پنجشنبه , 9 فروردین 1403
جدیدترین مقالات
عوارض بعد از لمینت دندان

همه چیز درباره لمینت دندان + بررسی انواع لمینت و مادگار آن‌ها

لمینت دندان قطعات نازکی از پرسلن یا پلاستیک است که روی دندان‌های جلویی قرار می‌گیرد تا رنگ یا شکل دندان‌های شما را تغییر دهد. لمینت‌ها روی دندان‌هایی با سطوح ناهموار یا دندان‌های تغییر رنگ و تغییر شکل یافته و یا دندان‌های کج با فاصله‌ی بین دندانیِ نامناسب قرار می‌گیرند. همچنین لمینت دندان می‌تواند با پنهان کردن یکسری نواقص مانند شکاف و تغییر رنگ، لبخند شما را زيباتر كند. معمولاً نیازی به بیهوشی وجود ندارد یا بی‌حسی اندک است. لمینت همچنین برای درمان برخی از مشکلات مشابه باندینگ استفاده می‌شود. عوارض لمینت دندان نیز امری شایع است که در صورت نصب نادرست این روکش‌ها اتفاق می‌افتد. لمینت‌ها علاوه بر فواید بیشماری که دارند، با معایبی نیز دست و پنجه نرم می‌کنند. در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی درباره لمینت دندان بدست آورید.


فهرست مطالب


لمینت چیست؟

لمینت دندان، پوسته‌ بسیار نازکی است که از طریق مواد همرنگ دندان ساخته شده است و دارای استحکام و طول عمر بالایی است که برای پوشاندن و بهبود سطح دندان‌ها به کار می‌رود. این روش، ایرادهای مختلف دندان مانند شکل ظاهری و فاصله زیاد بین آن‌ها را از بین می‌برد.

عوارض بعد از لمینت دندان

دندانپزشکان‌ از لمینت برای اصلاح طرح لبخند، تغییر رنگ دندان‌ها (سفید و براق کردن دندان) و تغییر اندازه آن‌ها استفاده می‌کنند. لمینت دندان به دو صورت انجام می‌شود که هرکدام کارایی، مزایا و معایب مختص به خود را دارند. عوارض بعد از لمینت نیز در هر یک وجود دارد و ممکن است مقداری متفاوت باشد.

معرفی انواع لمینت دندان بر حسب جنس

لمینت و روکش‌های دندان در انواع متفاوتی به بازار محصولات دندان پزشکی عرضه شده اند. لمینت‌های دندان در دو نوع کلی موجود هستند و دندان پزشک با توجه به میزان مشکلات دندان‌ها تصمیم می‌گیرد که کدام نوع برای زیبایی دندان‌های فرد مناسب‌تر است. 

1- لمینت سرامیکی دندان

پرسلن ونیر یا لمینت سرامیکی از جنس سرامیک ساخته شده و بر خلاف نوع کامپوزیتی، دو تا سه هفته برای تحویل نهایی دندان‌های شما زمان نیاز است. کاربرد لمینت سرامیکی بیشتر در دندان‌های بد شکل، اصلاح نامرتبی‌ها، بزرگ کردن دندان‌های ریز، به هم ریختگی، شکستگی‌های دندانی، کوتاهی و بلندی، بستن فاصله‌های بین دندانی و اصلاح رنگ دندان استفاده می‌شود. در لمینت سرامیکی، ابتدا از دندان‌هایتان قالب گیری می‌شود، بعد از آماده شدن این قالب‌ها، بیمار و دندان پزشک، رنگ مد نظر را روی دندان اعمال می‌کنند، پس از پایان این مراحل لمینت سرامیکی روی دندان مراجعه کننده چسبانده می‌شود.

نکات منفی در استفاده از لمینت‌ سرامیکی دندان:

  •  لمینت‌های سرامیکی اکثرا در صورت شکست باید عوض شوند
  •  عمر متوسط لمینت‌های سرامیکی معمولا ۱۰ سال است و پس از ان باید اقدام به تعویض آن نمود
  • در صورت تراش بیش از حد و رسیدن به عاج دندان، باند ضعیف شده و ممکن است لمینت سریعتر بیفتد
لمینت سرامیکی
  •  لمینت‌های سرامیکی در دندان‌ها با پوسیدگی گسترده و یا پر کردگی‌های قدیمی به کار نمی‌آید
  •  پس از چسباندن لمینت بر روی دندان رنگ و شکل آن دیگر قابل تغییر نمی‌باشد
  •  هزینه لمینت‌های سرامیکی مقداری بالاست و همه افراد قادر به استفاده از آن نیستند.

