جمعه , 10 فروردین 1403
جدیدترین مقالات
فیکسچر ایمپلنت

ایمپلنت دندان از چه اجزایی تشکیل شده است؟ + فیکسچر ایمپلنت چیست و چه نقشی در ایمپلنت دارد؟

دندان ها به طور طبیعی با گذشت زمان دچار آسیب و شکستگی، پوسیدگی و در برخی مواقع در نهایت منجر به از بین رفتن می شوند. ایمپلنت دندان یکی از راه های بازگرداندن دندان و عملکردهای سابق است که همانند سایر دندان ها عمل کرده و در مدت زمان کوتاهی به وجود آن در فک عادت خواهید کرد. ایمپلنت‌ها بادوام هستند و ضمن به عهده گرفتن کامل نقش دندان از دست رفته، زیبایی را هم به همراه می‌اورند. اما واقعا درباره جزئیات آن چه می‌دانید؟ تا کنون نام فیکسچر را شنیده‌اید؟ فکر می‌کنید فیکسچر ایمپلنت چه نقشی در داشتن یک ایمپلنت دندانی زیبا ایفا می‌کند؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا هر آنچه لازم است درباره فیکسچر دندان بدانید.


فهرست مطالب


ایمپلنت از چه اجزایی تشکیل شده است؟

ایمپلنت دارای اجزای مختلفی است. تمامی این اجزا بسیار مهم هستند و باید با کیفیت باشند تا ایمپلنت شما ماندگار بماند. ایمپلنت دندان هفت قسمت اصلی دارد. در ادامه آن‌ها را نام می‌بریم:

  • تاج
  • اباتمنت
  • فیکسچر
  • هیلینگ اباتمنت
  • ایمپرشن کوپینگ
  • کاور اسکرو
  • آنالوگ ایمپلنت
اجزای ایمپلنت

آنالوگ ایمپلنت چیست؟

آنالوگ ایمپلنت دندان در واقع قطعه ای پرکاربرد برای مدل سازی فک مراجعه کننده به دندانپزشکی برای انجام جراحی ایمپلنت می باشد. دندانپزشک متخصص برای شبیه سازی دهان بیمار به این مرحله آنالوگ نیاز خواهد داشت. شایان ذکر است که آنالوگ ها در ابعاد مختلفی ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرند. (هزینه عمل بوکال فت)

می توان گفت قیمت آنالوگ ایمپلنت به موارد متعددی بستگی دارند. برندها و شرکت های مختلفی در زمینه ی ساخت قطعات آنالوگ برای ایمپلنت فعالیت دارند. به همین خاطر ممکن است هزینه پرداخت شده برای آنالوگ از این کلینیک به آن کلینیک متفاوت باشد. آنالوگ ها شامل تنوع زیادی در شکل هستند. حتی گاهی ممکن است رنگ قطعات آنالوگ نیز متفاوت باشد. پس اگر قطعات انالوگ ایمپلنت با شکل و رنگ مختلف دیدید، تعجب نکنید. هم چنین آنالوگ ایمپلنت در ابعاد مختلفی ساخته می شوند. چرا که قرار است از آنالوگ ها برای افراد مختلف و دندان های مختلف دهان استفاده شود.آنالوگ نباید تورفتگی داشته باشد. در صورتی که انالوگ ایمپلنت دارای تورفتگی باشند، قابلیت استفاده در ایمپلنت را ندارند.

معرفی متخصصین برتر اطفال و کودکان به انتخاب مجله خبری دندانپزشکی تهران

کاور اسکرو ایمپلنت چیست و چه کاربردی دارد؟

کاور اسکرو ایمپلنت یک پیچ کوچک است که روی فیکسچر و پایه ایمپلنت قرار می‌گیرد. این کار باعث می‌شود تا آلودگی‌ها، باکتری‌ها، خون و بافت لثه به فیکسچر نفوذ پیدا نکنند. پس می‌توان گفت کاربرد کاور اسکرو ایمپلنت جلوگیری از بروز عفونت است. به عنوان مثال، با ورود تکه‌های غذا به این بخش ممکن است عفونت ایجاد شود؛ اما با وجود کاور اسکرو این اتفاق نمی‌افتد. این بخش از ایمپلنت تا زمان بسته شدن هیلینگ روی فیکسچر در دهان باقی می‌ماند.

