جمعه , 10 فروردین 1403
جدیدترین مقالات
کامپوزیت دندان ها

کامپوزیت دندان چگونه به زیبایی دندان ها کمک می کند؟ + عوارض کامپوزیت دندان چیست؟

امروزه همه برای زیبایی صورت خود هزینه های گزافی میکنند، زیرا به خوبی میدانند که زیبایی چهره چقدر بر روی رضایت درونی فرد و میزان اعتماد به نفس او تاثیر دارد. یکی از المانهای کلیدی صورت، لبخند زیبا است، اما متاسفانه برخی از افراد به خاطر داشتن دندان های شکسته، زرد، کج، لب پریده و پوسیده نمیتوانند با اعتماد به نفس بالا در میان جمع لبخند بزنند، اما جای نگرانی نیست. امروزه به لطف پیشرفت های علم دندانپزشکی زیبایی، با کمک روش های اصلاح طرح لبخند مانند کامپوزیت دندان، میتوان دندان هایی یدست، زیبا و لبخندی رویایی داشت، اما این روش هم در کنار تمام مزایای آن، معایب و عوارضی نیز دارد و ما در این مطلب قصد داریم که به بررسی عوارض کامپوزیت دندان بپردازیم.


فهرست مطالب


کامپوزیت دندان چیست؟

اگر بخواهیم در قالب یک مثال کامپوزیت را تعریف کنیم باید بگوییم، این روش مانند هنر مجسمه سازی است. در اینجا دندانپزشک مانند مجمسه ساز عمل می کند و با استفاده از مواد کامپوزیت، دندانها را شکل و فرم می دهد.

اما کامپوزیت چگونه به برطرف کردن زشتی های دندان می پردازد؟ دندانپزشک در اجرا کامپوزیت از مواد مخصوصی برای فرم و شکل دهی دندان ها استفاده می کند که برای ماندگاری مواد بر روی دندان از نور ماورابنفش کمک می گیرند. بعد از اتمام کار دندان های زیبا، سفید رنگ و کاملا مرتب ظاهر می شود که هر فردی هنگام روبرو شدن با دندان های شما از زیبایی آن شگفت زده خواهد شد.حال هر چقدر دندانپزشک در انجام کار خود حرفه ای تر باشد، مطمئنا نتیجه به دست آمده زیباتر خواهد بود. به همین خاطر ظاهر، ضخامت خوب و خطوطی که روی دندان ایجاد می‌شود جزو ظرافت کاری های این روش زیباسازی دندان است. (جراحی بوکال چیست)

معرفی انواع مختلف کامپوزیت‎‌دندان

در ادامه به معرفی انواع کامپوزیت می پردازیم که در دندانپزشکی ها و کلینیک های دندانپزشکی شبانه روزی و معمولی ارائه می شود:

مورد اول: کامپوزیت ونیر یکی از زیباترین نوع کامپوزیت

کامپوزیت ونیر یکی از بهترین انواع کامپوزیت است که زیبایی بسیاری به دندانهای شما می بخشد. کسانی که دچار فاصله بسیار در بین دندان های جلویی هستند و یا دندان های جلویی‌شان ترک خورده است، از این روش برای زیبایی و تغییرات قابل توجهی استفاده می کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های خاص کامپوزیت ونیر سفید کردن دندان ها است؛ بدون این که نیاز باشد دندان ها تراشیده شود.

ونیر دندان یا (Veneer) روکش های دندانپزشکی هستند که به منظور زیباسازی دندان ها و اصلاح طرح لبخند بکار میروند. ونیرها انواع مختلفی دارند اما دو تا از شناخته شده ترین ونیرهای دندانی لمینت دندان و کامپوزیت ونیر هستند. جنس ونیر کامپوزیت ها از همان مواد همرنگ دندان است که برای پر کردن دندان ها از آن ها استفاده می شود. در حالت کلی لمینت دندان و کامپوزیت ونیر ها با هم تفاوت هایی دارند برای مثال هزینه و قیمت ونیر کامپوزیت ها معمولا از قیمت لمینت کمتر است.

