سه شنبه , 4 اردیبهشت 1403
بلیچینگ و لمینت دندان

آیا بلیچینگ بهتر است یا لمینت دندان + بررسی تفاوت‌های تفاوت بلیچینگ و لمینت و کامپوزیت

زیبایی دندان یکی از خواسته های هر فردی است و برای رسیدن به دندان هایی سالم و زیبا راه های مختلفی پیش رو خواهید داشت و می توانید یکی از بهترین روش ها را انتخاب نمایید. پس از آشنایی با تفاوت بلیچینگ و لمینت دندان می توانید یکی از این روش ها را برای رسیدن به لبخندی زیبا انتخاب نمایید. زیبایی لبخند نیاز به دندان هایی سفید بدون پوسیدگی و شکستگی دارد و هر چه دندان ها مرتب تر باشند جلوه ای زیباتر خواهند داشت.

برخی از داشتن دندان های سالم محروم هستند و به همین دلیل با روش های جانبی سعی بر رفع نواقص دندان های خود دارند و برای اینکار از دندانپزشک ها کمک می گیرند. البته انتخاب روش مناسب و دندانپزشک حرفه ای در گرفتن نتیجه تاثیرگذار خواهد بود. لمینت و بلیچینگ دندان از جمله بهترین روش های زیبایی دندان هستند که هریک ویژگی های متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند و پس از آشنایی با برخی از این تفاوت ها، بهترین روش را متناسب با شرایط خود انتخاب خواهید کرد. در ادامه توضیحات کامل تری از این قبیل ارائه نموده ایم.


فهرست مطالب


علل تغییر رنگ دندان چیست؟

دندان های شیری به طور معمول از دندان بزرگسالی است که بعد ظاهر می شوند سفیدترند. با افزایش سن، دندان بزرگسالی اغلب تیره تر، زردتر و یا لکه دار می شوند. به همین دلیل است که دندان های سفید٬ فرد را جوان تر نشان می دهد.

بلیچینگ و لمینت دندان
تغییر رنگ دندان

همانطور که روشهای متعددی برای سفید شدن دندان وجود دارد دندان می تواند به روشهای مختلفی نیز دچار تغییر رنگ شود. علل اصلی چنین تغییراتی ژنتیک، مصرف آنتی بیوتیک ها، مصرف بعضی انواع غذاها و نیز افزایش سن می باشند. تغییر رنگ دندان های داخلی بدلیل تغییرات مینا و عاج دندان می باشد. این امر عمدتا بدلیل تماس با میزان بیش از حد فلوراید، تتراسایکلین، مصرف آنتی بیوتیک ها در زمان کودکی، مشکلات رشد، پوسیدگی دندان، ترمیم دندان، مشکلات درمان ریشه و ضربه روی می دهد. (قبل و بعد بوکال فت)

تغییر رنگ دندان های خارجی توسط عوامل خارج از بدن، به طور عمده مواد غذایی و تنباکو ایجاد می شود. علل اصلی زردی دندان های جلویی سیگار کشیدن، مواد غذایی حاوی تانن، قهوه، چای، هویج، پرتقال و دیگر مواد غذایی هستند.

سفید کردن دندان چقدر دوام دارد؟

تأثیر سفید کردن دندان ها می تواند تا ۳ سال باقی بماند ولی به هر حال بستگی به دندان فرد دارد و یا استفاده وی از مواد رنگی مثل چای و قهوه و یا سیگار

معرفی روش های سفید کردن دندان

به طور کلی به دو روش می‌توان دندان‌ها را سفید‌تر کرد: ۱- لمینت دندان (ونیر) ۲- بلیچینگ در حالی که لمینیت را می‌توان سفید کردن فیزیکی در نظر گرفت. بدیهی است که امکان تغییر فرم دندان‌ها با هر دو روش لمینیت دندان وجود دارد ولی با بلیچینگ فقط امکان تغییر رنگ وجود دارد. 

1- بلیچینگ

بلیچینگ دندان یعنی سفید کردن دندانها بوسیله مواد خاص اکسید کننده مثل پر اکسید هیدروژن. در روش دیگر سفید کردن دندان ، که به آن «بلیچینگ» می‌گوییم، چیزی به ساختار دندان اضافه نمی‌شود و طی آن به دنبال یک واکنش شیمیایی، مولکول‌های رنگ نسوج دندانی، دستخوش تجزیه می‌شوند. در واقع این روش مانند استفاده از وایتکس است و می‌توان آن را سفید کردن شیمیایی نامید. مواد اکسید کننده به داخل ساختار کریستالی میله مانند مینای دندان نفوذ کرده و رنگیزه‌های رسوب کرده در بین هرم‌های مینائی را اکسید می‌کنند.

بلیچینگ و لمینت دندان
بلیچینگ دندان

با گذشت زمان نفوذ مواد اکسید کننده به داخل عاج دندان که در لایه زیرین مینا قرار داردنیز صورت گرفته و رنگ آن نیز روشن تر می‌شود. از هر سه نفر، دو نفر در طی سفید کردن دندان به روش بلیچینگ دچار حساسیت دندانی می‌شوند. یعنی تماس دندان‌ها با هوای محیط و آب سرد و گرم باعث ناراحتی می‌شود. ممکن است خوردن غذا (بخصوص صبحانه) برای شما دشوار شود. باید توجه داشته باشید که این حساسیت یک حالت گذرا وناپایدار است وجای نگرانی ندارد.