نکات مثبت در استفاده از لمینت‌ سرامیکی دندان:

۱. لمینت‌های سرامیکی به علت انعکاس نور روی دندان، زیبایی دندان دو چندان می‌شود
۲. سطح شیشه‌ای سرامیکی لمینت رنگ نمی‌گیرد
۳. لک نشدن لمینت سرامیکی به دلیل تخلخل نداشتن پس از لعاب دادن سرامیک
۴. عدم نیاز به بی حسی در لمینت‌های سرامیکی 

2- لمینت کامپوزیتی

در مقابل لمینت سرامیکی، کامپوزیت ها قرار دارد که نسبت به لمینت سرامیکی تراش کمتری به دندان داده میشود (و حتی در مواردی که شرایط دندانی مناسب باشد بدون تراش انجام می‌شود)، میزان پایش پذیری (براق‌تر شدن سطح) و عبور نور کامپوزیت دندان بیشتر است و تنوع رنگ بیشتری داشته (پس میتواند کاملا همرنگ دندان‌های دیگر باشند). همچنین قیمت لمینت با این روش ارزان‌تر از روش دیگر است. کامپوزیت نوعی پوشش است که روی دندان‌های شما در یک جلسه کامل قرار می‌گیرد. به کار گیری صحیح کامپوزیت روی دندان‌های شما دقت و مهارت بسیار زیادی می‌خواهد.

همه چیز درباره بلیچینگ دندان، روشی ارزان و راحت برای سفید کردن دندان

نکات مثبت در استفاده از کامپوزیت دندان:

۱. لمینت کامپوزیتی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر است
۲. میزان تراش دندان شما در بکارگیری لمینت کامپوزیتی کمتر است
۳. با لمینت کامپوزیتی به راحتی می‌توانید دندان‌های شکسته خود را ترمیم نمایید
۴. کاربرد کامپوزیت برای ترمیم موارد محدود و افراد کم سن بهتر جوابگو است

نکات منفی در استفاده از کامپوزیت دندان:

۱. در لمینت کامپوزیتی امکان سایش بین دندان‌ها وجود دارد
۲. زیبایی و جلوه بیشتر دندان‌های شما کمتر است
۳. در لمینت کامپوزیتی امکان برگشت تغییر رنگ وجود دارد
۴. کامپوزیت از طول عمر و دوام کمتری برخوردار است

عوارض انجام لمینت دندان چیست؟

  • حساسیت های مدت دار بعد از درمان: درمان لمینت هم مانند بقیه ی درمان های ترمیم دندان با حساسیت گرما و سرما روبروست و بعداز مدت زمانی این حساسیت از بین می رود.
  • شکستگی دندان لمینت شده: برای اینکه طول عمر دندان درمان شده بالا رود باید فرد از ابتدا شرایط درمان را داشته باشد و به درستی انتخاب گردد و به بیماری های دهانی دچار نباشد تا از شکستگی دندان کاهش یابد و یکی از عواملی که طول عمر دندان را بالا میبرد نخوردن غذاهای سفت و گاز زدن های سخت بوده . اگر دندانی که درمان شده است و به علت های متفاوت با پریدگی و شکستگی همراه شود میتوان در ترمیم کردن آن با لمینت های سرامیکی و یا کامپوزیتی آن را اصلاح کرد.
معایب لمینت دندان
  • غیرقابل بازگشت بودن: به علت تراش  دندان امکان برگشت به حالت اولیه ممکن نیست. ( امکان برداشتن لمینت)
  • تغییر رنگ لمینت: با خوردن نوشیدنی ها و غذاهای رنگدار و کشیدن قلیان و سیگار و خوردن چای و قهوه در مرور زمان به تغییر رنگ دادن لبه های دندان منجر شده و هرچقدر که این مواد بیشتر مصرف میشوند تغییر رنگ دندان نیز بیشتر شده و تاثیر بیشتری میگذارد و با کم کردن خوردن این مواد رنگی به سلامت دندان خود اهمیت داده و از تغییر رنگ آن پیشگیری کرده.