افتادن کاور اسکرو ایمپلنت

این سوال عموما پیش می آید که آیا شل شدن کاور اسکرو ایمپلنت اتفاق می افتد؟ پاسخ این است که معمولا کاور اسکرو ایمپلنت شل نمی شود و نمی افتد. نام آن قطعه ای که شل می شود و می افتد، هیلینگ اباتمنت است. هیلینگ قطعه بزرگ تری نسبت به کاور اسکرو است که روی سر ایمپلنت بسته می شود. وقتی ما جراحی می کنیم، معمولا کاور اسکرو را می بندیم و سه ماه بعد کاور اسکرو را باز می کنیم و به جای آن هیلینگ را می بندیم و کاربرد هیلینگ این هست که لثه دور آن فرم میگیرد. (روکش استیل دندان کودک)

فیکسچر چیست؟

آن قسمت از ایمپلنت که توسط جراح داخل فک قرار داده می شود را به طور کلی فیکسچر ایمپلنت مینامند. فیکچر ایمپلنت قطعه ای استوانه ای یا مخروطی است که اغلب از جنس تیتانیوم و گاها از سرامیک ساخته می شود. این قطعه مهم برای گیر بهتر در داخل استخوان دارای شیارهایی (Thread) میباشد. این شیارها در زمان جراحی و چند هفته اول بعد از قرار دادنشان در فک ثبات اولیه ایمپلنت را تامین می کنند.

عکس فیکسچر

اجزای ایمپلنت دندان
فیکسچر

فیکسچر ایمپلنت چیست؟

فیکسچر ایمپلنت یا همان پایه‌ ایمپلنت، قسمتی از ایمپلنت می‌ باشد که درون استخوان فک، قرار داده می‌ شود و از مهم ترین بخش‌ ها و اجزای ایمپلنت دندان است. این قطعه، به صورت پیچ است و تنها بخشی از ایمپلنت دندانی است که در ظاهر، دیده نمی شود. در واقع، فیکچر ایمپلنت همان پیچ تیتانیومی است که در استخوان فک، قرار می‌ گیرد تا در نهایت از تاج دندان حمایت کند. (لمینت دندان)

در نظر داشته باشید؛ به دلیل آن که تنها بخشی از ایمپلنت دندان که کاملا در درون استخوان مدفون می‌ شود، فیکسچر ایمپلنت است؛ به آن یک واحد ایمپلنت هم می‌ گویند. به طور خلاصه، فیکسچر ایمپلنت، همان اولین قطعه ای است که در طی جراحی، وارد استخوان فک می‌ شود و عملا مهم‌ ترین بخش ایمپلنت می‌ باشد.

درباره جرم گیری دندان بیشتر بدانیم

فیکسچر ایمپلنت، جنس‌ های متعددی دارد اما معمولا آن ها را از جنس تیتانیوم می‌ سازند. تیتانیوم فلز شناخته شده‌ ای است که هم بسیار محکم است و هم توسط بدن انسان به خوبی پذیرفته می‌ شود و به راحتی می‌ تواند به استخوان فک جوش بخورد. به همین خاطر، معمولا فیکسچر ایمپلنت، از فلز تیتانیوم ساخته می‌ شود. البته سازگاری و تطابق زیستی بسیار بالای این آلیاژ با بدن انسان نیز بسیار حائز اهمیت است.