در صورت بروز حساسیت، به عنوان اولین اقدام باید استفاده از تری بلیچینگ را کاهش دهید؛ یعنی به جای استفاده هرشب، آن را به صورت یک شب در میان به کار ببرید. همچنین می‌توان خمیردندان را درون تری و برای چند دقیقه بر روی دندان‌ها قرار دهید. (عکس فیکسچر)

این کار باعث تسکین حساسیت می‌شود. اگر حساسیت برطرف نشد به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید. استفاده از سیگار و مواد رنگی خوراکی مثل چای و قهوه را در طی بلیچینگ به حداقل ممکن برسانید و در صورت استفاده بلافاصله دهانتان را بشویید.

معایب بلیچینگ دندان:

با این تفاسیر بلیچینگ بر روی تمام دندان‌ها عملکرد خوبی ندارد مثلاً برای دندان‌هایی که دارای لکه‎های قهوه‌ای هستند و یا بر اثر مصرف دارو یا جراحت دندانی تغییر رنگ داده اند اصلاًروش مناسبی نیست.بنابراین بهتر است حتماً برای انتخاب راه بهتر سفید کردن با متخصص کلینیک مشاوره کنید. بلیچینگ دندان به این علت که ضرری به دندان نمی‌رساند یکی از بهترین روش‌های سفیدکردن دندان نسبت به روش‌های دیگر است.

روکش دندان عصب کشی شده

بلیچینگ دندان چقدر دوام دارد؟

حالا که به یک شناخت در مورد این روش درمانی و نکات مربوط به آن دست پیدا کردیم، می دانیم که نتایج ناشی از بلیچینگ دائمی و همیشگی نیستند. اما این بدان معنا نیست که ماندگاری بلیچینگ پایین و زودگذر باشد. بسته به اینکه از کدام روش بلیچینگ استفاده کنید و به چه سطحی از سفیدی دندان برسید و در کنار آن، فرآیند مراقبتی و نگهداری دندان را بعد از بلیچینگ چطور رعایت کنید، دوام و ماندگاری سفیدی ناشی از بلیچینگ متفاوت خواهد بود.

اگر بخواهیم بدانیم که بلیچینگ دندان چقدر ماندگاری دارد؟ این بازه در مدت ۶ ماه تا دو سال متغیر است. اگر شما مراقبت ها را به طور کامل و دقیق انجام دهید، تا دو سال دندان سفید و زیبایی خواهید داشت و بعد از آن که دندان مجدد دچار زردی شد، می توانید فرآیند بلیچینگ خود را تکرار کنید.

در برخی موارد که افراد از جنس دندان خوبی برخوردارند و زردی روی دندان آنها ممکن است بر اثر گذر زمان باشد و در روش بلیچینگ از بین برود، ماندگاری این روش بیشتر خواهد بود و حتی متفاوت از این بازه زمانی، بازهم دندان های شما ممکن است سفید و درخشان باقی بماند. (روکش دندان شیری)

2- لمینیت

یک راه افزودن یک لایه خارجی به سطح دندان است. این لایه می‌تواند ماده ترمیمی کامپوزیت دندان باشد یا یک لایه چینی که به آن «لامینیت» می‌گوییم. این روش سفید کردن مانند چسباندن ناخن مصنوعی روی ناخن‌های طبیعی است. بر حسب مورد ممکن است نیازی به تراشیدن دندان نباشد.

لمینیت

لمینت به صورت بالینی و لابراتواری قابل انجام است. در نوع بالینی، دندانپزشک به کمک مواد ترمیمی همرنگ یا‌‌ همان کامپوزیت، می‌تواند در یک جلسه کاری دندان‌ها را سفید کند. در واقع لمینت دندان یا ونیر لایه‌ای از مواد همرنگ دندان است که برای اصلاح طرح لبخند، شکل، رنگ و طول دندان‌ها یا بستن فاصله بین دندان‌ها و درمان دندان‌های شکسته روی دندان قرار داده می‌شود.

در نوع لابراتواری، دندانپزشک بعد از آماده کردن دندان‌ها، از آن قالب تهیه می‌کند. لابراتوار بر اساس دستور دندانپزشک لامینیت‌ها را که معمولا از جنس سرامیک هستند می‌سازد. در جلسه بعد، بعد از امتحان و بررسی کار، لامینیت‌ها روی دندان‌ها چسبانده می‌شوند. ونیر‌ها یا از جنس کامپوزیت هستند و به طور مستقیم و داخل مطب ساخته می‌شود (که به آن‌ها ونیر کامپوزتی می‌گویند) و یا از جنس سرامیک هستند و در لابراتور ساخته می‌شوند (که به آن‌ها ونیر سرامیکی گفته می‌شود). به علت تراش بسیار کم و ایجاد زیبایی فوق العاده ونیر‌ها اولین طرح درمان در دندان‌های قدامی محسوب می‌شوند.

معایب لمینت دندان:

  •  مثل بسیاری از خدمات ترمیم دندان، نسبت به گرما و سرما حساسیت دارد که معمولا بعد از مدتی از بین می‌رود.
  • ممکن است با مصرف بیش از حد نوشابه، سیگار، قلیون و یا قهوه، لمینت رنگ بگیرد؛ پس همیشه مثل دندان طبیعی از آن مراقبت کنید.
  •  در بیشتر موارد، دندان تراشیده می‌شود و امکان بازگشت به حالت اولیه وجود ندارد، پس باید نسب به انجام این کار مطمئن باشید و پزشک خوبی را انتخاب کنید.
  •  در صورتی که پزشک به درستی کار خود را انجام ندهد و یا چسب بی کیفیت استفاده کند، امکان دارد که لمینت جدا و یا شکسته شود.