بیشترین کاربرد و مزایای لمینت دندان را در موارد زیر مشاهده می کنید:

  • یکدست و یک رنگ کردن دندان ها
  • از بین بردن فاصله بین دندان ها
  • افزایش طول عمر دندان های طبیعی
  • ایجاد تناسب رنگ پوست و حالت صورت، با شکل و رنگ دندان ها
  • اصلاح طرح لبخند با ظاهری طبیعی
  • و در نهایت افزایش جذابیت و اعتماد به نفس شما

طول عمر مفید لمینت چقدر است؟

تحقیقات زیادی در رابطه با طول عمر لمینت انجام شده است که این عامل بستگی به میزان مراقبت شما از دندان‌هایتان دارد. به طور کلی لمینت‌های سرامیکی بین 10 تا 15 سال و لمینت‌های کامپوزیتی بین 5 تا 7 سال عمر مفید دارند. در نظر گرفتن مواردی چون عادت‌های روزانه می‌تواند روی طول عمر لمینت‌ها تاثیر بگذارد و از لب پر شدن، ترک خوردگی و افتادن آن‌ها جلوگیری ‌کند.

از دیگر مواردی که می‌تواند در طول عمر لمینت تاثیر داشته باشد انتخاب دندانپزشک ماهر و با تجربه برای درمان دندان‎هایتان است. دندانپزشک متخصص با ارائه روش درمانی مناسب و نصب صحیح لمینت دندان، باعث افزایش طول عمر لمینت می‌شود. 

اقدامات قبل از لمینت چیست؟

لمینت دندان از مواردی است که در ردیف عمل‌های زیبایی قرار می‌گیرد و با توجه به هزینه‌ای که دارد بهتر است قبل از اقدام به انجام آن نکاتی را بدانید تا با مشکلات کمتری از نظر انتخاب شیوه درمانی مناسب، دردهای ناشی از آن و عوارض بعد از لمینت مواجه شوید:

  • قبل از این که برای لمینت دندان اقدام کنید، ابتدا باید در مورد کلینیک دندانپزشکی و دندانپزشک تحقیق کنید.
  • تجربه و مهارت را از معیارهای اصلی انتخاب دندانپزشک قرار دهید.
  • از طریق جستجو در اینترنت می‌توانید پزشک مناسب را انتخاب کنید.
  • پس از انتخاب یک دندانپزشک باتجربه، ابتدا یک جلسه با وی مشاوره داشته باشید تا اطلاعاتی را در مورد سبک کار و نحوه‌ی درمان دندان‌های خود کسب کنید.
  • برای انجام لمینت دندان حتما نمونه کارهای دندانپزشک را مشاهده کنید. برای این کار می‌توانید شبکه‌های اجتماعی پزشک خود را دنبال کنید تا هم از روش کار اطلاع پیدا کنید و همچنین با بررسی نظر سنجی بیماران از میزان رضایتمندی عمل‌هایشان اطلاع پیدا کنید.
  • بهداشت دهان و دندان از جمله مسواک زدن و کشیدن نخ دندان را رعایت کنید.
تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر چیست؟ + آیا لمینیت نیاز به جرم گیری دارد؟

چه افرادی می‌توانند از لمینت استفاده کنند؟

با توجه به این که لمینت دندان یک روش برای زیبایی دهان و دندان است همه افراد حتی کسانی که مشکلات دهان و دندان ندارند به سمت این روش زیباسازی گرایش دارند.

طبق نظر متخصصان افراد از نظر سن، نوع ساختار و فرم دندان باید معاینه شوند و سپس از طریق مشاوره راهکارهای درمانی مناسب به آن‌ها پیشنهاد شود. افراد زیر می‌توانند از لمینت به عنوان راهکار درمانی استفاده کنند:

  • افرادی که بدفرمی‌های مادرزادی مانند دندان‌های دو رنگ دارند و یا افرادی که با مشکلاتی مانند فاصله دار بودن دندان‌ها، کج و ناموزونی، سائیدگی و نامنظم بودن دندان مواجه هستند مناسب‌ترین افراد برای انجام لمینت دندان هستند.
  • افرادی که مشکل دندان قروچه دارند یا زیاد ترشی و مواد اسیدی مصرف می‌کنند و همچنین افرادی که بیماری‌های مفصلی دارند نمی‌توانند از لمینت استفاده کنند.
  • افرادی که بهداشت دهان را رعایت نمی‌کنند نمی‌توانند از لمینت دندان استفاده کنند زیرا این روش مستلزم استفاده منظم از نخ دندان و مسواک است.
  • افرادی که مینای دندان آن‌ها سایش شدیدی دارد، لمینت دندان برای آن‌ها مناسب نیست. به توصیه دندانپزشکان این افراد بهتر است که از انواع روکش برای دندان‌های خود استفاده کنند.

