سه شنبه , 28 فروردین 1403
فلوئوروزیس

درباره فلوئوروزیس چه می دانید؟

فلوئوروزیس یک وضعیت ظاهری است که روی دندان‌ها تأثیر می‌گذارد. این وضعیت، بیش از حد قرار گرفتن در معرض فلوراید در طی هشت سال اول زندگی است. آگاهی افراد جامعه در درمان این عارضه بسیار موثر است. شما هم به عنوان عضوی از جامعه با خواندن ادامه ی این مطلب می توانید در ریشه کن کردن این عارضه کمک کنید.


بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: سیر تا پیاز فرنکتومی


فلوراید و خواص آن

فلوراید یک ماده معدنی در استخوان‌ها و دندان‌های شما است. همچنین به طور طبیعی در مواد زیر یافت می‌شود:

  • آب
  • خاک
  • گیاهان
  • سنگها
  • هوا

از فلوراید معمولاً در دندانپزشکی برای تقویت مینای دندان استفاده می‌شود. مینا، لایه خارجی دندانهای شما است. فلوراید به جلوگیری از ایجاد حفره در دندان‌ها کمک می‌کند. همچنین در ایالات متحده و بسیاری از کشورها به مقدار کم به منابع عمومی آب اضافه می‌شود. این فرآیند را فلوراسیون آب می‌نامند.

در زمینه سلامت انسان، از فلوراید عمدتا برای بهبود سلامت دندان استفاده می‌شود. بعضی اوقات می توانید آن را در منبع تغذیه محلی و بسیاری از محصولات زیر بیابید:

  • خمیر دندان
  • دهان شویه
  • مکمل‌ها

از فلوراید در موارد زیر نیز استفاده می‌شود:

  • در اسکن‌های تصویربرداری پزشکی ، مانند اسکن PET
  • به عنوان یک عامل تمیز کننده
  • در آفت‌کش‌ها
  • برای ساخت محصولات تفلون، فولاد و آلومینیوم

درباره ی بیماری پریودنتیت چه می دانید؟


فلوئوروزیس چقدر شایع است؟

فلوئوروزیس برای اولین بار در اوایل قرن 20 مورد توجه قرار گرفت. محققان از شیوع زیاد لکه قهوه‌ای بر روی دندان ساکنان بومی کلرادو اسپرینگ متعجب شدند. این لکه‌ها به دلیل مقادیر بالای فلوراید در منبع آب محلی ایجاد شده بود. این فلوراید بود که به طور طبیعی در آبهای زیرزمینی وجود داشت. افراد دارای این لکه‌ها مقاومت غیرمعمول زیادی در برابر حفره‌های دندانی نیز داشتند. این جرقه حرکتی برای ورود فلوراید به منابع عمومی آب در سطحی بود که بتواند از ایجاد حفره جلوگیری کند اما موجب ایجاد فلوئوروزیس نشود.

فلوئور در آب های آفریقا

فلوئوروزیس تقریباً از هر چهار آمریکایی 6 تا 49 ساله یک نفر را درگیر می‌کند. شیوع آن در سنین 12 تا 15 سالگی بیشتر است. اکثریت قریب به اتفاق موارد خفیف است و فقط حدود 2٪ متوسط در نظر گرفته می‌شوند. کمتر از 1٪ نیز شدید هستند. اما محققان همچنین مشاهده کرده‌اند که از اواسط دهه 1980 شیوع فلوروز در کودکان 12 تا 15 ساله افزایش یافته است.

فضا نگهدارنده دندان های شیری

اگرچه فلوئوروزیس یک بیماری نیست، اما تأثیرات آن از نظر روانشناختی ناراحت‌کننده و درمان آن دشوار است. هوشیاری والدین می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از فلوئوروزیس داشته باشد.

دلایل ایجاد فلوئوروزیس

عواملی که سبب ایجاد فلوئوروزیس می شوند عبارتند از:

  1. در صورتی که در آب آشامیدنی به میزان بیش از اندازه فلوراید وجود داشته باشد، این فلوراید اضافی هنگام تشکیل مینای دندان در کودکان، بر روی بافت مینای دندان اثر گذاشته و در فرآیند تشکیل آن اختلالاتی ایجاد می کند.
  2. گاهی اوقات با اضافه کردن فلوراید به آب آشامیدنی و یا خمیر دندان به منظور کاهش پوسیدگی، فلوئوروزیس ایجاد می شود.

چگونه فلوئوروزیس را در خانه درمان کنیم؟

برای درمان فلوئوروزیس، برخی درمان های خانگی نیز وجود دارند که در زیر به بررسی آن ها می پردازیم:

استفاده از تخم مرغ

پوسته تخم مرغ به دلیل دارا بودن میزان کلسیم، می تواند سبب تقوبت دندان ها شده و لکه های سفید را از بین ببرد. می توانید از آن به عنوان خمیر دندان استفاده کنید. برای این کار ابتدا پوسته 12 عدد تخم مرغ را بجوشانید و پس از خشک کردن آن را آسیاب کنید. در ادامه 1 قاشق غذا خوری جوش شیرین و حدود 3 قاشق غذا خوری روغن نارگیل اضافه کرده و درون یک شیشه نگهداری کنید.

استفاده از چای سبز

چای سبز حاوی اسید گالیک، اسید کلروژنیک، فلاونوئید و کاتچین می باشد که می تواند به عنوان یک عامل فعال برای دندان ها محسوب شود. وجود کاتچین در چای سبز می تواند مانع ایجاد لکه های سفید بر روی دندان ها باشد.

