پنجشنبه , 6 اردیبهشت 1403
پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

پیوند استخوان در ایمپلنت دندان چیست؟ + بررسی نحوه جراحی و مزایا و معایب آن

اگر تصمیم به کاشت دندان دارید، ممکن است به پیوند استخوان در ایمپلنت دندان نیاز داشته باشید. اگر دندانپزشک این جراحی را برای شما ضروری دانسته است، حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم این عمل برای چه افرادی ضروری است؟ مراحل جراحی به چه صورت بوده و چقدر طول می‌کشد؟ چه عوارضی ممکن است در پی داشته باشد؟ بعد از عمل به چه مراقبت‌هایی نیاز خواهید داشت؟ هزینه پیوند استخوان چقدر است؟


فهرست مطالب


پیوند استخوان در ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان روشی مناسب برای جایگزینی دندان ازدست‌رفته است. اگر دندان خود را در اثر ضربه، عفونت، پوسیدگی یا بیماری لثه از دست داده‌اید، با کاشت دندان می‌توانید جایگزین طبیعی برای آن داشته باشید. اما گاهی لازم است پیش از ایمپلنت دندان، پیوند استخوان انجام شود.

پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

برای اینکه ایمپلنت به‌خوبی در استخوان فک قرار بگیرد، باید حجم استخوان فک بازسازی شود؛ به همین دلیل جراحی پیوند استخوان انجام می‌شود. زمانی که استخوان کافی وجود نداشته باشد، ایمپلنت به فک متصل نشده یا در زمان کوتاهی شل می‌شود. اگر استخوان فک نازک یا ارتفاع آن کم باشد، پیوند استخوان در ایمپلنت دندان انجام می‌شود. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بریج دندان چیست را بخوانید. 

عمل پیوند استخوان برای چه افرادی ضروری است؟

هر شخصی که بخواهد کاشت ایمپلنت انجام دهد و حجم و تراکم استخوان فک پایین باشد، نیاز به پیوند استخوان دارد. معمولا افراد با شرایط زیر نیاز به این جراحی دارند.

  • اگر دندان خود را مدت طولانی از دست داده است.
  • دچار بیماری لثه (پریودنتال) باشد.
  • نقص‌هایی از زمان تولد
  • آسیب یا ضربه به‌صورت.
نکات لازم جهت انجام ایمپلنت دندان

معرفی انواع پودر استخوان

انواع مختلفی مواد برای انجام پیوند استخوان وجود دارد که برای پیوند و تقویت استخوان استفاده می شوند.

این مواد دارای سازگاری بالا بدن و جلوگیری از انتقال هر گونه بیماری هستند . در ادامه با انواع مواد پیوند استخوان آشنا می شویم.

اتوگرافت:

در پیوند استخوان اتوگراف ، بخشی از استخوان بدن خود بیمار برداشته می شود و برای پیوند استخوان استفاده می شود. معمولا این استخوان از چانه برداشته می شود . این نوع از انواع پودر استخوان دارای مزایا و معایب خاص به خود می باشد .

مزایای پیوند استخوان اتوگراف ، به دلیل اینکه استخوان از بدن خود بیمار برداشته می شود ، از انتقال هر گونه بیمار جلوگیری می کند. همچنین به دلیل اینکه استخوان بدن خود بیمار است ، دارای سازگاری بالا با بدن بیمار دارد و به خوبی به استخوان جوش می خورد و ریسک شکست درمان به صفر نزدیک می شود.

از معایب پیوند استخوان اتوگراف می توان به این مورد اشاره کرد که برای برداشتن استخوان نیاز به عمل جراحی دیگری وجود دارد و ممکن است برخی بیماران برایشان این مورد خوشایند نباشد.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله درباره ساختمان دندان را بخوانید.

آلوگرافت:

آلو گرافت یکی از انواع پودر استخوان است. در این نوع پیوند استخوان ، این مواد از بدن فرد دیگری برداشته می شود و به بانک استخوانی انتقال پیدا می کند. معمولا این گونه مواد از بدن افراد متوفی برداشته می شود. بعد از انتقال باید پس از آزمایش ها ، سلامت آن از لحاظ هرگونه بیماری تایید شود.

