پنجشنبه , 30 فروردین 1403
بوی بد دهان

همه چیز درباره بوی بد دهان ” از علل تا درمان”

بوی بد دهان یک نفر از هر چهار نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علل زیادی برای نفس بدبو وجود دارد اما شایع ترین علت آن با بهداشت ضعیف دهان و دندان ارتباط دارد. نفس بدبو یا بوی بد دهان می‌تواند موجب نگرانی، خجالت و اضطراب شود، اما درمان آن نسبتا آسان است. تجزیه ذرات باقی مانده‌ی غذا در دهان توسط باکتری‌ها، باعث تولید ترکیبات (بدبوی) گوگرد می‌شود. شما برای رفع بوی بد دهان خود چه اقدامی انجام می‌دهید؟ آیا از این معضل رنج می‌برید؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد این مشکل بدست آورید.


بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: سیر تا پیاز ارتودنسی متحرک


مهمترین دلایل ایجاد بوی بد دهان

از دلایل مهم ایجاد بوی بد دهان موارد زیر هستند:

علل بوی بد دهان

تنباکو

محصولات تنباکو بوی دهان مخصوص به خودشان را ایجاد می کنند. علاوه بر این، می توانند باعث ایجاد بیماری های لثه نیز شوند که این مورد هم به نوبه خود سبب ایجاد بوی بد می شود.

مواد غذایی

ذرات مواد غذایی که به دندان ها می چسبند سبب ایجاد بو می شوند، بعضی مواد غذایی مانند پیاز و سیر نیز می توانند بوی بد را ایجاد کنند. بعد از هضم مواد غذایی، قطعات شکسته و تجزیه شده آن ها از طریق خون حمل شده و به شش ها می رسند جایی که می توانند بر روی تنفس تاثیر گذارند.

خشکی دهان

بزاق دهان به طور طبیعی دهان را پاکسازی می کند.

خشکی دهان

اگر دهان به طور طبیعی خشک باشد و یا به سبب برخی بیماری های خاص خشک شود، می تواند باعث ایجاد شدن بو شود.

هر آنچه درباره روکش دندان شیری کودکان + مراحل روکش دندان تصویری

بهداشت دندان

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ذرات غذایی باقی مانده بین دندان ها را که می توانند بوی دهان را تولید کنند را پاک می کنند. لایه ای به نام پلاک در صورت مسواک نزدن منظم بر روی دندان ها ایجاد می شود. این پلاک می تواند سبب آسیب دیدن لثه و التهاب بین دندان ها و لثه ها شوند. دندان های مصنوعی هم اگر به طور مرتب تمیز و شسته نشوند سبب تولید باکتری هایی می شوند که بوی دهان را ایجاد می کنند.

رژیم ناسالم و بوی بد دهان

روزه گرفتن و مواد غذایی با کربوهیدرات کم می توانند هالیتوزیس را ایجاد کنند.

داروها

داروهای خاصی هستند که بزاق دهان را کاهش می دهند و به همین ترتیب بوی دهان را افزایش می دهند. برخی دیگر از داروها به سبب تجزیه و ترشح مواد شیمایی سبب ایجاد بو می شوند.

بیماری

برخی سرطان ها، نارسایی کبد، و دیگر بیماری های متابولیک، به دلیل مخلوط های خاص شیمیایی که تولید می کنند، می توانند سبب ایجاد هالیتوزیس شوند.


شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد: جراحی دندان و مراقبت‌های بعد از آن


درمان بوی بد دهان

بهترین روش برای کاهش بوی بد دهان، بهداشت صحیح دهان و دندان است، که موجب جلوگیری از پلاک‌ها و حفره‌ی روی دندان شده و احتمال بیماری‌های لثه را کاهش می‌دهد.

درمان‌ها و روش‌های خانگی و تغییر سبک زندگی، برای درمان آن عبارتند از:

  • مسواک زدن: حداقل ۲ بار در روز، ترجیحا بعد از هر وعده‌ی غذایی، مسواک بزنید.
  • نخ دندان: نخ دندان ساخت پلاک دندانی ناشی از به جا ماندن ذرات غذا بین دندان‌ها را کاهش می‌دهد. مسواک زدن تنها ۶۰ درصد سطح دندان را پاک می‌کند.
  • تمیز کردن پروتزهای دندانی: هر چیزی که به داخل دهان می‌رود، از جمله دندان مصنوعی و یا یک محافظ دهان و دندان، باید به صورت روزانه تمیز شود تا مانع از تولید و تجمع باکتری‌ها در دهان شود. تعویض مسواک هر ۲ تا ۳ ماه نیز به همین دلایل مشابه اهمیت دارد.
  • مسواک زبان: باکتری‌ها، مواد غذایی و سلول‌های مرده معمولا روی زبان تجمع می‌یابند، مخصوصا در افراد سیگاری یا افرادی که دهان شان خشک است. مسواک زبان می‌تواند مفید باشد.
مسواک زبان
  • اجتناب از خشکی دهان: مقدار زیادی آب بنوشید، از الکل و تنباکو، که دهان را خشک می‌کنند، دوری کنید. آدامس جویدن یا مکیدن آبنبات (ترجیحا بدون قند) می‌تواند باعث افزایش تولید بزاق شود. اگر دهان به طور مداوم خشک می‌شود، پزشک ممکن است داروهای تحریک کننده‌ی بزاق ، تجویز کند.
  • رژیم غذایی: اجتناب از مصرف پیاز، سیر و غذای تند، همچنین غذاهای شیرین نیز ممکن است علت بوی بد دهان باشند. جهت کم شدن بوی بد ،کاهش مصرف قهوه و الکل مفید است. به علاوه خوردن صبحانه حاوی غذاهای زبر و خشن که می‌تواند به تمیز کردن پشت زبان کمک کند.
فضا نگهدارنده دندان های شیری

برای مطالعه بیشتر: هر آنچه درباره ارتودنسی دیمون باید بدانید


مواد غذایی کمک رسان برای از بین بردن بوی بد دهان

 چای سیاه یا چای سبز

چایی یک آنتی اکسیدان قوی است که برای از بین بردن توکسین های بدن مفید است. نوشیدن چای سبز در صبح ،می تواند به شما در از بین بردن نفس بد کمک کند و باعث می شود که تمام روز احساس طراوت و انرژی کنید چای سبز و چای سیاه ،دارای پلی فنولهایی هستند که در مقابل باکتری هایی که بو را در دهان ایجاد می کنند، مبارزه می کنند.

سرکه سیب برای رفع بوی بد دهان

سرکه سیب یک درمان قابل اعتماد برای بسیاری از بیماری ها و اختلالات و نفس بد است و هیچ عذری برای این واقعیت نیست.سرکه سیب را در یک لیوان آب بریزید، و حدود 10 ثانیه دهان را شستشو دهید.دهان را پاکسازی کرده و بوی بد را از بین میبرد.

 جعفری

کلروفیل در جعفری می تواند بوی بد را از بین ببرد.

جعفری و بوی بد دهان

جویدن ساده ترین راه این است که یک جعفری تازه را بخورید یا جعفری تازه را به سرکه آغشته کنید، سپس آن را بجوید تا از بوی بد اجتناب کنید.

جویدن آدامس برای از بین بردن بوی بد دهان

آدامس جویدن، باعث می شود که بزاق دهان شما جریان داشته و مانع از خشک شدن حفره دهانی شما شود و در نتیجه برای مبارزه با مشکل بوی بدموثر است.

جوش شیرین برای رفع بوی بد دهان

این یکی از بهترین داروهای خانگی برای بوی بد دهان است. جوش شیرین، همچنین به عنوان بی کربنات شناخته شده است، یک راه حل عالی برای از بین بردن و جلوگیری از نفس بد است.کمک می کند تا سطوح اسیدی که موجب نفس بد می شود را متعادل کند علاوه بر این،با باکتری های دهانی که باعث بوی بد می شوند، مبارزه می کند.

  • روش 1:یک و نیم قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و دهان را شستشو دهید.
جوش شیرین و بوی بد دهان
  • روش 2مسواک زدن دندان ها با جوش شیرین نیز باعث کاهش اسیدیته در دهان و جلوگیری از ایجاد باکتری در زبان شما می شود.
7 دلیل نیاز دندان به عصب کشی【2023】

سخن پایانی

در این نوشتار درباره دلایل بوی بد دهان و درمان‌های آن گفتیم. توجه داشته باشید که نوشیدن آب و خیس نگه داشتن دهان، می‌تواند آن را کاهش دهد. همچنین بهترین درمان برای آن مسواک زدن منظم، نخ دندان و نوشیدن آب است. جالب است بدانید پس از پوسیدگی دندان و بیماری لثه، بوی بد دهان سومین علت رایج مراجعه مردم به دندانپزشک است. شما هم تجربیات و نظرات خود را رد کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد ما به شما

چگونه کلینیک دندانپزشکی معتبری را پیدا کنیم

شاید برای شما نیز سوال باشد، چطور در شهرهای بزرگ کلینیک معتبر دندانپزشکی پیدا کنیم، …

دیدگاهتان را بنویسید