چای سبز

برای استفاده از چای سبز، ابتدا یک قاشق چای سبز را در یک فنجان آب گرم جوشانده و بعد از آن بگذارید تا خنک شود. می توانید از آن روزی 2 الی 3 بار به عنوان دهانشویه استفاده داشته باشید.

"جراحی لثه" چرا و چگونه؟

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد: آنچه درباره ی بهداشت دندان کودکان خود باید بدانید


درمان فلوئوروزیس در خانه – استفاده از سرکه سفید

سرکه سفید به دلیل دارا بودن اسید استیک می تواند مانع تخریب مینای دندان شده و از ایجاد لکه های سفید روی دندان جلوگیری کند. دو قاشق چای خوری سرکه سفید را به همراه یک قاشق چای خوری نمک، در آب گرم مخلوط کنید و دو بار در روز به عنوان دهانشویه از آن استفاده نمایید.

پرهیز از مصرف غذا های اسیدی

مصرف بیش از اندازه غذا های اسیدی می تواند با از بین بردن مینای دندان، سب ایجاد لکه های سفید بر روی دندان ها شود. به همین جهت کاهش مصرف مواد غذایی اسیدی می تواند مانع از تشکیل لکه های سفید برروی دندان ها شود.

جلوگیری از خشکی دهان

خشکی دهان یکی از عواملی است که سبب رشد باکتری ها در دهان می شود. بنابراین برای جلوگیری از ایجاد لکه های سفید روی دندان، نباید اجازه داد تا دهان خشک باشد. با افزایش مصرف مایعات، میزان بزاق دهان خود را افزایش دهید تا دچار خشکی دهان نشوید.


جهت آگاهی: با دندان عقل نهفته چه کنیم؟


روش های درمان فلوئوروزیس توسط متخصصان

متأسفانه فلوئوروزیس برگشت ناپذیر است، ولی با درمان‌های زیبایی می‌توان به بهبود ظاهر فرد کمک بسیاری نمود. درمان هایی که برای فلوئوروزیس استفاده می‌شود شامل موارد زیر است:

سفید کردن دندان (بلیچینگ) 

فلوئوروزیس خفیف با بلیچینگ به طور کامل برطرف می‌گردد و لکه‌های زردرنگ داخل دندان، به طور کامل همرنگ سایر قسمت‌ها می‌شود.

بلیچینگ

فلوئوروزیس متوسط، با بلیچینگ به طور کامل لکه‌ها برطرف نمی‌شود، ولی ظاهری بهتر پیدا می‌کند. در موارد شدید فلوئوروزیس ، درمان بلیچینگ تفاوت زیاد محسوسی ایجاد نمی‌نماید، ولی به هر حال قبل از روش‌های درمانی دیگر باید به کار رود که تا حد ممکن بتواند لکه‌ها راکمرنگ نماید.

علت قیمت بالای ایمپلنت اشترومن

میکروابریژن

روشی است که به کمک مواد مخصوص، بافت معیوب سطحی مینا ساییده شده و در موارد فلوئوروزیس خفیف تا متوسط می‌تواند به عنوان روشی درمانی به کار رود. موارد شدید فلوئوروزیس فقط با بلیچینگ همراه با روکش چینی قابل درمان است.

باندینگ کامپوزیت

در این روش، کامپوزیت که از مواد ترمیمی همرنگ دندان است به کمک باندینگ بر روی مینای دندان قرار می‌گیرد تا بدرنگی‌های دندان را بپوشاند.

ممکن است کامپوزیت فقط لکه‌های دندان را بپوشاند و یا بر روی کل سطح مینای دندان های جلو قرار گیرد. درمورد اخیر به آن لامینیت ونیر کامپوزیتی می‌گویند. در مواردی که از این روش استفاده می‌شود، ابتدا باید بلیچینگ صورت گیرد تا دندان سفیدتر گردد، زیرا مواد ترمیمی در هر حال، کمی شفاف هستند و رنگ دندان زیری را نشان می‌دهند.

روکش چینی

از نظر زیبایی، بهترین نتیجه با روکش چینی حاصل می‌شود. در این روش ضخامت کمی از مینای روی دندان برداشته شده و با لایه‌ای از جنس چینی جایگزین می‌گردد. با روکش چینی می‌توان طرح لبخند جدیدی برای فرد ایجاد نمود و زیبایی فوق العاده‌ای به وی هدیه داد.

هر چند باید دانست این روش نسبت به دیگر درمان‌ها، گران تر است. موارد شدید فلوئوروزیس فقط با بلیچینگ همراه با روکش چینی قابل درمان است.


این محتوای مفید را هم دنبال کنید: سیر تا پیاز ریتینر


سخن پایانی

در این نوشته در مورد عارضه ی فلوئوروزیس و روش درمان آن نوشتیم. دقت داشته باشید که پیشگیری از این عارضه ساده تر از درمان آن می باشد. پس با به اشتراک گذاری این مطلب با دوستان و آشنایانتان، در از بین بردن این عارضه سهمی داشته باشید. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

جراحی دندان و مراقبت‌های بعد از آن

پیشنهاد ما به شما

چگونه کلینیک دندانپزشکی معتبری را پیدا کنیم

شاید برای شما نیز سوال باشد، چطور در شهرهای بزرگ کلینیک معتبر دندانپزشکی پیدا کنیم، …

دیدگاهتان را بنویسید