پنجشنبه , 9 فروردین 1403
جدیدترین مقالات
هزینه لمینت دندان

تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر چیست؟ + آیا لمینیت نیاز به جرم گیری دارد؟

لمینت سرامیکی و ونیر کامپوزیتی هردو جهت برطرف کردن زردی و بدفرمی دندانها و طراحی لبخند به کار می روند و میتوانند در رنگهای دلخواه فرد از همرنگ دندان تا روشن و خیلی سفید استفاده شوند. معمولا برای دندانهایی که در لبخند دیده میشوند توصیه میشود که حدود هشت الی ده دندان در فک بالا وپایین می باشد. در هردو این درمانها، در جلسه معاینه ابتدا دندانها، روابط دندانهای فک بالا و پایین نسبت بهم و روابط فک بالا وپایین نسبت به صورت شخص بررسی میشود، تا قابل انجام بودن این درمانها برای مراجع مورد نظر مشخص شود.

ممکن است یکی از این درمانها یا هر دو، برای فرد قابل انجام باشد. گاهی نیاز به درمان اولیه قبل از انجام ونیر یا لمینت می باشد، به طور مثال جراحی leveling و یا لیفت لثه برای یک یا چند دندان یا تمام دندانهایی که در لبخند دیده میشوند. ممکن است هیچکدام از این درمانها قابل انجام نباشد و فرد نیاز به ارتودنسی و یا حتی ارتوسرجری(ترکیب ارتودنسی و جراحی) داشته باشد. در متن زیر میتوانید در مورد درمانهای کامپوزیت ونیر و لمینت سرامیکی بخوانید.


فهرست مطالب


لمینت سرامیکی چیست؟

لمینت سرامیکی پس از تراش دندان و قالبگیری توسط لابراتوار ساخته می شود و در کلینیک توسط دندانپزشک سمان میشود (چسبانده میشود). پروسه درمان آن حدود دو الی سه هفته زمان میبرد. در جلسه اول پس از معاینه در صورتیکه لمینت سرامیکی برای شخص مورد نظر قابل انجام باشد، قالب اولیه از دندانها تهیه شده به لابراتوار ارسال میشود. در لابراتوار تغییرات بر اساس نقطه نظرهای بیان شده توسط دندانپزشک(که در تبادل نظر با مراجع بدست آمده) روی کست(قالب) اعمال و به مطب دندانپزشکی ارسال میشود.

در جلسه دوم پس از بررسی و تایید نمونه ارسال شده از لابراتوار، تراش، قالبگیری و ساخت پروتز موقت آغاز میشود که میتواند سه الی چهار ساعت به طول انجامد. در جلسه سوم حدود دو هفته بعد لمینتهای سرامیکی از لابراتوار ارسال میشود. پس از امتحان آنها در دهان و تایید آنها توسط دندانپزشک وبیمار ، پروسه چسباندن آغاز میشود که خود زمانبر است و ممکن است دو الی سه ساعت به طول انجامد. (بوکال فت چیست)

لمینت دندان چقدر طول میکشد + مراحل لمینت

ونیر کامپوزیت چیست؟

ونیر کامپوزیت توسط دندانپزشک در همان جلسه(حدود پنج ساعت برای هر فک) فرم داده می شود و نیاز به تراش دندان و قالب گیری ندارد. درمانهای کامپوزیت درمانهای قابل برگشتتری هستند زیرا نیاز به تراش دندان (در صورت انتخاب صحیح کیس) وجود ندارد.

تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر

در صورتیکه به صورت صحیح و تخصصی کار شوند به هیچ وجه باعث التهاب لثه یا بدبویی دهان نمیشوند. کامپوزیتها در صورتیکه از ماده ای با کیفیت خوب ساخته شوند و به خوبی و با دقت پالیش شوند (در زمان ساخت)، دچار تغییر رنگ نمیشوند یا تغییر رنگ آنها در طول سالیان، اندک است.

مراقبت های که باید بعد از ونیر کامپوزیت انجام داد:

1- برای دوام دندانها و جلوگیری از پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت باید به طور منظم مسواک بزنید و از نخ دندان به اندازه مناسب استفاده کنید.
2- از خوردن خوارکی های سخت و شکستن آنها با دندان مانند دانه های بادام،پسته و …بپرهیزید زیرا به آنها آسیب میزند و ممکن باعث شکستگی و ساییدگی کامپوزیت ها شود.
3- خوردن خوراکی های رنگی مانند : چای،قهوه، نوشابه و…،کشیدن سیگار و قلیان به طور مداوم باعث تغییر رنگ کامپوزیت ها میشود.