همه چیز درباره جراحی دندان عقل + بررسی دلایل جراحی دندان عقل و نحوه انجام آن

آلوگرافت نیز مانند هر درمان دیگری مزایا و معایب مخصوص به خود را دارا می باشد. از مزایای آلوگرافت می توان به این نکته اشاره کرد که بیمار دیگری احتیاج به جراحی جدید وجود ندارد و اینگونه مواد برای درمان دسترسی ساده ای وجود دارد و طول درمان را زیاد نمی کند.

آلوگرافت ها نیز با توجه به کنترل و استریل هایی که انجام میشود ، کاملا استریل می شود و از عدم بیماری آن ها تست می شود. البته ممکن است هنوز انتقال بیماری از طریق آلوگرافت ها وجود داشته باشد.

زنوگرافت:

زنوگرافت ها موادی برای پیوند استخوان هستند که از استخوان گاو تهیه می شوند و برای پیوند استخوان استفاده می شود.  زنوگرافت ها دارای سازگاری خوبی با بدن هستند و سیستم های ایمنی معمولا واکنشی به اینگونه مواد نشان نمی دهند. به همین علت معمولا از موفقیت قابل قبولی برخوردار هستند.

آلوپلاستیک:

آلوپلاستیک ها موادی هستند که در پیوند استخوانی استفاده می شوند که توسط آزمایشگاه ها ساخته می شود و روند ساخت آن های پیچیدگی خاص خود را دارا می باشد. این گونه مواد دارای موفقیت بسیار بالایی هستند و عوارض بسیار پایینی دارند.

مراحل پیوند استخوان چگونه است؟

اولین سوالی که با ان روبرو می شویم، این است که پیوند استخوان دندان چگونه است؟جهت انجام این عمل ابتدا باید به پزشک مربوطه مراجعه نمایید. تا محل آسیب دیده را مورد بررسی قرار دهد. معمولا افرادی که به بیماری پریودنتال دچار هستند، یا این که در دندان های خود شرایط بدی دارند، افراد مناسبی برای این پیوند به شمار نمی روند. 

بررسی کلی هزینه ایمپلنت دندان

پس از آن دندان پزشک با استفاده از رادیوگرافی پانورکس، و سی تی اسکن، عمق و عرض استخوان فک را مورد بررسی قرار داده، و سپس اقدام به بی حس کردن لثه می نماید. حال نوبت به بررسی آن می رسد تا بداند چه میزان و از چه نوع استخوانی باید برای پیوند استخوان استفاده کند. 

پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

برای عمل پیوند استخوان دندان با جدا کردن لثه از دندان، به ریشه و استخوان دسترسی خواهد داشت. حال باید تمامی ضایعات موجود در قسمت ریشه را تمیز نموده و سپس اقدام به استفاده از مواد پیوندی نماید. تمامی ضایعات توسط غشاهای خاصی پوشیده می شوند تا مواد پیوندی در محل قرار گیرند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله درباره جراحی لثه را بخوانید.

استفاده از این غشاها منجر می شود تا لثه در ضایعات استخوان رشد نیابد. پس از این که پیوند انجام می شود، لثه ها به محل مورد نظر بخیه خواهد شد. این بخیه ها باید 7 تا 10 روز بعد از جراحی از دهان کشیده شوند. تقریبا زمانی معادل 60 دقیقه برای نحوه پیوند استخوان دندان لازم است. 

مزایا پیوند استخوان در ایمپلنت دندان چیست؟

با انجام پیوند استخوان شما می‌توانید کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان شوید. اگر به هر دلیلی مانند ضربه، پوسیدگی دندان یا بیماری لثه دندان خود را از دست داده‌اید، با پیوند استخوان می‌توانید فک را به شکل قبل بازگردانید. علاوه بر کاشت دندان برای درمان‌های ترمیمی دیگر نیز پیوند استخوان انجام می‌شود. 

معایب و عوارض پیوند استخوان در ایمپلنت دندان چیست؟

بعد از پیوند استخوان در ایمپلنت دندان برخی عوارض شایع بوده و بعد از چند روز برطرف می‌شوند. این عوارض عبارتند از:

  • درد
  • خونریزی
  • تورم
  • کبودی
ایمپلنت دیجیتال بدون درد

در برخی مواقع نیز ممکن است عوارض زیر ایجاد شود.