کامپوزیت دندان چگونه انجام می شود

مواد کامپوزیتی دارای جنس و رنگ متفاوتی بوده و دارای دوام و استحکام متفاوتی نیز هستند. بنابراین برای اینکه کار زیبایی و ترمیم دندان شما دارای نتیجه مطلوب و دلخواهی باشد و همچنین استحکام و زیبایی در دندان ایجاد شود بهتر است از موادی که توسط شرکت‌های معتبر دندانپزشکی ساخته می‌شوند استفاده کنید. (فیکسچر دندان)

مورد دوم: ماکروفیل یا دانه درشت (ماندگار و با دوام است)

کامپوزیت ماکروفیل یا همان دانه درشت در چند دهه اخیر در خدمات دندانپزشکی حضور پیدا کرد و تفاوت آن با دیگر کامپوزیت ها این است که از ذرات ۱۰ الی ۱۵ میکرومتری تشکیل می شود. به همین خاطر، اجرای ماده کامپوزیت دانه درشت دوام و مقاومت بیشتری برای دندان ها به همراه دارد و شخص مدت بیشتری می تواند از آن استفاده مفید داشته باشد. اما تنها ایراد ماکروفیل، ترمیم بسیار سخت آن است.

همه چیز درباره لمینت دندان + بررسی انواع لمینت و مادگار آن‌ها

مورد سوم: میکروفیل یا ریزدانه ( با طراحی طبیعی و ظاهری یکدست)

کامپوزیت میکروفیل نسبت به دانه درشت از ذرات کوچکتری برای پولیش دندان ساخته می‌شود و همین موضوع موجب شده است ظاهر دندان ها کاملاً صاف، یکدست و طبیعی بدست آید. اما در عوض دوام و استحکام کامپوزیت در این مدل کمتر است. البته ترمیم کامپوزیت میکروفیل بسیار ساده‌تر از کامپوزیت ماکروفیل انجام می شود.

مورد چهارم: کامپوزیت هیبریدی ( قابل استفاده برای افراد مختلف)

این مدل کامپوزیت با ارائه ذرات مختلف استفاده گسترده تری در اختیار دندانپزشکان قرار داده است. برخی ذرات کامپوزیت هیبرید در اندازه ۱۰ الی ۱۵ میکرومتر هستند و برخی دیگر حتی به اندازه ۴۰ میکرومتر هم می رسند. همچنین اندازه ذرات مدل کامپوزیت میکرونانو هیبریدی کمتر از ۱۰۰ نانومتر در نظر گرفته شده است.

کامپوزیت زیبایی دندان

مزیت کامپوزیت های هیبریدی مقاومت بسیار خوب آنها در برابر ساییدگی و ضربه است. اما ممکن است بعد از مدتی متوجه شوید دندان‌هایتان به زیبایی روزهای اولیه خود نیستند و مجبور شوید خیلی زود به انجام ترمیم اقدام کنید. (تفاوت بلیچینگ و کامپوزیت)

مورد پنجم: نانو کامپوزیت

نانوکامپوزیت جزء کاربردی‌ترین نوع کامپوزیت های درحال حاضر است که به منظور رفع مشکلات ایجاد شده در کامپوزیت های هیبریدی استفاده می شود. اندازه ذرات این مدل کامپوزیت حدود ۲۰ نانومتر است که در برابر ساییدگی مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می دهند. همچنین می‌توان از نانوکامپوزیت برای رفع مشکلات دندان های عقبی هم استفاده نمود و نتیجه خوبی مشاهده کرد. قابلیت پولیش بسیار خوب نانوکامپوزیت موجب شده است مشکلات احتمالی کامپوزیت های هیبریدی را به راحتی برطرف کند.