عکس لمینت دندان

لمینت دندان

لمینت دندان چند سال دوام دارد؟

بصورت تجربی ثابت شده لمینت دندان بین 10 تا 15 سال بسته به کیفیت کار و مراقبتهای شخصی می تواند دوام بیاورد. در صورتی که یکسری نکات لازم رعایت شود، لمینت دندان می تواند تا 20 سال هم سالم باقی بماند، بی شک این میزان پایداری در میان روکش های مختلف دندان استثنایی است. (غده هیپوتالاموس کجاست)

رعایت نکات زیر میتواند دوام لمینت دندان شما را به حداکثر زمان ممکن برساند:

  • استفاده از مواد باکیفیت در ساخت روکشهای دندان
  • انجام کار توسط یک دندانپزشک زیبایی مجرب (نصب نامناسب روکشها موجب ترک خوردن آنها میگردد)
  • مراقبت درست از روکشها (در ادامه توضیح داده می شود).
  • داشتن دندانهای سالم و محکم
  • انجام دوبار ویزیت سالانه جهت چکاپ دندانها و جرم گیری آنها

حقیقتا “پرسلن” انتخاب اول دندانپزشکان زیبایی است چون هم از لحاظ مقاومت در برابر لک شدن در رتبه دوم است و هم دوام بسیار بالایی دارد. این خصوصیات ضد لک بودن و ماندگاری بالا آن را بسیار شبیه به مینای دندان میکند. اگر از ونیر کامپوزیتی استفاده نمایید مجبور خواهید شد که به دفعات زیادی آنها را تعویض نمایید چون حداکثر بین 5 تا 7 سال دوام دارند. در مقابل ونیرهای بدون آماده سازی (مانند Lumineers) در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت مناسب بین 10 تا 15 سال قابل استفاده هستند.

تفاوت بلیچینگ و لمینت چیست؟

بلیچینگ دندان یک روشی ساده برای سفید کردن دندان است که از مواد سفید کننده مانند کاربامید پراکساید و هیدروژن پراکساید استفاده میکند و به این صورت عمل میکند که لکه های روی دندان را به قسمتهای کوچکتر تقسیم و سپس پراکنده میکند در نتیجه رنگ دندان‌ها روشن‌تر می‌شود.

تفاوت بلیچینگ و لمینت

در لمینت دندان قالبی سرامیکی که ضخامتی حدود 6 میلیمتر دارد متناسب با قالب دندان ساخته شده و بر روی دندان قرار داده می‌شود.لمینت دندان ضخامتهای متنوعی دارد که میتواند کمتر از 6میلیمتر و یا بیشتر باشد.در لیمنیت هدف اصلی پوشاندن عیبهای دندانی مانند تغییر رنگ دندان، شکستن دندان و فاصله‌ی بین دندانی است.در حالیکه در بلیچینگ هدف فقط سفید کردن دندان می‌باشد. (کار غده پینه آل چیست)

با شکستگی یا ترک دندان خود چه کنیم؟

فرق بلیچینگ و کامپوزیت چیست؟

بلیچینگ و کامپوزیت دو روش از روش های سفید کردن دندان هستند و با وجود اینکه یک هدف دارند اما در فرآیند انجام و نتیجه نهایی تفاوت های زیادی با هم دارند. در اینجا چند مورد از فرق بلیچینگ و کامپوزیت را با هم بررسی می کنیم:

۱- طیف رنگ: بلیچینگ و کامپوزیت هر دو می توانند دندان ها را سفید کنند اما تفاوت آنها در این است که کامپوزیت طیف رنگ های مختلفی دارد و شما می توانید بهترین رنگ را بنا به سلیقه خود و متناسب با رنگ دندان هایتان انتخاب کنید. اما در بلیچینگ این تنوع رنگی وجود ندارد و نکته دیگر اینکه نمی توان با روش بلیچینگ رنگ دندان را خیلی روشن کرد.

۲- میزان رنگ پذیری: در بلیچینگ، با مصرف نوشیدنی های رنگی و استعمال دخانیات، دندان ها به سرعت تغییر رنگ میدهند. اما میزان رنگ پذیری کامپوزیت کمتر است و به این سرعت تغییر رنگ نمی دهد. هر چند که مراقبت خوب، دوام رنگ آن را بیشتر می کند.

۳- طول عمر و ماندگاری: در بهترین حالت، بلیچینگ یک سال دوام دارد و به تدریج دندان ها دوباره تغییر رنگ می دهند. اما اگر یک دندانپزشک ماهر با استفاده از برندهای با کیفیت، برای شما عمل کامپوزیت را انجام دهد و شما نیز به خوبی از آن مراقبت کنید، کامپوزیت می تواند تا ۷ سال دوام داشته باشد.

۴- رفع دیگر عیوب دندان: کامپوزیت به جز تغییر رنگ و سفید کردن دندان ها می تواند سایر عیوب دندانی مثل ترک خوردگی، شکستگی، لب پر شدن دندان ها، فاصله میان دندانها و بد فرمی های خفیف را حل کند درصورتی که بلیچینگ، فقط رنگ دندان ها را تغییر می دهد.

