سه شنبه , 28 فروردین 1403
جراحی دندان عقل

همه چیز درباره جراحی دندان عقل + بررسی دلایل جراحی دندان عقل و نحوه انجام آن

دندان‌های عقل که به آن‌ها دندان آسیاب سوم نیز می‌گویند، پشت لثه‌ها قرار دارند و معمولا آخرین دندان‌هایی هستند که پدیدار می‌شوند. بیشتر مردم چهار دندان عقل دارند که هر کدام در گوشه‌های فک بالا و پایین قرار گرفته‌اند. معمولا بعضی از آن‌ها جایی برای رشد ندارند و دیگر دندان‌های فرد را نیز خراب می‌کنند. در نتیجه، زیر نظر دکتر دندان‌عقل باید آن‌ها را جراحی کرد.اگر شما نیز دندان عقل دارید که باید آن را بکشید و می‌خواهید در مورد جراحی دندان عقل اطلاعاتی کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید.


فهرست مطالب


جراحی دندان عقل چیست؟

دندان‌های عقل دائمی هستند و در انتهای فک بالا و پایین دهان قرار گرفته‌اند. این دندان‌ها معمولا بین سنین هفده تا بیست و پنج سالگی رشد می‌کنند.

جراحی دندان عقل

این دندان برای برخی از افراد به‌شکل نهفته است. به این معنا که جای کافی برای رشد ندارد و معمولا شرایط رشد آن به یکی از اشکال زیر است:

  • کنار دندان بغلی قرار دارد.
  • گوشه راست دندان بعدی قرار دارد.
  • مانند دندان‌های دیگر صاف است، اما در کف قرار دارد.

انواع جراحی‌دندان عقل چیست؟

انواع جراحی دندان عقل، با توجه به مدل جای‌گیری دندان عقل(انواع دندان عقل) در ناحیه فک مشخص خواهد شد. از جمله انواع جای‌گیری دندان عقل، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نهفتگی افقی دندان عقل
  • نهفتگی به سمت ناحیه عقب دهان
  • نهفته عمودی دندان عقل
  • نهفتگی مزیال دندان عقل

 بنابراین دندانپزشکان با توجه به نوع رشد دندان عقل از روش‌های مختلفی برای کشیدن آن استفاده می‌کنند. به طور کلی با توجه به نحوه جای‌گیری دندان عقل، جراحی آن به دو دسته جراحی‌دندان عقل نهفته و جراحی‌دندان عقل نیمه نهفته تقسیم می‌شودند.

دلایل جراحی دندان عقل چیست؟

همانطور که در مقدمه برایتان توضیح دادیم، این دندان فضای کافی برای رشد پیدا نمی‌کند و همین، مهم‌ترین دلیل برای کشیدن آن است.

اما دلایل دیگری هم وجود دارد که پس از تشخیص دندانپزشک، لازم است دندان عقلتان را بکشید و از دردسر مراقبت از آن رها شوید:

  • رشد غیرطبیعی دندان– دندان عقل در مسیر طبیعی رشد نمی‌کند، کج شده یا چرخیده است و به همین شکل از لثه بیرون می زند.
  • کمبود جا– به دلیل کمبود جای کافی برای رشد، زیر لثه می‌ماند و دندانپزشک مجبور به کشیدن دندان عقل می‌شود.
  • مشکلت ناشی از رشد نامناسب– با رشد نامناسب دندان، عفونت ناشی از پلاک و باکتری به نام پری کورونیت اتفاق می افتد.
  • نامنظم شدن ساختار فک‌ها– دندان‌ها به درستی روی هم نمی‌نشینند و هم راستایی فک به هم می‌خورد.
  • دسترسی ناکافی به دندان عقل– این دندان در انتهای فک قرار می‌گیرد و به دلیل دسترسی ناکافی، امکان رسیدگی و مراقبت از آن وجود ندارد.
همه چیز درباره عصب کشی دندان و عکس ریشه دندان + چگونه می‌توان از لزوم انجام درمان عصب‌کشی در آینده پیشگیری کرد؟

علائم رشد دندان عقل چیست؟

اگر مشکلات زیر را داشتید باید دندان عقل خود را با نظر یک جراح دندان جراحی کنید:

  • درد شدید
  • عفونت یا بیماری لثه
  • آسیب رساندن یا خراب کردن دندان‌های دیگر

آشنایی با مراحل کشیدن دندان عقل

درصورتیکه تصمیم دارید به زودی برای کشیدن دندان عقلتان اقدام کنید، شاید برایتان یک آشنایی اولیه با مراحل کشیدن دندان عقل مفید باشد. این توضیحات کمک می‌کند استرس کمتری را در زمان انجام عمل، تجربه کنید.