کامپوزیت دندان چگونه به زیبایی دندان ها کمک می کند؟

امروزه بیش از نیمی از مردم از ظاهر لبخند خود ناراضی هستند و به دنبال راهی می گردند که مشکلشان را بدون هیچ دغدغه ای برطرف کنند. حال برای این که بهترین راهکار از میان روش های زیباسازی دندان انتخاب شود، در این قسمت به مزایا و معایب کامپوزیت دندانپرداختیم:

معایب

  • احتمال این که روی کامپوزیت‌ دندان لکه ایجاد شود زیاد است؛ مخصوصا زمانی که مراقبت های بهداشتی رعایت نشود و یا در رژیم غذایی خود از مواد غذایی رنگی و نوشیدنی استفاده کنید.
  • طول عمر آن نسبت به دیگر روش های زیباسازی مانند لمینت کمتر است.
  • از آنجایی که برای اجرای کامپوزیت دندان ها نیاز به تراشیده شدن ندارند، ممکن است نتیجه نهایی غیرعادی به نظر رسد.
  • کامپوزیت دندان های جلو، لبخندتان همچون هلال ماه می درخشد!
  • کامپوزیت دندان های جلویی نسبت به دیگر دندان ها طرفداران بیشتری دارد. چرا که موجب اصلاح طرح لبخند می شود و درخشش دندانها تاثیر بسیاری در زیبایی چهره دارد. اگر دندان های جلویی تان شکسته یا ترک خورده است یا از تغییر رنگ دندان های جلویی خود ناراضی هستید، به راحتی با استفاده از کامپوزیت دندان می ‌توانید چنین ایراداتی را برطرف کنید. همچنین با استفاده از این روش می ‌توانند فاصله بین دندان های جلویی را برطرف کرده و دیگر ظاهر بد دندان های جلویی خجالت زده نباشید.

مزایا

  • نیاز به آمادگی خاصی ندارید.
  • ساختار دندان شما تا حدالامکان حفظ می شود.
  • قیمت آن نسبت به دیگر روش های زیباسازی مقرون به صرفه تر است.
  • تنها در یک جلسه انجام می شود.
  • جایگزین مناسبی برای برای روکش دندان است.
  • در صورت مواجه شدن با هرگونه آسیب دیدگی و کاسته شدن زیبایی های اولیه به راحتی قابل ترمیم و تعویض است.
  • چسبیدن مواد کامپوزیت به دندان موجب افزایش استحکام ساختار دندان می شود.
  • رنگ اکثر کامپوزیت ها هم رنگ دندان است و ظاهری کاملا طبیعی به دندان ها القا می کند.

مراحل انجام کامپوزیت دندانپزشکی چگونه است؟

برای کسب آمادگی کامل جهت اجرای کامپوزیت بهتر است با مراحل انجام آن آشنا شوید:

  1. مشاوره با کلینیک دندانپزشکی یا دندانپزشک متخصص زیبایی
  2. حذف رطوبت از سطح دندان ها
  3. قرارگیری چسب بر روی دندان
  4. اضافه شدن کامپوزیت به سطح دندان
همه چیز درباره بلیچینگ دندان، روشی ارزان و راحت برای سفید کردن دندان

مرحله اول: مشاوره با دندانپزشک است

در اولین مرحله دندانپزشک برای شما یک جلسه مشاوره ترتیب می دهد تا شرایط شما مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود آیا کاندید مناسبی برای انجام کامپوزیت هستید یا نه. حال ضرورت انجام این جلسه چقدر است؟ در صورتی که شرایط دندان های شما مناسب نباشد و یا با التهاب و بیماری لثه و عفونت همراه باشید انجام کامپوزیت با مشکل روبرو می شود.

اصلاح طرح لبخند

همچنین در جلسه مشاوره دندانپزشک در مورد رنگ نهایی و نوع کامپوزیت و میزان سفید کردن دندان ها با شما صحبت می‌کند. بنابراین اگر سوالی در مورد کامپوزیت دارید می توانید در این جلسه مطرح کنید؛ گفتن خواسته‌هایتان از انجام کامپوزیت در این مرحله بسیار اهمیت دارد.