در نتیجه بلیچینگ تنها به افرادی توصیه می شود که می‌خواهند رنگ دندان خود را سفید کنند و نیازی به تغییر در فرم، اندازه و شکل دندان خود ندارند.

مقایسه بلیچینگ و کامپوزیت

در ادامه قصد داریم فرق بلیچینگ و کامپوزیت را از جهات مختلف بررسی نماییم تا بتوانید با دید بازتری، روش مناسب خودتان را انتخاب نمایید.

تفاوت بلیچینگ و کامپوزیت دندان از نظر هزینه

تنها وجه تشابه بلیچینگ و کامپوزیت، سفید کردن دندان ها است. اما کامپوزیت کاری فراتر از روشن کردن لبخند شما  انجام می دهد. با در نظر گرفتن این مسئله که کامپوزیت برای رفع سایر مشکلات دندانی نیز به کار می رود، تعجبی ندارد که هزینه بالاتری نسبت به بلیچینگ داشته باشد.

تفاوت بلیچینگ و کامپوزیت از نظر مراحل

پروسه سفید کردن دندان ها در مطب نسبتا ساده است. دندانپزشک ابتدا دندان ها را تمیز و معاینه می کند و در صورت وجود حفره یا پوسیدگی، قبل از انجام بلیچینگ آنها را رفع خواهد کرد. هنگامیکه دندان ها تمیز شدند، یک ماده بلیچینگ روی دندان ها مالیده می شود، برای زمان مشخصی روی دندان ها باقی می ماند، سپس برداشته می شود و دوباره اعمال می گردد. کل این فرایند حدود یک ساعت طول می کشد اما برای دستیابی به نتایج مورد نظر معمولا به چند ویزیت دندانپزشکی نیاز است.

اما پروسه انجام کامپوزیت پیچیده تر است. در ابتدا رنگ کامپوزیت با توجه به رنگ دندان های طبیعی انتخاب می شود. سپس دندان ها تمیز شده و با یک ژل اسیدی، اچ می شوند. آن گاه ماده رزین خمیری روی آنها قرار داده شده، فرم داده می شود و با تاباندن نور مخصوص سفت می شود. این کار در لایه های نازک و متعدد تکرار می شود. در انتها کامپوزیت پولیش خواهد شد تا ظاهری صاف و صیقلی پیدا کند. این پروسه برای هر دندان بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می کشد.

فرق بلیچینگ و کامپوزیت از نظر کاربرد

بلیچینگ دندان همانطور که از نام آن مشخص است، صرفا یک درمان سفید کننده برای دندان ها می باشد که برای زردی و لکه های ناشی از غذاها و نوشیدنی ها، بهترین کارایی را دارد.

با اینحال حذف برخی از تغییر رنگ های خاکستری یا قهوه ای برای مواد بلیچینگ دشوار است و در این موارد، کامپوزیت ماده بهتری محسوب می شود. در این روش بیمار می تواند به طور دقیق میزان سفیدی کامپوزیت هایش را انتخاب کند. اما روشن کردن دندان ها فقط یکی از کاربردهای کامپوزیت است. باندینگ های دندانی می توانند مشکلاتی مانند شکستگی، ترک خوردگی، فاصله، شکاف و کجی جزئی دندان ها را نیز برطرف سازند. بنباراین آنها کارایی بسیار بیشتری نسبت به بلیچینگ دارند.

تفاوت بلیچینگ با کامپوزیت دندان از نظر ماندگاری

اگرچه نتایج حاصل از بلیچینگ بلافاصله پس از اتمام کار قابل مشاهده هستند اما دوام طولانی ندارند. همچنین ممکن است دندانپزشک برای تکمیل پروسه سفید کردن دندان ها، استفاده از سینی های سفید کننده در خانه را نیز توصیه نماید. حتی در اینصورت نیز بلیچینگ برای همیشه ماندگاری ندارد. میزان ماندگاری بلیچینگ به میزان مراقبت از دندان ها بستگی دارد. دندان هایی که به طور حرفه ای سفید شده اند، همچنان می توانند با گذشت زمان (عموما ۶ تا ۲۴ ماه) مجددا کدر و لکه دار شوند. پس از این مدت لازم است بیمار برای تکرار پروسه بلیچینگ مجددا به مطب مراجعه نماید.

از طرف دیگر، ونیرهای کامپوزیت می توانند بین ۵ تا ۷ سال دوام داشته باشند که میزان رعایت اصول مراقبت از دهان و دندان می تواند بر طول ماندگاری آنها تأثیر بگذارد. با اینحال احتمال لکه شدن، ترک خوردن، لق شدن و افتادن کامپوزیت های دندانی نیز وجود دارد. کارهایی مانند جویدن قلم و یخ، استفاده ابزاری از دندان ها برای باز کردن درب بطری و شکستن آجیل و وارد آمدن ضربه به دهان می تواند از طول عمر کامپوزیت ها بکاهد.

فضا نگهدارنده دندان های شیری

تفاوت اصلی لمینت سرامیکی و کامپوزیتی در چیست؟

لامینت‌های سرامیکی مقاومت بیشتری نسبت به کامپوزیتی دارند. ثبات رنگ در لامینت‌های سرامیکی بیشتر است و اصولا ظاهر زیباتری دارند. لامینت‌های کامپوزیتی ثبات رنگ کمتری دارند و مزیت اصلی آن‌ها نسبت به لامینت‌های سرامیکی، قیمت ارزان‌تر و تراش کمتر دندان است.

