پنجشنبه , 9 فروردین 1403
جدیدترین مقالات
ارتودنسی کاموفلاژ

ارتودنسی کاموفلاژ، درمانی بدون جراحی و خونریزی

یکی از مشکلاتی که برای افراد بسیار آزاردهنده بوده و حتی بعضاً باعث کاهش اعتماد به نفس آن‌ها شده است را می‌توان ناهنجاری‌های فک و صورت دانست.  از راههای درمانی برای این ناهنجاری چه می‌دانید؟ کاموفلاژ یک اصطلاح جامع است که به استفاده از براکت‌های ارتودنسی و دیگر روش‌های درمانی برای حرکت دندان‌ها در محل خودشان به منظور پنهان کردن ناهنجاری‌های موجود در استخوان‌بندی اشاره می‌کند. در این مقاله تا پایان با ما همراه بشید تا با روش کم‌تهاجمی ارتودنسی کاموفلاژ آشنا شوید.


برای مطالعه بیشتر: ارتودنسی لینگوال را بشناسید


ناهنجاری‌های هدف در درمان کاموفلاژ

  • عقب بودن فک پایین نسبت به جایگاهی اصلی
  • ناهنجاری فک بالایی که جلو است
  • از بین بردن انحراف فک پایین
  • ایجاد تقارن در چهره
  • کم یا زیاد کردن ارتفاع صورت
  • کاربرد ارتودنسی کاموفلاژ برای عقب بودن فک پایین

این محتوای مفید را هم دنبال کنید: سیر تا پیاز ارتودنسی متحرک


درمان عقب افتادگی فک با ارتودنسی کاموفلاژ

عقب بودن فک پایین همان مال اکلوژن (Malocclusion) کلاس دو در اصطلاح دندانپزشکی است. این عارضه بیانگر وضعیتی است که در آن فک و دندان‌های ردیف بالا جلوتر و پیشرو نسبت به دندان‌ها و فک پایینی هستند. کوچکی فک پایین یا شکل گیری فک بالا بصورت نامتوازن (جلو بودن فک بالا) از جمله نشانه‌هایی است که در مال اکلوژن نوع دو باعث محدب جلوه دادن صورت بیمار می‌شود.

درمان عقب افتادگی فک پایین با ارتودنسی کاموفلاژ

اگر این عقب افتادگی فک پایین خفیف یا متوسط باشد می‌توان با روش درمانی ارتودنسی کاموفلاژ یا جبرانی آن را برطرف نمود. بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی بیمارن مواجهه با این عارضه میزان رضایت افراد از انتخاب روش درمانی ارتودنسی کاموفلاژ یا جبرانی در حد رضایت آنها در رفع عارضه ناهنجاری فک با عمل جراحی بوده است.

دلیل بوجود آمدن فاصله بین دندان ها چیست؟+ بررسی روش‌های از بین بردن فاصله بین دندان‌ها

درمان تنگی فک بالا با روش درمانی ارتودنسی کاموفلاژ

تنگی فک بالا نیز از ناهنجاری های دهان و دندان است که اگر خیلی شدید نشده باشد، می توان به وسیله روش درمانی ارتودنسی کاموفلاژ آن را درمان کرد.

در این روش، در صورتی که فرد مایل به جراحی فک نباشد متخصص ارتودنسی بدون جراحی قوس بالایی دندان فرد را تعویض می کند.

با استفاده از ارتودنسی کاموفلاژ روابط غیرمعمول فک بالا و پایین اصلاح می شوند. علاوه بر آن، با استفاده از این روش درمانی، ناهماهنگی هایی که در یک طرف فک وجود دارد درمان شده و در این صورت روابط متوازنی در دو فک فرد ایجاد می شود.

در روش درمانی ارتودنسی کاموفلاژ، متخصص ارتودنسی از وایرها و کش های بین فکی به منظور اصلاح تنگی فک بالا استفاده می کند که در تسریع روند درمان بسیار موثرند.


درباره‌ی ارتودنسی دیمون چه می‌دانید؟


درمان جلو زدگی فک پایین با روش درمانی ارتودنسی کاموفلاژ

روش درمانی ارتودنسی کاموفلاژ برای اصلاح جلوزدگی فک پایین در کوتاه ترین زمان ممکن بسیار موثر است.

در برخی از افراد فک بالا به اندازه کافی رشد نمی کند و یا در برابر فک پایینی بیش از اندازه رشد می کند. همچنین، دندان های ثنایای فک پایین بیرون زدگی پیدا می کند. حتی ممکن است ثنایای فک بالا نیز دچار بی نظمی شود. تمامی این موارد کراس بایت جلویی را تشکیل می دهند. درصورتی که افراد به هر یک از این ناهنجاری ها دچار شوند می توانند از درمان ارتودنسی کاموفلاژ به منظور اصلاح آنها استفاده کنند.

