جمعه , 31 فروردین 1403

با فیشور سیلانت دندان کودکتان، خیال خود را راحت کنید!

فیشورسیلانت دندان کودکان

هیچ پدر و مادری دلشان نمی‌خواهد که فرند دلبندشان از همان کودکا با مشکلات دهان و دندان روبرو شود. معمولا کودکان در رعایت بهداشت و نظافت کمی سستی می‌کنند. در 6 سالگی دندان‌های آسیای کودکان رویش پیدا می‌کند. این دندان‌های پهن با شیارهای عمق روی آن را می‌شناسید؟ شما برای سالم ماندن دندان‌های آسیای کودک خود چه اقداماتی انجام می‌دهید؟ یکی از راه‌حل‌های کمکی و پیشگیرانه انجام فیشور سیلانت است. برای اینکه بیشتر درباره این درمان جالب بدانید، با ما همراه باشید.


بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: فضانگه‌دارنده دندان ‌های شیری


شیارهای دندانی، عامل پوسیدگی

احتمال پوسیدگی دندان‌های کودکان روی سطوح جویدن دندان‌های عقبی بیش از هر جای دیگر است. زبان خود را روی این دندان‌ها ببرید تا متوجه دلیل آسیب پذیری این ناحیه بشوید، این سطوح برخلاف دیگر دندان‌ها صاف و هموار نیست و با شیارهای ظریفی به نام پیت و فیشور پوشیده شده است که ذرات غذا و باکتری‌ها در آنجا گیر می‌کنند. پرزهای مسواک همیشه به این درزهای کوچک و مرطوب دور از دسترس نمی‌رسد. به این ترتیب اگر چاره‌ای اندیشیده نشود، پوسیدگی دندان رخ خواهد داد.

فیشور سیلانت چیست؟

 فیشور سیلانت ماده ای ترمیمی و هم رنگ دندان است که به واسطه  آن شیارهای عمیق سطح جونده دندان ها با آن پوشانده شده و به این شیوه شیارها کم عمق می شود. با صاف شدن شیارهای دندان، از گیر کردن مواد غذایی بین حفره ها کاسته می‌شود. نتیجتاً احتمال پوسیدگی آن ها به طرز چشمگیری کاهش می یابد.

فیشور سیلانت

فیشور سیلانت جایگزین مسواک زدن و نخ دندان نیست، اما می تواند از ایجاد پوسیدگی جلوگیری کند. حتی ممکن است در مراحل ابتدایی پوسیدگی از تبدیل شدن به یک پوسیدگی عمیق جلوگیری کند. در واقع نشان داده شده است که فیشور سیلنت ریسک احتمال پوسیدگی را تا حدود ۸۰ درصد در دندانهای آسیا کاهش می دهد.

جراحی دندان و مراقبت‌های بعد از آن

این مسئله به ویژه در مورد سلامتی دندان کودک شما حائز اهمیت است. در اکتبر سال ۲۰۱۶ ، مرکز کنترل بیماری ها، مقاله ای را در مورد اهمیت فیشورسیلنت برای کودکان ۶ تا ۱۱ سال منتشر کرد که مطابق نتیجه  آن کودکانی که فیشورسیلنت انجام نداده بودند سه برابر بیشتر از کودکانی که آن را انجام داده‌‏اند با پوسیدگی دندان مواجه شدند.


شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد: فلورایدتراپی دندان کودکان


مراحل و نحوه انجام فیشور سیلانت

  1.     ابتدا سطح دندان هاکاملا با برس مخصوص تمیز می شود تا  پلاک دندان و میکروب ها برداشته شوند.
  2.     در صورتی که درشیارها پوسیدگی شروع شده باشد، پوسیدگی ها برداشته می شوند.
  3.     سطح دندان با مواد مخصوص آماده می شود و چسب دندان مخصوص کامپوزیت زده شده و با نور آبی سخت می شود.
  4.     مواد فیشور سیلانت روی سطح دندان گذاشته می شود و با نور آبی سخت می شود.
  5.     اضافات ماده فیشورسیلنت و درصورت وجود بلندی ها تنظیم شده و کوتاه می شود.