1- کاربرد

 از لمینت علاوه بر سفید کردن می‌توان برای اصلاح سایر مشکلات ظاهری دندان‌ها از جمله شکستگی، لب پر شدگی، ترک خوردگی، بستن فاصله بین دندان‌ها و اصلاح کجی جزئی آنها استفاده کرد. در حالی که این موارد را با استفاده از بلیچینگ نمی توان اصلاح نمود.

2- مواد مورد استفاده 

لمینت لایه بسیار نازکی از جنس سرامیک است که پس از قالب گیری از دندان در لابراتوار ساخته شده و سپس توسط دندانپزشک بر روی دندان‌ها نصب می‌شود. اما بلیچینگ ماده ژل مانند حاوی کاربامید پراکسید و یا هیدروژن پراکسید است که با نفوذ به ساختار دندان بر روی رنگ آن تأثیر می‌گذارد.

3- نحوه انجام

 نحوه سفید کردن دندان‌ها با استفاده از این دو روش کاملاً باهم متفاوت است. در بلیچینگ، دندانپزشک ماده کاربامید پراکسید و یا هیدروژن پراکسید را در غلظت لازم و مدت زمانی که متناسب با نیاز بیمار باشد را بر روی دندان‌های او قرار می‌دهد و پس از آن دندان‌های بیمار را به طور کامل شستشو می‌دهد.

بلیچینگ و لمینت دندان
نحوه انجام کامپوزیت دندان

اما در روش دیگر، لازم است که ابتدا دندان‌ها مقداری تراشیده شده و از آنها قالب گیری انجام شود. قالب‌های تهیه شده به لابراتوار ارسال شده و بر اساس آنها لمینت‌های هر فرد ساخته می‌شوند. در مرحله آخر لمینت‌های آماده شده توسط دندانپزشک بر روی دندان‌های بیمار نصب می‌گردند.

4- قیمت 

این دو روش از نظر قیمت نیز تفاوت دارند. به طور کلی تعداد دندان‌هایی که تحت درمان قرار می‌گیرند، مواد مورد استفاده برای انجام هر یک از این درمان‌ها، فرایند انجام آنها و … در تعیین قیمت نقش دارند. اما در کل می‌توان گفت که لمینت در مقایسه با بلیچینگ، درمان گران‌تری است.

5- تعداد جلسات مراجعه به دندانپزشکی

 این دو روش جزء تکنیک‌های سریع سفید کردن دندان‌ها هستند که افراد با انجام آنها می‌توانند در مدت زمان کوتاهی به نتیجه مورد نظر خود برسند. مدت زمان انجام بلیچینگ از لمینت کمتر بوده و تنها در یک جلسه انجام می‌شود، اما ونیر پرسلن نیاز به 2 الی 3 جلسه مراجعه به کلینیک دندانپزشکی دارد.

6- برگشت پذیری درمان

 نصب لمینت بر روی دندان‌ها نیاز به تراشیدن مقدار جزئی از مینای دندان دارد. به همین دلیل است که در صورت آسیب دیدن و یا افتادن آن از روی دندان، بیمار باید مجدداً لمینت جدیدی را جایگزین آن کند، زیرا دندان تراشیده شده بدون روکش در معرض پوسیدگی قرار می‌گیرد و همچنین از نظر زیبایی نیز ظاهر نامطلوبی خواهد داشت.

میزان ماندگاری

7- میزان ماندگاری

 ماندگاری سفیدی دندان‌ها با بلیچینگ در حدود 6 ماه است، اما طول عمر و ماندگاری لمینت بسیار بیشتر از این مدت زمان و در حدود 10 تا 15 سال است.

8- دستکاری ساختار دندان 

دندانپزشک برای ایجاد پیوند محکم بین لمینت و دندان و همچنین برای پیشگیری از برجسته شدن لایه لمینت و طبیعی به نظر رسیدن آن، مقداری از سطح دندان را می‌تراشد. اما برای بلیچینگ نیازی به دستکاری ساختار دندان و تراشیدن آن وجود ندارد.

روش های سفید شدن دندان لمینت شده چگونه است؟

سه روش برای سفید کردن یا از بین بردن لکه دندان سیستم سفیدکننده دندان، خمیردندان پولیش ملایم و دندانپزشکی زیبایی است.

بلیچینگ دندان

اول باید بدانید که چه نوع لمینتی در دهان خود دارید. اگر نوع شفاف و سبک آن را دارید می‌توانید پشت دندان‌هایتان را بلیچ کنید تا دندان طبیعی‌تان سفید شود و انعکاس آن در لمینت نمایان شود. اگر می‌خواهید از این سیستم استفاده کنید، دستورالعمل‌ به طور کامل دنبال کرده واگر می‌خواهید این کار را در خانه انجام دهید با دندانپزشک خود مشورت کنید.

خمیردندان پولیش ملایم

می‌توانید دندان‌های خود را با خمیردندانی که برای حذف کامپوزیتی که سبب لکه روکش شده مسواک کنید. این خمیر دندان در حذف کردن لکه‌های کوچک که در اطراف لبه روکش مشاهده می‌شود توصیه می‌شود. این خمیردندان کامپوزیت اطراف روکش را می‌زداید و به دندان‌ها ظاهری سفیدتر می‌دهد. اگر مطمئن نیستید که از چه نوع خمیردندانی استفاده کنید، باید با دندانپزشک مشورت کنید.