مرحله اول – معاینه دندان

دندانپزشک برای اینکه دستور کشیدن دندان را تجویز کند، از آن عکس می‌گیرد تا به خوبی فضای اطراف دندان را بررسی کند. او همچنین با این معاینه دقیق، نوع جراحی را مشخص می‌کند. درصورت تأیید جراحی، دندانپزشک توضیحات لازم را در مورد میزان درد بعد از جراحی دندان و همچنین مدت زمان دوره بهبود و مراقبت پس از کشیدن دندان در اختیار شما قرار می‌دهد.

مرحله دوم – بی حس کردن لثه

جراحی با عمل بی حسی ناشی از تزریق دارو آرام بخش به بافت اطراف دهان و دندان عقل شروع می‌شود.

جراحی دندان عقل

برای این کار از سوزن‌های بسیار ظریف و همچنین تجهیزات پیشرفته بی حس کننده بدون درد استفاده می‌شود.

مرحله سوم – کشیدن دندان عقل

این بخش به عمق قرار گرفتن دندان و میزان سختی کشیدن آن از داخل لثه بستگی دارد. باید اضافه کنیم که معمولاً، دندان بالا در مقایسه با دندان پایین، آسان‌تر کشیده می‌شود. فراموش نکنید که ساختار فک و دهان هر فرد متفاوت است و دندانپزشک با توجه به مهارت و تجربه‌ای که دارد، در این مرحله عمل می‌کند.

مرحله چهارم – جراحی‌دندان عقل

در مرحله آخر، همه بافت و استخوان روی دندان با کمک تجهیزات برداشته می‌شود. پس از شل کردن دندان، خارج کردن آن با انبر انجام می‌شود. نگران درد هنگام جراحی نباشید! شما داروی بی حسی دریافت کرده‌اید و فقط کمی فشار و لرزش را احساس می‌کنید. در این مرحله، دندانپزشک باید دندان را بشکند پس شنیدن صدای شکسته شدن، طبیعی است.

سیر تا پیاز ایمپلنت یک روزه دندان

درنهایت محل کشیدن دندان را بخیه می زند. توجه داشته باشید که برای کنترل درد بعد از جراحی‌دندان عقل، لازم است راهنمایی و توصیه‌های دندانپزشک را با دقت به خاطر بسپارید و رعایت کنید.

عوارض جراحی دندان عقل چیست؟

زمانی که دندان خود را کشیدید، ممکن است دچار عوارض زیر شوید که اگر شدت داشتند، به یک دکتر دندان پزشکی عمومی مراجعه کنید:

درد

درد یکی از عوارض اجتناب‌ناپذیر جراحی دندان‌عقل است. دارو‌های تجویز شده معمولا روی درد موثر هستند. برای کاهش آن بهتر است اولین قرص را شش ساعت بعد از بی‌حسی بخورید. مطمئن باشید قرص‌ها را زیر نظر دستور پزشک میل کنید. اگر درد پس از چند ساعت کم نشد، با دکتر جراح دندان‌عقل خود تماس بگیرید.

خونریزی

انتظار داشته باشید تا ۴۸ ساعت بعد از جراحی، محل مورد نظر خونریزی کند. برای کنترل خون یک گاز استریل روی محل جراحی بگذارید و آن را محکم گاز بگیرید.

ورم کردن

یکی دیگر عوارضی که بعد از جراحی‌دندان عقل اتفاق می‌افتد، ورم کردن فک است. معمولا دو تا سه روز بعد از جراحی طول می‌کشد تا شرایطتتان به حالت عادی برگردد. روی حوله‌ای یخ بگذارید و آن را روی گونه خود به مدت بیست دقیقه قرار دهید تا ورم را کنترل کنید.

کبودی

دو تا سه روز اول بعد از جراحی ممکن است کبودی یا تغییر رنگ را در ناحیه جراحی مشاهده کنید. برای ۳۶ ساعت بعد از جراحی یک حوله گرم را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید تا درد، کبودی و تغییر رنگ را به حداقل برسانید.

حالت تهوع

قرص‌هایی که برای درد می‌خورید باعث حالت تهوع یا استفراغ می‌شوند. برای کم کردن این عوارض، قبل از خوردن دارو غذا بخورید. از طرفی آبمیوه یا مایعات زیادی استفاده کنید تا مزه خون یا دارو را کاهش دهید. اگر حالت تهوع شما خوب نشد، حتما با دکتر جراح دندان عقل خود تماس بگیرید و از او مشورت بخواهید.

لب‌های خشک و سوزش گلو

گوشه دهان شما ممکن است در طول جراحی خراشیده شده باشد، در نتیجه باعث خشکی می‌شود. برای مقابله با آن، لب‌هایتان را با پماد چرب کنید. همچنین ممکن است هنگام قورت دادن غذا یا آب، درد را تجربه کنید. برای رفع این مشکل می‌توانید از درمان‌های خانگی مانند سیر یا عسل استفاده کنید.

