوست اضافه پس از عمل لیپولیز) این افراد هم جزو کاندیداهای عمل لیپولیز قرار بگیرند.
  • وضعیت قوام جداره شکم: افرادی که جداره شکمشان شل است (مانند کسانی که بارداری‌های متعددی داشته اند) انجام عمل لیپولیز باز هم به تنهایی پاسخگو نیست و بهتر است از روش ابدومینوپلاستی (باعث تقویت جداره شکم می شود) استفاده کنند.
    داشتن خواسته معقول: بیمارانی که توقع منطقی از کاهش وزن خود دارند جزو کاندیداهای مناسب هستند، اما افرادی که انتظار بیشتر از نتیجه معقول دارند، بهتر است عمللیزر لیپولیز را انجام ندهند.
آسیب های پوست دور چشمتو ترمیم کن! (پوست دور چشمتو صاف و جوان کن!)

تفاوت بین لیپولیز و لیپوساکشن چیست؟

معمولا در روش لیپولیز انتظار می رود که بیماران به حالت نزدیک به عادی پس از 24 ساعت دسترسی داشته باشند. در حالی که در روش لیپوساکشن، بیمار به دوره بهبودی بیشتری نیاز دارد. درباره روکش دندان شیری کودکان بیشتر بدانید.

لیپولیز نیاز به بی حسی موضعی دارد. در نتیجه، شما به طور کامل روند لیپولیز را درک خواهید کرد. این در حالی است که لیپوساکشن تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.در فرایند لیپوساکشن شما باید انتظار خونریزی را داشته باشید. اما لیپولیز با انقباض پوست و عروق بدن مانع از هر گونه خونریزی می شود و در نتیجه شاهد هیچ خونریزی نخواهید بود.

لیزر لیپولیز

استفاده از لیپوساکشن برای مکیدن چربی اضافی معمولاً باعث افتادگی پوست می شود. از لیپولیز می توان برای درمان افتادگی حین لیپوساکشن قبلی استفاده کرد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله جراحی بوکال فت (تخلیه چربی دهانی) چیست را بخوانید.

روش های لیپولیز:

لیپولیز به دو روش: به كمك امواج صوتي که به آن اولتراسونيك گفته می شود و به كمك تزريق مواد داخل بافت چربي که به آن مزوتراپي گفته می شود انجام پذیر می باشد.

عملکرد لیپولیز چگونه است؟

در ابتدا پزشک محلول توموسنت که یک محلول بی حس کننده می باشد را به ناحیه های مورد نظر تزریق می نماید و سپس با بی حسی موضعی سوراخی کوچک در پوست ایجاد می کند و از سوراخ ایجاد شده یک میکروکانولا که دارای قطر تقریبی ۱ تا ۲ میلی متر می باشد و حاوی فیبر نوری است را داخل پوست می کند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله آشنایی با تزریق چربی به سینه  را بخوانید. انرژی مشخصی از لیز به چربی ها تابیده می شود كه باعث تخریب سلولهای چربی می شود و تخلیه آنها توسط فرآیندهای متابولیسمی طبیعی بدن صورت می گیرد. انرژی لیزر بر روی لایه دوم پوست اثر می کند و باعث سفت شدن و جمع شدن پوست می شود و از افتادگی پوست جلوگیری می کند .

کاشت مو پیشانی زنان

مزایای لیزر لیپولیز نسبت به لیپوساکشن چیست؟

  • لیزر لیپولیز بسیار ظریف و با دستکاری بسیار کمتر و درد و تورم کمتری نسبت به لیپوساکشن همراه است. به علت ظرافت کار با لیزر نتایج نهایی بسیار ایده ال بوده و آثار ناهمواری برخلاف لیپوساکشن های معمولی وجود ندارد.
  • تابش لیزر در زیر پوست باعث تحریک و ساخته شدن کلاژن و سفت شدن همزمان پوست می شود.
  •  تاباندن لیزر در لایه سطحی باعث رفع سلولیت می شود.
  • از نظر میزان و مقدار حذف چربیها در بیمارانی که کاندید مناسبی برای عمل باشند هیچ فرقی با لیپوساکشن ندارد ولی نتایج کیفی و زیبایی بسیار بهتر بوده و عوارض آن ناچیز است.
  •  از مزایای دیگر لیزر لیپولیز افزایش کلاژن سازی، سفت شدن و جمع شدن پوست بلافاصله پس از عمل می باشد.
  •  میزان تورم نسبت به لیپوساکشن کمتر بوده و سرعت بهبودی بسیار بیشتر می باشد.