درمان جلوزدگی فک پایین با ارتودنسی کاموفلاژ

در این روش، متخصص ارتودنسی با عقب بردن قوس دندانی پایین که دچار جلوزدگی شده و همچنین جلو آوردن فک بالا که دچار عقب ماندگی شده است، ناهنجاری جلوزدگی فک پایین را درمان می کند.

سیر تا پیاز ریتینر

در رابطه باید توجه کرد، در صورتی که جلوزندگی فک درمان نشود، لثه های دندان های جلویی تحلیل می روند و منجر به مشکلات جانبی می شوند. در این صورت، فک پایین به مرور زمان به جلو حرکت می کند. در نهایت، این عمل منجر به یک ناهنجاری فکی می شود که به سادگی درمان نخواهد شد. در نتیجه، جلو زدگی فک پایین هر چه سریع تر باید توسط متخصص ارتودنسی درمان شود.


بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: “جراحی لثه” چرا و چگونه؟


انواع روش‌های درمان عقب ماندگی فک پایین توسط ارتودنسی کاموفلاژ

در انجام ارتودنسی کاموفلاژ، تلاش ارتودنتیست بر این است که با عقب بردن قوس دندانی بالا و جلو کشیدن قوس دندانی پایین, فاصله موجود بین فک پایین و فک بالا را از بین ببرد. کاموفلاژ برای جبران عقب ماندگی فک پایین می تواند به سه صورت زیر باشد:

  • همراه با کشیدن بعضی از دندانها

هنگامی که کشیدن دندان ها مورد نیاز است ، معمولا این کار در قوس دندانی بالایی و برای اصلاح جلوزدگی دندان های پیش (Incisor) انجام می شود. توصیه می شود که اولین دندان های آسیای کوچک (Premolar), به تعداد 4 عدد خارج شوند. این کار باعث عقب رفتن و جمع شدن دندانهای پیش بالا از طریق رانده شدن آنها به فضایی است که کشیدن دندان های آسیاب کوچک ایجاد کرده است. این یک راه ساده و مستقیم برای رفع فاصله افقی بین دندانهای بالا و پایین است. به مرور زمان, جلوزدگی قوس بالایی دیگر به چشم نمی آید.

  • بدون کشیدن دندان

در این روش، نیازی به کشیدن دندان نیست. ناهنجاری اسکلتی می تواند با استفاده از الاستیک های بین فکی تصحیح شود.

ارتودنسی کاموفلاژ

در این صورت، حرکت رو به جلوی دندانهای فک پایین و جمع کردن دندانهای فک بالا، فاصله موجود بین دو فک را برطرف و ظاهر طبیعی و زیباتری ایجاد می کند.

  • حرکت دیستال دندانهای فوقانی
سیر تا پیاز ارتودنسی متحرک

در این روش می توان دندان های آسیاب (molar) بالایی را به صورت پشتی جابجا کرد. این جابجایی باعث می شود که فضای لازم برای دندانهای دیگر که باید جمع شوند، فراهم شود. همچنین رابطه دندانهای آسیاب نیز اصلاح شود (دندان های آسیاب بالا روی دندان های آسیاب پایین قرار گیرند).


شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد: سیر تا پیاز حساسیت دندان


افرادی که نمی‌توانند درمان کاموفلاژ انجام دهند

  • ناهنجاری های اسکلتی شدید کلاس ۲، متوسط یا شدید کلاس ۳ و ناهنجاری اسکلتی عمودی
  • بیماران مبتلا به نامرتبی شدید یا بیرون زدگی دندان ها
  • نوجوانان با پتانسیل رشد خوب یا بزرگسالان با ناهنجاری های بیشتر از حد خفیف. ( در این افراد آنها جراحی ارتوگناتیک معمولاً نتایج طولانی مدت بهتری به همراه دارد)
  • بیماران بزرگسال که عمر کمتری در پیش دارند
  • بیمارانی که از نظر پزشکی در خطر هستند.
  • بیماران کم توان ذهنی
  • بیمارانی که از نظر مشکلات لثه در خطر هستند.
  • نیاز به نتایج فوری باشد (بیمارانی که قصد رفتن به خارج، ازدواج و غیره را دارند)

سخن پایانی

در این مطلب درباره ارتودنسی کاموفلاژ خواندیم. باید خاطرنشان نمود که این درمان در افرادی که در سن بزرگسالی به سر می برند، مناسب است چرا که اصلاحات موفقیت آمیز در طی رشد فک آن ها در سنین نوجوانی انجام نشده است و یکی از راه های مناسب برای آن ها، استفاده از ارتودنسی جبرانی است. این ارتودنسی در نوجوانان و کودکانی که می توان با کمک دستگاه های ارتودنسی، رشد فک آن ها را کنترل و تنظیم کرد، کاربرد ندارد. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

هر آنچه درباره ارتودنسی دیمون باید بدانید

پیشنهاد ما به شما

شلوغی دندان

از شلوغی و ازدحام دندان ها چه می‌دانید؟

کراودینگ دندان هنگامی پدید می آید که میان فضای قوس دندانی و فضای مورد نیاز …

دیدگاهتان را بنویسید