پنجشنبه , 30 فروردین 1403
بهداشت دندان کودکان

آنچه درباره ی بهداشت دندان کودکان خود باید بدانید

بسیاری از مشکلات دندان را می توان در سنین کودکی رفع کرد. بهداشت دندان کودکان یکی از مهم ترین عوامل پیشگیری از چنین مشکلاتی است. والدین می توانند با آموزش کودک و کمک به او در مراقبت و نگهداری از دندان، از هزینه های هنگفت دندانپزشکی در آینده جلوگیری کرده و دندان سالمی را به کودک خود هدیه دهند. با ما همراه باشید تا چکیده ای از نکات لازم برای حفظ بهداشت دندان کودکان را فرا بگیرید.


بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید:  با دندان عقل نهفته چه کنیم؟


حفظ بهداشت دندان کودکان در سنین پایین

مراقبت و حفظ سلامت دندان و لثه در کودکی سبب رشد مناسب لثه می‌شود و فاصله مناسب و مورد نیاز برای رشد دندان‌ها را در آینده در پی خواهد داشت. شما والدین عزیز می‌توانید موارد زیر را برای حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌های کودک خود به کار ببندید

گام اول

والدین باید بهداشت دندان کودکان خود را با تمیز کردن لثه‌های کودک شروع کنند، حتی قبل از آنکه کودک دندان در بیاورد. تمیز کردن لثه‌های کودک زمانی ضروری است که غذاهای کمکی مثل فرنی و پوره را برای کودک خود شروع می‌کنید.
در ابتدا دست‌های خود را با آب و صابون بشویید. سپس بعد از هر بار تغذیه، با آب ولرم و پارچه‌ای تمیز (پارچه‌ای مانند گاز استریل پانسمان که هم تمیز است و هم نرم و لطیف) به آرامی لثه‌های کودک را پاک کنید.
مراقب باشید این کار را به نرمی و نهایت دقت انجام دهید تا هیچ گونه آسیبی به کودک نرسد. پاک کردن لثه سبب می‌شود تا هر گونه ماده غذایی که در لثه‌های او وجود دارد، کاملا پاک شود. هنگامی که کودکتان به سن دو سالگی رسید، می‌توانید برای مسواک زدن از خمیر دندان بدون فلوراید هم استفاده کنید.

با رادیوگرافی دندان بیشتر آشنا شوید

حفظ بهداشت دندان کودکان در سنین پایین – گام دوم

پس از آن که کودک دندان درآورد، می‌توانید دندان کودک را مسواک بزنید. حتماً لازم نیست که صبر کنید تا کودک همه دندان‌هایش به طور کامل در بیایند و سپس شروع به مسواک زدن کنید. شروع مناسب و زود هنگام مسواک برای کودک، باعث تشویق و تثبیت این کار در او می‌شود.

مسواک زدن دندان کودک


می‌توانید یک مسواک خیلی قشنگ و مناسب تهیه کنید تا او را ترغیب به مسواک زدن کنید. با استفاده از این مسواک و آب ولرم شروع به مسواک زدن دندان‌های کودک خود کنید. در نوزادان می‌توانید از مسواک انگشتی استفاده کنید.

گام سوم

هنگامی که کودکتان به سن دو سالگی رسید، می‌توانید برای مسواک زدن از خمیر دندان هم استفاده کنید. حتماً در ابتدا از خمیر دندان بدون فلوراید استفاده کنید، چون کودک دو ساله شاید مفهوم بیرون انداختن خمیر دندان را متوجه نباشد و آن را قورت دهد. این فهم حدود سن سه سالگی در کودک ایجاد می‌شود، آنگاه می‌توانید از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید.


جهت آگاهی: سیر تا پیاز ریتینر


حفظ بهداشت دندان کودکان در سنین پایین – گام چهارم

در طی مسواک زدن دندان‌های کودک خود، هر گونه پوسیدگی که ممکن است رخ داده باشد را بررسی کنید. حفره و پوسیدگی دندان در هر سنی ممکن است ایجاد شود. اگر هر گونه سوراخ و یا اصطلاحاً کرم خوردگی و آسیبی را در دندان کودک خود مشاهده کردید، سریعاً کودک را نزد دندانپزشک اطفال ببرید.
همچنین اگر کودک حین غذا خوردن حساس به نظر می‌رسد و احتمال آسیب دندان وجود دارد، او را نزد دندانپزشک اطفال ببرید تا او دقیقاً این مشکل را بررسی و درمان کند.

با فیشور سیلانت دندان کودکتان، خیال خود را راحت کنید!