معرفی انواع فیکسچر ایمپلنت

اما انواع فیکسچر ایمپلنت چیست؟ به طور کلی، سه نوع کاشت ایمپلنت وجود دارد که می توانید بهترین مدل را از بین آن ها انتخاب کنید: اندوستال، که ایمن ترین و رایج ترین است. در مرحله بعد، Subperiosteal توصیه می شود و پس از آن Zygomatic، آخرین و پیچیده ترین، که به ندرت استفاده می شود. همانطور که گفته شد فیکسچرها را می‌توان در مدل ‌ها مختلفی یافت کرد. بهتر است بدانید که فیکسچرها دارای کیفیت و اندازه‌های متفاوتی می‌باشند. انتخاب فیکچر با کیفیت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به طور کلی برای کاشت ایمپلنت می‌توان از سه روش استفاده کرد که در ادامه این روش ها را نام برده و آن‌ها را شرح داده ایم.

کاشت ایمپلنت با فیکسچر  آندوستئال ( Endosteal )

یکی از مدل‌های فیکسچر که استفاده از آن بسیار شایع است فیکسچر Endosteal می‌باشد. برای نگهداری از ایمپلنت بر روی لثه ابتدا پیچی را در فک قرار می‌دهند تا با استفاده از آن دندان کاذب بتواند بر روی لثه افراد قرار بگیرد. برای استفاده از این روش باید فیکچر به خوبی در فک فرد جوش بخورد و پس از آن دندان‌های جایگزین بر روی آن قرار بگیرند.  این اتصالات ایمپلنت اجزای نگهدارنده ای هستند که به استخوان فک پیچ می شوند و دندان های مصنوعی به آن ها متصل می شوند. پس از عمل، بهبودی نهایی مدتی طول می کشد، زیرا برای ترکیب شدن و ایجاد یک پایه محکم به زمان نیاز دارد. پس از بهبود، دندان های مصنوعی بر پایه قرار می گیرند تا با دیگر دندان های اطراف متناسب شوند. (هیپوتالاموس چیست)

سیر تا پیاز حساسیت دندان

ایمپلنت دندان زیگوماتیک ( Zygomatic )

باید توجه داشته باشید که یکی از انواع ایمپلنت ها ایمپلنت Zygomatic است که از آن در مواقع بسیار کمی استفاده می‌شود، هنگامی که فک توانایی پیوند استخوان را نداشته باشد و نتوان فیکسچر را در استخوان فک قرار داد با کاشت این وسیله در استخوان گونه فرد می‌پردازند.

فیکسچر زایگما
فیکسچر زیگوماتیک

این روش نسبت به روش های دیگر پیچیده تر است و تنها در صورتی انجام می شود که استخوان فک کافی برای انجام دو نوع ایمپلنت قبلی وجود نداشته باشد. در این روش ایمپلنت به جای استخوان فک بر روی استخوان گونه بیمار قرار می گیرد

معرفی فیکسچر ایمپلنت ساب پریوستئال ( Subperiosteal )

Subperiosteal نیز یکی از روش های مرسوم و شایع ایمپلنت دندان است. گاهی اوقات ممکن است مراجعه کنندگان به دلایل متعددی دچار مشکلات لثه بشوند و قرار دادن فیکسچر در فک آن‌ها امکان پذیر نباشد. در این صورت با پیوند استخوان در فک می‌توان به راحتی به ایمپلنت کردن دندان‌ها پرداخت.

این ایمپلنت بین بافت زنده استخوان و سطح ایمپلنت جوش می‌خورد که پی از آن می‌توان ایمپلنت را بر روی لثه فرد ثابت نگه داشت. توجه داشته باشید که با قرار دادن قاب فلزی در زیر لثه می‌توان از این روش ایمپلنت استفاده کرد و تنها از آن برای افرادی که دارای استخوان فک محکمی نیستند استفاده می‌شود. یک قاب فلزی در زیر خط لثه قرار می گیرد و یک پایه به آن متصل می شود. سپس لثه در اطراف قاب تقویت می شود تا آن را در جای خود نگه دارد. پروتزها روی اباتمنت ها قرار می گیرند که پیچ های کوتاه و محکمی هستند که درست بالای خط لثه قرار می گیرند. این روش تنها در صورتی به کار می رود که بیمار استخوان فک کافی و قوی برای قرار دادن ایمپلنت نداشته باشد یا اینکه فرد مایل به انجام جراحی های گسترده دهان و دندان برای افزودن استخوان به ناحیه مورد نظر نباشد. (غده پینه آل چیست)