معایب لمینت دندان چیست؟

۱. غیرممکن بودنِ ترمیم لمینت دندان در صورت شکستن یا پریدگی آن

برخلاف کامپوزیت دندان، در روش لمینت به دلیل جنس مواد تشکیل دهنده، در صورتی که لمینت دچار پریدگی یا شکستگی شود، باید به طور کامل لمینت آن دندان را تعویض کرد. البته لمینت به راحتی شکسته یا پریده نمی‌شود زیرا جنس لمینت بسیار سخت و محکم است. همچنین با رعایت مراقبت‌های پس از لمینت دندان می‌توانید از بروز مشکلات برای لمینت جلوگیری کرده و همیشه دندان‌های سالمی داشته باشید.

۲. لمینت دندان برگشت‌پذیر نیست

به دلیل اینکه مقدار جزئی از دندان‌ها طی فرآیند نصب لمینت تراش داده می‌شود، نمی‌توان لمینت را بعد از نصب جدا کرد و چیزی به جای آن قرار داد. همچنین مدتی پس از لمینت کردن دندان‌هایتان فراموش خواهید کرد که شکل اصلی دندان‌های شما زمانی چطور بوده است و به ظاهر زیبای جدیدتان عادت خواهید کرد.

۳. عدم امکان تغییر شکل و تغییر فرم بعد از نصب لمینت

لمینت دندان قبل از نصب شدن در دهان، ابتدا در آزمایشگاه‌های سازنده با دقت بسیار بالایی قالب‌گیری و ساخته می‌شود. جنس مواد تشکیل دهنده‌ی لمینت دندان سرامیک بوده و سختی آن بسیار بالا است، در نتیجه دوام و ماندگاری لمینت بسیار بالا است و همچنین در برابر تغییر رنگ بسیار مقاوم است.

 تغییر شکل و تغییر فرم

اما از طرف دیگر، به همین دلیل بر خلاف کامپوزیت که روی دندان‌ها شکل و فرم داده می‌شود، لمینت پس از نصب شدن روی دندان‌ها دیگر قابل تغییر شکل و تغییر فرم نیست.

۴. هزینه‌ی بالاتر لمینت نسبت به دیگر روش‌های دندانپزشکی زیبایی

هزینه‌ی لمینت دندان بیشتر از روش‌هایی دیگر مثل کامپوزیت دندان، بلیچینگ دندان یا سفید کردن دندان و … است. البته این به تنهایی جزو معایب لمینت دندان محسوب نمی‌شود زیرا کیفیت لمینت نیز از روش‌های دیگر دندانپزشکی زیبایی بالاتر است.

عوارض بعد از لمینت دندان چیست؟

هر عملی بعد از انجام ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد. برخی از این عوارض کوتاه مدت هستند و بعد از گذشت مدتی برطرف خواهند شد. اما برخی دیگر به میزان تجربه و تخصص دندانپزشک در زمان قالب گیری و نصب لمینت بستگی دارد. در این قسمت به برخی از عوارض لمینت اشاره می‌شود:

حساسیت به سرما و گرما:

این نوع حساسیت در بسیاری از موارد طبیعی است و علت آن به خاطر کاری است که روی دندان انجام می‌شود که پس از مدت کوتاهی این حساسیت خود به خود از بین می‌رود. اما اگر پس از لمینت کردن دندان، همچنان برای مدتی طولانی حساسیت به سرما یا گرما برای دندان وجود داشت با دندان پزشک متخصص خود مشورت کنید تا شما را برای از بین بردن این مشکل راهنمایی کند.

تغییر رنگ لمینت دندان:

لمینت دندان به خودی خود تغییر رنگ نمی‌دهد بلکه موادی که با آن در تماس هستند در طول زمان سبب تغییر رنگ لمینت می‌شوند. یکی از ویژگی‌های لمینت این است که در مقابل تغییر رنگ بسیار مقاوم است، با این حال مصرف مواد غذایی رنگ‌دار مانند قهوه و همچنین استعمال دخانیات مانند سیگار، می‎تواند در طول زمان به مقدار بسیار کمی تغییر رنگ ایجاد کنند.

پوسیدگی دندان زیر لمینت:

اگر اصول قرار دادن و مراحل نصب لمینت به درستی انجام نشود در اثر مرور زمان دندان‌های زیر لمینت پوسیده می‌شوند. در صورتی که دندانپزشک از تخصص کافی برخوردار باشد پس از نصب اصولی لمینت، بیمار با مشکلی مواجه نمی‌شود. در این مورد می‌توان گفت که پوسیدگی دندان به عنوان عوارض بعد از لمینت نیز شایع است.