مرحله دوم: پاک سازی سطح دندان ها

قبل از شروع درمان باید رطوبت اضافی از روی دندان ها حذف شود. همچنین دندانپزشک با استفاده از اسید سطح دندان را کمی سفت می کند تا مواد کامپوزیت بهتر بر روی سطح دندان قرار گیرد.

مرحله سوم: نصب چسب بر روی دندان ها

قرارگیری چسب بر روی دندان ها بسیار اهمیت دارد. چرا که م اده کامپوزیت قرار است طی چندین مرحله به صورت لایه ای بر روی دندان ها اضافه شود.

مرحله چهارم: اضافه شدن ماده کامپوزیت بر روی دندان ها

قرارگیری ماده کامپوزیت بر روی دندان ها جز حساس‌ترین مرحله است. این مرحله باید با دقت بسیاری توسط دندانپزشک صورت گیرد تا ظاهر و شکل دندان ها کاملا رضایت بخش باشد. در حقیقت رسیدن به نتیجه طبیعی کاملا گرو دقت و مهارت دندانپزشک است.

  • مراحل کامپوزیت کردن دندان
  • مراحل انجام کامپوزیت در کلینک دندانپزشکی
  • کامپوزیت دندان چه عوارضی دارد

تنها مشکلی که در بین برخی افراد مشاهده می شود، حساس شدن دندان نسبت به سرما و گرما است که این عارضه تنها مربوط به روزهای ابتدایی است و بعد از مدتی این مشکل کاملا برطرف می شود. (هسته های هیپوتالاموس)

یکی از دغدغه های اصلی که در بین کاندیداهای کامپوزیت‌ دندان رایج است، عوارض این روش زیباسازی است. اما آیا واقعا کامپوزیت به دندان های طبیعی آسیب می زند و یا موجب خراب شدن دندان ها می شود یا نه؟ تا چه حد این روش ایمن است ؟ در جواب این سوالات باید بگوییم که نه تنها دندان ها را خرا ب نمی کند؛ بلکه باعث استحکام ساختار دندان هم می شود. همچنین تهاجمی بودن کامپوزیت نسبت به روش لمینت بسیار کمتر است؛ چراکه دندانها کمتر تراشیده می شوند.

مراقبت های لازم بعد از انجام کامپوزیت برای حفظ سلامت دهان و دندان

  • ازآنجاکه دندانپزشک در حین درمان ناحیه مورد نظر را بی حس می کند ممکن است بعد از اتمام کامپوزیت احساس بی حسی داشته باشید. پس تا زمان رفع بی حسی دقت کنید هنگام جویدن غذا بر روی دندان هایتان فشار ندهید یا دچار گاز گرفتگی دهان و زبانتان نشوید.
  • توصیه می‌شود در ساعات ابتدایی بعد از درمان از مایعات و غذاهای سرد استفاده کنید تا به کامپوزیت آسیب وارد نشود.
  • حفظ بهداشت دهان و دندان یکی از مراقبت های ضروری بعد از کامپوزیت است.
  • برای حفظ زیبایی و رنگ کامپوزیت، رعایت رژیم غذایی بسیار اهمیت دارد. از مصرف غذاهایی همچون نوشیدنی های رنگی، شکلات، توت، شراب، چای و همچنین مصرف دخانیات که باعث لکه دار شدن دندان ها می شود، پرهیز کنید.
  • از دندان هایتان به عنوان ابزار استفاده نکنید. چرا که کامپوزیت های قرار گرفته بر روی دندانتان بسیار ظریف هستند و ممکن است بر اثر فشار هر چند کوچک دچار مشکل شوند.
  • خوردن آب بعد از هر وعده غذایی به تمیز و سالم نگه داشتن دندان هایتان کمک می کند