عوارض احتمالی لیپولیز چیست؟

عوارض بعد از عمل لیپولیز بسیار نادر و نا شایع می باشد. اما می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  نداشتن تقارن و منظم نبودن در منطقه های درمان شده که به خاطر تورم زیادتر با گذشت زمان در یک قسمت بدن به وجود می آید.که با انجام مجدد لیپولیز در آن منطقه اصلاح می شود.
  • عفونت محل ورود کانولا که با خوردن آنتی بیوتیک ها می توان از آن پیشگیری کرد و بسیار نادر می باشد.
  • شلی پوست در موردهایی که حجم چربی های منطقه ی درمان شده بسیار می باشد که نیاز به جراحی و سپس لیپولیز دارند.
  • اسکار از آنجایی که محل ورود فیبر لیزر بسیار کوچک می باشد، ناشایع است.
  • سوختگی پوست در صورتی که پزشک تجربه کافی در زمینه لیپولیز داشته باشد این مشکل پیش نمی آید و این حالت ناشایع می باشد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله لیپوساکشن سینه چه نوع جراحی است را را بخوانید.
رژ لب جامد بهتر است یا مایع؟ + معرفی بهترین رژ لب های مایع و جامد و 24 ساعته

محل های مناسب جهت ليپوليز کدامند؟

منطقه ای از بدن که چربی به صورت موضعی رسوب کرده باشد، جهت ليپوليز مناسب است. از جمله: غبغب، سينه در آقايان، شکم، پهلو، خارج و داخل ران، از نقاط شايع . مناسب جهت عمل ليپوليز است.

قبل و بعد از عمل ليپوليز بايد چه نکاتی رعايت شود؟

قبل از انجام عمل ليپوليز بايد يک جلسه مشاوره برای بيمار گذاشته شود تا در مورد نحوه عمل، فوايد و عوارض آن (عوارض عمل ليپوليز بسيار ناچيز است اما بهتر است به فرد اطلاع داده شود) توضيحات لازم ذکر شود.

همچنين بعد از عمل فرد بايد تحت نظر پزشک باشد و در جلسات تعيين شده مورد معاينه قرار گيرد. زيرا مراقبتهای بعد از عمل ليپوليز قسمتی از عمل است که باعث بهتر شدن نتيجه نهايی می شود. همچنين نکاتی که بعد از عمل بايد فرد به آن توجه کند، پوشيدن گنهای مناسب است که از تجمع مايعات و شلی پوست جلوگيری می کند.

نتایج، چه مدت پس از لیزر لیپولیز ظاهر می شود؟

معمولاً طی 1-2 هفته پس از درمان، بهبود قابل توجهی را مشاهده خواهید کرد. اما در برخی مناطق، مانند گردن و چانه، ممکن است نتایج را سریعتر مشاهده کنید. زیرا میزان ترمیم و متابولیسم در افراد مختلف متفاوت است.

معمولاً 3 تا 4 ماه و گاهی 6 تا 12 ماه طول می کشد تا نتیجه درمان کامل شود. این به این دلیل است که بدن به طور طبیعی جذب چربی آزاد شده را تا زمانی که چیزی باقی نماند، ادامه می دهد.

با این حال، اکثر بیماران با فشار دادن ناحیه تحت درمان بین دو انگشت، از روز اول کاهش چربی را احساس می کنند. به دلیل این که لیزر گرما را آزاد می کند، باعث می شود تا پوست به تدریج در نواحی تحت درمان کوچک شود، به طوری که با جذب چربی به مرور زمان، پوست بیمار دچار افتادگی نمی شود. اگر بیمار از رژیم غذایی معقول و یک ورزش متعادل برای جلوگیری از افزایش وزن در آینده پیروی کند، نتایج این دو روش می تواند دائمی باشد.

معرفی متخصصان برتر جراحی عمومی

سخن پایانی

شما در این مقاله با لیزر لیپولیز آشنا شدید. همچنین از عملکردهای آن آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

تفاوت لیپولیز و لیپولیز لیزری چیست؟

از لیپولیز (لیپواسکالپچر لیزری) برای هر عملی که در نتیجه آن چربی ها حذف شوند، می توان بهره جست. به عنوان مثال، روش مزوتراپی که در آن مواد به بافت چربی تزریق می شود را می توان نوعی لیپولیز شیمیایی در نظر گرفت یا حتی لیپوساکشن اولتراسوند که در آن بافت چربی با سونوگرافی حل می شود (اولتراسوند) با نام لیپولیز اولتراسوند نیز شناخته می شود و این اطلاق درست است.

کاربرد لیزر لیپولیز در صورت چگونه است؟

مروزه با روش های دقیق مانند تزریق چربی و پرکننده ها و عملکرد لیزر لیپولیز در صورت، امکان انجام لیفت صورت بزرگ در بسیاری از بیماران وجود دارد که باعث آسیب بافت و ایجاد اسکار (تغییر شکل زخم ها) می شود. روی صورت و در عوض می توان از آن اجتناب کرد. یا برشی ایجاد نکرده است یا با جوانترین شکل به جوانسازی صورت کمک کرده است.
در واقع، امروزه عمل های زیبایی روی صورت به شکل تصاویر هنری شده اند، بدین معنی که ابتدا در هر ناحیه ای از صورت که بافت ها در آن تجزیه و تحلیل شده است، مانند ناحیه اطراف چشم و گونه ها با استفاده از چربی و پرکننده ها، بافت ها طبیعی هستند و در صورت طبیعی بودن، آن ها را پر می کنیم.

پیشنهاد ما به شما

انواع لنز چشم

انواع لنز چشم

انواع لنز چشم لنزهای چشم دارای انواع مختلفی هستند و اگر به دنبال این هستید …

دیدگاهتان را بنویسید