تفاوت لمینت سرامیکی با کامپوزیت ونیر چیست؟

تفاوت اول: مدت زمان نصب

نصب ونیر کامپوزیت روی دندان ها در یک جلسه انجام می گیرد. یک دندانپزشک متخصص و دارای مهارت، می تواند این کار را در حدود یک ساعت و یا کمتر از آن، انجام دهد. اما نصب لمینت های سرامیکی، در دو جلسه صورت گرفته که در جلسه ی اول، آماده سازی دندان ها انجام شده و دندانپزشک قالبی از دندان های بیمار تهیه می کند و آن را به لابراتوار دندانسازی می فرستد تا لمینت اختصاصی دندان ساخته شود. بعد از حدود دو هفته، بیمار باید مجددا به مطب دندانپزشکی مراجعه کند تا دندانپزشک اقدام به نصب لمینت ها بر روی دندان ها کند. (انالوگ ایمپلنت)

همه چیز درباره بلیچینگ دندان، روشی ارزان و راحت برای سفید کردن دندان

تفاوت دوم: فرآیند کاشت

این دو روش درمانی در فرآیند کاشت نیز با هم تفاوت هایی دارند. در واقع ونیر کامپوزیت روشی کم تهاجمی تر نسبت به لمینت سرامیکی می باشد. در روند کاشت ونیر کامپوزیت، دندانپزشک بدون اینکه دندان را تراش دهد، کامپوزیت ها را مستقیما روی دندان ها قرار می دهد. اما در روند کاشت لمینت، به منظور پیوند محکم تر لمینت با دندان، لازم است تا مقداری از مینای دندان تراشیده شود.

لمینت دندان

در این صورت لمینت یک درمان برگشت ناپذیر بوده و بیمار نمی تواند بدون لمینت و روکش، از دندان های طبیعی خود استفاده کند. البته لازم به ذکر است که امروزه با وارد شدن روش های جدید، نمونه هایی از لمینت دندان بدون نیاز به تراش نیز وجود دارند.

تفاوت سوم: دوام و ماندگاری

هر دوی این روش ها نیازمند مراقبت ها و رعایت توصیه های دندانپزشک هستند. در صورت رعایت مراقبت های لازم، لمینت های سرامیکی می توانند ماندگاری و طول عمری بالاتر از ونیر کامپوزیت ها و در حدود 15 سال داشته باشند. (روکش فلزی دندان کودکان)

تفاوت چهارم: مقاومت

لمینت دندان در لابراتوار دندانسازی و با تکنولوژی پیشرفته ساخته می شود، در نتیجه استحکام و مقاومت بالاتری نسبت به ونیر کامپوزیت دندان دارد. حتی اگر بیمار از بهترین برند کامپوزیت استفاده نماید، باز هم می تواند گفت که لمینت مقوامت بالاتری دارد.

تفاوت پنجم: هزینه

یکی دیگر از تفاوت های این دو روش زیبایی و ترمیمی دندان ها، هزینه آن هاست. ونیر کامپوزیت دندان به مراتب هزینه ای پایین تر از هر واحد لمینت دندان دارد.

همه چیز درباره لمینت دندان + بررسی انواع لمینت و مادگار آن‌ها

آیا لمینت سرامیکی بهتر است یا ونیر کامپوزیت دندان؟

پیش از این درباره تفاوت های دو روش درمانی اصلاح طرح لبخند پرداختیم. اکنون به این سوال پاسخ خواهیم داد که کدام یک از این دو روش برای شما مناسب است. از این رو لازم است قبل از تصمیم گیری، هر شخص عوامل زیر را مورد بررسی قرار دهد. (غده پینه ال)