آیا همه افراد می توانند دندان های خود را کامپوزیت کنند؟

به طور کلی افراد زیادی قادر به بهره مند شدن از این درمان ترمیمی و زیبایی می باشند، اما به هر حال افرادی هستند که گزینه مناسبی برای انجام این کار نبوده و در صورت انجام آن مممکن است تا طول عمر کامپوزیت را کاهش داده و یا با عوارض این روش روبرو شوند. این افراد عبارتند از:

  1. کسانی که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمی کنند.
  2. افرادی که به بیماری های لثه و پوسیدگی های دندانی دچار هستند.
  3. کسانی که به استعمال سیگار و دخانیات می پردازند.
  4. افرادی که به دندان قروچه مبتلا هستند و یا عادات نادرستی مانند جویدن ناخن دارند.
  5. کسانی که دارای دندان های به شدت به هم ریخته ای هستند.
  6. کسانی که فاصله دندان های آنها زیاد است.
  7. افرادی که دچار ناهنجاری های فکی هستند.

اگر شما جزء این افراد باشید، بدان معنا نیست که هیچ گاه قادر به بهره مند شدن از این درمان نخواهید بود، اما به طور کلی دندانپزشک متخصص ترمیمی و زیبایی قبل از نصب کامپوزیت روی دندان های شما به رفع مشکلات دهان و دندانی پرداخته و یا در صورت نیاز شما را به متخصص ارتودنسی ارجاع می دهد. (pineal gland چیست)

هر آنچه درباره کامپوزیت دندان باید بدانید

عوارض کامپوزیت‌دندان چیست؟

انجام این روش نیز همانند سایر روش های زیبایی دندان ها، ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  • احتمال شکستن کامپوزیتدندان

با وجود اینکه امروزه اکثر برند های کامپوزیت دارای استحکام بالایی هستند، اما در صورت عدم انجام مراقبت های لازم، احتمال شکستن و خرد شدن آن ها وجود دارد که در این شرایط، ترمیم آن ها نیازمند صرف هزینه های اضافی می باشد.

  • بوی بد دهان

نصب نادرست کامپوزیت توسط دندانپزشک غیرمجرب می تواند سبب فاصله افتادن بین کامپوزیت و خط لثه شده که در این صورت مواد غذایی و باکتری ها می توانند در این قسمت تجمع یافته و علاوه بر ایجاد دیگر مشکلات منجر به بوی بد دهان شوند.

  • پوسیدگی دندان ها

همانطور که در مورد قبلی علل بوی بد دهان بعد از نصب کامپوزیت را برایتان گفتیم، این مشکل می تواند موجب پوسیده شدن دندان ها نیز گردد. همچنین عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به طور اصولی این عارضه را به همراه خواهد داشت.

  • تورم و کبودی لثه

احتمال وجود تورم و کبودی در لثه ها وجود دارد که ممکن است تا دو هفته ادامه یابد. (این مورد نادر است.) دندانپزشک برای کاهش این عوارض مصرف دارو های ضد التهاب را توصیه می کند.

  • واکنش آلرژیک

در موارد نادر ممکن است افراد به مواد کامپوزیت دندان واکنش آلرژیک نشان دهند که می تواند همراه با علائمی نظیر سوزش، تورم و تغییر رنگ لثه باشد که در این صورت احتمالا دندانپزشک، کامپوزیت ها را برمی دارد و نسبت به درمان لثه اقدام می کند.

آیا دندان پوسیده را می‌توان کامپوزیت کرد؟

مقاومت کامپوزیت در مقایسه با آمالگام و سرامیک کم‌تر است به همین خاطر برای دندان‌های عقبی که تحت فشار زیادی هستند استفاده از آمالگام یا اینلی و یا آنلی سرامیکی توصیه می‌شود. در شرایطی که پوسیدگی دندان زیاد است و پرکردگی آن بزرگ است ممکن است دندان ضعیف باشد و نتواند لمینت را نگه دارد. در این شرایط روکش کردن دندان گزینه بهتری است.