نقش فیکسچر در ایمپلنت چیست؟

فیکسچر قطعه بسیار مهمی در فرآیند ایمپلنت دندان به شمار می آید. می توان گفت نقش ریشه را برای پروتز ایفا می کند. در حقیقت، این قطعه در ساختار فک وارد شده و سایر قطعات را به خود متصل می نماید. دندانپزشک متخصص یا جراح دهان و دندان در مرحله اول و پس از اینکه ناحیه مورد نظر را با بی حسی موضعی، بی حس نمود، سوراخ کوچکی در استخوان فک بیمار ایجاد می‌نماید. سپس فیکچر را مطابق با اندازه، طول و ضخامت مورد نظر در آن قرار خواهد داد.

نقش فیکسچر ایمپلنت

پس از آن با کاور اسکرو، روی آن را پوشانده و لثه را روی آن بخیه خواهد زد. معمولا مدت زمان مطلوب برای جوش خوردن فیکسچر به استخوان فک برای فک بالا و فک پایین به ترتیب 5 و 3 ماه خواهد بود. البته این مدت زمان عمدتا به جوش خوردن این قطعه به بافت استخوانی بستگی دارد.

علت قیمت بالای ایمپلنت اشترومن

انتخاب فیکسچر مناسب، مسئله این است!

نوع فیکسچر دندان بر اساس ضخامت، اندازه و سایر ویژگی های فیزیکی پس از اقدامات اولیه نظیر گرفتن عکس رادیوگرافی انتخاب می شود. مهمترین پارامترهایی که در تعیین نوع آن نقش دارند شکل و ساختار استخوان فک است. به همین دلیل انتخاب آن به دقت بالایی نیاز دارد. طراحی آن نیز از نظر شکل ظاهری و ابعاد توسط متخصص ایمپلنت انتخاب می‌گردد. سپس توسط دندانپزشک متخصص مورد استفاده قرار خواهد گرفت. لازم به ذکر است که پوشش های مختلف سطح فیکچر کاملا متفاوت هستند. مطابق با نظر بیمار و البته بودجه ای که در نظر گرفته است انتخاب خواهند شد.

ویژگی‌های فیکسچر دندان کدامند؟

این پیچ سازگار با بدن در اندازه های مختلفی از نظر قطر، ارتفاع و شکل تولید می شود. می‌توان گفت از ویژگی های زیر برخوردار است:

  • پوشش فیکسچر: این پوشش یکی از روش های موثر در افزایش بازسازی استخوان است که سطح فیکسچر را با مواد مخصوصی پوشش می دهد.
  • بافت سطح فیکسچر: بافت سطح این قطعه باعث منظم نگه داشته شدن میزان ارتباط سطحی میان ایمپلنت و استخوان می باشد. به طور کلی، سطح فلزی فیکسچر یا کاملا صاف است و یا اینکه روی آن یک بافت غلافی وجود دارد تا سطح میکروسکوپیک را به صورتی منظم حفظ کند.
  • ساختار فیکسچر: برای ساخت این قطعه عمدتا از تیتانیوم ساخته می شود. گاهی جنس آن تیتانیوم خالص می باشد و در مواردی برای افزایش مقاومت و استحکام قطعه، فلزات دیگری نیز مانند آلومینیوم با آن ترکیب می شوند.