دندانپزشکی زیبایی

راه دیگر ملاقات با یک دندانپزشک زیبایی است که می‌تواند دوباره درخشانی و سفیدی روکش لمینت را با تمیز کردن حرفه‌ای به دندان‌های شما بازگرداند. بدترین حالت این است که نیاز به جایگزینی داشته باشند.

جرم گیری لمینیت در خانه

این کار توصیه نمی‌شود. روکش یک لایه نازک است که به جلوی دندان وصل شده است. محصولات سفیدکننده دندان نمی‌توانند به روکش نفوذ کنند و رنگ آن را تغییر دهند. اما دندان‌های طبیعی‌تان را سفید کرده و لبخندتان را نامتعارف می‌کند. به علاوه سفیدکننده‌هایی که دندان‌ها را احاطه کرده از پشت به دندان نفوذ کرده و چون روکش شفاف است، روی ظاهر دندان از جلو اثر می‌گذارد و ممکن است ظاهر نامتعارفی ایجاد کند. بنابراین سفید کردن روکش را به دندانپزشک بسپارید.

پالپ چیست؟ + پالپوتومی چه تفاوتی با پالپکتومی دارد؟

مزایا و معایب لمینت دندان نسبت به بلیچینگ چیست؟

در ادامه با مزیت‌ها و معایب این روش زیبایی آشنا شوید:

مزایای لمینت دندان

  • 1.امکان برطرف کردن اغلب مشکلات ظاهری دندان‌ها 

لمینت دندان اغلب مشکلات ظاهری نامطلوب دندان‌ها از جمله وجود فاصله بین آنها، کجی جزئی، شکستگی و … را می‌پوشاند. این در حالی است که تنها کاربرد بلیچینگ برای سفید کردن دندان‌ها است.

  • 2. بالاتر بودن میزان ماندگاری و طول عمر

 گرچه میزان ماندگاری هر یک از این دو روش به مراقبت‌هایی که بیمار انجام می‌دهد بستگی دارد، اما در کل ماندگاری لمینت بسیار بیشتر از بلیچینگ است. تاثیرات بلیچینگ در حدود 6 ماه باقی می‌ماند، اما در مقابل سفیدی دندان‌ها با لمینت در حدود 10 تا 15 سال ماندگاری دارد.

  • 3. ترمیم بدرنگی‌های شدید

 مواد بلیچینگ ممکن است نتواند بر روی بدرنگی‌ها و لکه‌های شدید دندانی تأثیر بگذارد و آنها را کامل از بین ببرد، اما ساختار لمینت به گونه‌ای است که با قرار گرفتن بر روی دندان‌ها آنها را می‌پوشاند.

  • 4. امکان تعیین میزان سفید شدن دندان‌ها

 در لمینت افراد می‌توانند از میان طیف‌های رنگی مختلف، رنگ و میزان سفیدی آن را متناسب با سلیقه خود مشخص کنند. اما در بلیچینگ امکان تعیین میزان سفیدی دندان‌ها وجود ندارد و همچنین نمی‌توان میزان سفیدی آنها را پیش از درمان پیش بینی کرد.

  • 5. امکان تعویض لمینت 

بیمار ممکن است پس از انجام هر یک از این درمان‌ها از نتیجه آن ناراضی باشد. در صورت نارضایتی فرد از رنگ و یا نتیجه ترمیم در روش لمینت، می‌تواند از دندانپزشک خود بخواهد که آن ها را عوض کند. اما اگر از بلیچینگ استفاده شده باشد و بیمار از نتیجه آن ناراضی باشد، دیگر امکان اصلاح آن وجود ندارد و بیمار ناچار خواهد بود تا زمانی که اثر آن از بین برود و رنگ دندان‌ها مجدداً به حالت قبلی خود برگردد، منتظر بماند.

معایب لمینت دندان

معایب این روش عبارت‌اند از:

  1. انجام این روش مستلزم صرف هزینه‌های بالایی است.
  2. پس از تراشیدن سطح دندان باید برای همیشه روکشی بر روی آن قرار داشته باشد تا در معرض پوسیدگی قرار نگیرد و همچنین ظاهر زیبایی داشته باشد.
  3. در صورت آسیب دیدگی، امکان تعویض وجود نداشته و باید با لمینت جدیدی جایگزین شود.
  4. در مواردی که دندانپزشک از مواد با کیفیت استفاده نکند و کار خود را به طور اصولی و با دقت کافی انجام ندهد، ممکن است لمینت بشکند و یا بیفتد.
  5. دندان‌ها تا چند روز پس از انجام این ترمیم به دمای سرد و گرم مواد غذایی و نوشیدنی‌ها حساس می‌شوند که این عارضه طبیعی است و با گذشت این چند روز از بین می‌رود.

مزایا و معایب بلیچینگ نسبت به لمینت دندان چیست؟

مزایای و معایب بلیچینگ دندان را بشناسید: 

مزایای بلیچینگ دندان

  • 1.ارزان قیمت تر بودن 

سفید کردن دندان‌ها با استفاده از این روش، ساده‌تر و در عین حال نیاز به پرداخت هزینه‌های کمتری نیز دارد.