عوارض کامپوزیت‌دندان های جلو چیست؟

کامپوزیت دندان جلو برای اصلاح شکل و رنگ دندان های جلویی به کار می رود. از آنجایی که دندان های جلو نسبت به سایر دندان ها جلوه میکنند، به همین خاطر بیماران توقع دارند که کامپوزیت این دندان ها به خوبی انجام شود. اگر فرم دهی کامپوزیت دندان های جلو به درستی انجام نشود می تواند درد و حساسیت را به همراه داشته باشد. از جمله عوارض کوتاه مدت کاپوزیت دندان های جلو نیز می توان به حساس شدن لثه ها و ایجاد تورم و قرمزی در آن ها اشاره کرد که پس از چند روز برطرف می شود. دندانپزشکان زیبایی کلینیک ایرانمهر با توجه به رنگ دندان های بیمار، بهترین رنگ را برای پوشش دندانهای قدامی انتخاب میکنند و از بهترین مواد از برترین برندهای دنیا برای نصب این روکش استفاده میکنند تا کامپوزیت دندان جلو بدون هیچ عوارضی و به صورت کاملا طبیعی جلوه کند.

عوارض تراشیدن دندان ها بعد از نصب کامپوزیت چیست؟

اغلب افرادی که کامپوزیت ونیر را به عنوان روش اصلاح دندان های خود انتخاب میکنند، دلشان نمیخواهد که ساختار دندانهایشان کوچکترین تغییری بکند زیرا معمولا در این تکنیک اصلاح طرح لبخند دندان ها به مقدار بسیار کم تراش داده می شوند، به طوری که میتوان گفت تقریبا تراشیدن دندان در کامپوزیت وجود ندارد، اما زمانی که دندان های بیمار بسیار بزرگ، برجسته، زمخت و بلند باشد یا اینکه لکه های روی دندان به قدری پررنگ باشند که توسط این لایه کاور نشوند، چاره ای به جز تراشیدن مینای دندان وجود وجود ندارد.

تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر چیست؟ + آیا لمینیت نیاز به جرم گیری دارد؟

حالا سوالی که برای بسیاری از بیماران پیش می آید این است که تراشیدن دندان در روش کامپوزیت چه عوارضی دارد؟ جواب این است که اگر این کار توسط یک دندانپزشک حرفه ای و با تجربه انجام شود، قطعا هیچ عوارض و مشکلی به دنبال نخواهد داشت، اما اگر تراش مینای دندان توسط یک دندانپزشک کاربلد و مجرب انجام نشود، ممکن است با عوارضی همچون ضعیف شدن ریشه دندان، عدم جایگزینی بافت سالم دندان، افزایش پوسیدگی و آسیب به ریشه سالم دندان همراه باشد. به طور کلی حساس شدن دندان به گرما و سرما بعد از تراش یک اتفاق رایج در افرادی است که از کامپوزیت و لمینت دندان برای اصلاح فرم لبخند خود استفاده میکنند و معمولا این عارضه خیلی سریع برطرف میشود.

عوارض برداشتن کامپوزیت‌دندان چیست؟

برداشتن کامپوزیت دندان یا ریمو کردن آن برخلاف لمینت راحت است و در صورتی که توسط یک متخصص ماهر و کارکشته انجام شود، مشکلی به وجود نمی آید، اما همچنان بسیاری از بیماران درباره عوارض برداشتن کامپوزیت دندان نگران هستند. از آنجایی که برخی اوقات برای انجام کامپوزیت ونیر به تراشیدن مینای دندان نیاز است، با برداشتن آن، احتمالا بیمار باید تا چند روز با درد و حساسیت دست و پنجه نرم کند.

همچنین پوسیدگی دندان نیز یکی دیگر از عوارض برداشتن کامپوزیت است که به دنبال حساسیت های آن به وجود می آید. از دیگر مشکلات ریمو کردن ونیرها، از دست دادن درخشش دندان است، زیرا هنگامی که دندانپزشک باندینگ کامپوزیت را روی دندان اصلی می چسباند، با برداشتن این روکش، رنگ مینا دندان طبیعی تغییر میکند.