هر آنچه درباره کامپوزیت دندان باید بدانید

بروز بیماری‌های لثه‌ای:

بیماری‌های لثه‌ای شامل عفونت‌های بافت لثه، تحلیل رفتن بافت لثه و لقی دندان می‌شود. در صورتی که در زمان نصب لمینت شرایط بیمار به خوبی تشخیص داده نشود و نصب به درستی انجام نشود به مرور زمان بافت لثه تحلیل می‌یابد.

آیا لمینت دندان برداشتنی‌ است؟

لمینت‌ها از نظر فنی قابل جابجایی هستند، اما عملی بودن برداشتن آن‌ها بستگی به میزان آماده سازی لازم برای قرار دادن لمینت‌ها دارد. در آماده سازی دندان‌های شما برای دریافت لمینت، لازم است اندکی از مینای دندان برداشته شود. این کار برای این لازم است تا اطمینان حاصل شود که به محض قرارگیری لمینت، سطح صاف واحدی ایجاد می‌شود. هنگامی ‌که لمینت‌ها بدون برداشتن مینای دندان قرار می‌گیرند، می‌تواند برجستگی‌ای ایجاد کند که به پناهگاه باکتری‌ها تبدیل شود، که می‌تواند منجر به پوسیدگی در لبه لمینت شود و در زیر و پشت لمینت رشد کند. برداشتن مینای دندان بهترین راه برای اطمینان از نتایج زیبایی است که دندان‌های شما را تقویت و محافظت می‌کند.

برداشتن لمینت‌دندان

میزان مینای دندان برداشته شده بستگی به نوع نتایج شما دارد. اگر فقط به دنبال بلند شدن دندان‌های خود، سفید کردن دندان‌ها یا پوشاندن لب پریدگی هستید، برداشتن مقدار زیادی از مینای دندان عملاً قابل درک نیست. اگر از لمینت برای صاف کردن دندان‌ها استفاده شده است، لازم است مینای دندان بیشتر برداشته شود. در این حالت، برداشتن لمینت از روی یک دندان، دندانی دستکاری شده و احتمالا غیر جذاب را نشان می‌دهد.

سوال مهم دیگر این است: چرا می‌خواهید لمینت‌ها را بردارید؟ بیشتر افرادی که لمینت انجام می‌دهند از نتایج آن راضی هستند. از آنجا که طول عمر لمینت طولانی است (95٪ پس از 11 سال هنوز در جای خود قرار دارند)، برداشتن آن‌ها برای جایگزینی خیلی ضروری نیست.

مشخصه ” قابل جابجایی” ویژگی است که توسط نوعی لمینت ایجاد می‌شود که اغلب نتایج با کیفیت پایین‌تری را به همراه دارد و ممکن است افراد واقعاً بخواهند آن را بردارند.

عوارض بعد از برداشتن لمینت دندان چیست؟

یکی از سوالاتی که در مورد انواع لمینت‌ها پرسیده می‌شود این است که لمینت‌ها بعد از نصب قابلیت برداشتن یا جدا شدن را دارند یا نه؟ یا اینکه اگر برداشته شوند عوارضی خواهند داشت یا خیر؟ در این بخش از مطلب می‌خواهیم به عوارض بعد از برداشتن لمینت بپردازیم که ممکن است متفاوت با عوارض بعد از لمینت باشند، چون در این شرایط دیگر لمینت به عنوان یک لایه محافظ روی دندان قرار ندارد. 

با اینکه استفاده از لمینت می‎تواند بدون هیچ مشکلی انجام شود ولی برداشتن آن ممکن است دارای عوارضی باشد که بهتر است قبل از لمینت دندان‌های خود، نسبت به این موارد آگاهی پیدا کنید:

1- عوارض بعد از برداشتن لمینت سرامیکی

در لیمنت سرامیکی تا حدودی شکل ظاهری دندان تغییر می‌کند، شما همیشه به روکش نیاز دارید. در واقع لمینت سرامیکی یک روش برگشت ناپذیر است که امکان برداشت یا حذف آن وجود ندارد و یکی از عوارض بعد از لمینت دندان به این روش این است که در صورت آسیب دیدن لمینت باید آن‌ها را ترمیم یا تعویض کنید.

