جمعه , 31 فروردین 1403
جرم گیری دندان

درباره جرم گیری دندان بیشتر بدانیم

جرم در واقع رسوبی است که روی دندان‌ها و لثه تشکیل می‌شود. این رسوبات نه‌تنها باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شود بلکه رنگ و سلامت دندان‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند به پوسیدگی آنها و بروز بیماری‌های لثه منجر شود. آیا شما وجود جرم را بر روی سطح دندان‌های خود احساس می‌کنید؟ تا کنون به فکر رفع این رسوبات بوده‌اید؟ در این مقاله می‌خواهیم درباره جرم گیری دندان صحبت کنیم و شما را با این روش درمانی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.


بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: “نخ دندان”، ناجی دندان‌های شما


چرا دندان‌ها به رسوب مبتلا می‌شوند؟

هنگامی که افراد به سلامت دندان های خود اهمیت نمی دهند و پس از وعده های غذایی مسواک نمی زنند به مرور لایه ای از مواد غذایی بر روی دندان ها می نشیند. این لایه های بسیار نازک و غیر قابل رویت همان جرم ها هستند. آن‌ها در ابتدا بی خطرند و ظاهر دندان را به هیچ عنوان از فرم نمی اندازند اما تنها کافی است که چند روز از عمر این لایه های نازک بگذرد. کم کم دهان شروع می کند به ایجاد بوی بد و مواد غذایی که حالا دیگر چندان هم غذایی نیستند. این مواد تبدیل به اسیدهایی می شوند که باعث ایجاد حفره در دندان می شود و دندان را اصطلاحا کرم زده می کنند.

واژه جرم گیری دندان نیزاز همین جا نشعت گرفته است. اگر چند روز مسواک زده نشود و لایه های عذایی روی دندان بنشینند، با زدن مسواک همه آنها از بین می روند اما اگر فاصله زمانی و عمر این لایه ها به چند ماه و یا چند سال برسد، دیگر به راحتی نمی شود از شر آنها خلاص شد. به طوری که زردی آنها بر روی دندان باقی خواهد ماند و ظاهری زشت به وجود می آورد.

سیگار و جرم  دندان

علاوه بر افرادی که در مراقبت از دندان‌های خود کم کاری می کنند، موارد دیگری هم هستند که به این معضل گرفتار می شوند. افراد سیگاری و کسانی که مصرف کننده مواد مخدر هستند، بسیار بیشتر از سایر افراد به جرم گیری دندان نیاز دارند. کسانی که بیش از اندازه چای می نوشند نیز بیشتر به جرم دندان مبتلا می شوند.

آنچه درباره ی بهداشت دندان کودکان خود باید بدانید

برای مطالعه بیشتر: با شکستگی یا ترک دندان خود چه کنیم؟


پیامد جرم گیری نکردن دندان چیست؟

وجود جرم روی دندان ها و باقی ماندن آن در مدت زمان طولانی تر روی دندان ها، خطرات و عوارض زیادی را به همراه دارد. در ادامه این عوارض را برای شما بیان می کنیم:

بوی بد دهان

باکتری های موجود در جرم دندان، می تواند گاز سولفید هیدروژن تولید کنند که این گاز سبب بوی بسیار بدی در دهان می گردد.

پوسیدگی دندان‌ها

اسیدی که توسط باکتری های موجود در جرم دندان تولید می شود، به راحتی می تواند منجر به پوسیده شدن دندان ها گردد. پوسیدگی دندان شاید در ابتدا سطحی باشد. اما به مرور زمان می تواند پیشرفت کند و به قسمت های عمقی تر دندان نفوذ نماید.

پوسیدگی دندان و جرم گیری دندان

در نتیجه دندان نیاز به پر کردن و یا عصب کشی پیدا می کند. در صورت عدم درمان، امکان از دست رفتن کامل دندان نیز وجود دارد.

جرم گیری نکردن و پوسیدگی ریشه دندان

جرم های دندانی در بخش های زیر لثه و روی ریشه دندان تجمع پیدا می کنند. در واقع درمان این نوع پوسیدگی به عصب کشی و درمان های پیچیده تری نیاز دارد.

التهاب و عفونت لثه

اسیدی که توسط باکتری های مجود در جرم تولید شده است، سبب حل شدن فیبر لثه و الیاف کلاژن لثه شده که در نهایت منجر به شل شدن و التهاب لثه می گردد.

تحلیل لثه بخاظر فرار از جرم‌ها

جالب است بدانید که لثه برای فرار از باکتری های موجود در جرم دندان، از آن فرار می کند و در واقع خود را از آن دور می کنند که در این شرایط فرد دچار تحلیل لثه می گردد.

تحلیل لثه و جرم دندان

برای درمان نیاز به پیوند لثه خواهد داشت.

درباره دندان درد کودکان بیشتر بدانیم

تحلیل استخوان

اگر جرم دندان سبب بروز بیماری های لثه و عفونت های لثه گردد، استخوان نیز دچار تحلیل شده که برای درمان آن باید پیوند استخوان صورت گیرد.

بروز بیماری های قلبی و عروقی با عدم جرم‌گیری منظم

زمانی که فرد غذا را می جود، باکتری های موجود در جرم دندان به داخل لثه نفوذ پیدا می‌کنند. آن‌ها وارد رگ های خونی می شوند که از طریق همین رگ ها می توانند به تمام بدن منتقل شوند. به دنبال آن احتمال بروز بیماری هایی از جمله آنژین صدری، حمله قلبی، سکته مغزی و آرترواسکلروزیس افزایش می یابند.


شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد: همه چیز درباره بوی بد دهان ” از علل تا درمان”


روشهای جرم گیری دندان کدامند؟

در واقع سه روش اصلی برای جرمگیری دندان وجود دارد :

۱. روش دستی جرم گیری دندان، که روشی است قدیمی و بسیار دردناک و زمان بر

جرم گیری دندان

۲. روش استفاده از دستگاههای جرم گیری دندان( اولتراسونیک و یا پیزوالکتریک)، که روش شایع در مطبها و کلینیکهای دندانپزشکی است.

۳. روش جراحی، که در مورد جرمهای گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

عمل کردن به روشهای خانگی مثل استفاده از خمیر دندانهای سیگاریها و یا پودرهای جرمگیری و .... عملا مضر وفاقد ارزش درمانی جرم گیری است. این مواد به علت بالا بودن درصد ساینده ها، مینای دندان را برداشته و دندانها را براق می کنند ولی بر جرم تشکیل شده روی دندانها تاثیری ندارند.

درباره‌ی جراحی دندان و مراقبت‌های بعد از آن چه می‌دانید؟


فواید جرم گیری دندان

جرم گیری دندان دارای فواید بی شماری است که در ادامه آن ها را برای شما مورد بررسی قرار می دهیم:

همه چیز درباره بلیچینگ دندان، روشی ارزان و راحت برای سفید کردن دندان + ویدیو مراحل انجام بلیچینگ دندان

جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها با انجام جرم گیری

پوسیدگی دندان، یکی از شایع ترین علل مراجعه افراد به کلینیک های دندانپزشکی می باشد. پوسیده شدن دندان، منجر به ایجاد حفره هایی در بخش خارجی مینای دندان می شود. این حفره های می توانند منجر به تشکیل پلاک های دندانی شوند. پلاک‌ها به شکل یک رسوب سفید رنگ و سخت روی دندان ها قرار می گیرند. با وجود اینکه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به صورت روزانه تا حد زیادی از تشکیل این پلاک ها جلوگیری می کنند، اما مسواک و نخ دندان همواره نمی توانند تمام جرم ها و پلاک های بین دندانی را از بین ببرند.

باقی ماندن پلاک روی دندان در مدت زمان بیشتر، سبب ایجاد تارتار می گرد.د تارتارها در واقع مینای دندان را از بین می برد. اگر به صورت منظم به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمایید، چنین تارتار هایی به راحتی از بین می روند و احتمال بروز پوسیدگی های دندانی به حد زیادی کاهش پیدا می کند.

جرم گیری دندان برای جلوگیری از بروز بیماری‌های لثه

باید بدانید که جرم و پلاک دندان، تنها برای دندان ایجاد مشکل نمی کند. این مواد می توانند در زیر خط لثه تجمع پیدا کرده و سبب آسیب رسیدن به لثه ها شوند. پیشرفت بیماری های لثه در نهایت می توانند به دست رفتن کامل دندان نیز منجر شوند.

فواید جرم گیری دندان

پس یکی دیگر از فواید جرم گیری دندان این است که با از بین بردن پلاک ها و جرم های دندانی، به حد بسیار زیادی مانع از بین رفتن دندان می شود.

معرفی متخصصین برتر اطفال و کودکان به انتخاب مجله خبری دندانپزشکی تهران

افزایش سلامت کلی بدن

باید بدانید که دهان به شدت می تواند بر سایر اعضای بدن به خصوص قلب، تاثیر گذار باشد. مراجعه منظم به مطب دندانپزشکی و چکاپ دندان ها، می تواند نقش به سزایی در کاهش حملات قلب و سکته داشته باشد. یعنی وجود التهاب های مزمن با وجود بیماری های لثه، می تواند سبب سخت شدن عروق و سکته قلبی می گردد.

سفیدتر کردن دندان ها با جرم‌گیری

زمانی که جرم ها روی سطح دندان ها قرار می گیرند، روی رنگ دندان نیز تاثیر می‌گذارند. نتیجتا ظاهر دندان ها را زردتر نشان می دهند. به همین دلیل یکی دیگر از فواید جرم گیری دندان، این است که به سفیدتر شدن دندان ها کمک می کند.

جلوگیری از درمان‌های پیچیده و هزینه‌های بیشتر

اگر عنوان عوارض جرم روی دندان ها را مطالعه کرده باشید، متوجه شدید که جرم روی دندان ها می تواند خطرات بسیاری برایتان به دنبال داشته باشد. در واقع جرم گیری دندان نوعی مراقبت پیشگیرانه می باشد. این درمان مانع از بروز بسیاری از بیماری ها و صرف هزینه در آینده می گردد.


این محتوای مفید را هم دنبال کنید: با فیشور سیلانت دندان کودکتان، خیال خود را راحت کنید!


سخن پایانی

در این نوشتار درباره فواید جرم گیری دندان و عوارض انجام ندادن آن پرداختیم. اهمیت آن را روشن نمودیم و دانستیم که مراجعه سالانه برای انجام این درمان اهمیت زیادی دارد. به یاد داشته باشید حفره‌های دندانی شما مانند پوست یا اسفنج هستند و هر چیزی که در دهان بگذارید، به لابه‌لای این حفره‌ها نفوذ می‌کند. قهوه، شکلات، نوشابه و سیگار همگی در دهان می‌چسبند و از دندان جدا نمی‌شوند. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

درباره ی لبخند لثه‌ای چه می دانید؟

پیشنهاد ما به شما

چگونه کلینیک دندانپزشکی معتبری را پیدا کنیم

شاید برای شما نیز سوال باشد، چطور در شهرهای بزرگ کلینیک معتبر دندانپزشکی پیدا کنیم، …

دیدگاهتان را بنویسید