  • هدف و خواسته ی فرد بیمار برای انجام درمان چیست؟ آیا فقط نیاز به تغییر رنگ دندان و اصلاحات جزیی می باشد که در این صورت ونیر کامپوزیت گزینه مناسبی برای این دسته از اشخاص است. اما اگر بی نظمی های دندانی شدید تر از نتیجه گیری با ونیر های کامپوزیتی باشد دندانپزشک معالج لمینت های سرامیکی تجویز می کند.
  • دندانپزشک متخصص می تواند به شما در انتخاب مواد با کیفیت برای انجام هر کدام از این درمان ها کمک کند. در این خصوص از سطح انتظارتان و بودجه ای که برای آن در نظر گرفته اید با ایشان صحبت کنید.
  • به لحاظ زیبایی هم لمینت های سرامیکی و هم ونیر های کامپوزیت اگر با مواد مرغوب و دقت و شرایط اصولی برای بیمار نصب شوند، ظاهری کاملا طبیعی و جلوه گر را خواهند داشت. مهارت و ظرافت دندانپزشک معالج شما در نتیجه نهایی درمان بسیار تاثیر گذار است.
  • برای افرادی که دچار فواصل بین دندانی هستند و یا دندانهای بسیار کوتاهی دارند، لمینت های سرامیکی گزینه بهتر و ماندگار تری می باشد.
  • ونیرهای کامپوزیتی به لحاظ هزینه و زمان صرف شده برای درمان، مقرون به صرفه تر و مناسب تر از لمینت های سرامیکی هستند.
  • از طرف دیگر ونیرهای کامپوزیتی بسیار زودتر از لمینت های سرامیکی لکه دار شده و تغییر رنگ می دهند. از این رو نیاز به مراقبت بیشتری دارند.
  • اگر چه که لمینت های سرامیکی درمان پر هزینه تری محسوب می شوند، اما همانطور که گفته شد دربرابر رنگ پذیری و شکستگی مقاوم تر بوده و دیرتر دچار فرسایش می شوند.
روکش دندان عصب کشی شده

آیا لمینیت نیاز به جرم گیری دارد؟

بله، دندان های لمینت شده همانند دندانهای طبیعی پس از مدتی نیاز به جرم گیری دارند. زایرا مصرف مواد غذاییو نوشیدنیهای رنگی توسط فرد روی بافت لمینیت تاثیر میگذارد و رنگ آنها را تغییر میدهد.کسانی که بهداشت دهان و دندان را کمتر رعایت میکنند، باید زودتر برای جرمگیری اقدام کنند. (فرق بلیچینگ و کامپوزیت)

آیا دندان ها بعد از انجام لمینت سرامیکی حساس میشود؟

ممکن است در طول دوره درمان و پس از آن دندانها دچار حساسیت شوند، مثلا هنگامی که نوشیدنی یا غذاهای سرد یا گرم می خورید با کمی درد مواجه شوید که ابن حساسیت بعد از مدت کوتاهی ار بین میرود و جای هیچ نگرانی نیست.

به طور کلی ونیر کامپوزیت یا لمینت سرامیکی باعث میشود که دیگر نگران لبخد زدن به دلیل مشکلات دندانهایتان که شامل زرد بودن رنگ دندانها، نامرتب بودن و … است،نباشید و میتونید همواره لبخندی زیبا داشته باشید.

نازکی لمینت سرامیکی چقدر است؟

ضخامت لمینت بسته به نوع سرامیک مورد استفاده متفاوت است. مثلا در لمینت فلدسپاتیک ضخامت لمینت در حدود ۱ میلمتر است و در سیستم لمینت ایماکس در حدود ۵. تا ۸. میلیمتر است و در سیستم لمینت بریلیانس در حدود ۳. میلیمتر است. اما نکته در اینجاست که در روش لمینت تراش دندان بمنظور جبران ضخامت لایه لمینت انجام می گیرد و لذا هر چه لمینت نازکتر باشد، میزان تراش دندان کمتر می شود. (تالاموس و هیپوتالاموس چیست)

سخن پایانی

شما در این مقاله با لمینت سرامیکی و ونیر کامپوزیت آشنا شدید. همچنین از تفاوت‌‎‌های آن ها آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

آیا بلیچینگ بهتر است یا لمینت دندان + بررسی تفاوت‌های تفاوت بلیچینگ و لمینت و کامپوزیت

سوالات متداول

آیا کامپوزیت ونیر موجب بد بو بودن دهان می شود؟

کامپوزیت ونیر دندان مانند دندان طبیعی به مراقبت و نگهداری بسیاری احتیاج دارد . در حالی که در طول سه روز مسواک زده شود و از نخ دندان استفاده شود به هیچ عنوان دهان بوی بدی به خود نمی گیرد .

آیا میتوان لمینت دندان را بر روی دندان سیاه شده اجرا کرد؟

اکثر قریب به اتفاق دندان هایی که سیاه شده اند قابلیت اجرا شدن تکنیک لمینت را ندارند. با این وجود لازم است دلایل و عوامل سیاه شدن این دندان ها مورد بررسی قرار گیرند. برای مثال دندان های اندو شده هرگز قابلیت اجرای لمینت را نخواهند داشت و در مقابل دندان هایی که ریشه و عصب آن ها سالم هستند و تنها تغییر رنگ داده اند شرایط لازم برای لمینت را دارا می باشند.

پیشنهاد ما به شما

روکش دندان عصب کشی شده

آیا تا به حال برای شما پیش آمده که بخشی از دندان تان شکسته شده …

دیدگاهتان را بنویسید