گام پنجم

محققان انجمن دندانپزشکی آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که بهتر است فرزندان در حوالی یک سالگی شان به دندانپزشک مراجعه کنند. اگر در طول این یک سال، کودک بهداشت دهان و دندان را رعایت کرده باشد و هیچ علامتی از پوسیدگی دندان و خرابی وجود نداشت، والدین می‌توانند با خیالی آسوده و با رعایت همان نکات بهداشتی تا سه سالگی کودک خود را نزد پزشک نبرند. اما بهتر است در سن سه سالگی برای معاینه کلی دندان کودک، به دندانپزشک اطفال مراجعه کنند.


شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد: درباره فیکسچر و نقش آن در ایمپلنت دندان بخوانید


بهداشت دندان کودکان – شیوه دندان نخ زدن

استفاده از نخ دندان، پلاک‌های بین دندان و زیر خط لثه را که در دسترس مسواک نیست، می‌زداید.

نخ زدن دندان کودک
  • استفاده از نخ دندان باید زمانی شروع شود که دو دندان کودک بیرون‌زده باشد.
  • حتماً روزانه از نخ دندان برای کودک خود استفاده کنید تا زمانی که خود بتواند آن را به تنهایی انجام دهد.

بهداشت دندان کودکان – مراحل استفاده از نخ دندان

  •  کمی از نخ دندان را بین انگشت شست و انگشت اشاره نگه دارید، دو انتهای آن را در اطراف انگشت خود بپیچید تا کنترل بهتری داشته باشید. مراقب باشید در هنگام قرار دادن نخ بین دندان‌های کودک، فشار بیش از حدی اِعمال نکنید.
  • مرحله ۲. نخ را به شکل حرف ‘C’ درآورده و دور هر دندان قرار دهید و آن را به آرامی در کنار دندان و زیر خط لثه به بالا و پایین حرکت دهید.
  • مرحله ۳. برای جلوگیری از ورود مجدد مواد غذایی و پلاک بین دندان، بخش جدید از نخ را باید برای هر دندان استفاده کنید.
  • مرحله ۴. می‌توانید یک مسواک بین دندانی را برای تمیز کردن فضای بین سطوح دندان استفاده کنید.
با دندان عقل نهفته چه کنیم؟

درباره ی رادیوگرافی دندان چه می دانید؟


بهداشت دندان کودکان – نحوه مسواک زدن

مسواک زدن مناسب به حداقل دو دقیقه زمان نیاز دارد. به همین خاطر باید صبورانه این زمان را سپری کرد. می‌توان از تایمر برای این کار استفاده کرد. لازم است مسواک کودک کوتاه با موهای نرم باشد. مقدار کمی خمیردندان روی مسواک گذاشته، و روی دندان‌ها، خط لثه، دندان‌های عقب و باقی قسمت‌ها با مسواک تمیز شود. ترتیب مسواک زدن به صورت زیر است:

  • تمیز کردن سطح خارجی دندان‌های بالا و سپس دندان‌های پایین
  • تمیز کردن سطح داخلی دندان‌های بالا و سپس دندان‌های پایین
  • تمیز کردن سطح رویی دندان‌ها که برای جویدن استفاده می‌شود
  • تمیز کردن روی زبان با مسواک به منظور ایجاد بوی خوش دهان

تاثیر دندان قروچه بر سلامت دندان کودکان


تقریبا ۹۰ در صد بچه دندان قروچه دارند و دلیل خاصی هم برای آن وجود ندارد .

دندان قروچه در کودک

چیزی که در این مورد خوب است این است که اغلب کودکان از درد دندان قروچه شکایتی ندارند ، با این حال در صورت درد داشتن کودک و ادامه دندان قروچه ها تا حدی که به لثه ها و دندان ها آسیب رساند باید از یک دندانپزشک کودک مشاوره بگیرید


این محتوای مفید را هم دنبال کنید: از برداشتن لمینت دندان چه می‌دانید؟


سخن پایانی

در این نوشته در مورد بهداشت دندان کودکان سخن گفتیم. به یاد داشته باشید که کودکان لثه ها و دهان حساس تری دارند. پس حتما لازم است مسواک و خمیر مخصوص کودکان را برای این فرشتگان زمینی بکار گیرید.  امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

درباره دندان درد کودکان بیشتر بدانیم

پیشنهاد ما به شما

چگونه کلینیک دندانپزشکی معتبری را پیدا کنیم

شاید برای شما نیز سوال باشد، چطور در شهرهای بزرگ کلینیک معتبر دندانپزشکی پیدا کنیم، …

دیدگاهتان را بنویسید