2- عوارض بعد از برداشتن لمینت کامپوزیتی

در بسیاری از موارد در لمینت‌های کامپوزیتی، هیچ گونه برداشتن و تراشیدنی روی دندان‌های طبیعی انجام نمی‌شود و کامپوزیت مستقیما روی دندان‌ها ساخته می‌شود.

برداشتن لمینت کامپوزیتی

به همین دلیل برداشتن لمینت‌ کامپوزیتی نسبت به لمینت سرامیکی راحت‌تر انجام می‌شود اما با این حال برداشتن کامپوزیت دارای عوارضی است که آگاهی نسبت به آن‌ها به شما در تصمیم گیری کمک می‌کند.

پوسیدگی:

از مهم‎ترین عوارض بعد از لمینت کامپوزیتی که در صورت برداشتن لمینت ایجاد می‌شود، پوسیدگی دندان است. در زمان برداشتن کامپوزیت احتمال حساس‌تر شدن دندان‌ها بیشتر خواهد شد که در این حالت احتمال پوسیدگی دندان‌ها نیز بیشتر می‌شود. در واقع پوسیدگی یکی از عوارض بعد از برداشتن لمینت دندان است. برای حفظ زیبایی دندان‌ها بهترین اقدام بعد از برداشتن لمینت، قرار دادن لمینت جدید است.

از بین رفتن شفافیت دندان‌ها:

یکی دیگر از عوارض بعد از برداشتن لمینت کامپوزیتی از بین رفتن شفافیت دندان اصلی بعد از برداشتن کامپوزیت است. همانطور که گفته شد در بسیاری از موارد برای نصب کامپوزیت بر روی دندان، مینای دندان تراش داده نمی‌شود و همین موضوع سبب این باور غلط شده است که بعد از برداشتن کامپوزیت دندان اصلی مانند پیش از نصب کامپوزیت بر روی آن خواهد بود.

از بین رفتن شفافیت دندان‌ها

با توجه به این که هنگام گذاشتن کامپوزیت، باندینگ به درون مینای دندان نفوذ می‌کند و سبب کاهش شفافیت دندان‌ها می‌شود و دندان اصلی مانند دندان پیش از نصب نخواهد شد.

آیا بلیچینگ بهتر است یا لمینت دندان + بررسی تفاوت‌های تفاوت بلیچینگ و لمینت و کامپوزیت

در چه شرایطی باید لمینت ها را برداریم؟

اگر چندین لمینت لب پر شده و ترک خورده وجود دارد بنابراین باید بدانید که انتخاب دندانپزشک زیبایی مناسب برای انجام لمینت مهم است. همیشه مهم است که قبل از انتخاب دندانپزشک زیبایی خود، نمونه کارهای قبل و بعد از او را ببینید. همچنین مهم است که دندانپزشک زیبایی شما از ذره بین (لوپ‌های دندانی) و هندپیس‌های الکتریکی استفاده کند تا اطمینان حاصل کند که آماده سازی به خوبی انجام شده است.

  • قرارگیری فک روی لمینت دندان نادرست انجام شده

مهمترین نکته در مورد لمینت‌ها این است که مطمئن شوید ملاحظات بایت به درستی انجام شده است. اگر روی لمینت‌های خود را به اشتباه گاز می‌گیرید، می‌تواند نیروی اضافی ایجاد کند. نتیجتاً باعث ایجاد لب پریدگی یا ترک خوردگی لمینت شود. به همین دلیل یافتن یک دندانپزشک زیبایی بسیار مهم است که بتواند نه تنها ظاهر زیبایی از لمینت را ارائه دهد بلکه اطمینان حاصل کند که با ایجاد یک بایت متعادل خوب می‌توانید با آن‌ها کار کنید. یک لب پریدگی در لمینت ممکن است قابل ترمیم باشد. اما اگر کل آن از وسط شکسته شود، لازم است دوباره جایگزین شود. هیچ چیز بدتر از شرایط اضطراری لمینت نیست. زیرا لمینت کردن معمولاً روی دندان‌های جلویی انجام می‌شود و هیچ کس قبل از یک جلسه مهم کاری، نمی‌خواهد دندان جلو شکسته داشته باشد.

  • لمینت‌های بی کیفیتی برایتان ساخته شد

هنگام انتخاب دندانپزشک زیبایی همچنین مهم است که در مورد آزمایشگاه دندانپزشکی که استفاده می‌کنند سوال کنید. اگر یک دندانپزشک زیبایی، آزمایشگاه دندانپزشکی ضعیفی را پیشنهاد می‌کند، لمینت‌های بی کیفیتی هم دریافت خواهید کرد. لمینت‌ها ممکن است بیش از حد مات، تک رنگ، خیلی بزرگ و مهمتر از همه ضعیف باشند و در برابر جویدن‌های روزمره مقاومت نکنند.