ایمپلنت دندان از چه اجزایی تشکیل شده است؟ + فیکسچر ایمپلنت چیست و چه نقشی در ایمپلنت دارد؟

بررسی مراقبت‌های قبل و بعد از جراحی‌دندان عقل

در واقع انجام جراحی‌دندان عقل نیز مانند دیگر عمل‌های جراحی نیاز به مراقبت‌هایی خواهد داشت. از جمله مراقبت‌های مربوط به انجام جراحی دندان عقل، به شکل زیر است.

مراقبت‌های قبل از جراحی دندان عقل

  1. افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند مشکلات قلبی، فشارخون یا حتی دارای سابقه بیماری‌هایی مانند پیوند اعضا یا سکته مغزی هستند باید با پزشک مشورت کنند تا برنامه های قبل از انجام جراحی دندان عقل در اختیار آن ها قرار داده شود.
  2. افرادی که از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین استفاده می‌نمایند نیز باید حدود دو روز قبل از انجام جراحی مصرف این داروها را با توجه به نظر پزشک قطع نمایند.
  3. علاوه بر آن به شما پیشنهاد می‌شود حدود ۳ روز قبل از انجام کشیدن دندان عقل از مصرف دخانیات بپرهیزید‌.

مراقبت‌های بعد از جراحی دندان عقل

  1. پس از انجام جراحی بهتر است از کمپرس سرد بر روی صورت استفاده نمایید.
  2. معمولاً پس از رفع اثرات داروی بی حسی فرد دچار درد می‌شود. در این صورت برای کاهش درد می‌توانید از مسکن‌های تجویز شده توسط پزشک استفاده نمایید.
  3. معمولا تا ۱۲ ساعت بعد از کشیدن دندان عقل باید از غذاهای مایع و سرد استفاده کنید.
  4. همچنین تا یک هفته از جویدن غذا با ناحیه‌ای که تحت جراحی قرار‌گرفته است، بپرهیزید‌.
  5. حدود یک هفته بعد از جراحی دندان عقل باید از کشیدن سیگار خودداری نمایید.
  6. از دستکاری کردن محل زخم و بخیه‌ها به شدت خودداری نمایید.
  7. در روز دوم دهان را با کمک سرم شستشو یا آب نمک رقیق شده ضدعفونی نمایید.

آیا درد بعد از کشیدن دندان عقل طبیعی است؟

فراموش نکنید که خونریزی کم و درد بعد از کشیدن دندان، عادی است. دندانپزشک از شما می‌خواهد تا پانسمان گاز روی محل بخیه را با دندان‌های بالایی محکم فشار بدهید تا همان مقدار خون اندک هم بند بیاید.

باید اضافه کنیم که ورم صورت در نقطه‌ای که دندان کشیده شده و همچنین تغییر رنگ پوست آن تا 72 ساعت، طبیعی است و حتی بیشتر می شود. اما پس از گذشت این زمان، اثری از آن باقی نمی‌ماند. همچنین، تا چند روز نمی‌توانید دهان را کامل باز کنید.برای کنترل درد بعد از جراحی‌دندان عقل داروهایی مثل مسکن، آنتی بیوتیک و دهانشویه تجویز می‌شود. لازم است دوره دارودرمانی را تا بهبود کامل رعایت کنید. ناگفته نماند که دندانپزشک راهنمایی‌های لازم را درمورد اینکه بعد از جراحی دندان عقل چه بخوریم در اختیار شما قرار می‌دهد. لازم است در این چند روز، غذاهای نرم و آبکی میل کنید.

عصب کشی دندان با لیزر چیست؟ + عصب کشی با لیزر دیود چه مزایا و معایبی دارد؟

جراحی دندان عقل چقدر طول میکشد؟ 

معمولا برای کشیدن هر یک از دندان‌ها حدود ۱۰ دقیقه زمان نیاز است. اما برای کشیدن دندان عقل به زمان بیشتری نیاز خواهد بود. پس ممکن است این کار حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول بکشد. البته اگر تحت جراحی دندان عقل نهفته قرار بگیرید ممکن است برای خارج کردن دندان زمان بیشتری نیاز باشد. بنابراین زمان دقیق کشیدن دندان عقل با توجه به نوع نهفتگی آن مشخص خواهد شد.

جراحی دندان عقل نهفته با لیزر:

بعضی از افراد دچار ترس از جراحی هستند. در این زمان دندانپزشک جراحی دندان عقل نهفته با لیزر را به آن ها پیشنهاد می‌دهد. این کار با استفاده از انرژی بالا و فناوری نور انجام خواهد شد. جراحی دندان عقل با لیزر مزایای زیادی دارد که از جمله این مزایا می‌توان به ایمن بودن، استریل بودن و بدون درد بودن آن اشاره کرد.