  • 2. کمتر بودن تعداد جلسات و مدت زمان انجام

 بلیچینگ تنها با 1 جلسه حداکثر 1 ساعته مراجعه به مطب قابل انجام است، اما در مقابل نصب لمینت ها نیاز به 2 الی 3 جلسه چند ساعته مراجعه به مطب دارد.

  • 3. برگشت پذیر بودن بلیچینگ 

در بلیچینگ نیاز به تراشیدن میای دندان وجود ندارد و همچنین رنگ دندان‌ها پس از گذشت حدود 6 ماه به حالت قبلی خود برمی گردد. اما همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، مقدار کمی از مینای دندان در ونیر پرسلن تراشیده می شود که در این صورت هم ظاهر دندان‌ها نامطلوب می‌شود و هم خطر پوشیدگی آنها بالا می‌رود، به همین دلیل است که پس از انجام این کار دندان‌ها باید برای همیشه به وسیله یک لایه پوشانده شوند.

معایب بلیچینگ دندان

معایب این روش عبارت‌اند از:

  • ماندگاری سفیدی دندان‌ها با استفاده از این روش کوتاه مدت (تا 6 ماه) است.
  • از بلیچینگ تنها برای سفید کردن دندان‌ها می‌توان استفاده کرد و امکان ترمیم سایر مشکلات دندانی مانند ترک خوردگی یا شکستگی وجود ندارد.
  • دهیدراته شدن دندان‌ها پس از بلیچینگ، یکی معایب این روش ترمیمی است. لازم به ذکر است که این مشکل پس از 2 هفته از بین می‌رود.
  • بلیچینگ تأثیری بر روی پوسیدگی‌های دندانی، روکش‌ها و ترمیم‌های نصب شده بر روی دندان‌ها و همچنین پر کردگی‌های قبلی دندان ندارد و نمی‌تواند آنها را سفید کند و تنها می‌تواند بر روی بافت دندان تأثیر بگذارد و باعث تغییر رنگ دادن و سفید شدن آن شود.
بلیچینگ دندان
  • حساس شدن دندان‌ها به دمای سرد و گرم پس از درمان، یکی دیگر از معایب این روش است که پس از چند روز از بین می‌رود و فرد می‌تواند همانند قبل مواد غذایی و نوشیدنی‌های سرد و گرم را بدون ناراحتی و حساسیت دندانی میل کند.
  • امکان برطرف کردن لکه‌ها و بدرنگی‌های شدید دندانی به طور کامل با استفاده از این روش وجود ندارد.
  • امکان پیش بینی نتیجه ترمیم رنگ دندان‌ها و میزان سفید شدن آنها پیش از درمان وجود ندارد.

کدام روش از میان بلیچینگ و لمینت به دندان‌ها آسیب می‌رساند؟

امروزه تجهیزات، مواد و تکنیک‌های مورد استفاده در انجام روش‌های مختلف زیبایی و درمانی دندان‌ها بسیار پیشرفت کرده است و همچنین بسیاری از دندانپزشکان در انجام آنها مهارت بالایی دارند، بر این اساس می‌توان گفت که سفید کردن دندان‌ها با استفاده از این روش‌ها به دندان‌ها آسیبی وارد نمی‌کند. لازم به ذکر است که در صورتی که بیمار به دندانپزشکی مراجعه کند که تجربه و مهارت کافی در انجام این روش‌ها را نداشته باشد، از مواد با کیفیت استفاده نکند و یا بیمار در مراقبت‌های پس از انجام هریک از این درمان‌ها و روش‌های ترمیمی سهل انگاری کند، احتمال آسیب دیدن دندان‌ها بالا می‌رود.

آنچه درباره ی بهداشت دندان کودکان خود باید بدانید

کامپوزیت دندان چقدر دوام دارد؟

داشتن یک لبخند زیبا که نمایش گر دندان های مرواریدی و مرتب فرد باشد، یکی از مهم ترین رازهای زیبایی صورت است. اگر میخواهید با یک هزینه مقرون به صرفه دندان هایی یکدست، سفید و براق داشته باشید، کامپوزیت دندان، بهترین گزینه روی میز است، اما یکی از دغدغه های اساسی کاندیداهای کامپوزیت ونیر، ماندگاری و طول عمر این روکش است. آنها توقع دارند به میزانی که پول پرداخت میکنند، از روکش های ونیر خود استفاده کنند. دوام کامپوزیت دندان به عوامل مختلفی از جمله برند، متریال به کار رفته، تجربه دندانپزشک زیبایی، مراقبت های بعد از کامپوزیت و … بستگی دارد.

معمولاً ماندگاری کامپوزیت دندان بین 4 تا 8 سال سال در نظر گرفته شده است اما بستگی به میزان نگهداری و رعایت کردن مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان نیز دارد. البته منظور از ماندگاری کامپوزیت دندان، عمر مفید آن است. ونیرها معمولا بعد از مدتی لکه دار می شوند و رنگ آنها تغییر میکند، اما همچنان میتوان از آنها استفاده نمود. دقت کنید که کامپوزیت ها به طور کلی بر اساس نوع دندان انتخاب می شوند و برخی می توانند ماندگاری بیشتری داشته باشند.