آیا کامپوزیت ونیر باعث پوسیدگی می شود؟

یکی از تصوراتی که متقاضیان کامپوزیت دندان درباره عوارض این روش دارند، این است که نصب ونیر باعث پوسیدگی دندان های آنها میشود، اما این جمله چقدر حقیقت دارد؟ کامپوزیت دندان به خودی خود منجر به پوسیدگی دندان ها نمیشود، اما در صورتی که نکات اولیه بهداشتی، مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را رعایت نکنید، مقدمات ایجاد پوسیدگی را فراهم کرده اید. همان طور که میدانید مواد باندینگ کامپوزیت روی دندان اصلی چسبانیده می شوند و اگر به طور مرتب مسواک زده نشود، مواد غذایی در این فضا باقی میمانند و به مرور زمان بستر لازم برای رشد باکتری ها فراهم می شود و همین اتفاق باعث پوسیدگی دندان خواهد شد. 

عوارض کامپوزیت دندان بیشتر است یا لمینت؟

تفاوت لمینت و کامپوزیت‌دندان همیشه یکی از پرتکرارترین سوالات بیماران بوده است. میزان عوارض کامپوزیت‌دندان و لمینت یکی از فاکتورهای اصلی مقایسه این دو روش اصلاح خط لبخند میباشد. هر دو این روش ها مزایا و معایب خود را دارند که با توجه به اولویت بندی های بیمار انتخاب میشوند، اما در کل اکثر عوارض کامپوزیت و لمینت دندان با هم مشترکند با این حال مضرات کامپوزیت دندان بیشتر از لمینت دندان است زیرا لمینت روکش محکم تری است، طول عمر بالاتری دارد، طبیعی تر جلوه میکند، زیباتر است و نگهداری آن راحت تر میباشد، در مقابل میزان برخی از عوارض لمینیت مانند حساسیت دندان ها در کامپوزیت دندان کمتر است زیرا نیازی به تراشیدن مینای دندان ندارد. توجه داشته باشید که حرف ما به این معنا نیست که ونیر کامپوزیت روش مناسبی نیست یا اینکه لمینت هیچ عوارضی ندارد.

آیا نصب کامپوزیت برای زنان باردار عوارض دارد؟

انجام کامپوزیت دندان در هیچ دوره ای از زندگی خطرناک نیست زیرا ساختار دندان و دهان در این روش تقریبا دست نخورده میماند و فقط مواد رزین به صورت لایه لایه روی دندان اعمال میشوند، اما با توجه به این که دوره بارداری، یکی از حساس ترین دوران زندگی یک خانم است و سلامت جنین و مادر در اولویت میباشد، پزشکان، انجام هیچ یک از عمل های زیبایی را در زمان بارداری توصیه نمیکنند، مگر آنکه ضرورت داشته باشد.

روکش دندان عصب کشی شده

کامپوزیت دندان هم یک روش ترمیمی و زیبایی است و انجام آن معمولا اضطراری نیست، مگر در شرایطی که دندان های جلویی آسیب ظاهری جدی دیده باشند که باید در اسرع وقت ترمیم شوند. در کل عوارض کامپوزیت دندان در دوران بارداری به قدری نیست که باعث نگرانی شود، اما از آنجایی که احتمالا تا چند روز اول نسبت به مواد غذایی و نوشیدنی های گرم و سرد حساسیت پیدا میکنید و شاید کمی درد هم داشته باشید، ممکن است بخواهید مسکن مصرف کنید و مصرف مسکن بدون نسخه پزشک برای مادر و جنین خطرناک است.