این امر می‌تواند باعث لب پر شدن لمینت‌ها، ترک خوردن یا از بین رفتن آن‌ها شود. موارد اضطراری دندانپزشکی مانند ترمیم لمینت یا جایگزینی لمینت می‌تواند گران و استرس زا باشد. به همین دلیل است که یک آزمایشگاه دندانپزشکی خوب که می‌داند چگونه لمینت‌های محکم و زیبایی را بسازد بسیار مهم است.

  • لمینت‌ها اشتباهاً چسبانده شده‌اند

این مرحله دیگری است که هنگام تهیه لمینت بسیار مهم است. دندانپزشک زیبایی باید از چسباندن لمینت و متصل کردن به دندان اطمینان حاصل کند تا بتواند پیوند کاملی بین ساختار پرسلین و دندان ایجاد کند. اگر لمینت به درستی چسبانده نشود، این امر می‌تواند باعث نشت باکتری در زیر لمینت شود. ممکن است لمینت به رنگ خاکستری یا سیاه در آید. تنها راه برای رفع این مشکل برداشتن لمینت و جایگزینی آن است.

  • نگهداری نادرست لمینت‌ها

از دیگر دلایل از بین رفتن لمینت‌ها این است که بیماران به مدت 6 ماه تمیزکاری حرفه‌ای توسط دندانپزشک را انجام ندهند. تمیز کردن اطراف لمینت‌ها توسط دندانپزشک زیبایی یا متخصص بهداشت دندان مهم است. لمینت‌ها دقیقاً مانند دندان‌ها به بیماری پریودنتال حساس هستند.

  • مواد غیرغذایی سفت را با لمینت خود گاز گرفته اید!

یکی از دلایل عمده لب پر شدن دندان یا لمینت‌ها این است که افراد از دندان‌های خود برای باز کردن بسته‌هایی مانند کیسه‌های چیپس یا چیزهای دیگر استفاده می‌کنند. همچنین افراد ناخن‌های خود را می‌جوند یا یخ می‌جوند. اگر دندان‌های شما با فشار وارد کردن روی مواردی از این دست لب پر شده است، لمینت‌های شما نیز با فشار آوردن روی اشیا غیر غذایی دچار لب پریدگی می‌شوند.

عدم نگهداری درست لمینت

مهم است که از دندان‌های خود به عنوان ابزار استفاده نکنید و فقط از آن‌ها برای غذا خوردن استفاده کنید. دندان و لمینت برای اشیا طراحی نشده است اما از آن‌ها استفاده می‌شود.

لمینت دندان را چگونه برمی‌دارند؟

بسیاری از اوقات می‌توان لمینت‌ها را به راحتی با برش زدن برداشت. سپس ساختار دندان می‌تواند ترمیم یا ” بازسازی ” شود. مهم است که تن رنگ دندان پس از برداشتن لمینت‌های قدیمی ‌گرفته شود تا آزمایشگاه بتواند لمینت‌های جدید را با سایه مناسب ایجاد کند. این امر از این نظر مهم است که رنگ دندان زیرین سایه نهایی را بسیار تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین برداشتن لمینت باعث می‌شود تا ظاهر جدید از دندان نشان داده شود. آزمایشگاه دندانپزشکی می‌تواند در صورت نیاز قبل از چسب کاری، لمینت جدیدی با شکل و رنگ مناسب بسازد.

برداشتن لمینت‌دندان

اگر لمینت شکسته باشد، هیچ راهی برای ترمیم آن توسط دندانپزشک شما وجود ندارد. متاسفانه تنها گزینه ساخت لمینت جدید خواهد بود. این بدان معناست که شما باید هزینه ساخت لمینت جدید را متقبل شوید و همچنین مدت زمان ساخت لمینت جدید و در نهایت متصل کردن آن را تحمل کنید.