مراحل کاشت فیکسچر دندان

شاید برای شما این سوال به وجود بیاید که نحوه کاشت فیکچر ایمپلنت چگونه است و آیا انجام این کار دارای درد زیادی می‌باشد یا خیر؟ باید توجه داشته باشید که برای انجام این کار باید فرایند جراحی کاشت دندان صورت بگیرد که در مرحله اول با استفاده از بی حسی موضعی بیمار متوجه هیچ گونه دردی نمی‌شود.

کاشت فیکسچر
کاشت فیکسچر دندان

در مرحله دوم متخصص ایمپلنت سوراخی را در استخوان فک ایجاد میکند. سپس فیکسچر هم اندازه و مناسب را درون حفره قرار می‌دهد. برای کاشت ایمپلنت باید فیکسچر دندان به مدت دو هفته درون بافت استخوان فک قرار بگیرد تا به خوبی جوش بخورد. پس از آن ایمپلنت بر روی آن نصب می‌شود.

درباره فلوئوروزیس چه می دانید؟

اصول مراقبتی پس از کاشت فیکسچر دندان چگونه است؟

پس از اینکه دندانپزشک متخصص فیکسچر را جایگذاری نمود، فرد باید به منظور جلوگیری از مشکلات احتمالی،  مراقبت هایی را لحاظ نماید:

  • مسواک زدن بخیه ها: پس از جراحی، فرد باید دندان ها و اطراف بخیه ها را به صورت ملایم مسواک بزند و محلول آب گرم و نمک را غرغره نماید.
مراقبت از فیکسچر
فیکسچر دندان
  • مصرف آنتی بیوتیک: احتمال عفونت لثه پس از قرار دادن فیکسچر و بخیه زدن لثه وجود دارد و برای جلوگیری از آن باید فرد مطابق با دستورالعمل دندانپزشک از آنتی بیوتیک ها استفاده نماید.
  • دوری کردن از فعالیت های سنگین: در صورتی که فرد فعالیت های سنگین انجام دهد، فشار زیادی وارد شده و بخیه ها در لثه باز خواهند شد و در پی آن خونریزی وجود خواهد داشت. از این رو، تا چند روز بهتر است که از فعالیت های سنگین خودداری شود. خوب است که بیمار به اندازه کافی و برای تسریع در بهبودی استراحت کند.

سخن پایانی

شما در این مقاله با اجزای ایمپلنت دندان آشنا شدید. همچنین از فیکسچر ایمپلنت و نقش آن در ایمپلنت آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

آیا کاشت فیکسچر برای ایمپلنت دندان لازم است؟

ترجیح دندانپزشکان همیشه کاشت ایمپلنت همراه فیکسچر بوده است اما گاهی اوقات استخوان فک بیمار تراکم کافی برای کاشت ایمپلنت ندارد و پیوند استخوان نیز ممکن نیست در این شرایط که به هیچ وجه امکان کاشت فیکسچر برای ایمپلنت وجود ندارد از روش درمانی ایمپلنت زیگوماتیک که نیازی به کاشت فیکسچر در استخوان لثه ندارد استفاده می‌شود.

جوش خوردن فیکسچر و استخوان فک چقدر طول می‌کشد؟

طول مدت زمان جوش خوردن کامل فیکسچر و استخوان فک، از وضعیت سلامتی بافت لثه و تراکم استخوان فک بیمار داوطلب ایمپلنت تاثیر می‌پذیرد اما در شرایط عادی برای جوش خوردن فیکسچر و استخوان فک پایین 5 ماه و برای فک بالا 3 ماه نیاز است.

پیشنهاد ما به شما

بلیچینگ و لمینت دندان

آیا بلیچینگ بهتر است یا لمینت دندان + بررسی تفاوت‌های تفاوت بلیچینگ و لمینت و کامپوزیت

زیبایی دندان یکی از خواسته های هر فردی است و برای رسیدن به دندان هایی …

دیدگاهتان را بنویسید