تفاوت بلیچینگ و لمینت و کامپوزیت

همان‌طور که گفته شد هر سه روش می‌تواند برای سفید کردن دندان‌ها استفاده شوند. بلیچینگ به کمک پراکسید اکسیژن و اشعه‌ای خاص دندان‌های شما را سفید می‌کند. متاسفانه، بیماران تمایل دارند تاثیر پراکسید اکسیژن را بیش از حد تخمین بزنند. زیرا این گزینه‌ای است که بیشتر با آن آشنا هستند. علاوه بر این، بسیاری از اطلاعاتی که آن‌ها در مورد روکش‌ها دارند ناقص یا نادرست است.

یک تصور غلط رایج در بین بیماران این است که قرار گرفتن روکش‌ها دردناک خواهد بود یا حجم زیادی از ساختار اصلی دندان برداشته می‌شود. در حالی که نه تنها این یک روش بدون درد است، بلکه لایه دندان برداشته شده در مقایسه با درمان‌های سفید کننده سنتی حداقل خواهد بود.

در مورد تنوع رنگ، همه این روش‌ها در کوتاه مدت به یک نتیجه شبی به هم می‌رسند. با این حال، در دراز مدت، روکش‌های لمینت از همه گزینه در طول زمان بسیار پایدارتر و بادوام‌تر هستند، زیرا در معرض تغییر رنگ نیستند. از طرف دیگر، دندان‌های سفید شده به راحتی می‌توانند لکه شوند، در حالی که روکش لمینت ضد لکه است. روکش‌های کامپوزیت نیز با اینکه سفیدکنندگی مناسبی دارند اما ماندگاری لمینت را نخواهند داشت.

بنابراین، سفید کردن با بلیچینگ می‌تواند منجر به نتایج کمتر و کوتاه‌تری شود، ناگفته نماند که اثر سفید کنندگی خفیف به دست آمده از این طریق می‌تواند با مصرف قهوه، الکل و تنباکو از بین برود. با سفید کردن شیمیایی، بیمار قطعا باید انتظارات خود را کاهش دهد. اثر طولانی مدت تنها تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ نیست؛ بلکه با روکش کردن می‌توانید از سایر مزایای زیبایی دندان نیز بهره‌مند شوید.

تفاوت بلیچینگ و لمینت و کامپوزیت در هزینه

یکی از بزرگترین انواع تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ تفاوت هزینه زیاد آن‌ها است. در واقع با توجه به کاری که انجام می‌شود مقایسه هزینه بلیچینگ با هزینه کامپوزیت و لمینت کار صحیحی نیست، زیرا این روش‌ها تفاوت خیلی زیادی در نحوه انجام دارند. اگرچه بعضی نتایج مثل سفید شدن دندان در هر سه روش وجود دارد، اما لمینت و کامپوزیت مزایای دیگری نیز به همراه دارند.

علاوه بر این، سفید کردن یک درمان موقت است، در حالی که روکش‌ها می‌توانند سال‌ها روی دندان شما دوام بیاورند. اگرچه نتایج بلیچینگ ممکن است تنها چند ماه دوام داشته باشد، اما تاثیرات فوری ایجاد می‌کند که لبخند را به شکل واضحی زیباتر می‌کند. به همین دلیل، برای افرادی که به دنبال اصلاح کوتاه مدت لبخند هستند، مانند روز عروسی بسیار مناسب و محبوب است.

کامپوزیت از لمینت ارزان‌تر است اما عمر آن نیز کوتاه‌تر است و نتایج آن نیز به اندازه لمینت طبیعی نیست. روکش‌های دندانی در کوتاه‌مدت گران‌تر از بلیچینگ هستند، اما مزایای دیگری مانند افزایش زیبایی لبخند، اصلاح دندان‌های ناهموار و شلوغ، پوشاندن سوراخ‌ها و ترک‌ها و غیره را ارائه می‌کنند. طبعا اگر محدودیت‌های سلامتی دندان یا بودجه نداشته باشید لمینت از همه روش‌ها مناسب‌تر است و در مرحله بعد کامپوزیت ترجیح داده می‌شود.

سخن پایانی

شما در این مقاله با بلیچینگ و لمینت دندان آشنا شدید. همچنین از تفاوت و معایب آنها آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

تفاوت هزینه‌ی بلیچنگ و لمینت دندان چقدر است؟

قیمت در بلیچینگ دندان با توجه به تعداد دندان ها و تغییر رنگ دندان میتواند متغیر باشد.ولی هزینه لمینت دندان به صورت هر واحد دندان محاسبه می‌شود.

موارد استفاده از بلیچینگ دندان چیست؟

یکی دیگر از تفاوت بلیچینگ و لمینت این است که بلیچینگ در مواردی استفاده میشود که فرم و ساختار دندان مناسب و سالم است و فقط رنگ آن باید تغییر کند یعنی مثلا دندانی که پوسیدگی دارد یا پر از ترمیمهای معیوب و بد رنگ است نیاز به درمانهای ترمیمی دیگری علاوه بر بلیچینگ خواهد داشت موارد کاربرد شایع بلیچینگ تغییر رنگ ناشی از آب آشامیدنی( وجود فلوراید زیاد در آب )تتراسایکلین ، دندانهای سایش رفته ژنتیک ، افزایش سن ، رژیم غذایی و نیکوتین می باشد .

پیشنهاد ما به شما

بررسی کلی هزینه ایمپلنت دندان

هزینه ایمپلنت دندان در حالت کلی به تخصص و تجربه پزشک، نوع و مدل ایمپلنت، …

دیدگاهتان را بنویسید