جراحی دندان عقل با بیهوشی:

همان طور که در مطلب گفت شد در بعضی از موارد دندانپزشک تشخیص می‌دهد که جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام شود. معمولاً جراحی دندان عقل با بیهوشی برای افرادی که دندان عقل نهفته دارند و نیاز به برش لثه، برداشتن استخوان و خارج کردن دندان عقل خواهند داشت انجام می‌شود.

در انتها باید گفت که دندان عقل آخرین دندانی است که در دهان هر انسانی رشد می‌کند. این نوع دندان با توجه به شرایط جای‌گیری در فک به 3 دسته تقسیم می‌شود. دندان عقلی که کامل رشد کرده و از لثه خارج شده، دندان عقل نهفته و دندان عقل نیمه نهفته. در شرایطی که دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته باشد جراحی دندان عقل نهفته و جراحی دندان عقل نیمه نهفته توسط دندانپزشک پیشنهاد می‌شود. آنچه که اهمیت دارد این است که در صورت نداشتن فضای کافی در استخوان فک باید هر چه سریع‌تر دندان عقل متناسب با شرایط آن کشید یا جراحی کرد زیرا باعث بروز التهاب لثه، بهم ریختگی دندان و عفونت می‌شود.

بعد از جراحی دندان عقل چی بخوریم؟

در ادامه غذاهایی را معرفی کردیم که آن‌ها را می‌توانید بعد از جراحی دندان عقل خود، برای بهبود سریع‌تر بخورید:

عصب کشی مجدد دندان چیست؟ + مهم ترین دلایل شکست عصب کشی دندان چیست؟

سوپ گوجه‌فرنگی

این سوپ برای عمل جراحی دندان بسیار عالی است. همان‌طور که می‌دانید سوپ پر از ویتامین و مواد معدنی است که به شما کمک می‌کند به جای چند میوه و سبزیجات خوردن یک‌جا همه ویتامین‌ها را دریافت کنید.

ماست یونانی

ماست یونانی ماده مغذی پر از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی مانند زینک و کلسیم است که می‌توانید بعد از جراحی دندان از آن استفاده کنید. به‌طور کلی، غذا‌هایی که مقدر پروتئین بالایی دارند تاثیر مثبتی روی روند بهبودی می‌گذارند.

پوره سیب زمینی

زمانی که عمل جراحی دندان عقل را انجام می‌دهید، نباید غذا‌های سفت بخورید. یکی از غذا‌های نرم پوره سیب‌زمینی بوده که پر از کالری و مواد مغذی است و به بهبود سریع‌تر شما کمک می‌کند. این نکته را در نظر داشته باشید که این نوع غذا و سایر غذا‌هایی که می‌خواهید میل کنید داغ نباشند، زیرا گرما به روند بهبودی کمکی نمی‌کند.

سوپ آبکی

مانند سوپ‌های دیگر، سوپ آبکی بسیار برای جراحی دندان عالی است. این سوپ علاوه بر ویتامین و مواد معدنی که دارد، پر از آب است و به شما انرژی زیادی می‌دهد.

نیمرو

تخم مرغ به‌ویژه نیمرو یکی از بهترین غذا‌هایی است که بعد از جراحی‌دندان عقل می‌توانید آن را بخورید. این ماده غذایی سرشار از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است. همان‌طور که می‌دانید تخم مرغ امگا ۳ دارد و برای التیام زخم‌ها بسیار مفید است.

سخن پایانی

شما در این مقاله با جراحی‎‌دندان عقل آشنا شدید. همچنین از مراحل انجام جراحی و عوارض های آن آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

هزینه ی جراحی دندان عقل چقدر است؟

دکتر جراح دندان عقل با بررسی وضعیت دندان‌های عقل شما و احتمال عفونت کردن یا نکردن آن‌ها، هزینه مختلفی ممکن است از شما بگیرد. همچنین تعداد دندان‌هایی که نیاز به کشیدن دارند، روی قیمت جراحی دندان عقل نیمه نهفته یا غیرنهفته تاثیر می‌گذارند.

جراحی دندان عقل چقدر طول می کشد؟

همه چیز بستگی به شرایط دندان عقل شما دارد. این جراحی می‌تواند بین ۱۵ تا ۴۵ دقیقه طول بکشد و وابسته به عوامل دیگری نیز مانند توانایی دکتر در کشیدن بدون درد دندان، مهارت او در جراحی و همچنین همکاری خود بیمار در نترسیدن دارد.

پیشنهاد ما به شما

فیکسچر ایمپلنت

ایمپلنت دندان از چه اجزایی تشکیل شده است؟ + فیکسچر ایمپلنت چیست و چه نقشی در ایمپلنت دارد؟

دندان ها به طور طبیعی با گذشت زمان دچار آسیب و شکستگی، پوسیدگی و در …

دیدگاهتان را بنویسید