بهترین زمان انجام این درمان در کودکان

چون اولین دندان آسیای دائمی در سن 6 سالگی رویش می کند، لازم است که حدود 7-6 سالگی فیشور سیلانت آن انجام شود. در این سن کودک هنوز همکاری کافی برای انجام کامل و دقیق بهداشت دهان را ندارد. علاوه بر این چون رویش دندان 6 همراه با افتادن دندان شیری نیست ، بسیاری از والدین حتی متوجه رویش آن نمی شوند.

فیشور سیلانت

دومین دندان آسیای دائمی هم در سن 11 سالگی می روید و این سن مناسبی برای انجام شیارپوش روی دندان 7است.

بعد از این زمان برای هر فرد (فیشورسیلانت بزرگسالان) به صورت اختصاصی تصمیم گیری می شود.

چرا رنگ دندان اطفال تغییر می‌کند؟

برای مطالعه بیشتر: “نخ دندان”، ناجی دندان‌های شما


فرق میان فیشور سیلانت با پرکردن دندان

هنگامی که پوسیدگی دندان به حدی پیشرفت کند که باعث ایجاد حفره در دندان شود، لازم است که قسمت های پوسیده دندان تراشیده و برداشته شود. سپس قسمت های باقیمانده دندان با مواد مناسب ترمیم و پر شود.
در مورد فیشور سیلانت، دندان دست نخورده باقی می‌ماند. در این درمان هیچ قسمتی از دندان حذف و تراشیده نمی شود. در عوض شیار های عمیق دندان با مواد ویژه بسته و مهر و موم میشود. در نتیجه مواد غذایی و باکتری ها نخواهند توانست به داخل این شیار ها نفوذ کرده و موجب پوسیدگی دندان شوند. در واقع پر کردن دندان یک عمل درمانی و فیشور سیلانت کردن دندان یک کار پیشگیرانه به شمار می آید.

فیشورسیلانت چه خوبی‌ها و بدی‌هایی دارد؟

معایبمزایا
نیاز به چکاپ منظمکاهش خطر پوسیدگی
احتمال پوسیدگی در صورت چکاپ نکردنتمیز کردن راحت تر دندان‌ها
سطح بسیار پایین بیسفتولغیر تهاجمی بودن
بدون درد

درباره‌ی علل و درمان بوی بد دهان چه می‌دانید؟


مراقبت‌های پس از فیشور سیلانت ها

دندانپزشک ها معمولاً توصیه می کنند هر ۶ تا ۱۲ ماه یک مرتبه برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه نمایید تا پوسیدگی دندان ها یا کنده شدن سیلانت ها تحت نظارت قرار داشته باشند. به طور کلی دندان های سیل شده، در منزل نیاز به هیچ تغییری ندارند.

مراقبت‌های فیشورسیلانت

هرچند فیشور سیلانت ها به پیشگیری از پوسیدگی دندان ها، مخصوصاً دندان های مولر کمک می کنند، مسواک زدن و کشیدن نخ دندان منظم و پرهیز از عواملی که می توانند منجر به پوسیدگی دندان ها شوند، از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

سیر تا پیاز حساسیت دندان

سخن پایانی

در این نوشتار درباره یک روش درمانی پیشگیرانه برای حفظ سلامت دندان کودکان سخن گفتیم. لازم به ذکر است شیارپوش تنها از ناحیه ای از دندان که پوشانده شده است محافظت میکند بنابراین برای محافظت از سطوح دیگر باید فلوراید استفاده کنید. فلوراید از همه دندانها در مقابل پوسیدگی محافظت میکند. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد ما به شما

چگونه کلینیک دندانپزشکی معتبری را پیدا کنیم

شاید برای شما نیز سوال باشد، چطور در شهرهای بزرگ کلینیک معتبر دندانپزشکی پیدا کنیم، …

دیدگاهتان را بنویسید