اینکه در چه دوره ای از بارداری هستید میتواند در نصب یا عدم نصب این روکش تاثیر مستقیم بگذارد. دندانپزشکان در 3 ماهه اول و 3 ماهه آخر بارداری هرگز حاضر به انجام کامپوزیت دندان نمی شوند زیرا در 3 ماهه اول حاملگی، حالت تهوع و استفراغ، به بالاترین حد خود میرسد و با انجام کامپوزیت ونیر، لثه و محفظه دهان تحریک شده که منجر به اذیت مادر خواهد شد. در 3 ماهه آخر بارداری نیز به دلیل سنگین شدن مادر، دراز کشیدن و نشستن طولانی مدت بر روی صندلی دندانپزشکی، باعث آزار او خواهد شد. در نتیجه اگر برای نصب کامپوزیت دندان عجله دارید، پیشنهاد ما این است که در 3 ماهه دوم بارداری، ونیرهای دندان را نصب کنید زیرا در این دوره، با کمترین میزان عوارض کامپوزیت دندان در بارداری رو به رو میشوید.

آیا کامپوزیت دندان درد دارد؟

یکی از مواردی که ذهن افراد کاندید نصب کامپوزیت ونیر را به خود مشغول میکند، این است که آیا این روش درد دارد؟ خیر. هیچ یک از مراحل کامپوزیت دندان درد ندارد، تنها در صورتی که نیاز به تراش دندان باشد، احتمالا دندانپزشک زیبایی، بی حسی موضعی تزریق میکند تا بیمار کوچکترین دردی حس نکند.

برخی از بیماران از لوازم دندانپزشکی میترسند و با ورود این دستگاه ها به دهان خود، حالت تهوع به آنها دست میدهد که در این صورت ممکن است دندانپزشک بی حسی تزریق کند تا بیمار متوجه عملیات دندانپزشکی نشود.

بررسی راه‌های پیشگیری از عوارض کامپوزیت دندان ها

با وجود احتمال بروز مضراتی در این روش، اما می توان با رعایت و توجه به برخی نکات از ایجاد آنها که می توانند باعث خسارت مالی و تاثیر بر سلامت فرد شوند، پیشگیری کرد:

1- رعایت بهداشت دهان و دندان

اولین و مهمترین عامل پیشگیری از بروز عوارض کامپوزیت دندان، رعایت بهداشت دهان و دندان است. باید حتما روزی دو بار مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و همچنین از دهانشویه مناسب، استفاده کنید.

2- انتخاب دندانپزشک متخصص ترمیمی و زیبایی

نسبت به انتخاب دندانپزشک و جنس مواد کامپوزیتی مرغوب، تحقیق کنید و با دقت فراوانی این کار را انجام دهید. زیرا دقت در انتخاب این موارد به شبیه تر شدن به دندان های طبیعی، نتایج مطلوب تر و رضایت بخش تر کامپوزیت کمک می کنند.

3- انجام درمان های مورد نیاز قبل از نصب کامپوزیت

حتما پوسیدگی های موجود بر سطح دندان ها باید قبل از شروع کار، برطرف شوند. در غیر اینصورت بعد از مدت زمان کوتاهی فرد با بیماری های لثه و مشکلات جدی تری در دهان خود مواجه می شود.

سخن پایانی

شما در این مقاله با کامپوزیت دندان آشنا شدید. همچنین از عوارض های آن آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

در صورتی که کامپوزیت دچار آسیب شود، قابل ترمیم خواهد بود؟

اگر کامپوزیت به هر دلیل دچار لب پریدگی، ترک، شکستگی و یا هر آسیب دیگری شود، قابلیت ترمیم خواهد داشت.

اگر کامپوزیت دندان به مرور زمان زرد شود، آیا بلیچینگ می تواند به سفید کردن آن کمک کند؟

بلیچینگ بر رنگ کامپوزیت ها پس از نصب تاثیری ندارد و تنها زمانی می تواند بر رنگ آن تاثیر داشته باشد که قبل از نصب، عمل بلیچینگ بر روی دندان طبیعی فرد، انجام شود.

پیشنهاد ما به شما

روکش دندان عصب کشی شده

آیا تا به حال برای شما پیش آمده که بخشی از دندان تان شکسته شده …

دیدگاهتان را بنویسید