لمینت دندان چقدر طول میکشد + مراحل لمینت

معرفی روش‌های پیشگیری از عوارض لمینت دندان

در ابتدا، لمینت دندان باید بر اساس استانداردهای دندانپزشکی انجام شود تا هیچ عوارضی نداشته باشد، اما برای جلوگیری از عوارض لمینت دندان، شما نیز وظایفی دارید؛ مثلاً باید به شدت مراقب عادات و رژیم غذایی خود باشید. یکی از موضوعات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، نخوردن غذاها و نوشیدنی‌های بسیار داغ است. متأسفانه بسیاری از ما عادت کرده‌ایم غذاها را به داغ‌ترین شکل ممکن مصرف کنیم. مسئله‌ی دیگری که بسیار حائز اهمیت است، بروز بیماری‌های لثه بعد از لمینت دندان است. این اتفاق در صورتی رخ خواهد داد که فرد دارای بیماری‌های زمینه‌ای باشد. حتماً قبل از شروع عملیات لمینت دندان، اقدام به رفع آن کنید.

آیا لمینت برای سلامتی دندان مضر است؟

اگر روند لمینت دندان را یک دندانپزشک باتجربه و ماهر به درستی انجام دهد، این عملیات دندانپزشکی زیبایی هیچ آسیبی به دندان‌های شما نخواهد رساند. دندانپزشک در ابتدا دندان‌های شما را با دقت معاینه می‌کند و پرتوهای ایکس را انجام می‌دهد تا مطمئن شود دندان‌هایی که قرار است لمینت شوند سالم باشند و برای قرار دادن لمینت مناسب هستند.

عوارض

در صورتی که داوطلب مناسبی برای دریافت لمینت دندان نباشید، می‌توانید از گزینه‌های دیگری مثل روکش کامپوزیت، سفید کردن دندان، باندینگ، ارتودنسی یا براکت و غیره استفاده کنید. مهمترین نکته این است که دندانپزشک باید در مورد تمامی معایب و مزایای گزینه‌های پیش رو با شما صحبت کند تا تصمیم درستی بگیرید.

نکات عمومی برای نگهداری از دندان برای مقابله با عوارض بعد از لمینیت دندان:

  • از گاز زدن مواد غذایی سخت مانند آجیل، یخ و یا باز کردن درب اجسام با دندان‌های لمینت شده خودداری کنید. این موارد باعث می‌شود فشار زیادی به دندان‌های شما وارد شود و شکستگی لمینت دندان‌های شما را در پی داشته باشد.
  • از مصرف زیاد مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگدار پرهیز کنید زیرا مصرف بیش از اندازه این نوع مواد غذایی فرآیند تغییر رنگ لمینت را سرعت می‌بخشد.
  • از استعمال هر گونه دخانیات دوری کنید. دود ناشی از دخانیات به شدت مخرب و رنگزا است.
  • همواره بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید. سطوح لمینت نیز مانند دندان‌های طبیعی به تمیز کردن نیاز دارند. استفاده مرتب از مسواک، نخ دندان و دهانشویه‌های مناسب باعث می‌شود لمینت‌های دندان شما ماندگاری بیشتر داشته باشد.
  • اگر پس از لمینت کردن دندان خود مواردی مانند ترک، پریدگی یا شکستگی را مشاهده کردید در اولین فرصت به پزشک متخصص خود اطلاع دهید.
  • اگر لمینت دندان شما کاملا جدا یا کنده شد، آن را در یک دستمال تمیز نگهداری کنید و به کلینیک ارائه دهید.
  • یکی از مواردی که پس از لمینت دندان به صورت موقتی پیش می‌آید التهاب لثه است. اگر التهابی با حالت غیر عادی در لثه خود مشاهده کردید به پزشک اطلاع دهید تا توصیه‌های لازم را برای کاهش التهاب لثه، به شما داشته باشد.

سخن پایانی

شما در این مقاله با لمینت دندان آشنا شدید. همچنین از انواع لمینت و کاربرد و عوارض آن آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

ماندگاری لمینت‌های دندان چقدر است؟

به طور متوسط، لمینت‌ها حدود ۱۵ سال عمر می‌کنند. با گذشت زمان، درست مانند دندان‌های واقعی، شروع به کاهش می‌کنند و نیاز به جایگزینی در نهایت ایجاد می‌شود.

تفاوت بین روکش و لمینت چیست؟

به طور خلاصه، روکش یک لایه نازک از چوب سخت واقعی است که بر روی یک ماده ارزان قیمت مانند تخته سه لایه اعمال می‌شود. لمینت یک سطح چاپ شده است که شبیه چوب واقعی ساخته شده است، اما معمولا از پلاستیک ساخته شده و به یک پایه کامپوزیت متصل می‌شود.

پیشنهاد ما به شما

قیمت لمینت دندان در سال 1401

قیمت لمینت دندان به نسبت دیگر روش های زیبایی دندان ها بالاتر است و بالا …

دیدگاهتان را بنویسید