  • خونریزی شدید
  • عفونت
  • آسیب عصبی

اگر دچار علائم زیر شدید، حتما با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

  • درد یا تورمی که بعد از هفته اول بدتر می‌شود.
  • خروج چرک از محل بخیه‌ها
  • تحلیل رفتن لثه (لثه‌ها از دندان‌ها فاصله می‌گیرند.)
  • تغییر نکردن حجم استخوان فک.

مراقبتهای بعد از پیوند استخوان در ایمپلنت

همیشه مراقبت های بعد از هر عملی بسیار حساس و مهم بوده است. در این خصوص نیز باید بیان نماییم، مراقبت از پیوند باید دقیق انجام شود. بیمار باید بعد از جراحی پیوند، موارد زیر را به خوبی رعایت نماید.

  • اگر پس از جراحی با خونریزی در محل مورد نظر مواجه شدید، بهتر است از گاز استریل استفاده کنید.
  • به شدت از شست و شوی دهان خودداری نمایید.
  • به هیچ عنوان مایعات داغ مصرف نکنید. 
  • به خوبی استراحت داشته باشید، در صورت امکان استراحت مطلق
  • می توانید برای کاهش تورم در محل پیوند، از کمپرس های یخ استفاده نمایید.
  • پس از جراحی با دردی  مواجه خواهید شد،که می توانید برای تسکین آن از مسکن استفاده نمایید. 

از طرف دیگر باید چند روز پس از پیوند استخوان اقدام به استفاده از مسواک نرم نمایید، مرتب نخ دندان استفاده کنید، از سیگار کشیدن خودداری نموده و دهانتان را با محلول آب و نمک بشویید. اگر این مراقبت ها به خوبی انجام شود، به سرعت محل جراحی شد بهبود خواهد یافت. تا شما بتوانید اقدام به ایمپلنت دندان نمایید.

قیمت پیوند استخوان دندان چقدر است؟

هزینه پیوند استخوان برای ایمپلنت بسته به موارد گوناگون متغیر است. این که چه میزان استخوان باید برای پیوند مورد استفاده قرار گیرد، یا دندانپزشک مورد نظر متخصص است یا خیر و دلایل دیگر، از جمله موارد تاثیر گذار در بازسازی استخوان خواهد بود. 

نکته‌های مراقبتی لازم برای دندان مصنوعی

در بیشتر مواقع یک دندانپزشک عمومی نیز قادر است اقدام به پیوند و ایمپلنت دندان نماید اما مسلما اگر اینکار توسط متخصص انجام شود ، دارای نتایج بهتری و کیفیت بهتری است. لبته می دانیم که مراجعه به یک دندان پزشک متخصص همیشه با هزینه بیشتری مواجه است، اما اطمینان از درستی عمل در این روش بدون شک بهتر خواهد بود. 

سخن پایانی

شما در این مقاله با پیوند استخوان در ایمپلنت دندان آشنا شدید. همچنین از انواع پودر استخوان و مزایا و معایب آنها آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

برای کاشت ایمپلنت کدام نوع پیوند استخوان بهتر است؟

اگر دندان فک بالا را ازدست‌داده باشید، احتمال دارد جراحی لیفت سینوس انجام شود. اما درصورتی‌که غشای سینوس مشکلی در نصب ایمپلنت ایجاد نکند، احتمالا پیوند استخوان از روش حفظ سوکت یا افزایش ریج کاربرد خواهند داشت.

چه مدت طول می کشد تا پیوند استخوان جوش بخورد؟

معمولا پس از یک تا دوهفته علائم جراحی از بین رفته و به حالت قبل بازمی‌گردید. اما بهبودی کامل استخوان پیوند خورده بین ۳ تا ۹ ماه طول می‌کشد. پس از گذشت این مدت می‌توان ایمپلنت دندان را انجام داد. مدت‌زمان فاصله بین این دو جراحی به نوع پیوند، میزان مواد پیوندی و محل آن بستگی دارد.

پیشنهاد ما به شما

ایمپلنت دندان قیمت 1402 (قیمت ویژه پاییز 1402)

ایمپلنت دندان یکی از روش‌های پیشرفته در حوزه دندانپزشکی است که برای جایگزینی دندان‌های آسیب‌دیده …

دیدگاهتان را بنویسید